Jump to content

Egen

Gert Nilsson

Recommended Posts

Hej och välkommen hit!

Det går egentligen inte att svara på dina frågor i förväg. 

Högst osäkert vad som händer med vikten, det är dock inte omöjligt att du går ner några kilon.

Sockret blir med största sannolikt bättre!

Men kolesterol är något vi brukar ha evighetslånga diskussioner om här. 😉 Jag går inte in på det  nu ... men när du ätit LCHF ett tag kan du be din läkare att ta ett test på något som heter ApoB/ApoA1-kvoten om den ser "bra ut" ...så är allting bra. :) Om den ser "dålig" ut så kan du återkomma hit och diskutera hur det kan hanteras.

Om du redan nu vill börja sätta in dig i ämnet kan du t ex läsa lite i den här aktuella tråden:

https://forum.kostdoktorn.se/topic/15933-fråga-gällande-kolesterol/?tab=comments#comment-160259

• Like 5

Att äta mycket socker och kolhydrater är inte bra för någon oavsett vikt eller ålder. Om du istället börjar äta riktigt mat, tar bort tomma kolhydrater som ris, pasta, potatis, bröd, bullar, kakor, godis, läsk så kommer du att må bättre. Jag försöker undvika processad mat pga alla tillsatser och eftersom den hårda bearbetningen gör att större del av näringen försvinner. Lägger du till smör, talg, ister, äter fetare köttbitar så får du i dig mera näring och byggstenar för din kropp. Du kommer eventuellt att gå upp i vikt då man kan få större muskelmassa och benmassa med bättre kost och styrketräning.

Det kommer att ta tid att få kroppen att använda fett istället för kolhydrater. Men det definitivt är en investering i din hälsa. 

• Like 6
  • Thanks 1

7 hours ago, Gert Nilsson said:

Hej har börjat LcHF inte för att gå ner i vikt Utan för kolesterol och socker jag väger 63 kg 172 lång Är jag lämplig eller kommer jag gå ner mer.?

Har du varit hos läkaren och gått igenom provsvar ? Vilka värden hade du på kolesterol och socker? Du väger inte mycket, har du svårt gå upp i vikt? 

• Like 4