Jump to content

Glukosbelastningstest

Peter B

Recommended Posts

Jag tänkte utföra Doc:s hemmaglukosbelastningstest...

http://www.kostdoktorn.se/diabetes/blodsocker-och-diabetes/glukosbelastning-gor-din-egen/

min tanke är att äta två paket av detta :

http://druvsocker.nu/dextro-energy-classic-dextrosol

...och i övrigt följa docs instruktioner....

Är det OK att göra så?

Ja, det ska gå med tex lite sockret juice och vit vetemacka med om du vill. Inte så svårt att få blodsockerhöjning om man vill ;-)

Tack.. :) ...det man funderar lite på är ju hur viktigt det är med mängden socker....är det minimum doc har specat...eller är det viktigt att man ligger väldigt nära den angivna mängden?

Det skall vara exakta mängden druvsocker.. och inget annat.. om du vill ha jämförbara värden, samma som i sjukvården!

Annars så kan du alltid äta lite vitt bröd, pasta, ris, potatis, lösgodis eller dricka läsk för att se hur ditt blodsocker reagerar i allmänhet!

Och du skall vara helt fastande.

Det är altså vad som händer efter två timmar som är intressant.. sen så får du komma ihåg Annika Ds prov.. för har du ätit LCHF en längre tid lär du få ett ovanligt utfall!

I USA får LCare börja knapra kolisar inför hälsokontroller, för om de får konstiga utfall i olika prover är det inte alltd säkert att deras försäkring gäller!

Såå.. för att få ett jämförbart prov.. så får du först höja ditt kolisintag i tre dagar till cirka 100 gram om dagen, sen så skall du vara fastande i har jag för mig 6 timmar, sen kan du dricka druvsockerlösningen!

Det är därför jag fortfarande har två paket druvsocker liggande.. det e för krångligt!

Tack Zepp  :) ..då blir två paket ganska bra...tja jag har ingen lust att äta godis i några dagar för att testa sen  ;) ...jag gör nog ett försök att testa ändå...vi får se om det blir imorgon...då får jag inte äta något sent ikväll ... så att man får ihop till 12 timmar fasta någorlunda tidigt imorgon fm...

Jag ska göra en hälsotest på tisdag och gissar på att de vill göra en glucosbelastning också, men det kommer jag totalvägra. :-D Jag får ju hjärtklappning och illamående av en liten mängd socker, så jag är nästan rädd för hur en sån sockerchock skulle kännas!

Jag tror att jag är något glukosintolerant ...jag tänker att ett  test ger mig en liten uppfattning om hur allvarligt det är...jag satte igång vid nyår att äta LCHF strikt och motionera mer än förut...men dumt nog av mig så mätte jag inte blodsockret ordentligt innan jag satte igång.

Jag tänker fortsätta med LCHF kost men antagligen inte lika strikt som tidigare för jag har nått mitt viktmål...men jag tycker att jag nu kan kosta på mig att testa utan att det har någon större betydelse för min kostomläggning med tanke på hur illa jag ätit tidigare känns det inte som att två paket Dextro energy inget som direkt skrämmer mig...det motsvarar väl typ 1 liter Cola  ;)

Jaha då var testet utfört. Jag åt lite godis och tårta  igår och förrgår...hade ingen lust att vänja kroppen ännu flera dagar med kolhydrater (+ att jag såg det lite sent att man skulle göra det ;) ).

Konsekvensen av äta godis och tårta blev att mitt fasteblodsocker, på morgonen som legat ganska stabilt runt 6, har hamnat på 7 (idag och igår) och att kroppen inte längre befinner sig i "ketos"... :(

(Jag åt två paket Dextro a 47 g mellan 11.45 - 11.55 20130324)

11.50  7.0

12.10  8,4

12.30 11,8

12.50 11,3

13.10  9,6 

13.30  8,3

13.50  7,9

14.20  4,2

15.00  5,2