Meg Grimmestam Posted February 29, 2020 Share Posted February 29, 2020 (edited) Var hos läkare som frågade om jag inte åt, då det fanns svält... någonting (..kristaller??) i urinen. Tyder det på att jag befinner mig i ketos eller att jag får i mig för lite? Jag går f n inte ner i vikt. Äter nästan enbart vegetariskt. /Meg Edited February 29, 2020 by Meg Grimmestam 2 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 29, 2020 Share Posted February 29, 2020 Välkommen till forumet, Meg! Det låter ju som att han hittat ketoner... Vill du ner i vikt? Var du hos läkare i nåt speciellt ärende som är relaterat till kosten eller var det nåt han sa bara för att det råkade synas på provet? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 2, 2020 Share Posted March 2, 2020 Mnjaeä.. ketoner ses sällan eller uppges vara kristaller! Det som läkare oftare kallar för kristaller, är något som mer har att göra med Njuren och dess funktion, dvs olika mineralsalter, dvs inte koksalt! Eventuellt kan både läkaren eller du missupfattat det hela, för vid LCHF, svält, bantning, maldigestion/malabsorbation ser man ketonkroppar .. kritstaller av olika mineralsalter ser man främst vid njurproblem! Hoppas, hoppas att du misssuppfattat och att hen såg ketonkroppar, det är typiskt på LCHF/Ketogen diet,något man strävar efter! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 3, 2020 Share Posted March 3, 2020 Det kan ju vara både och eftersom TS minns orden Svält och Kristall. Kombinationen, dvs svältkristaller, är ju inte så vida känd... Kristaller kommer ofta av att oxalater slunkit igenom tarmväggen och filtrerats i njurarna, precis som de ska om de kommit så långt. Helst ska de binda till kalcium mm redan i tarmen så njurarna förskonas men om mineralerna inte räcker till eller om tarmen läcker så slinker de igenom. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meg Grimmestam Posted March 3, 2020 Author Share Posted March 3, 2020 Oj tack alla! Jo jag var där pga väldigt ont och det var njurbäcken-inflammation. Så det stämmer ju väldigt bra med det ni skriver. Men blir så förundrad varför hon påpekade att jag inte åt?! Ja jag vill gå ner ett par kg till. Just över magen. Och "vanlig" bantning tar ju bort på alla andra ställen istället. Men tipsen om man slutar gå ner brukar vara att minska på mjölkprodukter - och då tar jag bort vispgrädde, ost mm och det vill jag inte eftersom jag inte vill äta djur! Skulle ju hoppats att det var ketonkroppar hon såg, men då borde jag ju gå ner i vikt? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts