Britt-Mari

Röd palmolja (bra för alzeimers?)

Recommended Posts

Läste i STOPPA ALZEIMER NU av Bruce Fife att röd palmolja är enormt nyttig, fullproppad med vitaminer och mineraler Någon som provat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köper ekologisk röd palmolja då och då. Den har en distinkt smak som passar jättebra till starka, lite mer exotiska kryddor och ger dessutom en extra färgpiff tack vare sin tydliga kulör. Inte alls lämplig till svensk husmanskost mao!     :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kunde inte med smaken så jag slängde burken jag köpt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppas du gillar den Britt-Mari!

Den har som sagt en distinkt smak, så jag betraktar den som en kombination av matfett + krydda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oljan är som sagt nyttig i klass med kokosolja

Tyvärr finns klimatmässiga baksidor med den

Stora arealer tropisk regnskog har omvandlats till oljepalmsplantager.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gillar smaken av röd palmolja och förhoppningsvis väljer jag "rätt" märke ur miljöhänseende.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tant Majsan, intressant blogginlägg. Att plantagerna besprutas kraftigt och att oljan kanske fraktas i tankers, som används till annan frakt, låter inte bra. Jag tror dock, att det är den vanliga palmoljan man ska undvika. Inte lätt, eftersom den är så vanligt förekommande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni som äter palmolja som tillskott, hur mycket tar ni varje dag? Jag har nyss köpt en burk röd palmolja, RSPO-certifierad och tänkte komplettera min dagliga morgondryck smör-och-kokosolja-i kaffe med detta. Palmolja innehåller ju karotener och E-vitamin bl.a. Hur stor är rekommenderad dagsdos från er som vet? Jag vill inte äta för mycket av fettlösliga vitaminer, det kanske inte är så bra eftersom det lagras. Dessutom kostar den lite extra. 

Mvh. Malin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte palmolja skit dyr men det var det äckligaste jag smakat slängde den direkt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har vant mig. Tycker att den ger riktigt god smak i kryddstarka rätter. Eller att bara ta en sked o äta rakt av då och då. :)

Jag är dock försiktig när jag bjuder ovana på middag  ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg