Popular Post The Biochemist Posted March 7, 2020 Popular Post Share Posted March 7, 2020 För dig som vill använda handsprit men inte hittar någon att köpa. - Glycerol (finns på apoteket) 150g - T-röd (röd-sprit, Kemetyl) 850g Detta ger ungefär Etanol (etylalkohol) 70% Isopropanol (2-propanol) 15% Glycerol 15% Nästan exakt samma sammansättning som apotekets storsäljande handsprit T-röd kan även bytas ut om koncentrarad spolarvätska om denna är etanolbaserad 10 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 10, 2020 Share Posted March 10, 2020 Oandrsidan så har jag indikationer om att tvål och vatten är effektivare? Dvs god handhygien är som regel viktigare. Grejen med handsprit är nog mest att ta till där man inte får tillgång till handfat samt tvål och vatten! Dvs man tvättar bort virusen innan man petar sig i munnen/ögat/näsan! 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted March 11, 2020 Share Posted March 11, 2020 11 timmar sedan, Zepp sade: Oandrsidan så har jag indikationer om att tvål och vatten är effektivare? Dvs god handhygien är som regel viktigare. Grejen med handsprit är nog mest att ta till där man inte får tillgång till handfat samt tvål och vatten! Dvs man tvättar bort virusen innan man petar sig i munnen/ögat/näsan! Jupp man får se handspriten som ett komplement, naturligtvis är tvål o vatten basic. Men.. man kan både vilja och behöva ha ibland, både hängslen och livrem. Lite beroende på vilka miljöer man vistas i , också. A choice to do, up to you. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted March 12, 2020 Share Posted March 12, 2020 Såvitt jag vet biter inte sprit på virus. Där är det omsorgsfull skrubbning med tvål/diskmedel under rinnande vatten som gäller. I brist på vatten borde våtservetter kunna fungera tillfälligt, ett par stycken efter varandra. Eller sprit och flera pappersnäsdukar. Huvudsaken är att man gnider bort det man har fått på händerna genom "mekanisk bearbetning". 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MariaF Posted March 12, 2020 Popular Post Share Posted March 12, 2020 7 timmar sedan, Inez sade: Såvitt jag vet biter inte sprit på virus. Va? Har jag druckit päronkonjak i onödan då när jag haft känningar i halsen? (Det är det enda rena stark-starka jag får ner...) 2 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
al@j Posted March 12, 2020 Share Posted March 12, 2020 3 minuter sedan, MariaF sade: Va? Har jag druckit päronkonjak i onödan då när jag haft känningar i halsen? (Det är det enda rena stark-starka jag får ner...) Fortsätt och drick du, bry dig inte om viruset. 1 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted March 12, 2020 Share Posted March 12, 2020 4 timmar sedan, MariaF sade: Va? Har jag druckit päronkonjak i onödan då när jag haft känningar i halsen? (Det är det enda rena stark-starka jag får ner...) Halsont beror ofta på streptocock-bakterier i stället för virus, så då kan päronkonjaken ha varit bra. Det är ju inte fel att chansa 2 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted March 13, 2020 Author Share Posted March 13, 2020 17 hours ago, Inez said: Såvitt jag vet biter inte sprit på virus. Där är det omsorgsfull skrubbning med tvål/diskmedel under rinnande vatten som gäller. I brist på vatten borde våtservetter kunna fungera tillfälligt, ett par stycken efter varandra. Eller sprit och flera pappersnäsdukar. Huvudsaken är att man gnider bort det man har fått på händerna genom "mekanisk bearbetning". Jodå, alkohol ”dödar” virus. Finns några undantag för all del men reverse transkriptase retrovirusar som SARS-CoV dör ganska lätt. https://www.researchgate.net/publication/7818957_Efficacy_of_various_disinfectants_against_SARS_coronavirus 5 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted March 13, 2020 Share Posted March 13, 2020 5 hours ago, The Biochemist said: Jodå, alkohol ”dödar” virus. Intressant markering " " Hur dödar man nåt som inte lever. Samma inom vaccination, ibland står det att man använder avdödat virus?? Inaktiverat? 3 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted March 13, 2020 Author Share Posted March 13, 2020 51 minutes ago, Erik 2 said: Intressant markering " " Hur dödar man nåt som inte lever. Samma inom vaccination, ibland står det att man använder avdödat virus?? Inaktiverat? Du har helt rätt. ”Dödar”= Deras tertiära struktur denatureras 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted March 14, 2020 Share Posted March 14, 2020 Skönt att få veta att man kan bli fri från virus om man häller sprit på dem... jag fick felaktig information av en veterinär. Fast spriten måste självtorka på händerna, och tvålen behöver 20 sekunder på sig att verka, läste jag igår. Men hur kan det komma sig att virus "förökar sig" och smittar om de inte lever? Att de behöver en levande organism för att fortsätta existera? Att de "dör"/slutar fungera som virus på t ex hissknappar och dörrhandtag om ingen rör dem under, säg, ett par timmar? Det här är visserligen inte LCHF, men kolossalt intressant. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted March 14, 2020 Share Posted March 14, 2020 1 timme sedan, Inez sade: Fast spriten måste självtorka på händerna Ja, och jag har hört ... att man ska ta rikligt med sprit på händerna och låta det självtorka i 3 (!) minuter för bästa verkan. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
al@j Posted March 14, 2020 Share Posted March 14, 2020 28 minuter sedan, iAnna sade: Ja, och jag har hört ... att man ska ta rikligt med sprit på händerna och låta det självtorka i 3 (!) minuter för bästa verkan. Måste spriten ta vägen via huden, kan man inte bara dricka den och njuta av ruset? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rene Posted March 18, 2020 Share Posted March 18, 2020 Hur du gör hemmagjort handsprit snabbt o enkelt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts