Mig

Paleo-hjälp

Recommended Posts

Hej,

Jag är van till att äta carnivor (kött och fett). Är nu på en elimineringsdiet för att påvisa evt allergier. Om jag har allergi anser läkaren att Paleo är att föredra till jag evt kan äta carnivor igen, och efter elimineringsdieten. Jag vet lite om Paleo. Vad är standard att äta för att få i sig alla näringsämnen? Alla aminosyror, vitaminer och mineraler? I paleo är väl grönsaker, nötter och mjölkprodukter "godkänt"? Måste dissa till för att täcka all näring? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan LCHF och paleo är att paleo utesluter mejerier och tillåter ett något högre kolhydratintag (men inte spannmål).

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok. Inte fantastiskt för en som vill äta carnivor, men så länge jag inte kan äta smör måste jag väl öka andelen kolhydrater. Ja, ja. Elimineringsdieten först, och så nästa steg efteråt. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inom traditionell/klassisk Paleo så är mejerier förbjudna. Men äter man liberal/modern Paleo så är det okej med fullfeta mejerier om man tål det och främst då smör. 

Det du bör tänka på är att Paleo inte tar ställning till IBS, dvs deras autoimmuna protokoll är mer allmänt. Många med IBS får stora problem och diarré/gas/smärta av high FODMAPs som t.ex som lök, vitlök, brysselkål vilket Paleo inte belyser. Så var noga med att individanpassa och testa precis allt, även saker som är "godkända".  

Det är näst intill omöjligt att inte få i sig alla näringsämnen på Paleo, eftersom det likt LCHF är näringstät bra mat. Det enda man bör tänka på är väl kalcium, om man skippar alla mejerier samt frön&nötter. Det räcker inte med en näve spenat för att upprätthålla ett starkt skelett.

Paleo kan vara både keto/strikt och superliberalt vad gäller kolhydrater kontra fett, utifrån ens individanpassning. Eftersom både frukt, bär, sötpotatis och rotfrukt är tillåtet utan övre gräns så kan man bli helt glukosdriven, om man inte aktar sig.

För mig funkar magen mycket bättre på Paleo, men suget efter att gå och småäta på kvällarna är mindre påträngande på LCHF. Ibland finns ingen perfekt lösning tyvärr utan man får välja den väg som ger minst problem. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för bra inlägg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstår inte riktigt ... på karnivor har du ju eliminerat allt, utom kött och smör.

Vad ingår i din elimineringsdiet? 

Innan man vet vad du är allergisk emot, kan man väl inte säga att paleo är en bra diet?

Men jag kanske missuppfattade något. 🙃

• Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eliminerar nu rött kött och smör. Ser inte ut till att jag tål det. Så då går det inte att äta carnivor. Efter eliminationskosten och allergitester måste jag oavsett äta något, och då blir kanske Paleo det jag (iaf ila en given period) kan äta. Vet inte helt hur det ska se ut ännu, kommer an på vad jag kan och inte kan äta efter eliminationskosten.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här var min ingång till Paleo när jag sökte info om födoämnesintoleranser och autoimmunitet. Här hittar du information om vad många inte tål (även FODMAP Elinor 😀) och varför och hur du lägger upp ett protokoll med återintroduktion. 

https://www.paleoteket.se/

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, det ska jag se på. Hoppas ju att läka ut allergien så att jag tål kött och smör igen. Förstår bara inte var jag ska få mat ifrån som ger energi när jag inte kan äta fett. Det är ju fettet som ger energi. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nog får du äta fett, här är vad som listas under vad man "får" äta. Men du får läsa om detaljerna på siten, finns säkert undantag även i denna lista. Kokosolja tål väl inte vissa så bra tex.

Ankfett

Avokadoolja

Ister

Kokosolja

Olivolja

Talg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Har skrivit mycket i ett annat inlägg om vad jag tål och inte. Det är helt förståeligt att du inte har fått med dig. Det är så att jag inte kan äta det du skriver. Det är problemet. Då måste jag få energi från kolhydrater. Vart fall till jag evt tål allergener igen. Men hur jag ska lägga upp kosten nu vet jag inte ännu. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, sorry, har missat tidigare inlägg. Det är ju så klart inte roligt att köra en eliminieringsdiet, blir väldigt tråkigt. Men vad kan man annars göra? Är det så illa som det verkar vara för dig så är det ju bäst att utesluta allt misstänkt och sedan återintroducera vartefter.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut inte ditt fel att du inte har fått med dig den informationen:). Bara tacksam för att du skriver, och så tar jag med den information som kan vara nyttigt oavsett. 

Elimineringsdieten är tråkig, men nödvändig. Helt enig! Hoppas att jag kommer att tåla kött och smör igen på ett senare tidspunkt. Bara lite krångligt att veta när man har läkt tarmarna tillräckligt. Tycker man får så bristfällig information från sjukvården. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nyfiken...vad ÄTER du då i din elimineringsdiet?...🤔

Har själv "eliminerat" för 18 år sen så jag undrar om det är något snarlikt...

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg