Tomas Södergren

Sara Ask om måttfullt sockerintag - SvD

Recommended Posts

Dietisten Sara Ask menar att vår strävan att undvika socker kan gå för långt och att måttfull användning inte bör stigmatiseras.

Personligen tar jag inte ställning till innehållet men eftersom det har bäring på LCHF tänkte jag att artikeln kan vara av intresse här.

https://www.svd.se/dietist-att-avsta-socker-mer-osunt-an-att-ata-lite

Citat

Demonisera inte sockret. Känslor av skuld och skam förstärker njutningen och kan öka sötsuget. Måttfulla mängder sött är däremot bättre för hälsan än att avstå helt, hävdar dietisten Sara Ask.

Under strecket
Publicerad 09:00
 

”Herregud, socker kan du inte skriva om – det är alldeles för känsligt” fick dietisten Sara Ask höra när hon bestämde sig för att nyansera debatten om socker i boken ”Bli vän med sockret”. De militanta sockermotståndarna är många och deras röster är starka, inte minst i sociala medier.

– Jag tyckte att många fokuserar så intensivt på detaljer att man missar helhetsbilden. Ambitionen att helt avstå från socker skapar också en laddning som gör det ännu svårare, säger dietisten Sara Ask.

Vetenskapliga studier visar att det finns en länk mellan skuld och njutning. Beteendevetaren Kelly Goldsmith vid Vanderbilt-universitetet i USA, har forskat om till synes paradoxala effekter av känslor och beteenden. En studie visade att deltagare som försatts i känslan av skuld innan de smakade chokladen tyckte att den var godare än de som fått mer neutral information.

Även i två andra studier från samma universitet visade det sig att skuldkänslor verkade öka njutningen. Ju syndigare desto godare med andra ord. Att demonisera en viss sorts mat, som sötsaker, kan slå tillbaka hårt. I alla fall mot den som försöker låta bli.

 

 Rädslan för socker har blivit hysterisk. Hälsa handlar om så mycket mer än nyttotänkande, säger dietisten Sara Ask. Foto: Lisa Arfwidson

Just att lyckas avstå helt och hållet från olika saker tycks vara det ädlaste som finns i vår tid – från socker, gluten, mjölkprodukter och, som författaren och docenten i företagsekonomi Carl Cederström, öppenhjärtigt berättade om i en SvD-artikel, att avstå från sex. Asketism i olika former, liksom stränga dieter, har blivit ett sätt att skilja ut sig från dem som inte kan motstå överflödet som finns ett par steg eller klick bort, vare sig det gäller godis, bröd eller sex.

I vår polariserade värld har måttligheten som ideal hamnat i bakvatten. Men det är just det där ”lagom” som Sara Ask vill lyfta. Hon hänvisar till knastertorra siffror och letar febrilt i vetenskapliga studier efter bevis för att sockret i sig skulle leda till döden, men hittar inga.

 

 Många tänker i allt-eller-inget-termer kring hälsan och drabbas av ”the last supper effect”, det vill säga att när framtiden ska bli sockerfri är det bäst att frossa och äta lite extra idag. Foto: Lisa Arfwidson

Det är övervikt och fetma, möjligen delvis orsakad av överkonsumtion att sötsaker, som kan vara en risk. Läsk och andra sockrade drycker är det enda exemplet där det finns direkta kopplingar mellan sjukdom och socker, om man bortser från karies.

Vi behöver tala om sötsaker på ett nytt sätt.

– För vissa som har svårt att äta en lagom mängd sött är kanske lösningen att helt avstå, det har jag respekt för, säger Sara Ask.

Den som mår bra av och har lätt för att avstå socker ska förstås också fortsätta med det, menar Sara Ask.

Vad är då ett ”rimligt sockerintag” per dag?

– I siffror är den mängden max tio procent av energibehovet, enligt de nordiska näringsrekommendationerna. För en normalviktig medelaktiv kvinna innebär det 50 gram socker och för en man 75 gram.

Exempel på sockerinnehåll

Vaniljyoghurt 2 dl, 10–12 g (naturell 0 g)

Flingor, typ havrekuddar 1 dl, 2,5 g

En skiva sötat matbröd med smör, 3 g

Mellansushi, tio bitar, 7 g

Chokladboll/punschrulle/mazarin 17 g

Bulle, 5 g

33 cl läsk, 35 g

Två kex, typ Digestivekex med ost, 5 g

En påse gelégodis (100 g), 50 g

Hur kan det vara bättre med lite socker än inget?

– Det verkar inte finnas några givna hälsovinster med att helt utesluta socker. Och det är ju så mycket glädje i att fika och äta gott ihop. Den sociala aspekten är viktig. Problemet är om det blir för mycket – vi föds med en förkärlek för det söta eftersom det är energirikt.

I en stor svensk studie med 50 000 deltagare visade det sig att de som åt en sockermängd på tio procent av dagsintaget av kalorier, alltså i linje med rekommendationernas maxgräns, löpte lägst risk att dö i förtid. De som åt mindre hade en högre mortalitet.

Det är nog mitt viktigaste budskap: ladda inte maten som bra eller dålig.

Stenåldershjärnan signalerar blixtsnabbt att sött är bland det bästa den vet. Söta bär och frukt har genom mänsklighetens historia hjälpt oss hitta mat som inte var giftig. Det har bidragit till vår överlevnad, gett oss kraft att orka jaga vidare och föröka oss.

– Eftersom många tycker att sött är gott och att det är en stor del av vårt sätt att fira och fika behöver vi tala om sötsaker på ett nytt sätt i stället för den skuld och skam som ofta kommer fram, menar Sara Ask.

 

 ”Barn behöver hjälp med att göra bra val, men att ladda sötsaker med skuld och skam är inte en framkomlig väg”, säger Sara Ask. Foto: Lisa Arfwidson

Sara Ask är särskilt mån om att barn inte ska växa upp med förbud mot olika slags mat. De ska slippa anamma skuldtänkandet, menar hon. Att vi delar upp i sunt och osunt, ”clean eating” och ”junk food”, är förödande.

– Man gör mat negativt laddad i onödan. Det är nog mitt viktigaste budskap: ladda inte maten som bra eller dålig. Agera sunt i stället för att prata, prata, prata. Livet är sällan svartvitt och det gäller inte minst mat.

En amerikansk forskare konstaterade att femåriga flickor från en restriktiv matmiljö (enligt vad föräldrarna angivit) åt mer när de fick välja som de ville. Många av dem tyckte också att det skulle vara jobbigt om föräldrarna fick veta det.

Samma forskare lät lågstadiebarn fylla sin lunchtallrik med vad de ville av både nyttiga och onyttiga matvaror. Andra gången de valde sin egen lunch fick de höra att deras mammor skulle få veta vad de hade valt. Andelen sockerrika saker sjönk då drastiskt.

Sara Ask menar att barn behöver hjälp att lära sig hitta ett bra förhållande till mat, att blanda ”nyttigt, gott och lagom”, men känslor av skuld och skam är sällan en bra väg till balans. Som tidigare nämnts förstärker skuldkänslorna njutningen och sannolikt det svårstoppbara sötsuget och kanske även överätandet.

– En mycket restriktiv hållning till socker riskerar att öka fixeringen vid sötsaker, men självklart är det viktigt att hitta en struktur som är förutsägbar för barnen, som lördagsgodis till exempel.

Att begränsning ändå behövs visar den senaste undersökningen från Livsmedelsverket av hur 4-, 8- och 11 åriga äter. Den visade att nästan en fjärdedel av den energi de fick i sig kom från godis, glass, snacks och bakverk. Här finns tre uppenbara risker: övervikt, karies och för att de får i sig för lite näring. Barnfetma är ett reellt problem, söta drycker som läsk anses vara en av de stora bovarna i dramat.

 ”Det finns inga magiska fettbildande kolhydrater i socker. Problemet är i så fall att det är så gott. Med lite salt till det söta kan det vara ännu mer oemotståndligt. Kombinationen av fett, sött, salt och stärkelse kallas ”the bliss point”. Foto: Lisa Arfwidson

Men skyll inte sockerberget på barnen. Svensken äter i snitt 60 procent mer choklad- och konfektyrvaror sedan 1980-talet. Barn som inte själva kan köpa godis hittar troligen en hel del där hemma ändå.

Hur kan vi hjälpa våra sötsugna stenåldershjärnor att hitta lagom sockernivå?

– Hälsa varken skapas eller förstörs av ett enskilt näringsämne. Det gäller att lyfta blicken och se helheten – inte att lusläsa ingrediensförteckningar för att hitta så kallade dolda fällor. Det är inte sockret i tacokryddan, sillinläggningen eller buljongtärningen som är problemet utan stora mängder godis, läsk och annan sockersötad dryck.

Sara Ask

Yrke: Legitimerad dietist.

Aktuell: ”Boken bli vän med sockret – att överleva i sötsaksdjungeln med en stenåldershjärna” (Mondial). Har tidigare skrivit ”Mera vego”, ”Ännu mera vego” (båda Ordfront) och ”Matlust – för barn 0–6 år” (Prisma, med Mia Coull).

 

  • Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är bakom betalmur. Men generellt ska man undvika dietister då dom på skolbänken lär sej rekommendera spannmål...

  • Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Ekner sade:

Den är bakom betalmur. Men generellt ska man undvika dietister då dom på skolbänken lär sej rekommendera spannmål...

Och hur som helst kan vi väl konstatera att hennes kostråd inte är förenliga med LCHF / Keto.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, Tomas Södergren sade:

Och hur som helst kan vi väl konstatera att hennes kostråd inte är förenliga med LCHF / Keto.

Och hon urskiljer inte heller sockerberoende ens bland barnen!)  utan målar med bred pensel,  rätt ignorant läs intetsägande  - tycker Bitten Jonssons belysning på sockret både i kemisk DETALJ ock HELHET kommer med betydligt djupare och explicit framgrävda sanningar (som tydligen retar denna s.k dietist) .

 

Nej det här var en i mängden typisk  public pleaser..  

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är troligt att det finns en direkt korrelation mellan sockerintag (fruktos) och NAFLD så förstår jag faktiskt inte resonemanget att användningen inte bör "stigmatiseras". Det borde jämföras med andra droger som alkohol. För de allra flesta fungerar en låg till måttlig konsumtion bra men en hög konsumtion är sannolikt direkt skadlig för många. Man ska vara lika medveten om det när det gäller sockerintag som man är det vid alkoholkonsumtion.

Sen så stör jag mig på att hon slåss mot "halmdockor". De är förstås väldigt få som tror att några gram socker om dagen är farligt om man håller sig till en sån konsumtion, hon försöker få det att låta som att det är massor av människor som påstår det.

I artikeln står det:
" Hon hänvisar till knastertorra siffror och letar febrilt i vetenskapliga studier efter bevis för att sockret i sig skulle leda till döden, men hittar inga."

På något magiskt sätt har hon tydligen lyckats undvika bl a Robert Lustig sidor. 😉

http://sugarscience.ucsf.edu/
https://robertlustig.com/

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.