Tr0llet

Frågor om ketonix

Recommended Posts

Hej!

Nu vill jag mäta mina ketoner. Tror jag.

Det finns en röd och en blå ketonix. Den röda heter sport, eller har jag förstått fel? Är den för sportare? Vad är skillnaden på den blåa och den röda ketonixen?

Kan man köpa en använd ketonix, eller borde man låta bli? Jag hittade en använd blå som säljs rätt billigt, men vet inte om det är ok att använda en begagnad...

Jag har googlat i 10 minuter, men hittar inte genast det jag söker, så jag frågar här för jag misstänker att här finns folk som är insatta i saken ;)

Ha det gött :)

Trollet

• Gilla 1
  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så enkelt som att den blå har bluetooth...? :blink:

https://martinajohansson.se/recension-ketonix-bluetooth/

Varför skulle en begagnad ketonix vara sämre än en ny? Ställer den in sig på användaren på nåt vis? Det gör pulsklockor (de kan jag bättre, ketonixisar kan jag inte alls men kommentera "måste" jag ju...), men då kan de fabriksåterställas. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 timmar sedan, MariaF sade:

https://martinajohansson.se/recension-ketonix-bluetooth/

Varför skulle en begagnad ketonix vara sämre än en ny? Ställer den in sig på användaren på nåt vis? Det gör pulsklockor (de kan jag bättre, ketonixisar kan jag inte alls men kommentera "måste" jag ju...), men då kan de fabriksåterställas. 

Nämen det är så trevligt att du kommenterade! Betyder hjärtana på din kommentar att de andra tycker så också? Eller håller dom med om att en använd ketonix är helt ok? Dina frågor är exakt samma som mina, men ville inte ställa dem rakt ut ifall de var dumma 😂😂😂 Hon som säljer den svarade faktiskt alldeles just att hon blåst i den 15-20 ggr, så det är ju nästan ingenting. Snälla, pliiiz, någon som vet? 

• Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 timmar sedan, MariaF sade:

Haha! Det där Martinas inlägg har jag ju läst  tidigar, men reagerade inte på att det är något speciellt med bluetooth. Tänkte att den röda också var det... 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
38 minuter sedan, Tr0llet sade:

men ville inte ställa dem rakt ut ifall de var dumma 

Jag ställer alltid dumma frågor... Hur ska man annars få veta saker? :P

Den röda ketonixen har tydligen en sladd och behöver tanka över data. Billigare vid nyinköp, vad jag kan se. Men jag håller med, bättre du får svar av nån som testat och vet hur det funkar!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle köpa den begagnade på störten. 😉

Ketonixen tycker jag ger lite svängande värden så det är inget precisioninstrument... man ska nog tänka blåser jag ofta "högt" ligger jag bra i ketos... får jag en hel del lite lägre värden är det nog lite si och så med ketosen.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 minuter sedan, Peter B sade:

Jag skulle köpa den begagnade på störten. 😉

Ketonixen tycker jag ger lite svängande värden så det är inget precisioninstrument... man ska nog tänka blåser jag ofta "högt" ligger jag bra i ketos... får jag en hel del lite lägre värden är det nog lite si och så med ketosen.

Men den tjänar ett syfte ändå, om jag förstår dig rätt?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
39 minuter sedan, MariaF sade:

Jag ställer alltid dumma frågor... Hur ska man annars få veta saker? :P

Du har så rätt så i det 😊

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Tr0llet sade:

Men den tjänar ett syfte ändå, om jag förstår dig rätt?

Om jag hade varit dig så skulle jag köpa den begagnade om den säljs för ett väldans bra pris!

För vad jag läser så lär den fungera nästan i oändlighet, bara man sköter dem och batterierna är okej!

Iallafall till ursprunget till Ketonix, de oppfanns främst för epileptiker, som helt bör ligga på den högre skalan av "Optimal ketosis" eller tillomed lite över!

De mäter då Acceton i utandningsluften, dvs de fungerar lika som en alkomätare.. så ingen som helst alkohol får förekomma när du använder Ketonix!

Den är i princip värdelös på att mäta om du är i "Optimal ketos", för viktnedgång men rätt praktisk för de som vill ligga j*vligt högt för att motverka epileptiska anfall!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, Zepp sade:

Den är i princip värdelös på att mäta om du är i "Optimal ketos", för viktnedgång men rätt praktisk för de som vill ligga j*vligt högt för att motverka epileptiska anfall!

Det jag vill mäta är "optimal ketos", tror jag.  Jag har ingen nytta av att motverka epileptiska anfall, och ifall det inte finns någon annan nytta med ketonixen sparar jag hellre pengarna. Den kostar 1 542,72 svensk krona enligt google, men jag kan spara de pengarna till mindre kläder istället 😜

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite förtydligande om modellerna:

Den som är "röd" är Ketonix USB modellen. Den kommunicerar via USB. Den har även visuell feedback med led som visar i vilken ketos du är.
Den fungerar med Windows och Mac datorer.

Den som är "blå" är Ketonix Bluetooth modellen. Den kommunicerar via Bluetooth, inte via USB. Den fungerar med iOS (Apple), Android, Mac och Windows.
Det är ingen feedback på enheten själv, man loggar med sin telefon, platta eller dator. Det är den senaste modellen och kalibrerar sig varje gång den startar upp.

Ketonix mätarna indikerar utandnings ketoner, dvs acetonet i din utandningsluft. Det är proportionerligt mot det fett som omvandlas i levern. 
Ca 30% av ketonerna som levern tillverkar (acetoacetat) sönderfaller till aceton.

Varför aceton är bättre att mäta än blodketoner? Är man typ 1 diebetiker så är den ackumulerade blodketon komcentrationen viktig att kunna mäta, det är därför det har utvecklats blodketon mätare. De mäter inte ketosen i sig, utan mer hur mycket blodketoner som ackumulerats.

När glukos/glykogen/insulin nivåerna sjunker och cellerna behöver energi, börjar levern tillverka ketoner (acetoacetat). Om all energi behövs, går ketonerna åt. 
Om glukos/insulin nivåerna ökar, kan cellerna "spara" lite keton energi i blodet genom att "packa" in dem i en stabil molekyl (beta-hydroxybutyrat). Den kan existera i ditt
blod till's dina celler behöver lite extra energi. Då kan cellen "packa upp" actoacetat molekylen och använda den till energi.

Dvs, blodketoner bildas när ketosen "avstannar" och blir en liten buffert tills energi behovet ökar igen.  3.5 mmol/L blodketoner är ca 15 kcal och räcker till några minuters måttlig ansträngning.

Att bara mäta att man "är" i ketos är ju mest intressant när man börjat med en ketogen diet/livsstil för att se att det fungerar.

Att mäta och dokumentera för att se vad som får sin kropp att producera (eller inte) är smart. Man kan på så vis undvika det som gör att ketosen går ned, och veta hur man 
kan öka sin ketos när man behöver detta.  Klart att detta är för oss som behöver ketoner för vår hjärnfunktion, eller vill maximera vår fettförbränning.

Behöver man varken ketoner för hjärnan, eller viktminskning så är behovet av att dokumentera vad som fungerar eller inte kanske inte så viktigt.

När kroppen anpassat sig till en ketogen kost, dvs cellerna kan använda fett direkt to energikälla och levern producerar ketoner mest för hjärnan och hjärtat så
är det behändigt att veta vad som fungerar för att få kroppen att ta på "reserverna". Fettet som muskelcellerna då mest använder är det intramuskulära och
inte från "bilringarna" och det går inte vägen via levern.

Ha en fantastisk dag.
Med vänlig hälsning, Michel

• Gilla 2
  • Tack! 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, Tr0llet sade:

Det jag vill mäta är "optimal ketos", tror jag.  Jag har ingen nytta av att motverka epileptiska anfall, och ifall det inte finns någon annan nytta med ketonixen sparar jag hellre pengarna. Den kostar 1 542,72 svensk krona enligt google, men jag kan spara de pengarna till mindre kläder istället 😜

Men vi kan väl aldrig få för få pryttlar som interagerar med vår mobil, via Bluetoth?

Iallafall, "Optimal ketos" handlar om blodketoner.. det är även det ett begrepp!

Hur som helst, man kan mäta ketoner på minst tre olika sätt, ketostix, ketonix och blodketoner.. alla tre indikerar att något händer i kroppen!

Hoppar direkt till blodketoner, det är ögonblicksbilder av metabolism/kost/annat!

Blodketonerna, de man mäter med blodprov har en halveringstid på cirka 20 minuter sen blir det typ Acceton, vilket kan mätas med Ketonix och Ketostix!

Ketostixen utvecklades för Typ 1 diabetiker, så att de kunde kolla om de åt för få kolisar/tog för lite insulin!

Optimal Ketos är ett begrepp som några LCHF-förespråkande forskare satte på pränt.. dvs de verkar ha lite koll.. dvs 1-3 i form av blodketoner, under är inte optimalt på ketogen diet, över ger inga extra fördelar, för då triggar Insulin in och sänker ketonerna.. och det handlar då som så mycket annat på den här siten om Hyperinsulinemi/Insulinresistens/diabetes/metabolt syndrom!

Iallafall.. Epileptikerna.. jodå de behandlas med ketogen diet, för att undvika seisure,  och de bör då ligga på 4 eller över!

Typ 1 då, ja de skall inte ligga på för höga värden, för det kan indikera att de tar för lite insulin för sin måltid!

Jag tror att ketonix är den enklaste och smidigaste/kostnadseffektiva gismon att mäta Ketoner.. oså har den Bluethot!

Dvs det finns vissa nästan iallafall linjära samband, med olika mätmetoder!

På lite samma nivå som kaloriräkning!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 timmar sedan, Michel Lundell sade:

Att bara mäta att man "är" i ketos är ju mest intressant när man börjat med en ketogen diet/livsstil för att se att det fungerar.

Att mäta och dokumentera för att se vad som får sin kropp att producera (eller inte) är smart. Man kan på så vis undvika det som gör att ketosen går ned, och veta hur man 
kan öka sin ketos när man behöver detta.  Klart att detta är för oss som behöver ketoner för vår hjärnfunktion, eller vill maximera vår fettförbränning.

Tusen tack för din info :) Jag vill ta hand om min hälsa OCH jag behöver min hjärna, så din text träffade mittiprick 😜

Jag läste någonstans att man inte ska låta någon annan blåsa i den, men eftersom den kalibrerar sig själv varje gång kan det ju inte vara någon skillnad. 

13 timmar sedan, Zepp sade:

Jag tror att ketonix är den enklaste och smidigaste/kostnadseffektiva gismon att mäta Ketoner.. oså har den Bluethot!

Det här har jag ju läst på många ställen. 

Jag köper den.

Tack för hjälpen.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2020-03-03 at 10:23, Michel Lundell sade:

Om glukos/insulin nivåerna ökar, kan cellerna "spara" lite keton energi i blodet genom att "packa" in dem i en stabil molekyl (beta-hydroxybutyrat).

On 2020-03-03 at 10:23, Michel Lundell sade:

Dvs, blodketoner bildas när ketosen "avstannar" och blir en liten buffert tills energi behovet ökar igen.  3.5 mmol/L blodketoner är ca 15 kcal och räcker till några minuters måttlig ansträngning.

Det måste vara en kraftig förenkling eller felaktigt, har du någon referens? I min värld är blodketonnivåerna  (även ACAC) som högst efter lång vattenfasta och då befinner vi väl oss inte i en situation med avstannade ketos med ökande glukos/insulin nivåer?

Vid ett tidigare tillfälle skrev @The Biochemist följande:

On 2019-10-04 at 20:20, The Biochemist sade:

Vid fasta, om du har möjlighet, mät både bs, BHB och AcAc (utandningsluft). När djupare ketos kickar in, BHB går upp, brukar AcAc göra en pik strax innan. Du kan tänka dig en damm med vatten. Man fyller på tills det svämmar över. Vattnet i dammen är AcAc och det som forsar ut är BHB. Det som till stor del reglerar när vattnet börjar forsa ut i kroppen är insulin. Därför kan man skatta insulinkänslighet genom detta fest. 

Tex, utandningsluften visar 100 ppm när BHB går upp. En tid senare visar det 50 ppm när BHB går upp. Detta kan tolkas som en lägre insulin i blodet då lägre insulin släpper iväg BHB tidigare  

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, Tr0llet sade:

Tusen tack för din info :) Jag vill ta hand om min hälsa OCH jag behöver min hjärna, så din text träffade mittiprick 😜

Jag läste någonstans att man inte ska låta någon annan blåsa i den, men eftersom den kalibrerar sig själv varje gång kan det ju inte vara någon skillnad. 

Det här har jag ju läst på många ställen. 

Jag köper den.

Tack för hjälpen.

Hoppas bara att jag inte lurat av dig pengar som du skulle ha kunnat lagt på smalare/snyggare kläder!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Peter B sade:

Det måste vara en kraftig förenkling eller felaktigt, har du någon referens? I min värld är blodketonnivåerna  (även ACAC) som högst efter lång vattenfasta och då befinner vi väl oss inte i en situation med avstannade ketos med ökande glukos/insulin nivåer?

Förenklingar är vi typ experter på!

Så jag framhärdar, ketoner har en halveringstid på cirka 20 minuter, sen så går de vidare och till slut blir de Acceton, som vi kissar ut.. eventuellt andas och svettas ut!

Såå grejen med att lagra ketoner i någon form är för mig helt okänt,, man kissar/andas/svettas ut överskottet.. iallafall efter 20 minuter?

Inte nog med det.. det finns lite olika linjära samband mellan olika metoder att mäta varav ketostix är den sämsta/minst bra!

Oså vidare till andra förenklingar, dvs ketos.. det finns i princip inga linjära samband mellan ketos och hälsa/viktnedgång!

Men om man anammar man en ketogen diet, så bör man samtidigt kunna mäta någon form av ketoner.. dvs minst lika bra som att räkna kalorier!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En av de bättre publikationerna om grunderna inom ketos är Hans Krebs orginalartikel från 1960 ”Biochemical aspects of ketosis”. Krebs är för övrigt upptäckaren av citronsyracykeln också. 

Både AcAc och BHB bildas i leven, inte blodet. BHB är den primära ketonen som kroppen helst använder. AcAc är ett mellansteg till syntesen av BHB. Det första som ryker om man fuskar i ketos är BHB sedan AcAc. Vid full ketos ligger 1/3 som AcAc och 2/3 som BHB i blodet. 

AcAc är surare än BHB så för en diabetiker som vill undvika acidios kan argumentera att det är viktigare att ha koll på AcAc ur den aspekten. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg