Mammut01

Diabetestest och kost?

Recommended Posts

Jag har medvetet ätit för att hålla blodsockret nere, en blandning av lchf och paleo. Har uteslutit socker, gluten och laktos ut min kost. 

Om jag skulle göra ett sk diabetestest på hälsocentralen, hur fungerar det då... Visar testet att jag har diabetes även om jag inte ätit socker under en tid?

Jag har länge haft symtom på diabetes, dvs jag mår illa direkt efter ätit socker eller mycket kolhydrater, kliar på armar intensivt, har kräkts ibland. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du menar ett glukosbelastningstest kommer det inte visa bra värden om du ätit LCHF länge, eftersom insulinproduktionen går ner då.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle föreslå att du börjar med att testa fasteglukos och HbA1C. 

Det går inte att veta vad testet visar. Det kan alltså visa diabetes eller så visar det att du ligger normalt i socker.

Om du inte har gjort ovanstående tester tidigare när du mådde dåligt så vet du egentligen inte vad som var problemet från början.

(Precis som Jämtlandstjej skriver är det ofta ingen större ide att göra ett glukosbelastningstest när man äter LCHF)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok det var det jag anar. Det är ju naturligtvis positivt att kosten har så god inverkan på det jag tror är diabetes typ 2.

Jag hade högt värde vid graviditet för 6 år sedan, de ville ge diagnos graviddiabetes. Fick testa med blodsockermätare hemma i två veckor med direktivet att äta som vanligt. Ät bullar om du brukar för då ser vi din diabetes och kan behandla den sades det. Jag gick hem och bröt ihop, men ändrade kosten direkt till lchf. Kom tillbaks efter två veckor med bra värden. Till deras förvåning så kunde de inte ställa någon diagnos graviddiabetes. Upplevde en sjukvård som var i otakt med tiden, med kostråd som gjorde mer skada än att ge hälsa tillbaka.

Idag har jag sedan dess samma symtom vid sockerintag, snabba kolhydrater och mjölk. Besvären har blivit värre och jag är konstant förkyld vilket jag tror beror på dåligt immunförsvar pga diabetes. Har varit sjukt i 4 månader nu. Förra vintern likadant.

Min oro är att de inte upptäckt ev diabetes vid glukos belastning och ingen hjälp finns då att få.... Borde jag äta socker en tid för att få rätt förutsättningar inför ett test?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, jag tycker du ska ta fasteglukos och HbA1C och då ska du inte äta kolhydrater först :) (Socker bör du aldrig äta. 😉 )

Om du vill kan du beställa proven själv (om du bor i Stockholmstrakten)

https://www.mydrop.se

image.png

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg