Annikapannikapuddingpastej Posted March 4, 2020 Share Posted March 4, 2020 Nu har jag börjat komma in i tänket och ätandet och är inne på andra veckan. Jag äter strikt LCHF, tror det är vägen för mig och mina 60 kilos övervikt. I veckorna är det bara min man och jag hemma, och vi vill ju gärna äta samma mat. Han tycker om allt och äter gärna LCHF, men "problemet" är att han redan ser ut som Colting i kroppen. Han är smal och vältränad. Jag vet att det är bra med LCHF för annat än viktnedgång, och ingen vet ju hur hans kropp ser ut på insidan, men HUR ska han äta för att INTE tappa vikt? Äta mer? Eller komplettera med potatis/pasta/bröd? På helgerna kommer gymnasiebarnet hem och hon äter inte kött, så då planerar jag in vegetariskt eller fisk tänker jag. Hon behöver inte heller tappa vikt, men mår säkert bra av LCHF-mat i grunden. Problemet där är att hon haft ätstörningar för ett år sedan, så vi PRATAR inte mat och dieter här hemma. Vi har gått i behandling med henne och det är lugnt nu, men jag är ju livrädd att väcka det hos henne igen. Jag gör LCHF-maten utan att prata om det, och utöver det får hon äta som hon vill. Sen har vi två barn som är vuxna, varav den ena är "militant" vegan.... tack gode att de inte bor hemma längre! Ja det är inte lätt att få ihop det i familjen alltså! Hur gör ni andra? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted March 5, 2020 Share Posted March 5, 2020 Hej! Det finns varken någon som liknar Jonas Colting i kroppen eller någon vegan hemma hos mig och det finns lite att jobba på..... Håller inte på att tjata om maten men upplyser dem lite mellan varven och vi har med åren hittat en livsstil som funkar. Jag brukar laga mat så mycket LCHF det går, d.v.s. jag reder inte såser med mjöl och blandar inte ihop pastan med såsen. Eftersom mina familjemedlemmar är tämligen ointresserade av att själva laga mat så accepterar de när det endast finns sallad , stuvad vitkål eller wokade grönsaker till grytan.. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted March 5, 2020 Share Posted March 5, 2020 Kan det vara en omstrukturering i din tarmflora? Kanske en antibiotikakur eller annat kemiskt preparat som modellerat om bakteriefloran i tarmsystemet. Då kan kontentan bli att du kanske bara äter 500 kalorier om dagen och ökar i vikt medan han kan äta 3000 kalorier och hålla vikten. Själv undviker jag så gott det går att äta i grupp då det ger en stressfaktor. Jag äter mina nyttoprylar ensam, tar överdrivet god tid, tuggar ordentligt och ser till att få ordentlig salivinsöndring innan maten åker vidare. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted March 5, 2020 Share Posted March 5, 2020 Colting äter vad jag förstår ungefär LCHF. Och han ser ut som Colting. Vad jag menar är att jag tycker att ni kan testa och se vad som händer, det är inte säkert att han går ner i vikt. Skulle han göra det så kan han äta lite mer mat. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annikapannikapuddingpastej Posted March 5, 2020 Author Share Posted March 5, 2020 4 timmar sedan, Ekner sade: Kan det vara en omstrukturering i din tarmflora? Kanske en antibiotikakur eller annat kemiskt preparat som modellerat om bakteriefloran i tarmsystemet. Då kan kontentan bli att du kanske bara äter 500 kalorier om dagen och ökar i vikt medan han kan äta 3000 kalorier och hålla vikten. Själv undviker jag så gott det går att äta i grupp då det ger en stressfaktor. Jag äter mina nyttoprylar ensam, tar överdrivet god tid, tuggar ordentligt och ser till att få ordentlig salivinsöndring innan maten åker vidare. Jag förstår inte vad du svarar på. Har inga som helst problem att se varför jag har min vikt, och jag skulle absolut inte vilja börja äta i ensamhet. Eller förlåt, svarade du kanske på mitt förra inlägg om magen? I så fall förstår jag. Efter en vecka känns magen bättre 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted March 8, 2020 Share Posted March 8, 2020 I vår familj har vi inte haft några hälsoproblem, så kanske inte går att jämföra. Men min man och jag äter samma och när vi började med LCHF var barnen tonåringar. Vi talade mycket med dem under måltiderna om vad som är nyttig mat och framförallt vad som händer i kroppen när man äter olika saker. Nu när barnen är 20+ äter de mer eller mindre LCHF / keto / karnivor, både hemma och borta. Senaste året har vi även talat mycket om "grottmänniskor", naturbeteskött, monokulturer, regenerativt lantbruk och mikrolivet i jorden - allt hänger ihop. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts