Recommended Posts

Det tycks inte finnas så många här som betalar för att läsa Expressen. Men om man letar lite finner man att 2016 fick Mikael Rydén stort utrymme i media för sina attacker mot LCHF-kosten. Här är ett exempel. Ursprungsartikeln i DN ligger bakom betalvägg, men AB följde naturligtvis upp på ledarplats. Men det verkar faktiskt som om forskaren Mikael Rydén har ändrat åsikt från att LCHF är livsfarligt till att det är verkningslöst. Det kanske finns någon som har hittat en Expressen i en papperskorg och kan säga om rubriken har täckning i artikelns innehåll?

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan såga personen ifråga när han använder orden "LCHF är bara nys". Till och med de som är negativa mot LCHF brukar säga att man inte ska äta det eftersom det saknas forskning  som visar att det är bra. Men den här personen verkar känna till forskning som ingen annan känner till! 😉

• Gilla 3
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan, Peter B sade:

Man kan såga personen ifråga när han använder orden "LCHF är bara nys". Till och med de som är negativa mot LCHF brukar säga att man inte ska äta det eftersom det saknas forskning  som visar att det är bra. Men den här personen verkar känna till forskning som ingen annan känner till! 😉

En person som m.a.o trollar , eller... en aktör  i mängen av trollfabriker som som tar chansen med lagen om minsta möjliga motstånd, med den så typiskt rigida envägskommunikationen, som aldrig resonerar eller ens orkar beräkna för då blir den överkörd och har inget mer att "budskapa om" i sin attention jakt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan, Cleppa sade:

Hej 

Någon som betalar för expressen och kan posta artiklen? 

Jag tror att jag inte ens vill läsa artikeln.. på grund av;

"Äntligen har forskare kommit ett steg närmare en medicin mot fetma. Det är svenska och engelska forskare som tillsammans gjort en studie där de hittat ett ämne som kan reducera fettmassan hos människor.– Det är ett viktigt genombrott, säger forskaren och överläkaren Mikael Rydén på Karolinska institutet."

https://www.expressen.se/premium/halsa/ny-forskning-sa-kan-fetma-botas-lchf-ar-bara-nys/

Bara det skrivet får mig att slå bakut.. för det första är fettma ingen sjukdom utan ett metabolt tillstånd med olika orsaker.. ibland även beroende av medicinska orsaker!

För övrigt så finns det redan flera registrerade och godkända läkemedel mot fettma för olika personer med lite olika medicinska/livstils eller genetiska besvär!

Den enklaste och billigaste lär medföra oljig avföring.. iomed att den blockerar fettupptaget.. det om något borde få folk att gå över tille en annan kost.. typ fettsnål!

Den  mest extrema som finns att köpa fritt på internet gör att mitocondrierna frikopplas helt och bara bränner kalorier.. iallafall så är det flera som dött av den, för temperaturen stiger enormt när temperaturen stiger enormt!

Iallafall när jag nämnt detta, (inget preparat), så är det som så att när temperaturen stiger för mycket då funkar inte våra ensymer längre iomed att de är anpassade för en normal kroppstemperatur, dvs de är temperaturberoende.. PH-beroende oxå!

Oså till om LCHF är nys, i viss mån, det är främst ett sätt att lura folk att äta riktig mat, vissa med medicinska åkommor typ diabetes bör ha bästa utbytet de flesta andra får bara bättre matvanor!

Nu hade jag för en gångs skull tänkt avsluta där, men ni som känner mig vet att jag har svårt för det!

Sååååå hur funkar den där j*vla medicinen, jag tvivlar, gör den att folk äter färre kalorier, gör den att folk äter bättre mat, gör den att folk hoppar över mellanmål som de inte behöver?

Funkar den förebyggande, dvs skall man äta den innan man drabbats av fettma/diabetes/hyperinsulinemi/metabolt syndrom/Insulinresisstens!

Iallafall så börjar jag bli lite intresserad av att läsa artikeln.. kom sen f*n inte dragande med något extrakt av spenat igen.. inget fel på på spenat per se, det borde vara standard på LCHF, eller en massa andra gröna blad!

Såå, jag framhärdar, kalorier måste förbrännas för att att kroppen skall minska i fettvikt, helst då fettkalorierna i fettvävnaden!

Enda av mig kända metabola tillstånd där man kan kissa/andas/svettas ut extra kalorier är ketos, och det handlar om promille av kaloriomsättningen och oftast tillfälligt, på grund av brist på ketolysensymer!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg