kristina Posted March 2, 2020 Share Posted March 2, 2020 Var på årlig kontroll hos doktorn idag. Fick rådet att påbörja statinbehandling mot höga blodfetter. Igen. Har nekat, och nekar dessa tabletter fortfarande. Har i botten högt blodtryck, ligger bra med medicinering Candersartan 32 mg och Felodipin 10 mg, båda x 1. Blodtryck med dessa mediciner är 140/73. Har även diabetes t2, tabletter Metformin 1000x2. Hba1c 52mmol/mol. Även överviktig, ca 15kg. Har även psoriasisartrit, lindrig. Läcker också äggvita pga njurskada, sägs vara efter havandeskapsförgiftning och otaliga halsflussar i yngre ålder. Men nu till dessa eländiga kolesterolvärden: P- Kolesterol 6.1mmol/L fP- Triglycerider 1.9 mmol/L. P-HDL 1.72 mmol/L. P-LDL 4.51mmol/L ( detta värde var väääääldigt dåligt) Om jag nu har räknat rätt enligt kostdoktorns sätt att räkna ( så tolkar du ditt kolesterolvärde) så skulle det bli dessa värden: Totalkolesterolvärdet/ HDL = 3,5. LDL/ HDL= 2,6. Med alla mina andra besvär, bör jag vara orolig för en förestående hjärt-kärlsjuka? Bör jag tacka ja till erbjudandet om statiner, som jag egentligen anser vara en medicinsk katastrof för att behandla enstaka lab.värden så att det ska se bra ut i journalerna? De personer som absolut behöver statiner ska naturligtvis äta dessa. Tilläggas kan att jag ätit statiner för många år sedan, ifall att..... herregud, när man tänker efter! Efter ett år ca, med dessa kunde jag inte gå som vanligt. Prover togs då som påvisade läckage av muskelproteiner..... ! Slutade med tabletterna. Läkaren idag ville förskriva rosuvastatin, liten dos......Finns det någon på forumet som kanske kan råda mej i hur jag ska tänka/göra? Har ätit ( inte strikt, fallit ifrån ibland) LCHF i allafall 10 år, vattenfastat 2-3ggr/ år, senaste åren, kört 5:2i 6 mån. 16-8 många år,( passade bra i mitt jobb). Är fullt rörlig, promenerar ca 3-4 ggr i veckan ungefär 5-6 km. Är kvinna, 64 år. ( ) Kanske någon därute har tid? 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted March 2, 2020 Share Posted March 2, 2020 Har du gjort några försök att förstå vad din artrit beror på och har du gjort något för att komma till rätt med den via kostreglering tex autoimmunt protokoll ? Havandeskapsförgiftningen. Hade du andra problem under graviditet ? Har du ofta kalla fingrar och tår ? Får du lätt förkylningsastma ? Märkliga frågor kanske men jag försöker hitta en grundorsak. Analys av blodfettsvärden kommer andra att göra. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted March 2, 2020 Share Posted March 2, 2020 Hej Kristina! Jag har betydligt "värre" kolesterolvärden än du, men jag har bättre blodtryck. Jag är själv inte intresserad av att äta statiner baserat på forskning av bland andra Uffe Ravnskov och Ralf Sundberg: "Conclusions: High LDL-C is inversely associated with mortality in most people over 60 years. This finding is inconsistent with the cholesterol hypothesis (ie, that cholesterol, particularly LDL-C, is inherently atherogenic). Since elderly people with high LDL-C live as long or longer than those with low LDL-C, our analysis provides reason to question the validity of the cholesterol hypothesis. Moreover, our study provides the rationale for a re-evaluation of guidelines recommending pharmacological reduction of LDL-C in the elderly as a component of cardiovascular disease prevention strategies." 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted March 2, 2020 Share Posted March 2, 2020 På ren svenska; för de som är över 60 är det lika bra eller bättre att ha höga LDL-C and låga, vad gäller dödlighet. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted March 2, 2020 Share Posted March 2, 2020 Skulle inte oroa mig för dessa värden förutom triglyceriderna. Vilket troligen beror på din diabetes. Insulinresistensen anser jag ett större hot vad gäller hjärt och kärlsjukdom. Vad ligger ditt fastevärde på b-glucos? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kristina Posted March 2, 2020 Author Share Posted March 2, 2020 51 minuter sedan, Cederulla sade: Skulle inte oroa mig för dessa värden förutom triglyceriderna. Vilket troligen beror på din diabetes. Insulinresistensen anser jag ett större hot vad gäller hjärt och kärlsjukdom. Vad ligger ditt fastevärde på b-glucos? Fasteglukos ligger högt på morgonen, allt från 8-9. Kan sänka den genom vattenfasta dock. Hamnar då runt 7. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kristina Posted March 2, 2020 Author Share Posted March 2, 2020 1 timme sedan, SGK sade: Hej Kristina! Jag har betydligt "värre" kolesterolvärden än du, men jag har bättre blodtryck. Jag är själv inte intresserad av att äta statiner baserat på forskning av bland andra Uffe Ravnskov och Ralf Sundberg: "Conclusions: High LDL-C is inversely associated with mortality in most people over 60 years. This finding is inconsistent with the cholesterol hypothesis (ie, that cholesterol, particularly LDL-C, is inherently atherogenic). Since elderly people with high LDL-C live as long or longer than those with low LDL-C, our analysis provides reason to question the validity of the cholesterol hypothesis. Moreover, our study provides the rationale for a re-evaluation of guidelines recommending pharmacological reduction of LDL-C in the elderly as a component of cardiovascular disease prevention strategies." 1 timme sedan, SGK sade: Hej Kristina! Jag har betydligt "värre" kolesterolvärden än du, men jag har bättre blodtryck. Jag är själv inte intresserad av att äta statiner baserat på forskning av bland andra Uffe Ravnskov och Ralf Sundberg: "Conclusions: High LDL-C is inversely associated with mortality in most people over 60 years. This finding is inconsistent with the cholesterol hypothesis (ie, that cholesterol, particularly LDL-C, is inherently atherogenic). Since elderly people with high LDL-C live as long or longer than those with low LDL-C, our analysis provides reason to question the validity of the cholesterol hypothesis. Moreover, our study provides the rationale for a re-evaluation of guidelines recommending pharmacological reduction of LDL-C in the elderly as a component of cardiovascular disease prevention strategies." Hej, har läst lite av det som Uffe Ravnskov o Ralf Sundberg skrivit. Mycket intressant o säkert sanningsenligt. Min läkare hade aldrig hört talas om dessa, sa han......./ tack för inlägget! 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kristina Posted March 2, 2020 Author Share Posted March 2, 2020 1 timme sedan, Erik 2 sade: På ren svenska; för de som är över 60 är det lika bra eller bättre att ha höga LDL-C and låga, vad gäller dödlighet. Så är det med största sannolikhet! / Tack för inlägg, många kunniga på forumet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted March 2, 2020 Share Posted March 2, 2020 13 minuter sedan, kristina sade: Fasteglukos ligger högt på morgonen, allt från 8-9. Kan sänka den genom vattenfasta dock. Hamnar då runt 7. Har räknat ut din kvot av Triglycerider/HDL= 2.56 den ska helst vara under 2. Kan tyda på metabolt syndrom och insulinresistens. Tygindex snabbscreening för insulinresistens: Har konverterat dina värden från mmol/l till mg/dl för att räkna ut. Triglycerider/ B- glucose= 5.05 och ska vara mindre än 4.49 Räknade med ett b-glukos på 8. Tyder på insulinresistens. Få ner dessa värden lite, är nog ngt att sträva efter. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 2, 2020 Share Posted March 2, 2020 Dina värden ser ju inte helt bra ut. I din situation skulle jag definitivt först börja fundera över dina ganska höga sockervärden. Hur hanterar du kosten? Är det så att du äter LCHF men kanske nästan dagligen har typ ett "undantag"? Eller äter du strikt med bara ett undantag i veckan eller mer sällan? Jag testade nyligen en Freestyle Libre https://www.freestylelibre.se/. Det kanske kan vara ett sätt att få kontroll över glukosnivåerna (be läkaren skriva ut det till dig). Jag skulle jobba hårt och rigoröst med kosten för att försöka få kontroll över dina värden och varför inte dagliga promenader ? Vad gäller dina kolesterolvärden ( som inte ser så fruktansväda ut, speciellt med tanke på att du är kvinna ) så kanske kan du få din läkare att göra en Angiografi och bedöma hur "åderförfettningen" av kärlen ser ut? Om det ser riktigt illa ut kanske det kan vara värt att fundera på statinbehandling, begär i såfall att de kontrollerar "läckaget av muskelproteiner" på en gång. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kristina Posted March 2, 2020 Author Share Posted March 2, 2020 49 minuter sedan, Peter B sade: Dina värden ser ju inte helt bra ut. I din situation skulle jag definitivt först börja fundera över dina ganska höga sockervärden. Hur hanterar du kosten? Är det så att du äter LCHF men kanske nästan dagligen har typ ett "undantag"? Eller äter du strikt med bara ett undantag i veckan eller mer sällan? Jag testade nyligen en Freestyle Libre https://www.freestylelibre.se/. Det kanske kan vara ett sätt att få kontroll över glukosnivåerna (be läkaren skriva ut det till dig). Jag skulle jobba hårt och rigoröst med kosten för att försöka få kontroll över dina värden och varför inte dagliga promenader ? Vad gäller dina kolesterolvärden ( som inte ser så fruktansväda ut, speciellt med tanke på att du är kvinna ) så kanske kan du få din läkare att göra en Angiografi och bedöma hur "åderförfettningen" av kärlen ser ut? Om det ser riktigt illa ut kanske det kan vara värt att fundera på statinbehandling, begär i såfall att de kontrollerar "läckaget av muskelproteiner" på en gång. Hej och tack för svar! Avstegen från LCHF händer då och då, ca 1-2 ggr/ vecka, ibland inte alls. Då i form av en kaka.....el. äpple, bulle/brödskiva. Gäller att sluta med eländet. Har nu bestämt mej efter alla fina råd och peppning på forumet att skärpa till mej, vill ju inte bli sämre. Gäller att få ordning på blodsockret till att börja med - att komma ut varje dag på promenaderna är ju mycket viktigt! Ang. angiografi skulle tro att min läkare inte tycker att det är aktuellt-kostar ju pengar.... tack snälla gör råd! Ska läsa länken......// Kristina. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robert N Posted March 2, 2020 Share Posted March 2, 2020 https://www.dietdoctor.com/se/medlem/forelasningar/diamond-breck2018 https://www.dietdoctor.com/se/medlem/intervjuer/malhotra-manchester Även gruppen "Stopped Our Statins" på facebook 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted March 3, 2020 Share Posted March 3, 2020 Om du vill sänka dina kolesterolvärden utan statiner så kan jag rekommendera ett kosttillskott som heter Redasin. Makens värden gick ner så mycket på ett år att han nog behöver dra ner på dosen för att inte hamna för lågt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted March 3, 2020 Share Posted March 3, 2020 Ännu ett alternativ istället för statiner. https://www.metabolhalsa.se/2019/02/13/c-vitamin-langt-battre-an-statiner/ 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kristina Posted March 3, 2020 Author Share Posted March 3, 2020 Tack för info! Äter en del C-vitaminer, men inte i närheten av det som nämns i kommentaren. Jag äter Great Earth Super C Complex 1000. Time release. Kan det vara något, eller är det dåligt? // Kristina Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kristina Posted March 3, 2020 Author Share Posted March 3, 2020 9 timmar sedan, Trollmormor sade: Om du vill sänka dina kolesterolvärden utan statiner så kan jag rekommendera ett kosttillskott som heter Redasin. Makens värden gick ner så mycket på ett år att han nog behöver dra ner på dosen för att inte hamna för lågt Tack! Ska läsa vidare om detta tillskott. Tack alla engagerade och kunniga människor här på forumet! // Kristina 9 timmar sedan, Trollmormor sade: Om du vill sänka dina kolesterolvärden utan statiner så kan jag rekommendera ett kosttillskott som heter Redasin. Makens värden gick ner så mycket på ett år att han nog behöver dra ner på dosen för att inte hamna för lågt 9 timmar sedan, Trollmormor sade: Om du vill sänka dina kolesterolvärden utan statiner så kan jag rekommendera ett kosttillskott som heter Redasin. Makens värden gick ner så mycket på ett år att han nog behöver dra ner på dosen för att inte hamna för lågt 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted March 4, 2020 Share Posted March 4, 2020 10 timmar sedan, kristina sade: Tack för info! Äter en del C-vitaminer, men inte i närheten av det som nämns i kommentaren. Jag äter Great Earth Super C Complex 1000. Time release. Kan det vara något, eller är det dåligt? // Kristina Har ingen erfarenhet av detta. Tror inte det är dåligt när jag läser innehåll, men blir dyrt om du ska äta större mängd. Billigare då att köpa i pulverform. Men som Peter så är det viktigt att få ner ditt blodsocker. Vad säger läkaren om dina värden? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted March 4, 2020 Share Posted March 4, 2020 Även Aged garlic (Kyolic) är ngt att använda för kärlen och inflammation bland annat. https://www.japantimes.co.jp/2019/06/29/special-supplements/studies-aged-garlic-extract-show-potential-health-benefits/#.Xl-PfVPMCdM Finns fler studier på detta och man har startat ngn i Sverige också. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kristina Posted March 4, 2020 Author Share Posted March 4, 2020 9 timmar sedan, Cederulla sade: Har ingen erfarenhet av detta. Tror inte det är dåligt när jag läser innehåll, men blir dyrt om du ska äta större mängd. Billigare då att köpa i pulverform. Men som Peter så är det viktigt att få ner ditt blodsocker. Vad säger läkaren om dina värden? Läkaren säger att sockervärdena är ok / ingen större fara med (?) men blodfetterna ska behandlas med statiner. Kommer nu att stenhårt försöka få ner b-glukos och HBA1c. / Kristina 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kristina Posted March 4, 2020 Author Share Posted March 4, 2020 6 timmar sedan, Cederulla sade: Även Aged garlic (Kyolic) är ngt att använda för kärlen och inflammation bland annat. https://www.japantimes.co.jp/2019/06/29/special-supplements/studies-aged-garlic-extract-show-potential-health-benefits/#.Xl-PfVPMCdM Finns fler studier på detta och man har startat ngn i Sverige också. Tack! Ska absolut prova! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kristina Posted March 4, 2020 Author Share Posted March 4, 2020 1 minut sedan, kristina sade: Tack! Ska absolut prova! Undrar bara om det räcker att öka intaget av vitlök som den är. // Kristina Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted March 4, 2020 Share Posted March 4, 2020 Vad jag förstått är lagrad vitlök mkt effektivare. Man mår inte illa av den och doftar inte vitlök. Själv har jag ätit Kyolic ett par år. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kristina Posted March 5, 2020 Author Share Posted March 5, 2020 18 timmar sedan, Cederulla sade: Vad jag förstått är lagrad vitlök mkt effektivare. Man mår inte illa av den och doftar inte vitlök. Själv har jag ätit Kyolic ett par år. Ska snarast inhandlas! Tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted March 5, 2020 Share Posted March 5, 2020 1 timme sedan, kristina sade: Ska snarast inhandlas! Tack! Håll lite extra koll på ditt blodtryck då. Sjunker oftast lite om det är förhöjt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kristina Posted March 8, 2020 Author Share Posted March 8, 2020 On 2020-03-05 at 15:12, Cederulla sade: Håll lite extra koll på ditt blodtryck då. Sjunker oftast lite om det är förhöjt. Tack för info. Ska ha koll på blodtrycket. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts