Jump to content

Slut på handsprit? Gör din egen

The Biochemist

Recommended Posts

Oandrsidan så har jag indikationer om att tvål och vatten är effektivare?

Dvs god handhygien är som regel viktigare.

Grejen med handsprit är nog mest att ta till där man inte får tillgång till handfat samt tvål och vatten!

Dvs man tvättar bort virusen innan man petar sig i munnen/ögat/näsan!

• Like 1
  • Confused 1

11 timmar sedan, Zepp sade:

Oandrsidan så har jag indikationer om att tvål och vatten är effektivare?

Dvs god handhygien är som regel viktigare.

Grejen med handsprit är nog mest att ta till där man inte får tillgång till handfat samt tvål och vatten!

Dvs man tvättar bort virusen innan man petar sig i munnen/ögat/näsan!

Jupp man får se handspriten som ett komplement, naturligtvis är tvål o vatten basic. 

Men.. man kan både vilja och behöva ha ibland, både hängslen och livrem.

Lite beroende på vilka miljöer man vistas i , också.

A choice to do,  up to you. 

• Like 1

Såvitt jag vet biter inte sprit på virus. Där är det omsorgsfull skrubbning med tvål/diskmedel under rinnande vatten som gäller.

I brist på vatten borde våtservetter kunna fungera tillfälligt, ett par stycken efter varandra. Eller sprit och flera pappersnäsdukar. Huvudsaken är att man gnider bort det man har fått på händerna genom "mekanisk bearbetning".

• Like 3

4 timmar sedan, MariaF sade:

Va? Har jag druckit päronkonjak i onödan då när jag haft känningar i halsen? (Det är det enda rena stark-starka jag får ner...)

Halsont beror ofta på streptocock-bakterier i stället för virus, så då kan päronkonjaken ha varit bra. Det är ju inte fel att chansa 😊

• Like 2
  • Thanks 1
  • Haha 1

17 hours ago, Inez said:

Såvitt jag vet biter inte sprit på virus. Där är det omsorgsfull skrubbning med tvål/diskmedel under rinnande vatten som gäller.

I brist på vatten borde våtservetter kunna fungera tillfälligt, ett par stycken efter varandra. Eller sprit och flera pappersnäsdukar. Huvudsaken är att man gnider bort det man har fått på händerna genom "mekanisk bearbetning".

Jodå, alkohol ”dödar” virus. Finns några undantag för all del men reverse transkriptase retrovirusar som SARS-CoV dör ganska lätt. 
https://www.researchgate.net/publication/7818957_Efficacy_of_various_disinfectants_against_SARS_coronavirus

• Like 5
  • Thanks 2

Skönt att få veta att man kan bli fri från virus om man häller sprit på dem... jag fick felaktig information av en veterinär. Fast spriten måste självtorka på händerna, och tvålen behöver 20 sekunder på sig att verka, läste jag igår.

Men hur kan det komma sig att virus "förökar sig" och smittar om de inte lever? Att de behöver en levande organism för att fortsätta existera? Att de "dör"/slutar fungera som virus på t ex hissknappar och dörrhandtag om ingen rör dem under, säg, ett par timmar? 

Det här är visserligen inte LCHF, men kolossalt intressant.

• Like 2
  • Confused 1

28 minuter sedan, iAnna sade:

Ja, och jag har hört ... att man ska ta rikligt med sprit på händerna och låta det självtorka i 3 (!) minuter för bästa verkan.

Måste spriten ta vägen via huden, kan man inte bara dricka den och njuta av ruset?

• Haha 3