Jump to content

Ingen viktnedgång trots LCHF, periodisk fasta, träning

1992

Recommended Posts

Hej!

Jag har problem att gå ner de sista kilona och går lätt upp i vikt om jag inte sköter mig. Skulle verkligen vilja bli av med bukfett och för första gången i mitt liv få en platt mage! 

Jag äter liberal LCHF (har svårt att äta strikt då jag är en social ätare), kör 16:8 fasta varje dag och tränar 4-5 dagar i veckan (styrka, cardio och yoga), försöker även få 8h sömn varje natt.
Jag är kvinna, 162 cm, väger 52 kg och skulle vilja gå ned till 50/49kg och få till en platt mage. Testar längre fasta emellanåt men det hjälper inte så mycket. 

Har ni några tips eller synpunkter på vad jag gör fel?

Mvh,

• Like 2

On 2020-02-26 at 13:42, Rebecca Sjodin sade:

Jag är kvinna, 162 cm, väger 52 kg och skulle vilja gå ned till 50/49kg och få till en platt mage.

Välkommen till forumet, Rebecca!

Det är nog inte vikten som är problemet. Även om du skulle gå ner 3kg till så kommer nog magen vara kvar... Det är något som får det lilla fett du har att sätta sig runt magen - antingen som underhudsfett eller runt de inre organen. Det kan också vara svullnad från tarmar som får magen att puta ut. Det kan finnas ganska många olika orsaker, jag listar några vanliga som rör olika sorters stress så får du känna efter om det kan vara relevant:

Stresshormoner lagrar fett runt de inre organen och vill INTE släppa på det. Här kan mycket ställa till det eftersom det är så mycket kroppen upplever som stress, dvs man får samma fysiologska reaktion oavsett om man har för mycket att göra, tränar för hårt, oroar sig för nåt typ att man ska skriva avhandlingar/tentor eller har åldrande föräldrar och så vidare.
Hormonell obalans rörande kvinnohormoner, t ex klimakteriet eller i yngre år PMS (PMS i sig blir då ett symptom på att nåt inte står rätt till, t ex att man har östrogendominans). Eller testosteron. Kroppen vill också gärna ha en depå för att kunna reproducera sig.
Insulin (också hormon). Insulininlagring tenderar att lägga sig på magen, som den typiska manliga ölmagen.
Musklernas typ. Vissa tycks ha mer putande muskler än andra.
Brist på djupsömn ger sämre återhämtning från stress så även om man sover mycket måste man ha rätt sorts sömn.

• Like 5

Tusen tack! Jag är definitivt Endomorf. Så egentligen är det bara att fortsätta som jag gör och försöka få till mindre stress och bättre sömn i vardagen :) Alternativt köra lite mindfulness och lära älska och acceptera en själv som man är! 

• Like 6

Du är också kvinna och är i fertil ålder antar jag (?) och har inte så mycket fett att tappa. Går du ner för mycket i fetvikt kommer din fertilitet att påverkas. Kroppen håller fast vid fettet så länge det finns risk att du kan bli gravid. Då behöver du ha ett fettförråd för att både du och barnet ska överleva eventuella svåra tider och hungersnöd. Din kropp vet ju inte om att du lever i det västerländska överflödet. :) 

• Like 4

On 2020-02-26 at 13:42, 1 sade:

Hej!

Jag har problem att gå ner de sista kilona och går lätt upp i vikt om jag inte sköter mig. Skulle verkligen vilja bli av med bukfett och för första gången i mitt liv få en platt mage! 

Jag äter liberal LCHF (har svårt att äta strikt då jag är en social ätare), kör 16:8 fasta varje dag och tränar 4-5 dagar i veckan (styrka, cardio och yoga), försöker även få 8h sömn varje natt.
Jag är kvinna, 162 cm, väger 52 kg och skulle vilja gå ned till 50/49kg och få till en platt mage. Testar längre fasta emellanåt men det hjälper inte så mycket. 

Har ni några tips eller synpunkter på vad jag gör fel?

Mvh,

Jag har en del synpunkter, du är inte överviktig iallafall och så ansamlas fettet i bukregionen, det är inte helt ovanligt vid medelåldern!

Platt mage kan man få utan LCHF, dels handlar det om mindre bulk i magen, dels visceralt fett och subkutant fett!

Iallafall, vi går direkt till fettet på magen, det sämsta är det som ansamlas inne i magen, (Visceralt), om man skall se den där platta magen utan bulk och visceralt så är det bra om underhudsfettet minskar, dvs det Subkutanta!

Oså till träning, det gör man främst för att öka i muskelvikt/få bättre kondition/bättre hälsa!

Iallafall man kan inte punktförbränna, det handlar mer om hormoner var fettet lagras och bukfettma (visceralt) styrs till stora delar utav hormoner.. ju mer stresshormoner, ju mer ansamlas Visceralt.

Är man tex en fertil kvinna så gör tex Östrogen att man ansamlar mer fett (än de flesta män) på höfter, byst och subkutant (under huden)!

16/8 är en rätt normal reaktion för någon som äter LCHF.

Sen det där med träning 4-5 dar i veckan är iallafall stressfaktorer, nu nämner du varierad träning, så då behöver det inte vara ett problem.

Bara som en parantes, dvs träning där man tar ut sig.. är och skall vara stressfaktorer.. och det är hela iden, dvs då är tanken att kroppen skall anpassa sig och bygga muskler/öka konditionen/ge ett ökat välbefinnande.. ju hårdare man tränar styrka/cardio, då krävs det oxå återhämntningsperioder, du nämner yoga, det kan säkert funka, om allt utförs på rätt sätt!

Såå jag ser inte att du gör något större fel, det enda som stör är väl då bukfettet?

• Like 4

14 timmar sedan, Zepp sade:

Jag har en del synpunkter, du är inte överviktig iallafall och så ansamlas fettet i bukregionen, det är inte helt ovanligt vid medelåldern!

Platt mage kan man få utan LCHF, dels handlar det om mindre bulk i magen, dels visceralt fett och subkutant fett!

Iallafall, vi går direkt till fettet på magen, det sämsta är det som ansamlas inne i magen, (Visceralt), om man skall se den där platta magen utan bulk och visceralt så är det bra om underhudsfettet minskar, dvs det Subkutanta!

Oså till träning, det gör man främst för att öka i muskelvikt/få bättre kondition/bättre hälsa!

Iallafall man kan inte punktförbränna, det handlar mer om hormoner var fettet lagras och bukfettma (visceralt) styrs till stora delar utav hormoner.. ju mer stresshormoner, ju mer ansamlas Visceralt.

Är man tex en fertil kvinna så gör tex Östrogen att man ansamlar mer fett (än de flesta män) på höfter, byst och subkutant (under huden)!

16/8 är en rätt normal reaktion för någon som äter LCHF.

Sen det där med träning 4-5 dar i veckan är iallafall stressfaktorer, nu nämner du varierad träning, så då behöver det inte vara ett problem.

Bara som en parantes, dvs träning där man tar ut sig.. är och skall vara stressfaktorer.. och det är hela iden, dvs då är tanken att kroppen skall anpassa sig och bygga muskler/öka konditionen/ge ett ökat välbefinnande.. ju hårdare man tränar styrka/cardio, då krävs det oxå återhämntningsperioder, du nämner yoga, det kan säkert funka, om allt utförs på rätt sätt!

Såå jag ser inte att du gör något större fel, det enda som stör är väl då bukfettet?

Tack för svar!!
Yes, det enda som stör mig är bukfettet och det stör mig enbart ur ett ytligt perspektiv.... :)
Har även gjort hälsokontroller och vet att jag ligger bra i alla värden (lite högt HDL enligt kontrollanten men jag håller inte med henne:))

• Like 2

22 timmar sedan, Katerina sade:

Du är också kvinna och är i fertil ålder antar jag (?) och har inte så mycket fett att tappa. Går du ner för mycket i fetvikt kommer din fertilitet att påverkas. Kroppen håller fast vid fettet så länge det finns risk att du kan bli gravid. Då behöver du ha ett fettförråd för att både du och barnet ska överleva eventuella svåra tider och hungersnöd. Din kropp vet ju inte om att du lever i det västerländska överflödet. :) 

Yes, 27 år.
Så sant och bra att påminna sig om fertiliteten. Vill ju gärna ha barn någon dag :)  

• Like 3

Det finns väl en hel del exempel på lchf-are som omformat kroppen, utan att gå ner i vikt, så just vikten är ju ganska ointressant. Och jag ska inte försöka förklara vad de gjort, för det vet jag inte.

Men att just öka muskelvikt, minska bukfett, få midja, möjligen lägga fett någon annanstans...jag vet att jag har läst om detta.

• Like 3
  • Thanks 1

Jepp massor av människor. Jag bland andra.  Enligt BMI är jag ju faktiskt överviktig och det är jag ju men min fett% är dock väldigt låg...   Om jag inte missminner mig skriver Maffe @MariaF mycket om det i två olika trådar .  

Den  andra tråden lyckas jag inte hitta :( trodde den hette typ skinnyfat eller något liknande. Men ganska säker på att världens bästa @MariaF vet och svarar här snart!

• Like 5
  • Haha 2