Jump to content

Omega-3 tillskott


Lena Carlstein
 Share

Recommended Posts

Det vet inte ens experterna. 😉 Men EPA/DHA 60/40 är nog ganska vanligt. Viktigare är kanske vilken tillverkare man använder. Jag är inte så påläst om vilken tillverkare som är bäst men personer på nätet (Rhonda Patric och Peter Attia) som jag litar på rekommenderar t ex Nordic naturals, Pure encapsulations och Thorne. Vad gäller mängden tror jag att de säger att man kan äta flera gram utan att det ger någon nackdel ( snarast fördel).

Om man vill äta Omega 3 för hjärnhälsa så kan följande artikel vara intressant:

https://www.foundmyfitness.com/topics/salmon-roe

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

On 2020-02-29 at 12:17, Lena Carlstein sade:

Hej,

 

Är det någon som vet hur mycket EPA och DHA från omega 3 tillskott som är optimalt?

Finns ingen optimal RDI överhuvudtaget, av rätt naturliga orsaker, iomed att det beror på vad man äter för övrigt!

Iallafall, äter man en massa junkfood med Omega -6, så kanske man tror att det går att kompensera med Omega-3 tillskott, det gör det inte!

Därvidlag är det snararare viktigare att begränsa junkfood/Omega-6!

Iallafall det lilla jag fattat om Eikosanoider, så gäller det främst att hålla en balans.. dvs ingen junkfood, bara mat från bra matvaror/vildfångad fisk från friska hav!

Hur som helst så brukar man mäta det i form av DHA.. EPA omvandlas iallafall till DHA.. såvida man inte tvingar i sig en massa Omega-6!

Dvs man kan även äta gräsuppfött kött, med mer Omega-3/EPA/DHA.. fråga på din närmaste ICA/COOP/Willys.. du lär knappast få något vettigt svar!

Inte nog med det, jag rekommenderar "Gröna Gårdars" kött, förutom fisk och skaldjur från friska hav. bäst är så klart att bo på västkusten, där bägge förekommer!

Resten av er får väl fundera på vilka Omega-3 tillskott som eventuellt kan motverka att ni inte har förmånen att leva på västkusten?

Summa summarum.. alla EPA och DHA är i princip bra.. iomed att EPA omvandlas till DHA, vid behov.. om man bara håller ner Omega-6 på rimlig nivå!

Dvs du får en betydligt större dos EPA+DHA av att äta en burk makrillfileer, än vad du får på tillskott.. sardiner lär funka på liknade sätt!

Färsk sill/makrill är kanon.. grejen är att de är pelagiska, de lever i öppna hav.. dvs inte så påverkade hav som ännu inte  är påverkade av alla möjliga föroreningar

Fråga din ICA/COOP/Willys-handlare om de har koll., de har inte mer koll än vad du har!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 timmar sedan, Zepp sade:

Iallafall det lilla jag fattat om Eikosanoider, så gäller det främst att hålla en balans.. dvs ingen junkfood, bara mat från bra matvaror/vildfångad fisk från friska hav!

Det här är ju ständigt på tapeten.. samtidigt frågar man sig hur många i befolkningen som på regelbunden basis kan förse sig med dessa glada friska laxar att köpas rakt över fiskdisken? Priset, i paritet med "behovet". Hur många hekto/v, hur ofta. 

 

Samtidigt kommer budskapen från eliten, ex.vis Dr Lustig enbart en i mängden som säger : att äta odlad lax, då kan du lika gärna äta vanliga fiskpinnar, hjälper nada när det kommer till EPA DHA. 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, Gemma sade:

Det här är ju ständigt på tapeten.. samtidigt frågar man sig hur många i befolkningen som på regelbunden basis kan förse sig med dessa glada friska laxar att köpas rakt över fiskdisken? Priset, i paritet med "behovet". Hur många hekto/v, hur ofta. 

 

Samtidigt kommer budskapen från eliten, ex.vis Dr Lustig enbart en i mängden som säger : att äta odlad lax, då kan du lika gärna äta vanliga fiskpinnar, hjälper nada när det kommer till EPA DHA. 

 

 

 

 

 

 

Bäst är såklart färsk makrill och sill direkt från fiskhandlaren!

Näst bäst är nog frysta varianter av dessa, oså på samma plats makrill, och sardiner på burk!

Håller med Lustig, odlad lax föds upp på Omega-6.. däremot så är de bättre än ingen fisk alls, gäller även fiskpinnar!

När vi ändå är inne på kost så är det dags att uppreglera lite gammal husmorslära, dvs fisk två gånger i veckan, varav minst en är fet fisk, en gång i veckan inälvor, njure eller lever!

Måndagar rester från Söndagens slottstek/pyttipanna eller köttfärs, Tisdag salt fläsk med bruna bönor eller löksås, Tisdag då är fisken billigast, Onsdag kalopps eller annan gryta, Torsdag ärtsoppa med fett fläsk/köttkorv, på sommaren köttsoppa eller ängamat, fredag är vikt för inälvsmat, Lördag för torsk med äggsås oså söndagens heliga måltid, slottssteken eller helstekt kyckling!

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Zepp sade:

Bäst är såklart färsk makrill och sill direkt från fiskhandlaren!

Näst bäst är nog frysta varianter av dessa, oså på samma plats makrill, och sardiner på burk!

Håller med Lustig, odlad lax föds upp på Omega-6.. däremot så är de bättre än ingen fisk alls, gäller även fiskpinnar!

När vi ändå är inne på kost så är det dags att uppreglera lite gammal husmorslära, dvs fisk två gånger i veckan, varav minst en är fet fisk, en gång i veckan inälvor, njure eller lever!

Måndagar rester från Söndagens slottstek/pyttipanna eller köttfärs, Tisdag salt fläsk med bruna bönor eller löksås, Tisdag då är fisken billigast, Onsdag kalopps eller annan gryta, Torsdag ärtsoppa med fett fläsk/köttkorv, på sommaren köttsoppa eller ängamat, fredag är vikt för inälvsmat, Lördag för torsk med äggsås oså söndagens heliga måltid, slottssteken eller helstekt kyckling!

Ja sardiner och makrill på burk är stapelvaror här , haft det i alla år, sardinern ska vara extra bra! 

 

Annika Dahlquist rerererar till forskning som säger följande om omega FETTMETABOLISM :

 "Hur balansen mellan omega-3 och omega-6 är avgörande för hur kroppen reglerar inflammationsnivåerna. Framför allt kämpar dessa två typer av fett om samma enzym delta-6-desaturas (D6D). Med andra ord, om man får i sig för mycket omega-6, framför allt genom den allmänt förekommande växtoljan linolsyra (18:2n6), gynnas den metabolism som leder fram till kronisk inflammation och alla våra sjukdomar. Idag är det ett faktum att vi får i oss tio gånger för mycket omega-6 i jämförelse med omega-3. Kolhydraterna gynnar också denna snedvridna metabolism genom de höga insulinnivåer de ger upphov till och speciellt då man hamnat i det metabola syndromet, dvs. blivit insulinresistent, och därför producerar ett överskott av insulin; hyperinsulinemi."

 

Samtidigt kan detta här nedan iakttagas : 

WWFs råd

  • ÄT GÄRNA

    • om MSC-certifierad
    • om fiskad i Biscayabukten (ansjovis)
  • VAR FÖRSIKTIG

    • Om fångad i Medelhavet eller med ringnot utanför Portugal, Argentina eller Peru (ansjovis)
    • Om fiskad i nordostatlanten (sardin)
    • om fiskad med ringnot i Medelhavet eller med trål söder om Sicilien (sardin)
  • LÅT BLI

    • om fiskad med trål i Adriatiska havet eller fångad i Svarta havet (ansjovis)
    • om fiskad med trål utanför Mauretanien, Marocko (ansjovis, sardin)
    • om trålad i Medelhavet (sardin)

 

Men husmorsläran har också en hyfsad  balans jag tycker den är robust och står sig, skulle jag gärna köra den men.. då vill jag att kocken ingår och i sådant fall också bjuder på liten nätt portion rotmos till fläskakorven. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...