Athenasmatte Posted March 22, 2013 Share Posted March 22, 2013 Hej! Jag är en tjej som hållt på med träning hela livet och ätit LCHF sedan två år tillbaka (främst på grund av magproblem, men även undervikt). Efter att ha styrketränat en hel blev jag lite sugen på att försöka få synliga magrutor. När jag googlade om detta fick jag dock fram att man måste ha mindre än 10% kroppsfett för att detta ska ske . Stämmer detta? Och om det gör det, är inte det mycket ohälsosamt med så lite kroppsfett?? Jag frågar därför att jag sätter hälsan först, så om det är ohälsosamt och kanske rentav farligt med så lite kroppsfett så struntar jag i försöket! Det är absolut inte värt att förstöra sin hälsa för! Som sagt- hälsan kommer först! Tacksam för svar! Och ha en trevlig helg! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted March 22, 2013 Author Share Posted March 22, 2013 Nu talar jag om kvinnokroppen förstås! Vet att män klarar sig med mindre fett =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max Mustermann Posted March 22, 2013 Share Posted March 22, 2013 Jag tror inte du behöver gå så lågt som 10% för magrutor. Runt 12-13 tror jag räcker, är ju lite individuellt. Det är vid 10-12% gränsen är satt för kvinnor för att garantera hormonella funktioner i kroppen så jag skulle aldrig ge som råd att gå ner till 10. Det betyder inte att du kommer få problem om du gör det men du är och nosar på gränser där man börjar se negativa konsekvenser. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted March 22, 2013 Share Posted March 22, 2013 Ett fungerande riktmärke för det Max tar upp ovan (om du ligger över den negativa gränsen) är ju om mensen består. Sedan finns ju just vad gäller detta mycket stora individuella variationer. En del mycket vältränade män med "bulliga" magmuskler kan ha åtminstone en antydan till att se dessa även ovanför 20%. Det är lite extremt men det händer. Med lite tur så kanske du hör till denna grupp. Tänk även på att magrutorna brukar framträda i etapper så förhoppningsvis kommer du, med din bakgrund, att kunna nå åtminstone ett par rutor (de övre) utan några problem. Sedan kan du ta resten på känn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotta_B Posted March 22, 2013 Share Posted March 22, 2013 Den sista fett-slatten på män sitter på magen alltså behöver de ha lägre fettprocent för att få fram hela sex-packet. Vi kvinnor har (ofta) vårt på lår och rumpa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted March 22, 2013 Share Posted March 22, 2013 Kvinnor ska ju ligga mellan 21-33 i fett procent.. och tycker inte att man ska gå på så lågt som 10.. Det blir inte snyggt eller hälsosamt :/ men att ligga på 21 då är man ju väldigt rippad. JAg själv ligger på 23 procent nu och har inte så mkt fett på magen. men för att ha synliga magrutor utan att spänna får man nog ligga på 21. tycker dock inte man ska ligga lägre. Men det är ju upp till var och en jag gillar lite former men endå väldigt fit (y) smaksak 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max Mustermann Posted March 22, 2013 Share Posted March 22, 2013 En bit ner på denna sidan finns lite exempel: http://www.leighpeele.com/body-fat-pictures-and-percentages 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted March 23, 2013 Share Posted March 23, 2013 Martina gillar att testa olika metoder och beskriver ofta vad hon gör för att få de resultat hon vill (bl a magrutor): http://primalscienista.com/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted March 23, 2013 Share Posted March 23, 2013 Killar går igång på platt mage, inte magrutor som är elittänk. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted March 23, 2013 Share Posted March 23, 2013 Den sista fett-slatten på män sitter på magen alltså behöver de ha lägre fettprocent för att få fram hela sex-packet. Vi kvinnor har (ofta) vårt på lår och rumpa. Jo, fast "frammejslandet" följer samma mönster som för män vad gäller magen, dvs börjar man se övre delen så är man på rätt väg och får ett hum om hur man ligger till i relation till sitt övriga mående. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard Posted March 23, 2013 Share Posted March 23, 2013 Killar går igång på platt mage, inte magrutor som är elittänk. Är det bara jag som tänker: 1) konstig generalisering om killar, 2) det kan finnas andra skäl än att få igång killar. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted March 23, 2013 Share Posted March 23, 2013 Är det bara jag som tänker: 1) konstig generalisering om killar, 2) det kan finnas andra skäl än att få igång killar. I sammanhanget så var det inte en så konstig generalisering tycker jag. Det som män normalt tilltalas av, och nu talar vi ju strikt kroppsligt perspektiv eftersom det är det tråden handlar om, är ju de kvinnliga formerna. En kvinna i tävlingsform (kroppsbyggning) är stundom "manligare" än Sven Svensson på gatan. Ur ett allmänt perspektiv så inbillar jag mig att generalisering haltar en smula. Jag kanske är unik men kikar man på bilderna på sidan Max länkade så...tja, de flesta funkar för mig. Män är ju biologiskt sett mer "lättstartade" och det är ju som det är. Vore det inte så så skulle vi nog haft en evolutionär nackdel med potential att ha utrotat oss redan. Med detta sagt, allt handlar så klart inte om kroppen men i just den här tråden gjorde det ju det. Förhoppningsvis behövs det, i detta sammanhang, inte förtydligas att även män är lite mer mångfacetterade än medelneanderthalaren eller att alla män inte nödvändigtvis tänder på kvinnor eller någon annat kompletterande information som sannolikt förstås av gemene man ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted March 23, 2013 Share Posted March 23, 2013 I sammanhanget så var det inte en så konstig generalisering tycker jag. Det som män normalt tilltalas av, och nu talar vi ju strikt kroppsligt perspektiv eftersom det är det tråden handlar om, är ju de kvinnliga formerna. En kvinna i tävlingsform (kroppsbyggning) är stundom "manligare" än Sven Svensson på gatan. Äsch, jag som inte har en tillstymmelse till "kvinnliga former" hur mycket jag än försöker kan ju i alla fall kontra med att jag har magrutor (vilket även fungerar som en väldigt bra "ice breaker" i vissa situationer"), take it or leave it typ Hej! Jag är en tjej som hållt på med träning hela livet och ätit LCHF sedan två år tillbaka (främst på grund av magproblem, men även undervikt). Efter att ha styrketränat en hel blev jag lite sugen på att försöka få synliga magrutor. När jag googlade om detta fick jag dock fram att man måste ha mindre än 10% kroppsfett för att detta ska ske . Stämmer detta? Och om det gör det, är inte det mycket ohälsosamt med så lite kroppsfett?? Jag frågar därför att jag sätter hälsan först, så om det är ohälsosamt och kanske rentav farligt med så lite kroppsfett så struntar jag i försöket! Det är absolut inte värt att förstöra sin hälsa för! Som sagt- hälsan kommer först! Tacksam för svar! Och ha en trevlig helg! Jag tror knappast att du skulle behöva gå så långt ner som till 10% kroppsfett för att få "rutor", och för kvinnor tror jag den magiska "gränsen" som inte ska understigas ligger någonstans vid 12-13% som någon här skrev tidigare. "Rutorna" beror inte heller enbart på hur mycker kroppsfett du har (även om det är en stor del) utan även på hur mycket "lean body mass" du har, alltså på muskelmängden. Personligen så får jag mer eller mindre synliga magrutor runt 18-20% kroppsfett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Äsch, jag som inte har en tillstymmelse till "kvinnliga former" hur mycket jag än försöker kan ju i alla fall kontra med att jag har magrutor (vilket även fungerar som en väldigt bra "ice breaker" i vissa situationer"), take it or leave it typ Taget. Eller som jag skrev: "Jag kanske är unik men kikar man på bilderna på sidan Max länkade så...tja, de flesta funkar för mig." Det var mer något åt det här hållet jag hade i tankarna...som problematiskt: Kvinnlighet sitter ju tack och lov inte bara i formerna och en tränad kropp (utan de kosttillskott damerna i klippet använder) är ju alltid bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinaJ Posted May 29, 2013 Share Posted May 29, 2013 Det är INTE ohälsosamt med magrutor på tjejer, om man har sina fettdepåer på rumpa och lår kan man ha synliga magrutor vid strax över 20% kroppsfett. Jag har magrutor i avslappnat tillstånd vid 16-17% kroppsfett Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted June 10, 2013 Share Posted June 10, 2013 Det är INTE ohälsosamt med magrutor på tjejer, om man har sina fettdepåer på rumpa och lår kan man ha synliga magrutor vid strax över 20% kroppsfett. Jag har magrutor i avslappnat tillstånd vid 16-17% kroppsfett Det behöver som sagt inte vara ohälsosamt med magrutor på varken killar eller tjejer men för många är det i varje fall långt från optimalt om man är intresserad av uppbyggnad/tillväxt. För en del är det också direkt ohälsosamt men det beror helt på hur pass mycket tur man har haft med hur framträdande magmuskulaturen är. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts