HelgeK

Varför förespråkas inte en ketogen kost för njursjuka?

Recommended Posts

I Sverige dör patienter i kön till njutransplantationer. Varför inte tipsa dem med polycystiskt njursjukdom om ketogenkost och intermittent fasta? Det fungerar på möss och ketogen kost används framgångsrikt
på polycystiskt ovarie syndrom av vissa amerikanska läkare. Många svenskar äter en sådan kost med positiva effekter på hälsan.

https://www.futurity.org/polycystic-kidney-disease-food-2188002/           

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag är en kvinna, 40 år, som har ADPKD (ärftlig polycystisk njursjukdom). Jag har typ 2, den långsammare varianten som 15% har, och väntas inte få ordentlig sämre njurfunktion innan jag fyller 70. Men jag har redan en hel del cystor på mina njurar och lite förhöjt blodtryck. Ingen mediciner ännu dock. 
anledningen att jag har börjat min resa med Keto dieten är 1. Testa om mina cystor krymper och inte nya tillkommer och njurfunktionen inte blir sämre. 2. Att få ner min blodtryck så att jag slipper medicin. Innan dieten låg jag precis på över min rekommenderade gräns. (Ska ligga under<130/80 , och jag ligger på 130/85). 
jag har också läst alla studier om ADPKD och Keto och det ser väldigt lovande ut. De försöker utveckla en preparat som ska efterlikna Ketosis som är ok för njurpatienter. Som ska tas i samband med diet eller ensam. Eftersom jag är väldigt frisk fortfarande , testar jag nu vad dieten har för effekt på mina njurar. Som visas på ultraljud och blodprov i oktober. 
spännande! Min far har nu dialys och ska få min brorsas njure nästa månad. Skulle vara underbart om jag slapp allt det där med en diet! 
dock har min blodtryck höjts sen jag har börjat med Keto , och jag håller på luska varför. Kan det vara temporärt, tills omställningen är klar? Kan tilllägga att det tog mig bara två dagar att hamna i Ketosis, jag är smal, röker och dricker inte. Min kondition kunde vara bättre dock, promenerar Och tränar dagligen. Men skulle behöva springa kanske 😅

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, Lobke sade:

De försöker utveckla en preparat som ska efterlikna Ketosis som är ok för njurpatienter.

Välkommen till forumet, Lobke!

Undrar varför de försöker ta fram preparat istället för att lära ut hur man äter för bästa resultat...? Känns ju som att gå över ån efter vatten. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, MariaF sade:

Undrar varför de försöker ta fram preparat istället för att lära ut hur man äter för bästa resultat...? Känns ju som att gå över ån efter vatten. 

För att citera ABBA " Money money money!"

• Gilla 4
  • Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 timmar sedan, MariaF sade:

Välkommen till forumet, Lobke!

Hej, 

jag tror de gör det så att behandlingen blir tillgänglig för alla. Inte alla klarar av (hålla) sig till denna diet. Många som är fattigare eller mindre utbildad har också svåra. Många som redan är sjuk får dessutom knappt äta proteiner och ingen salt, som min pappa. Med ytterst lite proteiner blir kosten väldigt fattig, men nödvändig om man har njursvikt. Och Keto dieten förespråkar vanligtvis lite mer salt. Dieten skulle passa bättre när man har denna sjukdom och befinner sig i tidig stadium. Kanske även för de som är mer sjuka med vissa anpassningar. Studien är väldigt färsk (2019) , så det blir spännande att se vart det bär iväg. Jag provar i alla fall. Och preparatet de håller på utveckla liknar tillskottet BHB, som redan används av en del som äter Keto diet som stöd eller för att snabba på Ketosis. Så det är bra att det kanske bara behövs ett tillskott och ingen medicin med massa biverkningar som skulle förbättra sjukdomens förlopp. (Medicin som finns nu har som biverkning att man behöver kissa hela tiden och dricka 7 liter vatten varje dag, och har måttlig effekt på sjukdomen)
men jag håller med, oftast vill medicinska företag bara tjäna pengar 💰😀. Jag är hoppfull 🙏🏽

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spännande!

Du får återkoppla hur det går!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ska jag göra! Jag har precis hittat en Ny facebookgrupp med 700 medlemmar med samma sjukdom som har tjuvstartat och testar Keto och delar erfarenheter. Kliniken som forskar om detta lyssnar också med alla hur det går för de. Skulle vara helt underbart om det funkar så bra att man slipper dialys och transplantation och tjock mage och dessutom blir starkare. 😀
 ca. 13 miljoner människor världen över har denna sjukdom. 1 på 1000

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg