Kahavia Posted March 7, 2020 Share Posted March 7, 2020 Om någon återigen orkar bemöda sig skulle jag gärna vilja ha kommentarer på mitt senaste Werlabs-test. Ledsen smiley efter de röda värdena, resten grönt. P-Kolesterol: 9.5 mmol/L P-LDL-kol, direkt: 8.3 mmol/L fP-Triglycerider: 1.06 mmol/L P-HDL-kolesterol: 1.6 mmol/L P-Apo A1: 1,27 g/L (0,79-1,69) P-Apo B: 1,56 g/L (0,46-1,74) S-Apo B/Apo A1: 1,23 (<0,90) P-Glukos: 5.7 mmol/L (4,2-6,0) B-HbA1c (IFCC): 35 mmol/mol (31-46) P-CRP, högkänsligt: 0,60 mg/L (<3) Jag har medvetet utelämnat referensintervallet/gränsen för de första fyra då dessa förmodligen är ganska kända? Jag överväger att ersätta en del smör med olivolja och eventuellt börja ta t ex Redasin för att få ned de röda värdena. Om inte annat så för att det är så trist att behöva läsa/höra läkarkommentarerna om blodfettsänkare vid varje prov. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted March 7, 2020 Share Posted March 7, 2020 3 timmar sedan, Kahavia sade: Om någon återigen orkar bemöda sig skulle jag gärna vilja ha kommentarer på mitt senaste Werlabs-test. Ledsen smiley efter de röda värdena, resten grönt. P-Kolesterol: 9.5 mmol/L P-LDL-kol, direkt: 8.3 mmol/L fP-Triglycerider: 1.06 mmol/L P-HDL-kolesterol: 1.6 mmol/L P-Apo A1: 1,27 g/L (0,79-1,69) P-Apo B: 1,56 g/L (0,46-1,74) S-Apo B/Apo A1: 1,23 (<0,90) P-Glukos: 5.7 mmol/L (4,2-6,0) B-HbA1c (IFCC): 35 mmol/mol (31-46) P-CRP, högkänsligt: 0,60 mg/L (<3) Jag har medvetet utelämnat referensintervallet/gränsen för de första fyra då dessa förmodligen är ganska kända? Jag överväger att ersätta en del smör med olivolja och eventuellt börja ta t ex Redasin för att få ned de röda värdena. Om inte annat så för att det är så trist att behöva läsa/höra läkarkommentarerna om blodfettsänkare vid varje prov. Kan tyvärr inte ge ett professionellt utlåtande, mer än säga grattis till superfint HbA1c oavsett vad.. så är mängden socker i blodet avsevärt av större vikt än fettet.. när vi pratar metabola syndromet. Annars, "lider" vi att samma slags problematik här, jag har samma HbA1c, (35, och stolt över det) , sedan har jag tack vare BS-kontrollen rönt andra fantastiska hälsofördelar på alla fronter, förutom ett fettvärde somläkaren rekommenderar statiner för.. vilket jag ser som helt uteslutet. Men precis som du, har jag nu dragit ner ordentligt på fettet och att jag så fort jag får möjlighet kommer att köpa hem Redasin som jag också spanat in! Så länge ditt HbA1c ligger så här fint, ska du vara helnöjd!! Alla uppdaterade diet-doctors , ja eliten som förespråkar low carb diet.. är helt eniga, prio 1 är ALLTID prediabetes eller inte prediabetes, fettvärdena är sekundära när det kommer till kardiovaskulära komplikationer. Vill inte heller höra detta eviga tjat om blodfetterna, men jag inbillar mig ännu.. att det går att regleras dels via kosten dels och förhoppningsvis, via Redasin. Sedan , ska ju tilläggas att ett högre LDL-värde, är positivt för äldre.. typ 60 och uppåt.. själv beky,mrar jag mig icke mer! Ens sammantagna hälsostatus, i helhet, måste vara det som bedöms.. inte enskilda tal, men man får inte vara rädd att dö med sån attityd, gäller att inte börja leva med tankar om att man kommer bestämt.. att insjukna i hj'rtinfarkt.. så länge fetterna dras ner, på direkten!! nä.. jag tror inte det är panik alls. Men kommer nog snart in någon mer bevandrad - ditt HbA1c är ändå fint!! Var rädd om det och vårda det ömt. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted March 7, 2020 Share Posted March 7, 2020 Hur såg dina värden ut innan LCHF? Kahavia jag skulle be att få kolla upp koagulationsfaktorerna. Du kan ju ha familjär hyperkolesterolemi. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted March 7, 2020 Author Share Posted March 7, 2020 (edited) 2 timmar sedan, Cederulla sade: Hur såg dina värden ut innan LCHF? Kahavia jag skulle be att få kolla upp koagulationsfaktorerna. Du kan ju ha familjär hyperkolesterolemi. Jag tror att jag hade 6 i totalkolesterol vid 40-årskontrollen. Det var inget att bry sig om sas det då. Det var 15 år sedan och fem år före LCHF. Sedan jag började äta LCHF har total- och LDL-kolesterolet ökat långsamt men säkert. Hyper responder? Werlabs-testet innehöll en massa prover (43). Koagulationsfaktorerna kanske finns med? Vad heter de proven? Edited March 7, 2020 by Kahavia Förtydligande Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted March 7, 2020 Share Posted March 7, 2020 Då tror jag inte alls på FH. Troligen som du säger en hyperresponder. Koagulationsfaktorer finns inte med vad jag vet. Enligt Uffe Ranskov är det koagulationsfaktorerna som kan ge hjärtinfarkt oftast i ung ålder vid FH. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted March 7, 2020 Share Posted March 7, 2020 Dina värden liknar ganska mycket mina. Sjuksköterskan höll på att trilla av stolen och ville genast skicka mig på utredning. Men sen sa hon också att HDL och triglycerider var bra och det är det viktigaste. Jag hade suttit still i båten och fortsatt med hälsosamt leverne. 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted March 7, 2020 Share Posted March 7, 2020 1 timme sedan, Cederulla sade: Då tror jag inte alls på FH. Troligen som du säger en hyperresponder. Koagulationsfaktorer finns inte med vad jag vet. Enligt Uffe Ranskov är det koagulationsfaktorerna som kan ge hjärtinfarkt oftast i ung ålder vid FH. Läs mer här vad Uffe R skriver om FH. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted March 7, 2020 Share Posted March 7, 2020 Här skriver Ralf Sundberg om att högt kolesterol är helt ok. Har du fyllt 60 och har högt kolesterol? Grattis! 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted March 8, 2020 Author Share Posted March 8, 2020 Tack för de uppmuntrande orden Uffe och Ralf är alltid en lisa att läsa efter ett kolesterol test. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts