Gå till innehåll

Recommended Posts

11 timmar sedan, Peter B sade:

Vad är det för fantastiskt sjukhus? Är de inte anmälda till typ Socialstyrelsen? 😉

Jag frågade inte om vilket sjukhus, men jag ska nog göra det och återkomma. De förtjänar berömmelse...

• Gilla 5
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 3 weeks later...
On 2020-03-12 at 12:21, Peter B sade:

Vad är det för fantastiskt sjukhus? Är de inte anmälda till typ Socialstyrelsen? 😉

Nu har jag svaret:

Danderyds sjukhus. Heder åt deras moderna kunskaper om kost vid cancer!

• Gilla 7
Länk till inlägg
  • 4 months later...

Under mitt dryga år inom cancervården har ingen läkare eller annan vårdpersonal lämnat denna rekommendation vilket jag reagerat på. Jag bor också i Stockholm (går dock på Karolinska).

När jag frågat om cancerkost har jag blivit hänvisad till dietist. Dietisten som jag tillslut träffade (som enbart arbetade med cancersjuka) svarade att lchf/keto inte gör någon skillnad, kroppen omvandlar bara fettet till socker via en längre och mycket mer krävande process, vilket bryter ner kroppen (?). Bad dietisten förklara ytterligare och denne ritade en karta. Eftersom jag saknar utbildning i ämnet hade jag svårt att ställa ytterligare frågor.  Dietistens rekommendation lutade mer mot ”generös GI”. 

• Förvånad 1
Länk till inlägg
8 minuter sedan, ElinM sade:

kroppen omvandlar bara fettet till socker via en längre och mycket mer krävande process, vilket bryter ner kroppen (?)

Detta tror jag är en vanlig missuppfattning. Ja det är sant att kroppen behöver kolhydrater. Kolhydrater i form av glukos (blodsocker är en kolhydrat) men man behöver inte äta kolhydrater för att komma dit, levern kan tillverka den glukos som behövs. Sedan kanske man inte vill lasta levern med en process till utöver reningen (även om jag har svårt att tro att levern blir nedbruten), i synnerhet inte när man är sjuk, så då kan det finnas anledning att äta lite (20g) kolhydrater. Resten av energin kommer levern ändå att fixa, i form av ketonkroppar. Det blir en balansgång mellan att svälta ut cancern och att hjälpa levern. @Petra183 hade cancer i munnen trots LCHF men jag har inte sett henne här på länge så jag vet inte hur det gått för henne. 

• Gilla 3
Länk till inlägg