Stockholmskan

Hjälp till en kompis

Recommended Posts

Hej, jag skulle behöva lite hjälp med hur jag kan hjälpa en kompis. Hon börjar bli rejält överviktig men ser det inte själv. Hon är väldigt stor över magen, smala ben. Mage och midja hänger ut över byxorna och ser man henne i profil så är magen 4ggr så stor som rumpan.

Hon klagar över att hon är tjock och ingen vill dejta henne men hon gör inget åt det. Hon klagar på att hon är trött och mår dåligt men i nästa sekund så är hon stolt över sin vikt.

Jag vill bara att hon ska må bra, inte vara deppig!  Framför allt, jag är så less på allt gnäll att jag kan men inte hon. Jag försöker peppa henne men det blir alltid tvärtom ingen ska säga åt henne vad hon ska göra.

Hon tycker att jag är extrem och skyller alltid på att jag har haft mycket lättare att gå ner i vikt. Men jag vet att det inte är så, det är bara att jag är bättre på att bestämma mig för hur jag ska äta och jag håller fast vid det. Självklart misslyckas jag också ibland men då vet jag varför!

Hon kämpar med att bli av med sitt sötsug. Kör sockerutmaningar stupid kvarten och frågar alla hur hon ska bli av med sötsuget jag svarar alltid att hon måste sluta med alla kolhydrater men hon lyssnar inte utan fortsätter fråga andra. Hon frågar hela tiden vad hon ska äta när hon är sugen.

Hon är sugen hela tiden.

Letar substitut.

Hon äter ofta nötter och trycker i sig godis med sötningsmedel för att tro att hon är nyttig. När hon ska vara nyttig så äter hon mindre och sedan på kvällen trycker hon i sig skit. Hon Kan inte gå jag i affären utan att stoppa med något dåligt.

Hon går hos en dietist som försöker få henne att äta lagom. Tror hon har gått ner ca 4 kg det senaste sex månaderna vilket så klart är bra. Men, samtidigt är det väldigt lite i förhållande till hennes vikt.

Hon är känslig mot laktos men trycker ändå i sig en massa mjölkprodukter, i och för sig laktosfria men klagar hela tiden på att hon är gasig i magen.

Någon diet vill hon inte hålla på med.

Jag försöker säga att hon kanske ska sluta med mjölk ett tag men enligt henne är hon bara känslig mot laktos.  

Lågkolhydratkost funkar inte säger hon men jag vet att hon inte har testat på riktigt. Hon har bara testat äta mindre och svultit sig och blivit yr. 

Hon är trött och har huvudvärk hela tiden. Hon letar efter fel och börjar skylla på att hon nog har problem med sköldkörteln och ämnesomsättningen (Alla Symtom stämmer tycker hon) eftersom hon inte går ner i vikt. Jag vet att hon är en grym småätare och pillar i sig alldeles för mycket skit. Hon älskar Choklad, bröd och dricker sojalatte! Nötter och torkad frukt.

Hon reser en del och skyller på att hon inte kan äta lågkolhydratkost på grund av det.

Så, nu undrar jag finns det någon bra dietist/coach kring Göteborg som jobbar med lågkolhydratkost? Som kanske kan hjälpa henne. Och vilka test kan hon ta för att utesluta diabetes och sköldkörteln? Kan hon skicka in via nätet?

Hur är det äta Keto om man har sköldkörtelproblematik?

Hon överväger att ta en privat sjukförsäkring för att få hjälp med detta men jag tror att hon bara behöver göra testen för att utesluta. 

Självklart kan hon ha problem men jag tycker hon letar ursäkter istället för möjligheter! Hon letar problem istället för Att se möjligheter!

Har ni någon bra bok att rekommendera, någon ”Eye opener ”? Som förklara på ett bra sätt utan att bli för extrem. Så förklarar vilka sjukdomar och symtom man kan få av för mycket socker och kolhydrater och hur lågkolhydratkost kan förbättra situationen. Hon är rädd för fett och tror att det ska göra henne sjukare. Hon har problem med levern och Gallan och gud vet vad. Men jag har aldrig hört att någon doktor har talat om det för henne. 

Och ägg kan hon inte äta mycket av för då blir hon gasig i magen. Jag försöker säga att det är för att hon äter det ihop med massa kolhydrater. Det är i alla fall min erfarenhet. 

Vlll hjälpa henne eftersom jag vet att man mår så bra av den här kosten och att den har hjälpt så många!

Vill att hon ska känna hur det är att äta sig mätt och inte vara sugen! 

vill inte att hon ska känna att det är en diet!

Eller, ska jag bara lägga ner??

• Ledsen 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det bästa för dig är att lägga ner.

Med alla de dåliga ursäkter tjejen har + dålig självinsikt + dålig attityd + obefintlig motivation -  kommer du bli dränerad.

Är du värd att bli utnyttjad? Vore det rätt mot dig?

Se det hela på DISTANS, du har stöttat henne allt du kan med väldigt bra förslag som den bästa vän kan och kloka tips och ditt engagemang därtill, men bli inte indragen i hennes destruktiva spiraler alltför intimt när du nu vet att hon är så blasé och vad som rätteligen är hennes egna knutar som kan behöva annat uppvaknande, som verkar behöva mer än dietist, snarare KBT eller något åt det hållet. 

Man kan anvnda detta ordspråket på en envis åsna/häst :

...man kan leda åsnan till vattnet, men inte få hästen att dricka..  eller vifta med vattenkannan mitt framför mulen, men vill åsnan inte dricka så går det inte med tvång med mindre det sker med våld och ännu mera motsprjärn... 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känner sympati för dig @JennyE1974. Dock så är inte henes hälsa ditt ansvar, även om du menar väl och vill hjälpa. Inte heller ditt ansvar att ändra på hennes negativa beteenden, som att hon klagar, hetsäter, småäter, äter kolhydrater och mejerier m.m. Övervikten är tyvärr en konsekvens av dessa beteenden tror jag. Finns det andra förebilder/exempel inom lchf som du skulle kunna lyfta fram som också gått ner i vikt och som du skulle kunna visa henne? Jag förstår att du blir less på gnället. Om nu ingen ska säga åt henne vad hon ska göra (förutom dietisten då kanske?), går det bra? Om det nu är så att hon inte konsekvent kan bestämma sig för hur hon ska äta, kan vi ha och göra med ett (socker)beroende? Om nu intaget av sötsaker och annat skräp är det som styr hennes vardag? Kan känna igen mig i att man frågar alla (kanske inte om socker personligen) och att detta då kan bottna i osäkerhet. Det går absolut att äta lågkolhydrat och resa, där har hon helt fel.

Boktips från minn sida hade varit Ann Fernholms 'Ett sötare blod', Bitten Jonssons 'Sockerbomben 3.0' och Robert Lustigs 'Socker, din värsta fiende'. Om hon nu har fått upp ögonen för att socker inte är så bra, i och med att hon äter nötter och sötningsmedel i tron att det är 'nyttigt'. Börja någonstans.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
59 minuter sedan, Gemma sade:

Ja, det bästa för dig är att lägga ner.

Med alla de dåliga ursäkter tjejen har + dålig självinsikt + dålig attityd + obefintlig motivation -  kommer du bli dränerad.

Är du värd att bli utnyttjad? Vore det rätt mot dig?

Se det hela på DISTANS, du har stöttat henne allt du kan med väldigt bra förslag som den bästa vän kan och kloka tips och ditt engagemang därtill, men bli inte indragen i hennes destruktiva spiraler alltför intimt när du nu vet att hon är så blasé och vad som rätteligen är hennes egna knutar som kan behöva annat uppvaknande, som verkar behöva mer än dietist, snarare KBT eller något åt det hållet. 

Man kan anvnda detta ordspråket på en envis åsna/häst :

...man kan leda åsnan till vattnet, men inte få hästen att dricka..  eller vifta med vattenkannan mitt framför mulen, men vill åsnan inte dricka så går det inte med tvång med mindre det sker med våld och ännu mera motsprjärn... 

Hej, ja du har nog rätt. Jag har hört lite från dietistens råd och vad säger man, suck. Inte de mest moderna kostråden till en som definitivt är Sockerberoende. 
Uppmanar henne att äta en frukt till mellanmål och lite torkad frukt kan hon ju också äta ibland om hon är sugen. Hemma gjorda flingor med nötter och honung. Och sedan frågar hon igen hur hon ska bli av med sitt sötsug.

Grovt bröd uppmanas hon också att äta (ok, bättre än vitt men ändå).

Man måste göra en förändring för att få en förändring!

Tycker bara det är så provocerande, har många kompisar som tycker att de har rätt att äta dåligt för att de mår dåligt. Försöker gång på gång förklara att om de skulle äta bättre så skulle det må bättre. En kompis säger att fikat och godiset är allt hon har. Får de inte får äta godis så blir de mer deprimerade. Suck!!

Reser man och bor på Hotell så finns det väl alla möjligheter att kunna få be att plocka ihop lite frukost som man kan äta till lunch, att betala extra för några ägg några skivor skinka och lite ost till exempel! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
53 minuter sedan, morgonsol sade:

Känner sympati för dig @JennyE1974. Dock så är inte henes hälsa ditt ansvar, även om du menar väl och vill hjälpa. Inte heller ditt ansvar att ändra på hennes negativa beteenden, som att hon klagar, hetsäter, småäter, äter kolhydrater och mejerier m.m. Övervikten är tyvärr en konsekvens av dessa beteenden tror jag. Finns det andra förebilder/exempel inom lchf som du skulle kunna lyfta fram som också gått ner i vikt och som du skulle kunna visa henne? Jag förstår att du blir less på gnället. Om nu ingen ska säga åt henne vad hon ska göra (förutom dietisten då kanske?), går det bra? Om det nu är så att hon inte konsekvent kan bestämma sig för hur hon ska äta, kan vi ha och göra med ett (socker)beroende? Om nu intaget av sötsaker och annat skräp är det som styr hennes vardag? Kan känna igen mig i att man frågar alla (kanske inte om socker personligen) och att detta då kan bottna i osäkerhet. Det går absolut att äta lågkolhydrat och resa, där har hon helt fel.

Boktips från minn sida hade varit Ann Fernholms 'Ett sötare blod', Bitten Jonssons 'Sockerbomben 3.0' och Robert Lustigs 'Socker, din värsta fiende'. Om hon nu har fått upp ögonen för att socker inte är så bra, i och med att hon äter nötter och sötningsmedel i tron att det är 'nyttigt'. Börja någonstans.

Tack för ditt svar, ja hon skulle nog behöva terapi.  Det är jobbigt att ha en kompis som inte alltid kan göra saker...  det är ursäkter och gnäll om vikten hit och dit. Kan inte göra ditten och datten för då pratar folk. Kan inte gå till den badstranden för där är andra. Vill bli bjuden till fester men sedan vill hon inte gå. 

Sedan kan jag så klart känna igen mig själv, herregud jag är inte mer än människa.

Jag har också mina toppar och dalar men jag har nog ofta förmågan att ta tag i det till slut! Här händer inget... 

• Gilla 1
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
37 minuter sedan, JennyE1974 sade:

Hej, ja du har nog rätt. Jag har hört lite från dietistens råd och vad säger man, suck. Inte de mest moderna kostråden till en som definitivt är Sockerberoende. 
Uppmanar henne att äta en frukt till mellanmål och lite torkad frukt kan hon ju också äta ibland om hon är sugen. Hemma gjorda flingor med nötter och honung. Och sedan frågar hon igen hur hon ska bli av med sitt sötsug.

Grovt bröd uppmanas hon också att äta (ok, bättre än vitt men ändå).

Man måste göra en förändring för att få en förändring!

Tycker bara det är så provocerande, har många kompisar som tycker att de har rätt att äta dåligt för att de mår dåligt. Försöker gång på gång förklara att om de skulle äta bättre så skulle det må bättre. En kompis säger att fikat och godiset är allt hon har. Får de inte får äta godis så blir de mer deprimerade. Suck!!

Reser man och bor på Hotell så finns det väl alla möjligheter att kunna få be att plocka ihop lite frukost som man kan äta till lunch, att betala extra för några ägg några skivor skinka och lite ost till exempel! 

Ja precis, din kompis lever i en ond cirkel..  i en spiral som kommer att bli värre och värre vad tiden går.

Detta är välkänt, hon är absolut inte ensam, man vet idag.. att en konkret EPIDEMI med klara ätstörningar är vardag, och allt fler drabbas.. väl inne i den spiralen, är det faktikst fruktansvärt svårt att bryta. 

Du ser det på nära håll.. hur hopplöst men farligt det är, men när hon själv är så inne i spiralen och befinner sig inne i tornadon.. så föreställ dig den kraft, en centrifugalkraft.. eftersom sockerberoendet i sig självt (utan den övriga maten, utan sockret ensamt!! raffinerat!) är så pass giftigt, att det är inget annat än ett RENT GIFT, som hon är totalt beroende av. Mörkt bröd underhåller sockerberoendet. 

Ja det är tragiskt, din reaktion är med rätta. Men hon sitter vad det verkar, fast i en tornado eller befinner sig mitt i cyklonen. Du vet sådan vindspiral med sådan kraft, att hon blivit fast.. lever som en slav under sockret.

Du skulle ev. kunna ge henne Bitten Johanssons bok, men om skulle bli förolämpad av det.. eller se det som en fin gest att ärligen vilja hjälpa och stötta är svårt att säga, men hon tycks stå i behov av professionell hjälp, och dietist kommer int åt hennes problematik, det ska vara en som vet vad totalt sockerslaveri betyder, men.. det kräver hennes insikt.. till en början, och det tycks hon också sakna, det är därför det är riskfyllt för dig att fortsätta försöka.. 

Men förståeligt, hade hon varit alkoholist, så kanske du hade behövt samma försök, men insett att det är som att prata med en vägg.. någonstans, någon gång, kanske hon får någon signal.. som gör tillräckligt ont eller stukar henne så pass, att hon oavsett sitt tyckande, inte har någon annan utväg än att inse att hon är värre än värst. Det finns dem som aldrig fattar förrän de blir sjuka. Hon kanske behöver få svart på vitt att hon är sjuk, och får sitta med insulinsprutor handen, och DÅ ... kanske.. anstränga sig lite...  men det ska inte gå ut över dig! Som det framstår, så ger du mer än det är värt, tjejen har ju faktiskt ett ansvar, som inte är ditt. 

Fortsätt du rå om dig själv, och lyckans du som insett.. vad lchf, varför och att du alltid har denna nyckel i din hand, och använder den. 

Må inte dåligt för att du hädanefter.. börjar distansiera dig till hennes speciella trassel med maten och sockret.. du kan vara bra kompis ändå!! 

Rent socker är verkligen svårt.

Men ta flaskan från en alkoholist, kan betyda att det kostar mer än det smakar, jag tycker du ska akta dig för att bli hennes medberoende.. 

Googla Bitten Jonsson, sockerberoende.. OM, du ens orkar.. isf för att ta ett sista steg. Annars skulle jag avråda dig att fortsätta. Urifrån det du berättat om hur hpon funkar. Du kan ju enbart nämna Bitten Jonsson.. men om hon inte gillar att läsa.. så vad hjälper då det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
31 minuter sedan, Gemma sade:

Ja precis, din kompis lever i en ond cirkel..  i en spiral som kommer att bli värre och värre vad tiden går.

Detta är välkänt, hon är absolut inte ensam, man vet idag.. att en konkret EPIDEMI med klara ätstörningar är vardag, och allt fler drabbas.. väl inne i den spiralen, är det faktikst fruktansvärt svårt att bryta. 

Du ser det på nära håll.. hur hopplöst men farligt det är, men när hon själv är så inne i spiralen och befinner sig inne i tornadon.. så föreställ dig den kraft, en centrifugalkraft.. eftersom sockerberoendet i sig självt (utan den övriga maten, utan sockret ensamt!! raffinerat!) är så pass giftigt, att det är inget annat än ett RENT GIFT, som hon är totalt beroende av. Mörkt bröd underhåller sockerberoendet. 

Ja det är tragiskt, din reaktion är med rätta. Men hon sitter vad det verkar, fast i en tornado eller befinner sig mitt i cyklonen. Du vet sådan vindspiral med sådan kraft, att hon blivit fast.. lever som en slav under sockret.

Du skulle ev. kunna ge henne Bitten Johanssons bok, men om skulle bli förolämpad av det.. eller se det som en fin gest att ärligen vilja hjälpa och stötta är svårt att säga, men hon tycks stå i behov av professionell hjälp, och dietist kommer int åt hennes problematik, det ska vara en som vet vad totalt sockerslaveri betyder, men.. det kräver hennes insikt.. till en början, och det tycks hon också sakna, det är därför det är riskfyllt för dig att fortsätta försöka.. 

Men förståeligt, hade hon varit alkoholist, så kanske du hade behövt samma försök, men insett att det är som att prata med en vägg.. någonstans, någon gång, kanske hon får någon signal.. som gör tillräckligt ont eller stukar henne så pass, att hon oavsett sitt tyckande, inte har någon annan utväg än att inse att hon är värre än värst. Det finns dem som aldrig fattar förrän de blir sjuka. Hon kanske behöver få svart på vitt att hon är sjuk, och får sitta med insulinsprutor handen, och DÅ ... kanske.. anstränga sig lite...  men det ska inte gå ut över dig! Som det framstår, så ger du mer än det är värt, tjejen har ju faktiskt ett ansvar, som inte är ditt. 

Fortsätt du rå om dig själv, och lyckans du som insett.. vad lchf, varför och att du alltid har denna nyckel i din hand, och använder den. 

Må inte dåligt för att du hädanefter.. börjar distansiera dig till hennes speciella trassel med maten och sockret.. du kan vara bra kompis ändå!! 

Rent socker är verkligen svårt.

Men ta flaskan från en alkoholist, kan betyda att det kostar mer än det smakar, jag tycker du ska akta dig för att bli hennes medberoende.. 

Googla Bitten Jonsson, sockerberoende.. OM, du ens orkar.. isf för att ta ett sista steg. Annars skulle jag avråda dig att fortsätta. Urifrån det du berättat om hur hpon funkar. Du kan ju enbart nämna Bitten Jonsson.. men om hon inte gillar att läsa.. så vad hjälper då det?

Hej, tyvärr blir hon nog förolämpad. Jag har försökt förklara att för hennes Sockerberoende är det lika illa att äta grovt bröd och frukt. Men det verkar inte gå in. Förklarar boken det?

Dietisten har sagt att hon inte ska äta något med tillsatt socker, allt annat får hon äta! Grym dietist va👌👌  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, Stockholmskan sade:

Hej, tyvärr blir hon nog förolämpad. Jag har försökt förklara att för hennes Sockerberoende är det lika illa att äta grovt bröd och frukt. Men det verkar inte gå in. Förklarar boken det?

Dietisten har sagt att hon inte ska äta något med tillsatt socker, allt annat får hon äta! Grym dietist va👌👌  

Hon behöver läsa en bok där det står förklarat vad som händer i kroppen när hon äter grovt bröd och fruktsocker så att hon fattar att det är lika illa för hennes Sockerberoende som vitt socker!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Stockholmskan sade:

Menar du boken sockerbomben 3.0?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg att det finns en bok som heter ”vitt beroende” också. Någon som läst den?

Om jag bara ska köpa en bok, Vilken ska jag köpa då? 

Hon är nog mer en känslig person Som behöver få höra en historia från någon annan, än en fakta person. Tror hon skulle behöva läsa om någon som också trodde att hon eller han kunde äta massa andra kolhydrater och hur det påverkat dem Och hur annan mat (lågkolhydrat) påverkat dem positivt!! Behöver även vara fakta så klart om vad som händer med kroppen på långsikt men också hur man kan undvika diabetes och andra sjukdomar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Stockholmskan Om jag skulle kunna få be om ett förtydligande: är det du eller din kompis som skulle behöva terapi? När det gäller att underminera råden från dietisten hade jag kollat Lustigs bok, den är bra, längst bak finns matplaner för överviktiga barn inkluderade. Om jag inte minns fel problematiseras det också en del kring varför juice inte är nyttigt. Fruktos bör också finnas med i boken. Torkad frukt och honung innehåller massa socker. Martina Johansson har mätt blodsocker på sig själv kontinuerligt och provat olika sorters mat: havregrynsgröt är en värsting likaså grovt bröd. Att blodsockret kan åka bergochdalbana beroende på vad man äter förstår väl ändå din kompis? Böcker som argumenterar emot spannmål är t ex 'Wheat belly' av William Davis (ej själv läst än) och 'Grain Brain' av David Perlmutter (finns på svenska men kommer ej ihåg titeln). Äta dåligt för att man mår dåligt är bara att försätta sig i en negativ spiral, typ tröstäta. Knappast konstruktivt. Det kan finnas undantag, om man nu inte kan ta sig upp ur sängen öht t ex. Håller med dig om att det är provocerande. Innan du köper någon bok, kolla ditt lokala bibliotek. Jag har lånat flera på vanliga bibliotek, så du kan säkert läsa dem m.h.a fjärrlån. Jag har inte läst 'Vitt begär' av Gunilla Sahlin (om det är den som åtsyftas), men personligen hade jag inte köpt den innan jag läst och/eller köpt Lustigs eller Bittens bok. Men om du tror den kan gå in hos din vän, kör på!  

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, morgonsol sade:

@Stockholmskan Om jag skulle kunna få be om ett förtydligande: är det du eller din kompis som skulle behöva terapi? När det gäller att underminera råden från dietisten hade jag kollat Lustigs bok, den är bra, längst bak finns matplaner för överviktiga barn inkluderade. Om jag inte minns fel problematiseras det också en del kring varför juice inte är nyttigt. Fruktos bör också finnas med i boken. Torkad frukt och honung innehåller massa socker. Martina Johansson har mätt blodsocker på sig själv kontinuerligt och provat olika sorters mat: havregrynsgröt är en värsting likaså grovt bröd. Att blodsockret kan åka bergochdalbana beroende på vad man äter förstår väl ändå din kompis? Böcker som argumenterar emot spannmål är t ex 'Wheat belly' av William Davis (ej själv läst än) och 'Grain Brain' av David Perlmutter (finns på svenska men kommer ej ihåg titeln). Äta dåligt för att man mår dåligt är bara att försätta sig i en negativ spiral, typ tröstäta. Knappast konstruktivt. Det kan finnas undantag, om man nu inte kan ta sig upp ur sängen öht t ex. Håller med dig om att det är provocerande. Innan du köper någon bok, kolla ditt lokala bibliotek. Jag har lånat flera på vanliga bibliotek, så du kan säkert läsa dem m.h.a fjärrlån. Jag har inte läst 'Vitt begär' av Gunilla Sahlin (om det är den som åtsyftas), men personligen hade jag inte köpt den innan jag läst och/eller köpt Lustigs eller Bittens bok. Men om du tror den kan gå in hos din vän, kör på!  

Tack för råd och och tips🙏🏻 ska bläddra lite på biblioteket först- bra idé👌
Vi behöver kanske båda terapi 😂 jag för att jag går igång och hon för att det aldrig händer något. Men Skämtåsido så hade hon behövt hjälp med sin självkänsla och beroendet av socker! Lika jobbigt som det är för mig att höra hur illa det är hela tiden (med allt- vikten, jobbet, pengar, killar) måste det var ju vara för henne själv att inte lyckas. Bara klaga men inte göra något år det! Samma mönster och misslyckanden hela tiden😢 

Försöker stötta, lyssna och hjälpa till. Samtidigt som hon vill ha råd så blir hon irriterad när kommer med svar!

inte lätt😢

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan, Stockholmskan sade:

Tack för råd och och tips🙏🏻 ska bläddra lite på biblioteket först- bra idé👌
Vi behöver kanske båda terapi 😂 jag för att jag går igång och hon för att det aldrig händer något. Men Skämtåsido så hade hon behövt hjälp med sin självkänsla och beroendet av socker! Lika jobbigt som det är för mig att höra hur illa det är hela tiden (med allt- vikten, jobbet, pengar, killar) måste det var ju vara för henne själv att inte lyckas. Bara klaga men inte göra något år det! Samma mönster och misslyckanden hela tiden😢 

Försöker stötta, lyssna och hjälpa till. Samtidigt som hon vill ha råd så blir hon irriterad när kommer med svar!

inte lätt😢

Låter som att din kompis är en liten energitjuv.. självömkande, utnyttjande tyck-synd-om-mig pläderande.

Och har märkt att du ställer upp och dansar efter hennes pipa?

Hon tänker ju bara på sig själv och kör över varenda ansats till hjälp du erbjuder..  en sådan person behöver tydlig gränssättning, inte din sak att som en mamma försöka lära henne gå, eller lära henne att äta, dömt att misslyckas eftersom er vänskapsrelation ryker och detta har hon fattat och istället utnyttjar dig med beteende som en riktigt tjurig unge man egentligen skulle vilja ge en lavett. För att säga det i klarspråk.

När du ser att hon blir värre och värre och magen bara växer och växer och hon kanske om inte redan är, så på väg att bli psykiskt sjuk av att känna sig så maktlös, då kan du inte bli hennes krycka. 

Men det är svårt att råda, med tanke på att ni kan ha andra emotionella band er emellan som är värdefulla, men man ska inte stretcha sönder en relation heller, hon kommer förvänta sig att du ständigt och jämnt kommer med ständigt nya förslag och visar upp böcker ena dagen, något annat annan dag, annan vecka , för att kunna krossa dig som en liten kackerlacka.. den enda makt hon uppenbart har kvar att bevisa att hon kan åtminstonde krossa, alla färväntningar, att fortsatt visa destruktivitet och därmed att hon är uppgiven, men upprivet arg, och projicerar det i någon form på dig, som är en stötta... men hur länge?

Tjocka människor, kan av ren frustration bli riktigt rått elaka, ofrivilligt.. eftersom det är jobbigt att bli så fet för henne och smått inser hon kanske .. att hon kanske blivit en paria och har till slut endast ett teaterspel att ta till, för att locka uppmärksamheten till sig. 

Låter tragiskt för henne, men en energitjuv är just energitjuv.. som tjuvar men aldrig ärligt ger något tillbaka, av värde.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, verkligen en knepig situation, jag vet hur det är. Har själv  flera vänner och bekanta som också har sockerrelaterade hälsoproblem. Tyvärr är det svårt att hjälpa någon som inte vill bli hjälpt. Vilket är jobbigt för dig, eftersom dina råd skulle kunna göra skillnad. Frågan är hur ärlig du skulle kunna vara? Jag skulle till en början välja Sockerbomben 3.0 och ge henne den. (finns som pocket) Förklara vänligt att du hoppas att hon vill läsa den, för din skull? Tror inte att du kan göra något mer.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gud vad frustrerande sånt där är. De flesta av oss kan ju relatera, då många har vänner/anhöriga som inte vill eller klarar av att ta tag i den egna hälsan.  

Din väninna måste göra radikala förändringar vad gäller kost och närmiljö, annars kommer det bli värre allteftersom hon åldras och riskerar att utveckla en rad andra sjukdomar pga fetman. Är man en patologisk småätare som också har sockerberoende, som din väninna, så kan man inte ha något typ av mat hemma som understödjer eller lockar till det beteendet. Hon måste rensa ut allt som man vill stoppa i munnen mellan måltider. Att ha bröd och torkad söt frukt hemma, är som att ha opioider liggandes i skåpet och sedan bara ta vid behov, när man är missbrukare. Man kan heller inte handla när man är sugen och bör inledningsvis undvika alla situationer där man hamnar framför en skål med smågodis. Den typen av viljestyrka har man inte när man utvecklat ett beroende. 

Men eftersom hon inte är villig att göra några större förändringar, så är du ju mer eller mindre maktlös. Det enda du kan göra är att stå på dig och fortsätta framföra dina åsikter, varje gång hon klagar på vikten, hälsan och ber dig om råd. 

Sen måste vi nog också vara lite ödmjuka i att vi inte vet hur det känns att leva i någon annans kropp. Bara för att jag eller du "kan" så betyder inte det att alla klarar biffen själva lika lätt. Det kan ju finnas andra problem i grunden hos väninnan, som inte diagnostiserats och som gör det extra svårt att fokusera på att göra bra/rätt val. Kanske behöver hon stöd från en coach/dietist som verkligen kan sockerberoende, som du också föreslog. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg