Jump to content

LCHF och hudcancer

patrix

Recommended Posts

Läste detta http://www.aftonbladet.se/halsa/article16413736.ab (Aldrig solbränd – fick cancer ändå

Allt fler drabbas: ”Det är solresorna som ligger bakom”)

Så oerhört tragiskt att unga kvinnor mitt i livet drabbas av detta.

Vad tror ni? Kan LCHF påverka hudcancer?

Själv kan jag dela med mig av en anekdot:Innan jag började med LCHF hade jag ett tiotal hudfläckar, bla kring bålen som kliade och blödde. Efter drygt ett år med LCHF har samtliga läkt ut och försvunnit.

En sak som har förbluffat mig sen jag började med D-vitamin är att det verkar som jag fått ett mycket bättre skydd mot att bränna mig i vårsolen

Någon form av skyddseffekt på huden verkar ha uppstått när jag nu håller upp mina nivåer året runt

Jag behöver inte ens längre några skyddskrämer tidigt på säsongen vilket jag alltid gjorde tidigare

Huden och D-vit verkar alltså vara kopplade åt båda håll på nåt sätt vare sig melatoninet är på plats eller inte :huh:

• Like 2

Cancer uppstår efter otroligt många mutationer. Det sker hela tiden mutationer i vår kropp och oftast klarar kroppen att åtgärda detta, men efter tillräckligt många så uppstår en cancer. Vissa av oss har oturen att kroppen inte klarat hitta skadan eller reparera felet, detta ökar ju fler mutationer man utsätts för, men vissa har bara otur också. För övrigt säger inte artikeln hur mycket hon var ute i solen utan skydd, endast att hon inte bränt sig eller solar. Strålningen påverkar vår kropp även om du inte bränner dig.

Så nej jag ser inte hur lchf skulle hjälpa mot cancer, däremot kan det kanske hjälpa så cancern växer /sprider sig långsammare.

Jo, jag tror det kan hjälpa att äta rätt eftersom lchf + d-vitamin boostar immunförsvaret. Immunförsvaret försvarar mot uppkomna mutationer -början till cancer-.

Sen beror cancer på fler faktorer, ärftliga, miljömässiga etc. Stockholmsluften ökar säkert på risken!

Cancer uppstår efter otroligt många mutationer. Det sker hela tiden mutationer i vår kropp och oftast klarar kroppen att åtgärda detta, men efter tillräckligt många så uppstår en cancer. Vissa av oss har oturen att kroppen inte klarat hitta skadan eller reparera felet, detta ökar ju fler mutationer man utsätts för, men vissa har bara otur också. För övrigt säger inte artikeln hur mycket hon var ute i solen utan skydd, endast att hon inte bränt sig eller solar. Strålningen påverkar vår kropp även om du inte bränner dig.

Så nej jag ser inte hur lchf skulle hjälpa mot cancer, däremot kan det kanske hjälpa så cancern växer /sprider sig långsammare.

Så här tänker jag:

Enligt Docent Uffe Ravnskov finns det en koppling mellan lågt kolesterol och cancer. D-vitamin bildas av kolesterol och det finns också en koppling mellan lågt d-vitamin och cancer (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=3855982)

LCHF höjer som bekant det "goda" kolesterolet.

Ann Ferholm har skrivt mycket om kopplingen mellan socker och cancer. Bla att den eldar på utvecklad cancer. Hon syftar på blodsockret och inte strösocker. Vetebröd höjer tex blodsockret mer än strösocker.

LCHF sänker blodsockret.

Sen har vi kopplingen candida och cancer. Candida gillar kolhydratrik kost.

Jag tror det inte går att invända mot att UV-ljus ger celldöd och potentiella mutationer som kan ge cancer, och det finns mängder med kemiska ämnen och annat som gör detsamma. Det som jag tror LCHF kan bidra med är att öka kroppens förmåga att reparera cellskador och dessutom ge en mindre gynnsam miljö för cancern. Den ketogena dieten är ju en beprövad del i cancerterapi.

Så här tänker jag:

Enligt Docent Uffe Ravnskov finns det en koppling mellan lågt kolesterol och cancer. D-vitamin bildas av kolesterol och det finns också en koppling mellani lågt d-vitamin och cancer (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=3855982)

LCHF höjer som bekant det "goda" kolesterolet.

Ann Ferholm har skrivt mycket om kopplingen mellan socker och cancer. Bla att den eldar på utvecklad cancer. Hon syftar på blodsockret och inte strösocker. Vetebröd höjer tex blodsockret mer än strösocker.

LCHF sänker blodsockret.

Sen har vi kopplingen candida och cancer. Candida gillar kolhydratrik kost.

Jag tror det inte går att invända mot att UV-ljus ger celldöd och potentiella mutationer som kan ge cancer, och det finns mängder med kemiska ämnen och annat som gör detsamma. Det som jag tror LCHF kan bidra med är att öka kroppens förmåga att reparera cellskador och dessutom ge en mindre gynnsam miljö för cancern. Den ketogena dieten är ju en beprövad del i cancerterapi.

Jag vet inte om du försöker säga emot mig, men min poäng var att jag tror LCHF är bra för redan uppkommen cancer, så håller med dig.

Jag har hudcancer i släkten på min mors sida, och dom senaste 20 åren så drabbades jag alltid av soleksem.. Först i pannan när mössan åkte av på våren och sen då vidare på övriga kroppsdelar vartefter kläderna blev tunnare och somrigare. 

Jag började med LCHF i slutet av januari för ett par år sen och upptäckte den våren att det aldrig dök upp några kliande pipplor  :)

Dessutom så är min nästintill livslånga hudsvamp mycket minimerad..  :P

Så helt klart så bygger kroppen upp ett visst skydd, när den inte längre får i sej mat som inflammerar...

• Like 1

Jag har hudcancer i släkten på min mors sida, och dom senaste 20 åren så drabbades jag alltid av soleksem.. Först i pannan när mössan åkte av på våren och sen då vidare på övriga kroppsdelar vartefter kläderna blev tunnare och somrigare. 

Jag började med LCHF i slutet av januari för ett par år sen och upptäckte den våren att det aldrig dök upp några kliande pipplor  :)

Dessutom så är min nästintill livslånga hudsvamp mycket minimerad..  :P

Så helt klart så bygger kroppen upp ett visst skydd, när den inte längre får i sej mat som inflammerar...

Jag har provat allt mot soleksem, är otroligt solkänslig. Tyvärr hjälper inte LCHF kost heller, och jag tror inte jag har märkt någon förbättring alls även om jag önskar att jag hade.

Det ända jag har märkt hjälpa mot soleksem hittills är att skippa solkrämen, dock resulterar det att jag istället bränner sönder mig så lite pest eller kolera där! :D     

• Like 1

Det bästa är att skydda sig mot solen med kläder. Jag tror inte det är bra med att skydda sig med kemikalier har inte hudcanser ökat sedan vi började använda alla dessa solkrämer?

Tyvärr är kläder väldigt opraktiskt då man är ute och aktiv under sommarmånaderna. Jag rider, springer och simmar mycket och är extremt solkänslig (ljus hy (läs likblek), rödhårig... ) så solkräm är i princip min ända räddning då jag har att välja mellan det eller drunkna i svett. Dock får man ju försöka välja en solkräm med så få skadliga ämnen som möjligt.     

Zara, nu solar jag inte i och för sej, har inte gjort på tio år minst just på grund av soleksemen, som ju är en indikation på att solen inte är så bra för en.. men jag går inte heltäckt när det är varmt så jag blir normalt exponerad så att säga. Och skyddar mej mot ev malignt melanom genom att undersöka mina leverfläckar en gång om året...

Zara, nu solar jag inte i och för sej, har inte gjort på tio år minst just på grund av soleksemen, som ju är en indikation på att solen inte är så bra för en.. men jag går inte heltäckt när det är varmt så jag blir normalt exponerad så att säga. Och skyddar mej mot ev malignt melanom genom att undersöka mina leverfläckar en gång om året...

Jag solar inte heller, men är ute mycket och försöker givetvis täcka så mycket med kläder som möjligt. Men det är svårt då jag bli överhettad ;)

Får också mina leverfläckar undersökta årligen då man pappa fick malingt melanom får några år sedan. Man får bara hålla tummarna och hoppas att man själv inte blir sjuk.... :/   

Jag har de senaste åren ätit Maxosol eller liknande preparat som innehåller betakaroten. Man måste dock börja ta dom minst en månad innan första solvistelsen för att de ska ha full effekt. Det har hjälpt jättebra mot mina soleksem och även när jag bränner mig blir det mindre rött och gör inte ont. Använder sällan solskyddskrämer då jag också upplever att soleksemen blir värre. Har inte märkt någon skillnad med kosten men får se nu i år om det märks att jag intagit relativt höga doser D-vitamin.

En sak som har förbluffat mig sen jag började med D-vitamin är att det verkar som jag fått ett mycket bättre skydd mot att bränna mig i vårsolen

Någon form av skyddseffekt på huden verkar ha uppstått när jag nu håller upp mina nivåer året runt

Jag behöver inte ens längre några skyddskrämer tidigt på säsongen vilket jag alltid gjorde tidigare

Huden och D-vit verkar alltså vara kopplade åt båda håll på nåt sätt vare sig melatoninet är på plats eller inte :huh:

Kan du särskilja vad som beror på att du börjat med LCHF och vad som beror på att du börjat med vitamin D?

Är det primärvården som gör det eller lyckas du få remiss till hud en gång per år?

Läste detta http://www.aftonbladet.se/halsa/article16413736.ab (Aldrig solbränd – fick cancer ändå

Allt fler drabbas: ”Det är solresorna som ligger bakom”)

Så oerhört tragiskt att unga kvinnor mitt i livet drabbas av detta.

Vad tror ni? Kan LCHF påverka hudcancer?

Själv kan jag dela med mig av en anekdot:Innan jag började med LCHF hade jag ett tiotal hudfläckar, bla kring bålen som kliade och blödde. Efter drygt ett år med LCHF har samtliga läkt ut och försvunnit.

Rätt intressant med tanke på att s.k. leverfläckar är ett åldringstecken och åldrande dikteras bland annat av glykeringsprocesser i kroppen. Vad som primärt verkar styra glykering? Höga blodsockernivåer...

• Like 1

Det finns väl mat inom lchf som är inflammerande med?

När man pratar om inflammationer relaterat till nedbrytning av proteinstrukturer i kroppen så brukar detta vara kopplat till effekter av s.k. oxidativ stress, ex. glykering och lipidperoxidation. Jag har skrivit lite om det här (en bit ned i det långa inlägget):

http://forum.kostdoktorn.se/topic/1239-hj%C3%A4lp-mig-alla-dessa-lchf-%C3%A4r-farligt-studier/page-2#entry13773

...här:

http://forum.kostdoktorn.se/topic/1597-%C3%A4r-marmorerat-k%C3%B6tt-d%C3%A5ligt/#entry18368

Sök på:

- glykering

- oxidativ stress

- lipid peroxidation

...här på forumet så dyker det nog upp en del till.

Första åren när jag börjat äta LCHF, innan jag insett att jag skulle äta D-vitamintillskott, blev jag snyggt solbränd i stället för bara bränd, eller fortsatt blek, som det alltid var förr. Och jag minns att det var diskussion inne på kolhydrater.ifokus med andra som också upptäckt att de tålde solen på ett helt annat sätt. Så min uppfattning är att LCHF har någon effekt på detta.

Är det primärvården som gör det eller lyckas du få remiss till hud en gång per år?

Jag får en remiss via min allmänläkare inom primärvården till hudkliniken (SUS) då jag ändå är en regelbunden besökare pågrund av någonting helt annat ;) 

Rätt intressant med tanke på att s.k. leverfläckar är ett åldringstecken och åldrande dikteras bland annat av glykeringsprocesser i kroppen. Vad som primärt verkar styra glykering? Höga blodsockernivåer...

Dammit, then I must be old. Nej men skämt åsido, är inte även leverfläckar också genetiskt betingat? Jag kan i alla fall inte säga att jag har mindre leverfläckar än när jag började med LCHF (trotts att jag knappt kommer ihåg före perioden) och jag kan ju inte säga att jag är speciellt gammal med mina 23 år.  

Dammit, then I must be old. Nej men skämt åsido, är inte även leverfläckar också genetiskt betingat? Jag kan i alla fall inte säga att jag har mindre leverfläckar än när jag började med LCHF (trotts att jag knappt kommer ihåg före perioden) och jag kan ju inte säga att jag är speciellt gammal med mina 23 år.  

Ålder sitter för det första mellan öronen och i sinnet. På gott och ont. :) Har träffat 80-åringar som är som 20-åringar och vice versa.

Skämt åsido, ovanligt låg pigmentdensitet och att vara rödlätt är ju kopplat till ökad känslighet mot den strålande gula saken där uppe. Så det blir en annan typ av extern stressor än om det är hudförändringar med endogena orsaker som det brukar vara vid glykeringseffekter. LCHF är inte dumt men det grejar ju tyvärr inte allt. :)

• 2 months later...

Det här är en tråd som jag helt har missat tidigare. Jag är en sån person som alltid får soleksem i början av sommaren varje år, det spelar ingen roll om jag blir solbränd eller inte. Men det slår mig nu att sedan jag började äta D-vitamin, även under sommaren så blir det mycket mindre. Det uppstår en tendens till kliande eksem, men mycket, mycket mindre än tidigare :)

Har inte blivit röd (öm/flagnar) av att vara i solen i år, utan brun med direkten. Tagit extra D-vitamin så det kanske är det och inte LCHF.

Ja, det verkar som det kan vara D-vitaminet som på något sätt skyddar mot solen. Har ätit LCHF några år, utan D-vitamintillskott på sommaren och har då fått soleksem, men inte i år med D-vitamin.

• 1 year later...

Jag har provat allt mot soleksem, är otroligt solkänslig. Tyvärr hjälper inte LCHF kost heller, och jag tror inte jag har märkt någon förbättring alls även om jag önskar att jag hade.

Det ända jag har märkt hjälpa mot soleksem hittills är att skippa solkrämen, dock resulterar det att jag istället bränner sönder mig så lite pest eller kolera där! :D     

Men då låter det ju inte som soleksem utan att du inte tål kemikalie massan som kallas solkräm. En häst med soleksem kliar sönder sig när solen börjar värma. Ett "soltäcke" som täcker hästens hud och päls räcker för att eksemet inte ska bryta ut. Så ja, tror snarare att det är kemikalierna du inte tål ;)

Beror på vilken sorts LCHF man äter. Fleromättade fettsyror klyvs av UV ljus och bildar fria radikaler. Mättat fett är relativt stabilt.

Djurförsök visar att tex smör skyddar mot hudcancer medan fleromättat fett ökar risken dramatiskt.

Man kan inte dra allt fleromättat fett över en kam. Dessutom beror det på vad man äter tillsammans med fettet. Kan du ge exempel på en studie?

Man kan inte dra allt fleromättat fett över en kam. Dessutom beror det på vad man äter tillsammans med fettet. Kan du ge exempel på en studie?

Det är helt korrekt, alla omättade fettsyror kan inte dras över med en kam. Omättade raka fettsyror (dvs trans-fett utan konjugerade system) är helt klart värst. Långa Omega-3 verkar snarast skydda. Med andra ord är det nypåhittade vegetabiliska oljor som är problemet. 

Ett par länkar när det gäller hudcancer och omättade fetter. Samma relation verkar gälla för de flesta cancertyper. Med tanke på att vi får allt mindre soltimmar nu än förr (då många jobbade ute hela dagarna) känns verkar det märkligt att skylla enbart på solen. 

Dependence of photocarcinogenesis and photoimmunosuppression in the hairless mouse on dietary polyunsaturated fat. Cancer Lett. 1996 Nov.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8973605

Dietary butter protects against ultraviolet radiation-induced suppression of contact hypersensitivity in Skh:HR-1 hairless mice. J Nutr. 1996

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8598554

• Like 2