Annikapannikapuddingpastej Posted February 26, 2020 Share Posted February 26, 2020 Hej Börjar NU. Eller börjar om nu egentligen. Tio veckor för några år sedan med lchf, och jag mådde jättebra. Vet inte ens varför jag slutade. Tristess, social knölighet tror jag. Jag gör detta av hälsoskäl, för att jag tror på det och för att få ett bra aktivt liv. Jag är ordentligt påläst. Har många besvär. Värk (artros), trötthet, 60 kilos övervikt, nedstämdhet, blodtryck på väg att bli högt..så motivationen är stor! Fattar äntligen att det inte är ett estetiskt problem, för den biten har jag släppt med åldern, utan att det handlar om hälsan och vilket liv jag vill ha.Men nu till det jobbigaste. Magen. Får man prata bajs här? Att bli förstoppad låter för mig som en dröm! Som inte händer för mig. Jag har i hela mitt liv haft problem med magen. Hela livet alltså, sedan treårsåldern. Är diagnostiserad med IBS såklart, som så många andra, och är sedan 25 år gallopererad. För 8 år sedan fick jag oxå diagnosen "gallsaltsmalabsorbtion". Alltså jag kan inte bryta ner gallsalter, utan de går rätt ut i tarmen och fräter. Äter dagligen medicin (Lestid) mot detta, och även en stoppande tablett (Dimor) varje dag. Ett tag fungerade magen bra, men nu är det hopplöst igen. Får laborera med mängden medicin. Mina problem är alltså kolikkramper och diarrier. Nu när jag lägger om till lchf igen så blir det ju en omställning för magen, och den fungerar helt värdelöst! Min tanke är att jag ska stå ut, att det är övergående och kommer bli bättre om några veckor. Men jag ville väl egentligen bara se om någon mer har dessa problem, med att magen inte alls blir förstoppad, utan tvärtom. Uppblåstheten i magen försvinner dock direkt, så den "övre magen" känns helt lugn. Jag äter strikt lchf, eftrer menyerna, och tänker fortsätta med det, för jag behöver den strukturen att luta mig mot. Glada tillrop emottages tacksamt! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 26, 2020 Share Posted February 26, 2020 Håller tummarna för att du tappar många kilon och mår bra under tiden! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 26, 2020 Share Posted February 26, 2020 Välkommen tillbaka! Klart man får prata bajs, lite skitsnack mellan varven brukar det ju bli. Hoppas du får lite tips, det finns några som hänger här som brukar kunna bistå med råd i denna typ av frågor. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted February 26, 2020 Share Posted February 26, 2020 DietDoctor: IBS och LCHF https://www.dietdoctor.com/se/lchf/halsovinster/ibs Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted February 27, 2020 Share Posted February 27, 2020 Ombörjare var det ja. Stämmer bra för mig nu när livet har rättat till sig efter en tid av mindre bra slag. Det blir fjärde gången. Första gången var innan LCHF blev en grej. En kollega berättade för mig att han körde Atkins. 2004 tror jag det var. Jag satte mig in i det och tappade 18 kg på ett halvår och nöjde mig med det. Andra gången var 2009 och då LCHF. Det varade några dagar då det var en extremt stressig tid på jobbet och jag reagerade med en förmaksflimmerattack. Tredje gången 2011 som svängde mellan strikt och liberal till 2014, tappade 6 kg under den tiden. Det hände saker i livet som gjorde att motivationen försvann. Jag tror det hjälpte en del genom att jag fick en avtalspension 2017, nästan 5 år innan ordinarie pensionsålder. Det slog ut stressen tillsammans med en flytt från större staden till ett litet skånsk samhälle. Vi får se. Sist använde jag mycket från receptsamlingen här på Dietdoctor med metoden 2 portioner, första till kvällen, andra till lunch dagen efter. Nu i dessa virustider vill jag minska den publika exponeringen så det får bli en del större kok med infrysning. Än så länge är det lugnt i Sverige så får väl passa på. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts