Jump to content

Totalstopp

EvaTeng

Recommended Posts

Har gått på LCHF nu i 5 veckor. Började med utmaningen på strikt i 2 veckor.  

Jag har inte ätit någon pasta, ris, potatis, bröd, rotfrukter e l

Har använt ketostix- och hamnar trots ökat fettintag och mindre proteiner i andra rutan spor 0,5?

Har gått efter skaldemans ratio, som visar att man ska ligga över 1, jag ligger på 2, vilket tydligen är bra?

Har haft de flesta biverkningar, så som metallsmak, trötthet, seg i kroppen orkar inte träna, dålig andedräkt och hård i magen. Kramp i benen har jag ff, Borde väl visa att jag är i ketos?

Dricker minst 6 stora glas vatten om dagen.

Är sällan hungrig på morgonen, har då nöjt mig med 1 msk smör eller kokosolja i kaffet eller kört 16/8

Nog för att jag har bantat och kört olika kurer, men det sista var Ulrika Davidssons LCHF och rasade 6 kilo, men så fort jag inte följde recepten gick jag upp.

Vill gå ner 10 kilo, är över 60 och ger snart upp!

Vad gör jag för fel, HJÄLP!

Tillägg :

jag har en medicin som heter Inolaxol för magen, kan detta påverka?

hamnar ofta under 20 gram kolhydrater om dagen, däremot över 80 gram fett och 40 gram proteiner.

Men har även ätit upp till 120 gram fett och mindre proteiner, kolhydraterna ligger runt 10

7 timmar sedan, MaggieMay sade:

Har gått på LCHF nu i 5 veckor. Började med utmaningen på strikt i 2 veckor.  

Jag har inte ätit någon pasta, ris, potatis, bröd, rotfrukter e l

Har använt ketostix- och hamnar trots ökat fettintag och mindre proteiner i andra rutan spor 0,5?

Har gått efter skaldemans ratio, som visar att man ska ligga över 1, jag ligger på 2, vilket tydligen är bra?

Har haft de flesta biverkningar, så som metallsmak, trötthet, seg i kroppen orkar inte träna, dålig andedräkt och hård i magen. Kramp i benen har jag ff, Borde väl visa att jag är i ketos?

Dricker minst 6 stora glas vatten om dagen.

Är sällan hungrig på morgonen, har då nöjt mig med 1 msk smör eller kokosolja i kaffet eller kört 16/8

Nog för att jag har bantat och kört olika kurer, men det sista var Ulrika Davidssons LCHF och rasade 6 kilo, men så fort jag inte följde recepten gick jag upp.

Vill gå ner 10 kilo, är över 60 och ger snart upp!

Vad gör jag för fel, HJÄLP!

Tillägg :

jag har en medicin som heter Inolaxol för magen, kan detta påverka?

hamnar ofta under 20 gram kolhydrater om dagen, däremot över 80 gram fett och 40 gram proteiner.

Men har även ätit upp till 120 gram fett och mindre proteiner, kolhydraterna ligger runt 10

Det är något som inte stämmer!

20*4+ 80*9+40*4=960 Kcal!

Det innebär antingen att du är död eller ett litet barn innan skolåldern.

Vi börjar med protein, du behöver cirka 1 gram per kilo normalvikt, du väger väl inte 40 kilo?

Oså på det, du är vuxen. över 60 säger du, rätt normalt är att man då drar cirka 2000 Kcal.. iallafall inte mindre än 1500 Kcal!

Inolaxol är inte laxer utan mer ett tarmreglerande medel, mera bulk. med tanke på hur lite du äter så kanske du behöver det?

"Inolaxol är ett gluten- och sockerfritt volymökande medel (bulkmedel) som normaliserar tarmfunktionen vid såväl hård som lös avföring. Inolaxol innehåller växtfibrer som sväller i vätska och ökar tarminnehållets volym. Härigenom stimuleras tarmens rörelser på samma sätt som av fiberrik kost. Det ökade vätskeinnehållet ger också en mjukare avföringskonsistens."

https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=19790126000050

Dvs det ersätter fibrer i kosten!

• Like 5

On 2020-02-28 at 13:13, MaggieMay sade:

Möjligtvis hjärndöd... det ska naturligtvis vara % och inte gram när jag summerar.

Är verkligen MÄTT och hoppar därför över frukost många dagar....

Gällande inolaxol, tack för info, den påverkar alltså inte...

Tacksam för nytt svar. 🙂

Hjärndödsymptomet är ett rätt vanligt sk övergångsproblem!

Iallafall så är jag inte ens säker på att det handlar om detta, snarare om matematik, för 80+40+20= 140%

Såå, om man äter 80E% fett, så brukar då i stället landa på cirka 10E% protein och 10E% kolhydrater, eller ännuhellre på 15E% protein och bara fem E% kolisar, bägge är strikta dieter, väldans strikta!

Och äter man 120 E% fett, så ryms varken kolisar eller protein!

Dvs jag tror att du blandar ihop olika saker/mått?

Så jag kör en liten introduktion till begreppet E%/Energiprocent.. dvs det går aldrig över 100%

Det utgår främst från de kalorier du äter och även från de som din kropp behöver!

Dvs det är den procentuella andelen av olika macronutrieneter som du äter/din kropp behöver!

Olika människor drar olika mycket kalorier.. låt säga mellan 1500-2500 Kcal, med ett medelsnitt på cirka 2000 Kcal!

Likt förbannat så är protein (essentiella aminosyror) konstanten i födan, den uppskattas i stället till cirka 0,8-1,5 gram per kilo normalvikt för din längd och kön och ålder och för din aktivitetsnivå!

Inte nog med det, protein bör inte användas så mycket för kaloriernas skull, de skall i stället gå in i proteinsyntesen och därmed bibehålla muskler, skelett, samt medverka i en del andra väldans viktiga processer för en frisk kropp!

Jag får fortfarande inte ihop det, för 40 gram protein, (räkna cirka 20% i snitt för kött, fisk, fågel), är möjligen adekvat för någon som väger 40 kilo, och 40E% överstiger Ureacyckelns förmåga  för de flesta!

Oså en introduktion till LCHF, det är en fettbaserad diet,, dvs kalorierna skall främst komma från fett, man skall äta "normalt" med protein för sin normalvikt per längd, kön och aktivitetsnivå,ålder.

Man skall fortfarande äta iallafall lågkolhydrathaltiga grönsaker för några vattenlösliga vitaminer och några fibrer.. du får i princip frisedel av mig att äta hur många gröna blad du vill till varje måltid utan att ens räkna in dem som kolhydrater.. ja även kål!

Dvs är du säker på att du inte förlorat dig i allt räknande .. du kanske skulle byta metod/tankesätt.. kanske i stället följa kostdoktorns receptsamling, finns fler LCHF-recept på olika siter och sen bara se hur det går.

Inte nog med det.. jag kan avslöja en sak, tala inte om det för någon annan, men det finns ingen magisk diet.. inte ens LCHF!

Såå nu vill jag och forumet oxå ha reda på vad du egentligen äter/hur många Kcal på ett ungefär/längd och vikt.. eventuellt andra tillkortakommanden som du anser att kosten skulle kunna  påverka positivt?

Iallafall, så här kan LCHF se ut;

LCHF-mat

Och så här;

LCHF-mat

https://www.dietdoctor.com/se/lchf

• Like 2

tack för bra svar...

har lagt in i kostkollen vad jag åt igår. Frukost blev det ingen, inte hungrig.

Har mest fokuserat på fett procenten i förhållande till resten enligt skaldeman ratio.

vad ska jag minska ner på utan att jag inte känner mig mätt.

Inga mellanmål, mycket vatten

Upplever själv att det är mycket fett, men mår bra... Jag går inte upp i vikt men det sitter som ett berg.

spontant skulle jag välja mindre fett? Väger 80 kilo, 170 lång, 64 år.

Ingrediens             Energi Protein           Fett  Kolhydr. Fibrer Alkohol
  Totalt 959 kcal 171 kcal 732 kcal 51 kcal 6 kcal 0 kcal
     i gram 42 g 83 g 13 g 3 g 0 g
     i energiprocent 18 % 76 % 5 % 1 % 0 %
  1 dl blåbär 37 kcal 0 g 1 g 6 g 2 g 0 g
  1/2 dl kokosmjölk 78 kcal 1 g 8 g 1 g 0 g 0 g
  4 msk keso 56 kcal 7 g 2 g 1 g 0 g 0 g
  1/2 dl vispgrädde 185 kcal 1 g 20 g 1 g 0 g 0 g
  1 msk olivolja 121 kcal 0 g 14 g 0 g 0 g 0 g
  100 gram kycklinglårfilé 114 kcal 20 g 4 g 0 g 0 g 0 g
  30 gram halloumi 98 kcal 7 g 8 g 1 g 0 g 0 g
  2 skivor bacon 121 kcal 5 g 11 g 0 g 0 g 0 g
  1 msk smör 97 kcal 0 g 11 g 0 g 0 g 0 g
  1 msk philadelphiaost 41 kcal 1 g 4 g 0 g 0 g 0 g
  2 st körsbärstomater 8 kcal 0 g 0 g 1 g 0 g 0 g
  20 gram bladspenat 3 kcal 0 g 0 g 0 g 0 g 0 g
  • Like 1

Hmm, över hälften av ditt intag av socker består av efterrätt...kanske bättre att äta mer riktig mat och mer fett så du blir mätt utan blåbär? Jag skulle aldrig känna mig mätt med så lite fett, man blir inte fet av fett utan av socker. Nej, jag är inte medlem i WW...🙄

• Like 3
  • Thanks 1

Tabellen är förvillande, kolumnerna ligger fel.

Det jag ser är: 

För lite fett. Vad sägs om 200 gram per dag istället för 83.

För mycket mejeri. 

Du skulle vinna mycket på att följa kostdoktorns olika recept och veckoplaner. 

• Like 4

On 2020-03-03 at 15:45, MaggieMay sade:

tack för bra svar...

har lagt in i kostkollen vad jag åt igår. Frukost blev det ingen, inte hungrig.

Har mest fokuserat på fett procenten i förhållande till resten enligt skaldeman ratio.

vad ska jag minska ner på utan att jag inte känner mig mätt.

Inga mellanmål, mycket vatten

Upplever själv att det är mycket fett, men mår bra... Jag går inte upp i vikt men det sitter som ett berg.

spontant skulle jag välja mindre fett? Väger 80 kilo, 170 lång, 64 år.

Ingrediens             Energi Protein           Fett  Kolhydr. Fibrer Alkohol
  Totalt 959 kcal 171 kcal 732 kcal 51 kcal 6 kcal 0 kcal
     i gram 42 g 83 g 13 g 3 g 0 g
     i energiprocent 18 % 76 % 5 % 1 % 0 %
  1 dl blåbär 37 kcal 0 g 1 g 6 g 2 g 0 g
  1/2 dl kokosmjölk 78 kcal 1 g 8 g 1 g 0 g 0 g
  4 msk keso 56 kcal 7 g 2 g 1 g 0 g 0 g
  1/2 dl vispgrädde 185 kcal 1 g 20 g 1 g 0 g 0 g
  1 msk olivolja 121 kcal 0 g 14 g 0 g 0 g 0 g
  100 gram kycklinglårfilé 114 kcal 20 g 4 g 0 g 0 g 0 g
  30 gram halloumi 98 kcal 7 g 8 g 1 g 0 g 0 g
  2 skivor bacon 121 kcal 5 g 11 g 0 g 0 g 0 g
  1 msk smör 97 kcal 0 g 11 g 0 g 0 g 0 g
  1 msk philadelphiaost 41 kcal 1 g 4 g 0 g 0 g 0 g
  2 st körsbärstomater 8 kcal 0 g 0 g 1 g 0 g 0 g
  20 gram bladspenat 3 kcal 0 g 0 g 0 g 0 g 0 g

Något är fel på den tabellen..!

Såå vi läser tabellerna igen, dvs 959+171+732+51+6=1919 Kcal, under denna dag, dvs ett rätt normalt intag för en vuxen person av normallängd!

Eventuellt så har olika värden av Kcal halkat lite hit och dit.. grejen är fortfarande att Kcal funkar för att kolla om man inte är död!

18 E% protein  och 76 E% fett, 5E% kolisar, 1E% alkohol tycker jag stämmer bättre med LCHF/ketogen diet!

Såå om jag tolkar det hela rätt.. så äter du LCHF/ketogen diet  och inte 959 Kcal utan mer troligt mer åt 1920 Kcal.. i allafall den dagen!

Det är inget fel med dina matval iallafall!

Fortsätt med det!

• Like 1

8 timmar sedan, Zepp sade:

Något är fel på den tabellen..!

Såå vi läser tabellerna igen, dvs 959+171+732+51+6=1919 Kcal, under denna dag, dvs ett rätt normalt intag för en vuxen person av normallängd!

Eventuellt så har olika värden av Kcal halkat lite hit och dit.. grejen är fortfarande att Kcal funkar för att kolla om man inte är död!

18 E% protein  och 76 E% fett, 5E% kolisar, 1E% alkohol tycker jag stämmer bättre med LCHF/ketogen diet!

Såå om jag tolkar det hela rätt.. så äter du LCHF/ketogen diet  och inte 959 Kcal utan mer troligt mer åt 1920 Kcal.. i allafall den dagen!

Det är inget fel med dina matval iallafall!

Fortsätt med det!

Jag tror du läser tabellen fel? 

Jag tror det skall vara 

959=171+732+51+6 

Då stämmer det med grammen, och med din tidigare summering. 

• Like 3
  • Confused 1

10 timmar sedan, Lasse-hatten sade:

Jag tror du läser tabellen fel? 

Jag tror det skall vara 

959=171+732+51+6 

Då stämmer det med grammen, och med din tidigare summering. 

Men då blir det hur som helst döende, förskolebarn/anorektiker!

• Like 1

Iallafall så finns det fler här än mig som kikar på tabellen och tycker den är mystisk!

Likaså TS första inlägg, kan vi inte bara besluta att det mest troligt handlar om cirka 1900 Kcal.. det påminner iallafall mer om  en normal diet!?

Aså prata om omställningsproblem, de är lixom inte bara metabola, hormoniella, utan även intelektuella, dvs man får f*n oxå lära sig att klistra in oilik tabeller, redigera dessa!

Sååå, jag har i princip beslutat mig för att  Maggie äter cirka 1900 Kcal vilket övernstämmer rätt bra med längsiktig överlevnad!

• Like 2
  • Confused 2

Kolla in Martina Johanssons utmärkta blogg, till exempel detta inlägg om vad hennes klienter gjort för misstag: https://martinajohansson.se/10-misstag-mina-klienter-gjort-med-keto-low-carb/, eller ännu hellre hennes bok Keto: den kompletta boken till ketogen kost (finns som e-bok). Den har hjälpt mig mycket för att förstå hur jag kan testa mig fram. Jag är själv nybörjare men utifrån vad jag har läst och lärt håller jag med Erik 2 ovan om att du skulle kunna pröva att öka fettet och minska mejerierna (ordentligt). 

• Like 1

Jag ser inget fel i tabellen. Den ser ut att komma från Kostbevakningen.

Däremot ser det ut att vara för lite proteiner totalt, bara 42 g. Jag anser att det bör vara minst det dubbla. Ät mer kött/fisk/ägg och mindre mejerier.

Sen är totala energin bara 959 kcal (som Lasse-hatten påpekar). Den bör väl uppgå till ca 1500-2000 kcal (om man räkna kalorier).

Energifördelningen ser ok ut. 

• Like 3

Jag bara totalvägrar att någon som äter 959 Kcal.. oavsett om det faller inom LCHF, är vuxen.. att det är en hel och fullständig diet/kost!

Och det gamla tricket är att räkna Kcal!

Iallaafall 1500-2500 Kcal är rätt normalt, för en vuxen person!

Och som någon/även jag pepåkat.. proteinerna är konstanten i födan, de förändras i princip inte för din längd/ålder/vikt, dvs iallafall 0,8 för din vikt, helst 1 gram per kilo vikt!

Det  kan bli en hel del kycklingfileer/fisk, men de är typ essentiella aminosyror!

Såå jag har ännu inte fått svar om TS ålder, vikt, längd!

Kikade på tabellen igen, blev lixom inte så-ärskildt klokare.. var är Kcal. fräömst i form av fett och sen så grönsakerna?

Men altså, två skivor bacon, det skall iallafall vara/iallafall ett halvt paket bacon och  en dL olivolja/eller motsvarande mängder smör.. 100 gram kycklinfile, kan du äta till frukost, de andra får du äta till lunch och kvällsmål, om du bara äter kyckl9ngfile!

Du skall iallafall komma upp till 0,8-1,5 gram rent protein per kilon normalvkt för din längd!

Och man kan räkna cirka 20 % protein i snitt från fågel/ägg/fisk/fläsk/nöt!

Och kalorierna bör hur som helst hamna inom 1500-2500 Kcal!

2 timmar sedan, SGK sade:

Den 3:dje mars skrev MaggieMay: Väger 80 kilo, 170 lång, 64 år.

Tjatig jag,, dvs jag ger mig inte så lätt!

959 Kcal är helt fel. låt säga att det var en enstaka dag, jag har oxå sådanan dagar!

Så jag vill iallafall ha fler dagar!

Iallafall så kan jag samt flera andra pepåka att protein iallafall borde ha liggat på cirka 80 gram!

Såvida det inte var en fastedag?

Den j*vla tabelen verkar mest ställa till det?

• Haha 2
  • Confused 1

oj, vilket engagemang. läser om att tex det blir för lite bacon i mitt intag. Problemet är att jag blir mätt på den mat jag angav. Har läst att om man inte går ner i vikt, så öka fettintaget och minska på proteinerna. Jag tittar inte ens på kalorierna. 

I går fick jag tips om att äta 80 gram proteiner och 160 gram fett. 

Ska gå efter det och skippa mejerierna så mycket som möjligt och varva med 16:8.

Problemet är att jag inte är hungrig. Och jag är inte död...än 🙂

Tar alla mål från strikt LCHF...

• Like 5