RikardGehlin Posted March 5, 2020 Share Posted March 5, 2020 Hej hej, Som bakgrund är jag snart 34 och ett tränat större delen av mitt liv. Mest kampsport men även en hel del gymmande. Jag ser mig själv som atletisk (men med visst förfall pga av ålder och stillasittande jobb ) utan större hälsoproblem. Jag hade när jag var yngre dåliga lungor och allergier mot det mesta och fick ovanligt lätt blåmärken (detta kollades upp, men tror inte att nåt hittades). Som vuxen har jag dock problem med kalla extremiteter, något som min sambon inte gillar jättemycket Hon kan sitta utan handskar ute, medan jag är inpackad i ett par lager och ändå är mina händer kallare än hennes... Jag misstänker en lätt Raynauds (kan man kolla det enkelt i Sverige?) men det är inte så att jag får ont eller nåt, bara att jag inte får tillräckligt med blod överallt Jag bestämde mig för att ta tag i mig hälsa lite bättre i år, och för att veta vad jag har att jobba med så bestämde jag mig för att göra en hälsokontroll via svensk provtagning. Jag började året med en 5 dagars vattenfasta och har sen dess ätit strikt lchf/keto. Jag väntade med att göra testet till slutet på februari för att se till att jag haft ordentligt med tid för kroppen att ställa om pga keton. När svaren kom tillbaka (bifogat längst ned) så fick jag en kommentar om mina blodfetter, vilket jag nästan hade förväntat mig, och är inte rädd för kolesterolet. Däremot apo-a1 kvoten känns lite hög... Finns det nåt att göra där eller bara köra på och se vad som händer? Det som oroar mig lite är de andra värdena som har flaggats som avvikande... Högt kalcium har jag läst inte är så bra, brukar kopplas till hjärtproblem och svaga ben (eftersom högt blodkalcium brukar tas från skelettet?). Men det ska vara ok för att albuminet är högt? Som jag tolkar det ska vara albuminet vara högt om man är uttorkad, vilket jag inte är. Jag ser till att dricka massor eftersom jag vet att man förlorar vätska när man skär med på kolhydraterna. Cystatin-c är lågt medan kreatinet ligger åt det höga hållet... Högt kreatin kan förklaras av att jag tar det som tillskott, men att cystatinet skulle vara lågt har jag svårt att förklara. Vad skulle kunna påverka njurarna att köra på högvarv för att få lågt värde? HbAc1 borde kunna förklaras över att min kropp inte fått några kolhydrater på två månader, men tycker att december borde synas lite i det värdet? Tänkte jag skulle boka tidningen en läkare, som man sedan har under en längre tid som man kan prata med. Men jag är inte sugen på att ta en lchf diskussion varje gång. Finns det några bra ställen att gå till? Tacksam för all hjälp jag kan få Mvh Rikard Verkar inte som jag kan bifoga bilder här så klipper och klistrar istället... Avvikande värden i italic, referensvärden inom parentes Kommentar: Tack för din provtagning. Dina prover såg överlag bra ut. Du hade fina njurvärden, levervärden, saltbalansprover, mineraler, vitaminer, sköldkörtelprover, prostata- och testosteronprov, blodsocker samt fina förhållanden gällande dina olika blodkroppar. Cystatin-c och HbA1c har markerats som avvikande men detta är inte oroande eftersom de är lägre än referensvärdena. Således är dessa att betrakta som helt normala de också. Dina blodfettsvärden var något för höga för att vara hälsosamma, i synnerhet om du har stora riskfaktorer för hjärt- kärlsjukdom (såsom t.ex. rökning, högt blodtryck, övervikt, diabetes, passiv livsstil, pågående hjärt- kärlsjukdom eller stark ärftlighet för detta). Viss förbättring av dina blodfetter rekommenderas. Detta kan till viss del uppnås med livsstilsförändringar, såsom förändring av kost och motionsvanor, men ibland kan det även behövas läkemedel. Känner du inte igen dig i ovanstående riskfaktorer och ditt LDL-kolesterol framöver sänks genom livsstilsförändringar behöver läkemedel kanske inte användas. Ditt lätt förhöjda kalciumvärde bedöms som normalt då man korrigerat detta i förhållande till ditt albumin. Sammanfattningsvis såg proverna överlag bra ut bortsett blodfetterna som bör förbättras. Emellertid är fina prover ingen garanti för hälsa och känner du kroppsliga besvär eller avvikande symptom så är det alltid klokt att diskutera dessa med din läkare. Resultat: Mineraler Järn: 12 µmol/L (9 - 34 ) Ferritin: 114 µg/L (20 - 275 ) Transferrin: 2.4 g/L (1.9 - 3.2 ) Zink: 16 µmol/L (8 - 18 ) Magnesium: 0.9 mmol/L (0.7 - 0.95 ) Kalcium: 2.59 mmol/L (2.15 - 2.5) Hjärta/kärl HDL – kolesterolet: 1.2 mmol/L (0.8 - 2.1 ) LDL – kolesterolet: 4.4 mmol/L (1.4 - 4.7 ) Kolesterol-total: 6.4 mmol/L (3.3 - 6.9 ) Triglycerider: 1.1 mmol/L (0.45 - 2.6 ) Apolipoprotein A1: 1.2 g/L (0.9 - 1.8 ) Apolipoprotein B: 1.3 g/L (0.6 - 1.6 ) Apo kvot: 1 (0.4 - 1.2) Njurfunktion Kalium: 4.2 mmol/L (3.6 - 5) Natrium: 142 mmol/L (137 - 145) Kreatinin: 80 µmol/L (< 100) Cystatin C, Glomerulär filtration, GFR: 0.56 mg/L (0.6 - 1.1) Urat, Urinsyra: 355 µmol/L (230 - 480) Albumin: 50 g/L (35 - 50) Diabetes/Metabolstörning Glukos: 5.3 mmol/L (4 - 6) HbA1c: 26 mmol/mol (27 - 42) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted March 5, 2020 Share Posted March 5, 2020 Spännande. Oavsett dina provsvar så läser jag om dina kalla händer, astma och blåmärken. Det tyder på att du har en genetisk tvist på din kväveoxidreglering. Generna som sköter detta heter Nos3 eller eNos. Du kan googla på det. Blodtryck (lite högt) brukar vara en del av bilden. Och kvinnor med dessa gener har problematiska graviditeter. Dagen efter träning har man ofta mer ont än andra. Man kan bli gråhårig tidigare än andra pga sämre hantering av superoxid. Läs tex boken Dirty Genes av Ben Lynch. Den här damen sammanfattar hans bok i små videos, som intro: [https://www.youtube.com/watch?v=45t8cc4eI6A] Klistra in utan [ ]. https://ghr.nlm.nih.gov/gene/NOS3#synonyms https://www.mygenefood.com/genes/heart-health-genes/nos3/ 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RikardGehlin Posted March 9, 2020 Author Share Posted March 9, 2020 Intressant. Jag har velat läsa den boken ett tag nu. Kanske dags för den och ett dna test samtidigt snart Jag får inte så mycket blåmärken nu i vuxen ålder, så jag kanske bara var ett vilt barn Läste lite om nos3 och tror inte det kan vara problemet. Har bra blodtryck, kan istället kännas lite lågt istället. När det gäller håret så är det svårt att säga hur mycket grått jag har då jag är blond, men mängd- och tjockleksmässigt så har jag det bra där med faktiskt. Det enda problemet jag har nu för tiden är att händer och fötter är kalla. Jag har på inrådan från en amerikan ökat mängden magnesium då det är en naturlig "calcium channel blocker" , vilket skulle kunna hjälpa mot raynauds men har än så länge inte känt nån skillnad.. Inga reaktioner på testet? Inget att oroa sig för? Tack för hjälpen //Rikard 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 9, 2020 Share Posted March 9, 2020 Dina testvärden ser väl rimligt normala ut. Om du är orolig för några värden men egentligen mår hyfsat bra för övrigt så skulle jag lägga dem åt sidan och inte bry mig så mycket. Men göra ett nytt test om ca 6-12 månader och se vad som förändrats .... det kan lika gärna vara "tillfälligheter" som gör att vissa värden avviker ... nästa gång du testar kan de vara helt normala. Om du ser samma typ av avvikelser då som nu gör då ett nytt test ytterligare 6-12 månader senare... om det visar samma saker igen då kan det vara värt att börja fundera om det finns något att oroa sig för och vad i så fall. (HbA1C ska ligga lågt med LCHF, värdet är inte en linjär funktion av de sista 3 månaderna... månaden innan provet har betydligt större genomslag än den tredje månaden) (Att äta lite D + K vitamin skadar dig inte och kan möjligtvis sänka kalciumvärdet i blodet) 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts