Maja Posted March 22, 2013 Share Posted March 22, 2013 Jag beklagar att en del av de opererade diabetes-patienterna tyvärr verkar få tillbaka sin diabetes efter en tid.http://www.ssdf.nu/tidningen/artikel.php?id=1808 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaM Posted March 23, 2013 Share Posted March 23, 2013 Ja, operationerna skall endast ses som ett verktyg. Gör man inga reella förändringar i sin kosthållning så får man inte heller bestående förändringar i sin hälsa. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Penny Posted March 23, 2013 Share Posted March 23, 2013 Ja, eller som i det fall som jag berättade om i ett inlägg, inte fått tillbaka, men fått diabetes efter ett antal år! Jag skrev följande för någon vecka sedan: På tal om gastric bypass, så träffade jag några vänner för ett par dagar sedan, som som jag inte sett på länge. Vän nr 1 hade gjort en GP för ca 25 år sedan och hade redan då vi umgicks, för ca 20 år sedan, gått ner 70 kg. Han kunde fortfarande inte äta och dricka samtidigt. Ville han ha t.ex. ett glas vin till maten, fick han dricka (max 2 glas) först och sedan äta maten. Han kunde aldrig dricka något efter en måltid, då kom allt upp igen. Kaffe på maten var bara inte att tänka på! Han tyckte det var jättetråkigt att inte kunna umgås som vanliga människor. Nu (vid 65) hade han fått diabetes. Hans fru hade genomgått 2 st GP, men vägde nu igen 250 kg! Hon kunde inte sluta äta, åt hela tiden, sa han. Vän nr 2 var i samma ålder och han hade också fått diabetes och åt massor med mediciner. Jag frågade inte vad, men jag antar att det var mot högt blodtryck och kolesterol. Hans fru hade också diabetes, och hennes njurar hade tagit skada så att hon fick åka in på dialys flera dagar i veckan. Hon satt numera också i rullstol av alla skador som uppstått. Jag berättade naturligtvis om hur bra jag (också 65) mådde på LCHF och erbjöd mig att hjälpa dem om de ville lära sig mer. Man kan aldrig bli frisk igen från diabetes, sa bekant 2. Nej, sa jag, men utan kolhydrater kan man stoppa "normalförloppet" och leva som frisk med diabetes 0 och slippa det mesta av medicinen. Jag hoppas, men tror inte, att de hör av sig. Jag är så glad att jag hittade LCHF och att jag mår så bra! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lipofil Posted September 24, 2013 Share Posted September 24, 2013 Oj oj oj. jag blir alldeles ledsen när jag läser om dina vänner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jensa Posted October 10, 2013 Share Posted October 10, 2013 Blir så arg när jag hör att framför allt unga människor vill göra magoperationer....Jag kallar detta att ta den lätta vägen.De har inte ens försökt att ändra sin kost många gånger...Att sen läkare så lättvindigt skriver remisser är helt galet.Har hört så många ursäkter varför man vill op sig...har inte råd att banta är den främsta ursäkten, nä men du har råd att äta skräpmat, godis, chips dricka alkohol o läsk!Menar inte att det är fel i alla lägen med en op men i de flesta fallen är det tycker jag....Man läser så många som får fruktansvärda biverkningar efteråt o mår så dåligt, är det värt för att väga mindre kan jag undra?Stackars dina vänner o glad för din skull att du lyckas genom att ändra din kost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts