Carl August Arge Posted March 7, 2020 Share Posted March 7, 2020 Nu får vi jo alla besked från höger och vänster om att tvätta / sprita händerna ofta pga virusfrykt. Vet någon här om ett vettigt alternativ? Jag har alltid varit skeptisk till vad jag ofta fattar som överdriven hygien. Självfallet skall vi ha rena , icke-smutsiga, händer. Men bör vi inte också utsätta oss för virus & bakterier i viss mån för att uppbygga eget imunförsvar? Var går gränserna? Vad är "för mycket" og vad är "för litet" mht tvålanvändning/tvättande? Och sen kommer rekommendation (påbudet?) att använda handsprit..... Sprit är väl än mer aggresivt än tvål för att upplösa hudens fettlag och därmed kanske stjälpa mer än hjälpa.... eller hur? Tänker jag fel? Hur tänker Ni? Jag har aldrig använt handsprit och är mkt tveksam till at börja med det nu; har även alltid varit restriktiv med för mkt tvål - skjöljer ofta bara i varmvatten om inte direkt smutsig .... å andra sidan vill jag ju inte utsätta mig själv och mina medmänniskor för onödig smittfara.... så hur göra? Min fråga är väl något "of topic" i LCHF sammanhang, men de flesta här tycks vara för en så naturlig och ursprunglig livsstil som möjlig - ovh därför måhända har något att säga om frågan? Kanske någon har ett link till vettigt tänkande/ info? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted March 7, 2020 Share Posted March 7, 2020 Om corona-virusets egenskaper vet man ännu för lite om, huruvida gängse handspriter biter eller inte. Jag själv använder handsprit dagligen, i princip året om. Jag är isf mer brydd över vinterkräksjukan, som börjat grassera. För denna sjuka biter inte gängse handsprit utan man får gå över till detta : Citat :: Det är fortfarande så att de allra flesta sorter handsprit inte biter på caliciviruset. (vinterkräksjukan). Handsprit verkar genom att skada det hölje som många typer av virus omges av. Men calicivirus har inget höljet och då funkar inte heller handsprit. Men det finns ett undantag. Enligt nya studier kan handdesinfektion som innehåller väteperoxid slå ut nästan samtliga partiklar av calicivirus. Och det finns en sådan produkt att köpa i Sverige redan nu. – Väteperoxid har beteckningen H 2 O 2. Leta efter det bland ingredienserna på handspritflaskan, säger Mikael Sandström, läkare. / slut citat Basic logik & common sense säger mig fortfarande att tvål och vatten är det som alltid är giltigt och ger grundläggande barriär och är enkla förstahandsvalet ur hygienaspekt, kanske att man får vaska händerna något oftare i nuläget med både corona och calici omkring oss. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted March 7, 2020 Share Posted March 7, 2020 Så länge du inte håller på och pillar i näsan eller munnen(t.ex nagelbitare, snusare osv) så behöver man inte skrubba och sprita händerna stup i kvarten. Det där måste man avgöra själv hur mycket av en ansiktspillare man är, men jag har aldrig smutsiga händer i närheten av munnen själv. Det är något jag undviker automatiskt. Jag tvättar händerna noga med tvål när kommer hem, innan jag börjar med middagen. Det är typ det enda. Sen tvättar man ju händerna efter toabesök också oavsett virustider, så det måste finnas en gräns för hur mycket uttorkande vatten och vätskor de stackars händerna ska utsättas för. Jag har heller inte haft influensa på typ 15 år och har aldrig haft vinterkräksjuka, så då blir man mindre orolig vad gäller smittor. Men generellt så tycker jag det är en bra idé att rengöra händerna noga efter att man åkt kommunalt eller dylika miljöer där man inte kan undvika en jäkla massa sjuka människor. Det kan knappast skada. Sen som sagt innan man lagar mat och äter och främst om man tillreder mat till andra i hushållet, som kanske har mindre bra immunförsvar. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted March 7, 2020 Share Posted March 7, 2020 Handtvätt är bästa början, tvätta och skrubba länge. Det minskar virus och bakteriemängden med 100 gånger om man gör det bra. Handspriten tar ytterligare hundra gånger på det. Min källa är Försvarsmakten. Lägg sen på sunt förnuft, hosta och nys i armveck, ta inte där alla ansvarslösa människor tar, tvätta händerna innan mat osv. Jag har aldrig varit så frisk som på utlandstjänst för där är alla noga med handtvätt. Det funkar, ta ert ansvar. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
al@j Posted March 7, 2020 Share Posted March 7, 2020 2 timmar sedan, Y62 sade: Handtvätt är bästa början, tvätta och skrubba länge. Det minskar virus och bakteriemängden med 100 gånger om man gör det bra. Handspriten tar ytterligare hundra gånger på det. Min källa är Försvarsmakten. Lägg sen på sunt förnuft, hosta och nys i armveck, ta inte där alla ansvarslösa människor tar, tvätta händerna innan mat osv. Jag har aldrig varit så frisk som på utlandstjänst för där är alla noga med handtvätt. Det funkar, ta ert ansvar. Vad är det du skall skrubba bort från händerna ? Så fort du rör vid något så har du åter bakterier på händerna. Detta skrubbande och handsprit är inget annat än idioti. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted March 7, 2020 Share Posted March 7, 2020 2 timmar sedan, al@j sade: Vad är det du skall skrubba bort från händerna ? Så fort du rör vid något så har du åter bakterier på händerna. Detta skrubbande och handsprit är inget annat än idioti. 2 timmar sedan, al@j sade: Vad är det du skall skrubba bort från händerna ? Så fort du rör vid något så har du åter bakterier på händerna. Detta skrubbande och handsprit är inget annat än idioti. Om du tänker till ang. tusentals antal gemensamma beröringsytor i en storstad och utgår från att det finns rätt många som inte är utrustade med det sunda förnuftet att tvätta händer efter t.ex toabesök.. eller om du kanske aldrig noterat hur folk gräver i näsan eller nyser i handflatan on-the-go.. sorgligt men tyvärr sant. Vad? *fekaliebakterier, *listeriabakterier men också *stafylokockbakterier , på gemensamma ytor såsom.. diskar, stänger, skärmar handtag, föremål i affärer men allt möjligt i offentliga rum. Vem är idioten? Ja den som inte ont anande står vid disken och ska betala, och står vid rena rama bakteriehärden är den lyckligt ovetande idioten. Är en smal sak att vara utrustad med lite våtservetter.. en mycket fjuttig och odramatisk liten insats i det stora hela - men oftast nödvändig när man väl vet om vilka lortgrisar det finns i omgivningen. Tvättar alla händerna efter t.ex toabesök? Svar NEJ. Tyvärr! Inte så att man skrubbar sig sönder och samman i parti o minut, , men det finns mycket relevanta anledningar att sprita sina händer beroende på hur mycket och ofta man vistas i allmänna utrymmen där många lortgrisar vistas. Tyvärr. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
al@j Posted March 8, 2020 Share Posted March 8, 2020 6 timmar sedan, Gemma sade: Om du tänker till ang. tusentals antal gemensamma beröringsytor i en storstad och utgår från att det finns rätt många som inte är utrustade med det sunda förnuftet att tvätta händer efter t.ex toabesök.. eller om du kanske aldrig noterat hur folk gräver i näsan eller nyser i handflatan on-the-go.. sorgligt men tyvärr sant. Vad? *fekaliebakterier, *listeriabakterier men också *stafylokockbakterier , på gemensamma ytor såsom.. diskar, stänger, skärmar handtag, föremål i affärer men allt möjligt i offentliga rum. Vem är idioten? Ja den som inte ont anande står vid disken och ska betala, och står vid rena rama bakteriehärden är den lyckligt ovetande idioten. Är en smal sak att vara utrustad med lite våtservetter.. en mycket fjuttig och odramatisk liten insats i det stora hela - men oftast nödvändig när man väl vet om vilka lortgrisar det finns i omgivningen. Tvättar alla händerna efter t.ex toabesök? Svar NEJ. Tyvärr! Inte så att man skrubbar sig sönder och samman i parti o minut, , men det finns mycket relevanta anledningar att sprita sina händer beroende på hur mycket och ofta man vistas i allmänna utrymmen där många lortgrisar vistas. Tyvärr. Var och en blir salig på sin tro. Våtservetter har ju alltid funnits eller?????????? Bakterier har ALLTID funnits och det logiska tänkandet lyser som vanligt med sin frånvaro. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 8, 2020 Share Posted March 8, 2020 5 timmar sedan, al@j sade: Var och en blir salig på sin tro. Våtservetter har ju alltid funnits eller?????????? Bakterier har ALLTID funnits och det logiska tänkandet lyser som vanligt med sin frånvaro. Tänk, trots att du är rätt ny här "låter" du precis som en som hängde här tidigare som jag saknat lite emellanåt. Just de här tvärsäkra uttalandena och att andras åsikter/vanor är "idioti" bara för att de skiljde sig från hans egna var ett kännetecken. Att namnet är snarlikt bidrar väl till känslan. Det är väl inte fel att skydda sig och de runt omkring från offentliga dörrhandtags- eller touchskärmsbakterier eller liknande? Vi behöver utsättas för jordbakterier, de mår vi bra av. 6 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
al@j Posted March 8, 2020 Share Posted March 8, 2020 1 timme sedan, MariaF sade: Det är väl inte fel att skydda sig och de runt omkring från offentliga dörrhandtags- eller touchskärmsbakterier eller liknande? och hur gör man det? 1 timme sedan, MariaF sade: Vi behöver utsättas för jordbakterier, de mår vi bra av. så vi skall stoppa händerna i jorden ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 8, 2020 Share Posted March 8, 2020 12 minuter sedan, al@j sade: så vi skall stoppa händerna i jorden ? Japp! Dra upp en rädisa och torka av den med handen bara och tugga i dig den. Bästa sättet! Man kan odla på balkong också. Plocksallad och liknande lämpar sig väl. Eller så tar man vara på de vilda växter vi har som är ätbara. Nu först kommer den i detta sammanhang fantastiska maskrosen! Blomknoppar som inte hunnit få skaft kan plockas och smörstekas. En delikatess. Då får man jord under naglarna under plockningen. Den som inte vill äta grönt alls får köra ner händerna i lämplig jordplätt ändå och bita lite på naglarna sen. 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted March 8, 2020 Share Posted March 8, 2020 UV ljus. Ganska lätt en solig sommardag. Kanske lite trixigare på vintern såvida man inte har ett solarium hemma. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted March 8, 2020 Author Share Posted March 8, 2020 3 timmar sedan, The Biochemist sade: UV ljus. Ganska lätt en solig sommardag. Kanske lite trixigare på vintern såvida man inte har ett solarium hemma. Jag förstår inte vad du menar. Förklaring? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted March 8, 2020 Share Posted March 8, 2020 Om du inte vill sprita händerna. Håll dem i UV ljus. Mitt förslag på alternativ. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted March 8, 2020 Author Share Posted March 8, 2020 1 timme sedan, The Biochemist sade: Om du inte vill sprita händerna. Håll dem i UV ljus. Mitt förslag på alternativ. Ok, tack Nu fall femöringen Har du någon link till hur, hur ofta, hur mycket, evidens o.dyl. ? Jag solar i solarium 2-3 ggr/veckan, 8 minuter/gång...…. så kanske jag kan känna mig trygg..... fast enbart på ytan Jag kanske slipper spilla bort god alkohol till onödigt trams & fjant. Alkohol är bäst till invärtes bruk 3 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
al@j Posted March 10, 2020 Share Posted March 10, 2020 Kokosolja är bra mot mycket. https://www.metabolhalsa.se/2020/03/09/kan-kokosolja-bota-corona-smitta/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted March 11, 2020 Share Posted March 11, 2020 On 2020-03-08 at 09:32, MariaF sade: Japp! Dra upp en rädisa och torka av den med handen bara och tugga i dig den. Bästa sättet! Man kan odla på balkong också. Plocksallad och liknande lämpar sig väl. Eller så tar man vara på de vilda växter vi har som är ätbara. Nu först kommer den i detta sammanhang fantastiska maskrosen! Blomknoppar som inte hunnit få skaft kan plockas och smörstekas. En delikatess. Då får man jord under naglarna under plockningen. Den som inte vill äta grönt alls får köra ner händerna i lämplig jordplätt ändå och bita lite på naglarna sen. Smörstekt maskros? Det där lät ju gott! Annars går jag i god för att maskrosblad-sallad är vansinnigt gott och närande. Ätit det i hela mitt liv sedanbarnsben, mammas matlagningskonst där. Däremot varit extremt svårt att få tag i maskrosblad i handeln, man har fått plocka själv. Som jämförelse är det i t.ex Danmark betydligt enklare att få tag på, säkert också i t.ex Tyskland som generellt sett alltid varit stegen före vad gäller hälsokost och örtmedicin. Ruccolan har fått en plats på svenska marknaden, men ännu inte maskrosen.. vilket är något förvånande... maskrosen är ju mer robust/matig än ruccolan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted March 11, 2020 Share Posted March 11, 2020 Just nu, Gemma sade: Smörstekt maskros? Det där lät ju gott! Annars går jag i god för att maskrosblad-sallad är väldansbåde gott och närande. Ätit det i hela mitt liv sedanbarnsben, mammas matlagningskonst där. Däremot varit extremt svårt att få tag i maskrosblad i handeln, man har fått plocka själv. Som jämförelse är det i t.ex Danmark betydligt enklare att få tag på, säkert också i t.ex Tyskland som generellt sett alltid varit stegen före vad gäller hälsokost och örtmedicin. Ruccolan har fått en plats på svenska marknaden, men ännu inte maskrosen.. vilket är något förvånande... maskrosen är ju mer robust/matig än ruccolan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted March 11, 2020 Share Posted March 11, 2020 Färska Maskrosblad funkar ypperligt med vitlök som är välkänt antiseptiskt och antimykotiskt , blir en kombo tillsammans med kallskivad potatis med vinägrett gärna hårdkokt skivade ägg i - liksom en ensamrätt man kan stå sig på nästan hela dagen. Ser att det finns att köpa torkade maskrosblad. ----- Viktigt med maskrosbladen är skölja dem mycket noga i omgångar, varmt och kallt. (men det var innan pc-revolutionen och E-handelns inträde, när man plockade dem i vilt tillstånd dvs inte odlade, som har en helt annan rotbildning och därmed ev. annan näring. och spårämnestäthet) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted March 11, 2020 Share Posted March 11, 2020 Glöm nu inte den underbara pepparroten. En fantastisk sak som jag spetsar till maten till, eller tar en snip direkt ur tuben när jag känner sug eller tankar på munching eller goffgoff.. det kapar alla toppar och t.o.m bättre än mörk choklad, för mig.. och då slipper jag kolhydraterna i chokladen. Köp en liten tub, enbart 1/2 lillfingernagel behövs.. eller riv själv.. extra bra att ha i gömmorna nu i karantärstiderna eller som förkylningsmedikament, omman vill ha också invärtes barriär och inte enbart mekaniskt om händerna... C-vitaminrik Starkt antiinflammatorisk Febernedsättande Slemlösande Hostdämpande Blodtrycksreglerande Lindrar huvudvärk Bakteriedödande Svampdödande Lindrar ledbesvär - tycker den är fantastisk för andningsapparaten dvs.luftvägarna på helt annat sätt än cayenne, kanel eller chilli , och bättre än menthol, att t.ex tugga i sig halstabletter.. varför.. när det finns hederlig pepparrot som öppnar upp och rensar kanalerna. Ju. Extra gott till ägg-rätter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
al@j Posted March 12, 2020 Share Posted March 12, 2020 Mera intressant angående Corona Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
al@j Posted March 12, 2020 Share Posted March 12, 2020 Corona ???????? http://dagenshomeopati.se/2020/03/04/med-anledning-av-corona-viruset-sars-cov-2-tips-och-rekommendationer-forebyggande-och-behandlande/?fbclid=IwAR1Xjqwg1sj_LkOb4ktt2DEDFYUaHItoFHAJpasc-CMN3LCDrZtZWjJ7hO0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted March 12, 2020 Share Posted March 12, 2020 43 minuter sedan, al@j sade: Corona ???????? http://dagenshomeopati.se/2020/03/04/med-anledning-av-corona-viruset-sars-cov-2-tips-och-rekommendationer-forebyggande-och-behandlande/?fbclid=IwAR1Xjqwg1sj_LkOb4ktt2DEDFYUaHItoFHAJpasc-CMN3LCDrZtZWjJ7hO0 hmm.. nu är du dig lik igen, bara en massa länkar hela tiden.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
al@j Posted March 12, 2020 Share Posted March 12, 2020 28 minuter sedan, Kita 202 sade: hmm.. nu är du dig lik igen, bara en massa länkar hela tiden.... Vad menar du med det? Är det inte tillåtet att länka till något som man anser kan vara av intresse för folk som läser här på forumet ? Vänligen förklara vad du menar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 12, 2020 Share Posted March 12, 2020 7 timmar sedan, al@j sade: Är det inte tillåtet att länka till något som man anser kan vara av intresse för folk som läser här på forumet ? Absolut! Men det är bra om man skriver nåt om vad länken innehåller. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
al@j Posted March 12, 2020 Share Posted March 12, 2020 2 minuter sedan, MariaF sade: Absolut! Men det är bra om man skriver nåt om vad länken innehåller Du vet att jag inte är så bra på att skriva Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts