Recommended Posts

Hej!

Har just slagit personligt rekord i fasta; tre dygn. Det gick så bra att jag blev lite taggad. Jag sov lite sämre än vanligt och hade känslomässigt väldigt tunga dagar, men jag tyckte ändå att jag var ovanligt energisk igår. Hur gör ni som regelbundet fastar? Har ni något regelbundet schema eller rutiner som ni följer? Jag PFar flera gånger i veckan, alltså 16:8 typen, men tiderna varierar. Jag är dels ute efter viktnedgång, förstås, men också hälsoeffekterna. Så, berättar hur, när och varför ni fastar, tack 😊

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Fastar varje dag sen 2019-01-05 (+14mån) enl. OMAD 23:1 protokoll LCHF/Keto och det funkar fint trots att många utsatt mig för "stenkastning" under året att såå kan man väl inte göra bla bla.

Svenska avundsjukan kan te sig vill ja lova.

I detta innefattar hård träning (i fasteläge) 5-6 dgr i veckan inkl flera långlopp på cykel/skidor senast nyss Vasaloppet

Det går bara man vill även vid 64års ålder :)

Allt för att må bäst, vara stark, lätt bra mätvärden blodsocker, visceralt fett, blodtryck, vikt 73kg/181cm) artärspänst pulsvågvärde (egen mätare på allt) syreupptagning etc.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Nisse sade:

Fastar varje dag sen 2019-01-05 (+14mån) enl. OMAD 23:1 protokoll LCHF/Keto och det funkar fint trots att många utsatt mig för "stenkastning" under året att såå kan man väl inte göra bla bla.

Varför kan man alltså inte göra så? Är det risk att man får i sig för lite näring eller utsätter kroppen för stress eller liknande? 

Men du mår bra, låter det som 👍

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Tr0llet sade:

Varför kan man alltså inte göra så? Är det risk att man får i sig för lite näring eller utsätter kroppen för stress eller liknande? 

Men du mår bra, låter det som 👍

Jag tror det är jättebra för vissa med OMAD. Jag praktiserar det själv 5 dagar i veckan, och trivs bra med det. Jag äter också stora portioner när jag äter, tar nästan alltid (dvs om jag kommer ihåg det) en rejäl bit smör till maten, så jag får sannolikt i mig tillräckligt med energi för en gammal tant som inte tränar hårt.

Däremot tror jag inte att OMAD är lösningen för alla (vilket jag har fått uppfattningen att Nils Nisse anser, därav kritiken han fått). Särskilt personer med sockerberoende eller annan matproblematik som anorexi kan ha svårt för detta. Martina Johansson har också skrivit flera gånger om att det inte passar för henne, men att det nästan alltid fungerar för män. Så vi kvinnor får väl testa och utvärdera helt enkelt. Lycka till med fastandet även i fortsättningen 😊

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, SGK sade:

Däremot tror jag inte att OMAD är lösningen för alla (vilket jag har fått uppfattningen att Nils anser, därav kritiken han fått)

Nja... i mitt fall fuskar jag till TMAD, eftersom jag av sociala skäl också äter ett litet morgonmål - när skall man annars få i sig tillräckligt med ägg, yoghurt och ost bl.a. för kalciumupptaget.

För min del har 17 timmars daglig fasta fungerat utmärkt. Överhuvudtaget har mina tvåochetthalvt års LCHF-period bara medfört stora fördelar - numera perfekta data på njurar, lever, bukspottkörtel, lungor, hjärta, syn, hörsel - alla giktsymtom och sura uppstötningar raderade resp. diabetes totalt borta. Enkelt uttryckt - tidigare  ålderssymtom borta. Kan man önska sig mer på väg mot 90, när allt övrigt i tillvaron med familj och kvarlevande vänner fungerar väl? 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, Nils Engström sade:

Nja... i mitt fall fuskar jag till TMAD, eftersom jag av sociala skäl också äter ett litet morgonmål - när skall man annars få i sig tillräckligt med ägg, yoghurt och ost bl.a. för kalciumupptaget.

För min del har 17 timmars daglig fasta fungerat utmärkt. Överhuvudtaget har mina tvåochetthalvt års LCHF-period bara medfört stora fördelar - numera perfekta data på njurar, lever, bukspottkörtel, lungor, hjärta, syn, hörsel - alla giktsymtom och sura uppstötningar raderade resp. diabetes totalt borta. Enkelt uttryckt - tidigare  ålderssymtom borta. Kan man önska sig mer på väg mot 90, när allt övrigt i tillvaron med familj och kvarlevande vänner fungerar väl? 

Jag inser att jag slarvade när jag refererade till Nils. Det skulle stå Nisse. Så min kommentar gällde inte dig Nils Engström, utan signaturen Nisse.

För övrigt känns det trösterikt att LCHF kan ge god hälsa även när man närmar sig 90. Att du delar med dig ger stor tröst inför framtiden. 🌹

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle verkligen önska att jag kunde fasta. Åtminstone  periodisk. Men pga migrän får jag avstå.  Men också att jag är hungrig. Förstår inte er som kan känna  er mätta stora delar av dygnet. Jaja vi är alla olika...

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
50 minuter sedan, Cederulla sade:

Jag skulle verkligen önska att jag kunde fasta. Åtminstone  periodisk. Men pga migrän får jag avstå.  Men också att jag är hungrig. Förstår inte er som kan känna  er mätta stora delar av dygnet. Jaja vi är alla olika...

Och jag fattar fortfarande inte att jag fixar att äta bara 2 ggr/dag, det var en helt abstrakt tanke för mig innan jag började och då med tanken om hur i all världen kunna hålla på sikt. Men.. av okänd anledning bara rullar det på fast jag själv ursprunglingen tycker att det är en lite väl asketisk matrytm som jag aldrig kunde föreställa mig vara realistiskt genomförbar. Mycket p.g.a att jag befarade att behöva leva med ständig hunger, men nej.. men som sagt, fattar inte att det går och nu kan jag inte äta tre ggr om dagen fast jag skulle vilja, har liksom satt sig djupt. Men då äter jag vad jag behöver och det varierar ju mycket från dag till dag. 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Cederulla sade:

Normalt sett, om andelen fett i din kost är tillräcklig, borde du kunna hålla dig mätt utan minsta problem, som tillåter i varje fall 14 - 18 timmars fasta. Mina experiment under tvåochetthalvt år visar tydligt, var gränsen går för kolhydratfusk. Lite över = hunger, lite under = fortsatt mättnad för 17 timmars daglig fasta. Det får man testa fram.

Vad gäller området migrän börjar man alltmer se orsaken ligga inom området oxidativ stress, alltså när de fria radikalerna tar överhanden. En effektiv väg att motverka migränen blir därför att ta in antioxidanter (t.ex. C-vitamin, E-vitamin). Dock är viktigt att inte överdriva andelen antioxidnter (två gram C-vitamin spritt under dygnet anses t.ex. OK).

Vissa störda ezymatiska processer kan också ligga bakom problemen, varför du bör testa med tillskott typ vitaminer för sig under en period och spårmetaller för sig under en annan period, så att du ser var tyngdpunkten ligger. Vissa spårmetaller vet man krävs för att viktiga enzymer skall fungera.  Det anses också att bär, nötter, fröer, lök, kål etc. innehåller ämnen som har betydelse för att häva migrän.

Förmodligen har du redan testat olika metoder som du rekommenderats, men ge dig inte. Min hustru som tidigare kunde få migränanfall, som hon satte i samband med rödvin - om inbillning eller efter att ha hört rödvinet ha den verkan, är jag inte säker på. Min rekommendation - det var många år sedan - var att testa rödvin mera regelbundet (finns någon bättre krydda till köttet?). Det visade sig att allt av migrän försvann. Det måste tilläggas att hon samtidigt tog vitaminer och spårmetaller som tillägg - en sak är i varje fall klar, rödvinet hade snarast motsatt verkan än att orsaka migrän.

När problemet migrän är avklarat, kan du kasta dig in i projektet fasta - om du visste hur härligt den upplevs varje dag! 😉

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fett får jag i mig. Mitt problem är att jag aldrig kunnat äta stora portioner mat. Blir fort mätt.  Så troligen det som är dilemmat. Har alltid varit så. Äter jag för stora mängder fett mår jag absolut inte bra. Har provat mig fram. Migränen utlöses främst av stress och hormonförändringar. Rödvin dricker jag till maten. Salt och magnesium är också bra om man har migrän och annan huvudvärk.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, Cederulla sade:

Fett får jag i mig. Mitt problem är att jag aldrig kunnat äta stora portioner mat. Blir fort mätt.  Så troligen det som är dilemmat. Har alltid varit så. Äter jag för stora mängder fett mår jag absolut inte bra. Har provat mig fram. Migränen utlöses främst av stress och hormonförändringar. Rödvin dricker jag till maten. Salt och magnesium är också bra om man har migrän och annan huvudvärk.

Migrän är en plåga. Har själv/haft själv, men det berodde faktiskt på spänningar i nacken. Hade aura, illamående huvudvärk i pannan, ögonen, ibland i halva ansiktet, men det botades för många år då en kiropraktor knixade nacken åt mig. Han knixade en! gång och migränen försvann. Efter det har jag blivit så feg att jag inte vågar, men nu har faschiabehandling också fungerat. Det är plågsamt, men den effektivaste behandlingen som finns enligt mig. 

Vet du, jag tänker nuförtiden att det är viktigt att lyssna på kroppen. Du äter små måltider, jag KAN inte göra det. Jag vill äta mycket. Jag får inte migrän av fasta, det får du. Vi är olika. Ät så du mår bra, passar inte fastan så 💩 i den.

Jag måste ändå berätta att jag är stolt över mig själv, eftersom tanken på någon längre fasta kändes svår också för mig. Jag trodde jag skulle plågas av hunger. Då jag började PFa tänkte jag likadant, men den omställningen kändes lättare. Nu då jag fastade flera dagar märkte jag att suget efter mat försvann då jag slickade i mig salt och drack vatten på. Som magi. Ibland tänker vi att saker är svårare än de behöver vara.

Men. Det är ingalunda meningen att man ska bli sjuk av fasta. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Tr0llet sade:

Vet du, jag tänker nuförtiden att det är viktigt att lyssna på kroppen.

Att lyssna på kroppen är viktigare än att lyssna på våra okunniga läkare. Kroppen ljuger inte, du behöver bara skaffa dig kunskap som inte kommer från läkemedelsindustrin.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, al@j sade:

Att lyssna på kroppen är viktigare än att lyssna på våra okunniga läkare. Kroppen ljuger inte, du behöver bara skaffa dig kunskap som inte kommer från läkemedelsindustrin.

Det har jag gjort!😊

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2020-03-12 at 22:12, Nils Engström sade:

Normalt sett, om andelen fett i din kost är tillräcklig, borde du kunna hålla dig mätt utan minsta problem, som tillåter i varje fall 14 - 18 timmars fasta.

Det där är lite intressant - jag har också experimenterat med fett och olika längd mellan måltider och jag har visat mig stå mig längst på protein. Gärna i kombination med fett men lika bra i kombination med grönsaker. Tom magert kycklingbröst funkar.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, MariaF sade:

Tom magert kycklingbröst funkar.

Hur då ?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, MariaF sade:

Det där är lite intressant - jag har också experimenterat med fett och olika längd mellan måltider och jag har visat mig stå mig längst på protein. Gärna i kombination med fett men lika bra i kombination med grönsaker. Tom magert kycklingbröst funkar.

Och på sistone har jag märkt att jag håller mig mätt längre med lite mer kolhydrater.  I kombination med fett och protein. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Protein som bas, funkar för mig  & ska något undvaras, då blir det fett inte protein och saknas ändå energi i dagsransonen, då lägger jag med fördel till extra protein i vilken form det nu må vara.

På ett sätt har jag kanske växlat över till "lchp" low carb high protein.

Potein är min absoluta huvudkälla , men även energimässigt inte enbart näringsmässigt.

image.thumb.png.6b4ff4abae91da2710d67e85a1941d43.pngimage.thumb.png.6b4ff4abae91da2710d67e85a1941d43.png

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, al@j sade:

Hur då ?

Håller mig mätt längre på enbart kycklingbröst än på något som är enbart fett. Har periodvis t ex provat med fett-te eller majonäsbaserad zucchinisallad (likn potatissallad).

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan, MariaF sade:

Håller mig mätt längre på enbart kycklingbröst än på något som är enbart fett. Har periodvis t ex provat med fett-te eller majonäsbaserad zucchinisallad (likn potatissallad).

Hur fungerar det med fett kött i stället för magert kött som kycklingbröst? Kallpressad kokosolja som bara tar utan att blanda i några andra ingredienser. Då får du i dig nyttigt fett.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, al@j sade:

Hur fungerar det med fett kött i stället för magert kött som kycklingbröst? Kallpressad kokosolja som bara tar utan att blanda i några andra ingredienser. Då får du i dig nyttigt fett.

Hahahahaha, förlåt, självklart äter jag fett kött! Stekfläsk är favoriten. Det jag pratade om nu var att jag testat olika saker för att reda ut hur jag reagerar på olika saker eftersom jag, som nämndes ovan, inte mår bra av periodisk fasta. Vilket i sig är intressant eftersom jag 10år i rad fastade varje vår (upp till 27 dagar) fast då var fasta=frånvaro av fast föda och jag drack te och buljong och fick i mig typ 200kcal/dygn och mådde förträffligt.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 timmar sedan, Gemma sade:

Protein som bas, funkar för mig  & ska något undvaras, då blir det fett inte protein och saknas ändå energi i dagsransonen, då lägger jag med fördel till extra protein i vilken form det nu må vara.

Jag funderar ibland ifall vi nu behöver så mycket fett från kosten, eftersom det sitter något kilo på kroppen att ta av. Jag har säkert läst någon förklaring till detta, men minns inte. Men det blir ju som att sätta smör på fläsket. Haha.

18 timmar sedan, MariaF sade:

Hahahahaha, förlåt, självklart äter jag fett kött! Stekfläsk är favoriten. Det jag pratade om nu var att jag testat olika saker för att reda ut hur jag reagerar på olika saker eftersom jag, som nämndes ovan, inte mår bra av periodisk fasta. Vilket i sig är intressant eftersom jag 10år i rad fastade varje vår (upp till 27 dagar) fast då var fasta=frånvaro av fast föda och jag drack te och buljong och fick i mig typ 200kcal/dygn och mådde förträffligt.

Är det alltså skillnad på PF:a och att fasta "på riktigt"? För dig, alltså. Du kan ju knappast ta ansvar för hur alla andra i världen mår av fasta 😉 

Eller har det bara förändrats med åren?

18 timmar sedan, MariaF sade:

Jag har aldrig experimenterat, men jag TROR att om jag skulle göra det, skulle även jag känna mig mätt längre på magert kött än fettkaffe, typ.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag  praktiserar 18:6  5 dag/v. Blandar in helfasta någon dag emellanåt när det passar, OMAD ibland. Varierar medvetet.

Det senaste inslaget som jag testar är "fasting mimicking diet". Var lite skeptiskt innan jag provade men det funkar jättebra för mig, blir mätt och nöjd.

Anledningen till att jag testade var att jag äter pedagogiskt på jobbet(med egen matlåda). Om jag ej äter någon mat blir det många frågor och eftersom det finns viss ätstörning hos en person så vill jag inte utmana det.

Fasting mimicking diet: 

ca 800 kcal/dag   (jag äter allt i en måltid till lunch, OMAD)

max 10 g. vegetabiliskt protein (ej animaliskt)

max 10 g. kolhydrater (massvis med  blandade  blad och grönsaker)

Resten fett (vegetabiliskt, jag använder mycket kokosgrädde, olivolja och fuskar med en klick smör)

Denna diet under några dagar ger bevisade effekter liknande helfasta.

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, DRAKULLA sade:

Jag  praktiserar 18:6  5 dag/v. Blandar in helfasta någon dag emellanåt när det passar, OMAD ibland. Varierar medvetet.

Det senaste inslaget som jag testar är "fasting mimicking diet". Var lite skeptiskt innan jag provade men det funkar jättebra för mig, blir mätt och nöjd.

Anledningen till att jag testade var att jag äter pedagogiskt på jobbet(med egen matlåda). Om jag ej äter någon mat blir det många frågor och eftersom det finns viss ätstörning hos en person så vill jag inte utmana det.

Fasting mimicking diet: 

ca 800 kcal/dag   (jag äter allt i en måltid till lunch, OMAD)

max 10 g. vegetabiliskt protein (ej animaliskt)

max 10 g. kolhydrater (massvis med  blandade  blad och grönsaker)

Resten fett (vegetabiliskt, jag använder mycket kokosgrädde, olivolja och fuskar med en klick smör)

Denna diet under några dagar ger bevisade effekter liknande helfasta.

Bevisade effekter, och att du mår prima på det.. ja det köper jag! 

Eftersom FMD baserar sig på främst kalorirestriktion. 

Flygvärdinnedieten, är också starkt bevisad att ge 100% effekt, varför.. p.g.a

1/kalorirestriktion

2/uteslutning av spannmåls- och mejerivaror. 

FMD utgår från hypotesen att : reducera antal kalorier från protein och socker , därigenom dämpa aktiviteter från växthormon-receptor TOR-S6K och PKA gener, vilka förstås som att "accelerera" åldrandet. Obs, det är en hypotes.

Saknas bevis, finns f.n enbart "metoden" där svampar och möss.. utgör själva underlaget. 

Flygvärdinnedieten är eventuellt en slags "parallell-teori" , eftersom i flygv.dieten äter man protein + sallad som bas.

Medan FMD i sin hypotes utgår från att protein.. orsakar bl.a cancer, dvs exakt den teoribildningen som skr'ämt befolkning till tron att du ska äta max 0,8 ja t.o.m 0,6 gra protein till kg kroppsvikt... och skapat kontrovers så in i bomben.. 

Dr Longo´s våta dröm har infriats.. t.o.m LCHF-lägret.. talar om att "var försiktig med proteinerna.." ,  den som framför en tydlig hållning i detta med vad som är bevis och vad inte är bl.a  Dr. TED NAIMAN vars teori också besitter fakta.. och att tron om att 2förlänga livet" genom att snåla på proteinet, har sitt pris..

Sedan är FMD, framtagen för redan cancerdrabbade personer, att överföra eller lansera det som "fungerande" bantning,., för dem som inte kan/orkar/vill fasta.. har sålt som smör.

Med detta, vill jag inte säga emot dig!! Vet att det fungerar, men... hypotesen vilar på ganska lös grund... vilket inte tar bort din sanning, om att du mår bra på det .

Många säger sig må skitbra på sallad och räkor, och ingen kunde applådera sallad + räkor mer än Dr Longo, som mer eller mindre direkt.. i stora drag förbannar köttätandet, och han är ju i dessa dagar långt ifrån ensam, men han har hittat en nisch.. som fått världsspridning när det kommer på tal "livsförlängning och cancer-prevention" (jag menar att T.Naimann.. har mer på fötterna gällande protein-syntesen) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Tr0llet sade:

Är det alltså skillnad på PF:a och att fasta "på riktigt"? För dig, alltså.

Svårt att veta eftersom det är 14år sedan jag vårfastade senast men som jag minns det, ja. Eller så är jag tillbaka i min eviga fråga om stress, att livet ser annorlunda ut numera? Fast... jag var nära väggen under de åren också med mycket jobb, många utlandsjobbdagar med jetlag och dumpad 10 dagar före bröllopet... och ändå mådde jag bra av den fastan?
Minns att jag var lite ruggig och frusen och att jag efter några dagar fick planera att vara nära toalett hela tiden för det rann även där bak. Men rackarns pigg var jag! Ketoner, kanske?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, Gemma sade:

Eftersom FMD baserar sig på främst kalorirestriktion.

Om det enbart handlade om kalorirestriktion så skulle nog andelen fett vara lägre. Ca 400-500 kcal. rent fett i en måltid upplever jag som mättande.

Autophagi och nya stamceller tycker inte är att förakta!

Detta innebär INTE att man blir vegetarian alla dagar. Övriga dagar kan man kötta på bäst man vill och inta högre antal kcal. som vanligt med LCHF.

Denna diet är tänkt som några dagar ibland, inte hela tiden. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tr0llet fastar. Vill någon joina mig? Köra tillsammans? 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag är jag lite stolt. Jag har lyckats fasta i fem dygn. Åt en god middag på söndag kväll, och nu har jag äntligen fått äta igen ikväll 😊

Som vanligt när jag fastar har jag egentligen inga problem med att göra det, men det är väldigt tråkigt att inte äta. Mat är ju så gott! 🥩

Den här gången var det för att gå ner två kilo som jag lagt på mig i år. Så i morse vägde jag åter ungefär samma som i 20-årsåldern. Om någon missat det så är jag alltså 60, snart 61.

Usch det låter kanske som skryt, men jag är väldigt nöjd att mitt midjemått minskat med 2,5 cm och att byxorna sitter mycket snyggare nu. Men vi får se, jag kanske har gått upp allt igen på måndag 😟

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan, SGK sade:

en här gången var det för att gå ner två kilo som jag lagt på mig i år. Så i morse vägde jag åter ungefär samma som i 20-årsåldern.

Grymt jobbat!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg