marsali Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Hej, jag och mannen har ätit LCHF i snart 2 år. Jag är frälst av många skäl däribland av det faktum att min man har gått ner 45 kg. Jag därimot mår mycket bra på kosten men har gått ner lite och upp igen, jag jojobantar mer nu än jag gjorde innan. Lite historia: Vägde 100 kg exakt, var extremt sockerberoende åt hemlagad mat varje dag ,nästan aldrig skräpmat men vanlig husmanskost. Jag åt dock mycket mackor och drack mycket mjölk. men det stora problemet har altid varit godis och socker i ex te (massor) . vi började med LCHF i mars 2011. Vi började gå ner ordentligt och vi blev snabbt varse om mängder med hälsoförbättringar ex migrän som försvann och aldrig mera synts till:o) jag blev gravid och åt liberal lchf under hela tiden, jag gick inte upp något alls under graviditeten och mådde som en prinsessa jämfört med tidigare graviditeter som visserligen varit ok .men med en del krämpor som jag trodde var obligatiriska, som ex svullnad, illamående halsbränna etc. dessa kom aldrig under sista graviditeten. när jag vägde in mig efter förlossning vägde jag 75 kg. sen har det bara gått uppåt, jag åt till en början liberalt och trodde att amningen skulle hjälpa till, men icke. jag har under dom sista 10 mån ätit under 20, vilket jag anser vara ganska liberalt. och försökt strikta till mig in emellan med att äta under 5, men sociala engagemang gör att jag kommer ur det igen och igen. och då fuskar jag bara med "lchf fusk" ex lchf chockladmousse etc. när jag kommer ur min jätte strikta diet så går jag upp väldigt mycket väldigt snabbt och sen tar det ett par v att komma ner och då är det dags för nästa grej, ex tjejmiddagen med lchf mat, fast då men några glas vin och någon lchf efterätt,, det räcker för att allt ska vara förstört. har nu haft en riktig brakedown i jul och har ätit allt som jag inte ska. och mår därefter... nu är jag på väg tillbaka på banan igen och tänker försöka köra strikt och vill ge MBC ett nytt försök, började med det någon v men trillade av någon anledning som jag inte kommer ihåg. jag är 157 cm och väger runt 90 kg. Jag behöver hjälp med lämpliga mängder för mig då jag misstänker att jag äter för stora protioner, en annan misstanke är att jag äter för mycket grädde, i matlagning och kaffe. jag är mycket tacksam för tips och råd:o) är som sagt redan frälst av så många andra själ och väntar nu bara på att jag ska hitta rätt sätt att äta för viktminskning.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anina Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Tips är att använda sig av matdagboken.se för att få koll på mängder/fördelning/kalorier Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Ett annat tips utöver ovanstående är att skippa alla dessa LCHF-efterrätter, bakelser mm godsaker som inte allitd är ens i närheten av LCHF. Speciellt och i synnerhet om viktnedgång är önskvärt. Allt är inte guld som glimmar och speciellt när vi pratar om LCHF och vikttapp. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marsali Posted December 28, 2012 Author Share Posted December 28, 2012 Ett annat tips utöver ovanstående är att skippa alla dessa LCHF-efterrätter, bakelser mm godsaker som inte allitd är ens i närheten av LCHF. Speciellt och i synnerhet om viktnedgång är önskvärt. Allt är inte guld som glimmar och speciellt när vi pratar om LCHF och vikttapp. Ja jag är själ negativ till allt det här bakandet och efterättslagandet som många håller på med, vi äter aldrig bröd, varken vanligt eller lchf "godkännt" eller bakar kakor etc, det jag pratar om är nog det att vi vid festliga tillfällen äter lchf chokladmousse som ex ersättning för det lördagsgodis vi åt förr. För min man hart det funkat att äta så här bra hamlagad lchf mat och någon god mousse och ett glas vin ibland, lite nötter etc, men jag inser ju att för mig krävs det total avhållsamhet om jag ska gå ner.. och det vill jag ju så det är bara att bita i det sura:o) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Ja ... våra kroppar fungerar olika och vi har därmed skillda känsligheter. Jag betraktar mig själv som gravt sockerskadat och -beroende och kommer få leva resten av mitt liv somt nykter "sockrist". Jag tror mig inte kunna hantera kolhyrater och avstår därför från allt sött för att inte väcka begäret och få återfall. För att hantera situationen, har jag skaffat olika substitut för det lilla suget som finns och troligen alltid kommer finnas i bakgrunden. Jag älskar lufttorkad skinka från italien och spanien och torkat kött för övrigt. Dessa med fin kittost är min godis som jag suckar efter ibland. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marsali Posted December 28, 2012 Author Share Posted December 28, 2012 Ja ... våra kroppar fungerar olika och vi har därmed skillda känsligheter. Jag betraktar mig själv som gravt sockerskadat och -beroende och kommer få leva resten av mitt liv somt nykter "sockrist". Jag tror mig inte kunna hantera kolhyrater och avstår därför från allt sött för att inte väcka begäret och få återfall. För att hantera situationen, har jag skaffat olika substitut för det lilla suget som finns och troligen alltid kommer finnas i bakgrunden. Jag älskar lufttorkad skinka från italien och spanien och torkat kött för övrigt. Dessa med fin kittost är min godis som jag suckar efter ibland. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lovis Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Jag vill också tipsa om Matdagboken. Den hjälpte mig när jag i våras gick ner 10 kg på 2 mån. Nu är det kanske inget jag vill rekomendera att gå ner så snabbt men just då hade jag det som mål. Man får en bra bild av hur mycket man kan äta för att gå ner. Det är väldigt lätt att det drar iväg med kalorier. Och trots allt är det mängden kalorier som avgör om du ska gå ner. Jag låg då på 1000-1500 kcal per dag vilket är svårt att hålla på en vanlig diet, men med LCHF går det när mängden protein och fett är så hög. Testa att lägga in vad du äter en dag så ser du var du hamnar. Går du inte ner får du dra ner på nåt. Ett par mörka chokladbitar innehåller mer än man tror och blir det mycket småätande i onödan drar man iväg på kcal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts