Y62

Pölsa

Recommended Posts

Läste på en pölsaburk och fy tusan så mycket elände det var i. Tänkte göra egen av slattarna i frysen men vill inte använda korn. Vad skulle man kunna använda istället? Har någon gjort pölsa?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varken ätit eller lagat pölsa. Vad fyller korngrynen för funktion? Vad hade hänt om du bara uteslöt korngrynen?

Hittade följande recept utan korngryn (innehåller dock grötris!). Kan man ha blomkål istället kanske?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte men det kanske blir krämigt av kornet? Eller bara billig utfyllnad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
50 minuter sedan, Y62 sade:

Jag vet inte men det kanske blir krämigt av kornet? Eller bara billig utfyllnad.

Menar du korngryn?

I den gamla österrikiska traditionen eller tyrolertradition och i alplandskapens kök, ska en riktigt gammeldags korv lagas med korngryn, har inte med billighet att göra, men med smak, konsistens, krydda och textur. Korngryn suger också upp vätska. 

Likaså ska en äppelkaka aka gammeldags "strudel" hava citronskal i receptet. 

Fast pölsa .. hm.. tänker du kanske på småländska isterband? De ska absolut innehålla korngryn. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja såklart, korngryn. Misstänkte att det har med konsistens att göra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Y62 Om du bestämmer dig för att ha med korngryn hade jag försökt få tag i någon mer gammaldags sort.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe...pölsa låter hur äckligt som helst...låt bara bli. 😉

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, Y62 sade:

Läste på en pölsaburk och fy tusan så mycket elände det var i.

Har man bara hyggligt bra funktion på lever och njurar kommer det som inte hör hemma i kroppen att filtreras bort. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Under julhelgerna hade jag länge funderat på att göra egen korv och frysa in. Då kan man bestämma vilket kött, hur mycket fett och vilka kryddor man ska ha i. Man behöver ju bara ha köttkvarn, korvhorn och naturtarm. För min del kan alla dessa traditionella och icke traditionella utfyllnaderna som korngryn mm tas bort. Min kropp skulle i alla fall inte må bra av dessa hur traditionella de än är. Korv tycker dock om att äta ibland men det ska i så fall vara äkta vara - korv gjort av kött, fett och kryddor. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pölsa är jättegott! Med potatis och inlagda rödbetor...men inte LCHF tyvärr..🙄

Min mamma brukade använda grötris istället för korngryn - lite mildare smak, men fortfarande inte LCHF. Tänker...att kalvsylta och pölsa påminner faktiskt om varandra i smak och konsistens, men i kalvsylta ingår inte några gryn av något slag. Däremot så bör det ju vara bra kött och gelatin om man inte har kalvkött. Kanske typ en aladåb skulle vara en bättre idé om du har många blandade slattar?.. 🤔

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pölsa är gudomligt gott med potatis och rödbetor! Tyvärr är det själva spannmålet som ger rätten sin konsistens och smak, vilket inte är helt ok LCHF. Utan spannmål så blir det inte pölsa utan något annat(förhoppningsvis gott).

Det enda jag kan tänka mig som ersätter korngryn rätt av är bovetegryn. Möjligen kan det även funka med durrakorn(om man kan hitta det). Men det hjälper kanske föga om man vill ha rätten kolhydratssnål? Bovete och durra innehåller precis lika mycket kolhydrater som korn. Fördelen är att det är glutenfritt vilket per automatik blir mer hälsosamt. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Peter B, pölsa är ju gudomligt! Jag är inte så känslig för kolhydrater, får väl ta lite korngryn men så lite som möjligt tänker jag. Långkok är kul. Tack för alla tips! Kommer ni på mer tar jag tacksamt emot.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jamenaltså.. korngryn är det svenska riset!

Dvs det ersätter ris!

Dvs det används på lite samma sätt,, dvs det är fortfarande en högkolhydratprodukt!

Iallafall pölsa kanske inte är min favorit, däremot om man inte är extra känslig mot kolhydrater, så kan man använda lokala korngryn i stället för ris!

Så varför gå över ån, när man kan använda korn!

Hur som helst, det är litta samma kolhydrathalt.. men är man sådan att man ändå använder en del kolisar.. så går det minst lika bra med korn!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Zepp, jag äter inte kolhydrater förutom när det inte finns annat eller inför ett långlopp så jag vet att jag kan. Jag vill bara ha en god pölsa med så lite kolhydrater som möjligt 😎

• Gilla 3
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg