Jump to content

LCHF - fördelar vid Corona?

Nils Engström

Recommended Posts

Skälet till uppkomsten av en pandemi brukar sägas vara, om ett virus är såpass nytt till sin verkan att ingen immunitet för liknande virus finns i en befolkning. Detta förefaller stämma in på coronaviruset. Man frågar sig osökt om LCHF-kosten driven till ketos, som sägs ha fördelar i samband  med  mer konventionell influensa, kan tänkas ha generell skyddseffekt som innefattar förbättrat immunförsvar även vid angrepp av Corona? Enligt utförda studier på råttor, vilkas immunförsvar svarar positivt på ketogen kost, kommenteras att verkan borde vara ytterligare uppsnabbad på människan. På:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/327186

sägs bl.a. att:

resultat visar att svaret på att bekämpa influensavirus inte nödvändigtvis ligger i att producera läkemedel för att lindra influensasymtom - och att förändring av dieten kan ha en dramatisk effekt på hur kroppen svarar på infektion.

Man menar då via ketogen kost!

Intressant!

• Like 4
  • Thanks 2

För att minska risken för likviditetsbrist hos små och medelstora företag som drabbas av viruset och de åtgärder som vidtagits för att stoppa det ska ECB (europeiska centralbanken) även utfärda nya billiga lån till banker. Dessa ska på så sätt uppmuntras att låna ut pengar till behövande företag.

– Dessa åtgärder ska stödja likviditet och finansieringsvillkor för hushåll, företag och banker, sade Lagarde som även uppmanade euroländernas regeringar att göra vad de kan för att minska de negativa effekterna av viruset på ekonomin.

... jahapp.. då får man se vilken valuta man får för det utlovandet, när det kommer till verkstad och hur man ombesörjer de ännu inte smittade, s.a.s

Jag skulle isåfall om jag fick önska (men säkert förgäves!) understödja mitt immunförsvar medelst bidrag, att köpa gräsbetande glada kossor från gröna gårdar och börja lusthandla raktigenom glada laxar med frisk romsås lyckliga hönor med stunsiga ägg för hela slanten.. Tistelvind x 10 istället för enstaka gånger/mån , etc. 

• Like 2
  • Boom 1

20 minuter sedan, Gemma sade:

Jag skulle isåfall om jag fick önska (men säkert förgäves!) understödja mitt immunförsvar medelst bidrag, att köpa gräsbetande glada kossor från gröna gårdar och börja lusthandla raktigenom glada laxar med frisk romsås lyckliga hönor med stunsiga ägg för hela slanten.. Tistelvind x 10 istället för enstaka gånger/mån , etc. 

Jag kan bara hålla med dig,  jag önskar detsamma.

• Boom 1

16 timmar sedan, Gemma sade:

För att minska risken för likviditetsbrist hos små och medelstora företag som drabbas av viruset och de åtgärder som vidtagits för att stoppa det ska ECB (europeiska centralbanken) även utfärda nya billiga lån till banker. Dessa ska på så sätt uppmuntras att låna ut pengar till behövande företag.

Om man leker med tanken att  världsbankerna är direkt inblandade i skapandet av den helt absurda coronapaniken så kommer dom att kunna låna ut biljoner för att rädda ländernas infrastruktur. I gengäld kommer de att kräva  inflytande, styrelseposter, köpa upp i stort värdelösa aktier etc vilket blir ett steg närmare en global världsregering.

• Like 3
  • Thanks 1

17 timmar sedan, Nils Engström sade:

Intressant också att se sajter med sannolik inriktning på växtbaserad föda vara tveksam till fördelarna med keto-kosten för coronasmittade.

Jag är övertygad om att även absolut säkra studieresultat i frågan, ändå aldrig skulle få gehör från "sockerlägret"!

P.g.a den idé-filosofiska relativiserande religiösa slagsidan - så är jag också ganska säker på att man skulle försöka klyva nålspetsar in i det sista.

Denna hormonbalanserande kost som LCHF representerar, har uppenbarligen satt sig på förmågan till objektiva skärpan. 

Kolesterol-karusellen enbart i sig, säger ju nästan allt om hur "man kan välja" ståndpunkt, som om det handlar om konsensus.. nej det handlar om hard fact based om evidens-kredabilitet, ju starkare bevis desto mer hårdnackad blir den religiöst betuttade.

• Like 3

Min lekmannateori är att en väl utformad LCHF/Keto-kost förmodligen bidrar till ett förbättrat immunförsvar men att den främsta fördelen ligger i att den skapar en miljö i kroppen som är sämre för bakterier. I och med det ges bättre förutsättningar att klara av en bakteriell sekundärinfektion (t ex lunginflammation) som kan följa på ett virusangrepp. 

Se t ex de fördelar som en kost utan socker och utan, åtminstone snabba, kolhydrater ger på tandhälsa. 

Och på tal om olika läger i kostfrågan: Eftersom det finns så mycket skräpforskning kommer ingen sida i denna debatt att någonsin sakna en forskningsrapport att drämma i huvudet på sin motpart. Förmodligen är just denna situation önskad av somliga. Att så tvivel är ju ofta en framgångsrik metod... 

Edited by Kahavia
Förtydligande
  • Like 7

Jag är så innerligt trött på denna corona-panik-skapande. Det är som att världen har tappat förståndet. Det är inte corona som skapar kris, det är människorna som gör det och då måste det finnas en orsak.

I naturen finns det oändligt många sådana virus och de muterar ständigt och de behöver värdkroppar för att överleva - människor eller djur. Om varje muterad virus skapade världspanik varje gång den muterade skulle vi ha inget annat att göra än att sitta hemma och samtidigt springa i panik i små cirklar - varje dag för resten av våra liv. 

Det mest intressanta frågan i sammanhanget är inte virus utan FARFÖR har folk så dåligt immunförsvar att ett litet naturligt muterat virus (???) skapar så mycket panik. Nu tror jag inte att varje naturligt muterat virus lyckas skapa så mycket mediebevakning så detta virus med högsta sannolikhet inte är naturligt muterat. Å andra sidan är viruset för klent så förväntningarna måste ha kommit på skam men panikskapandet verkar fortsätta ändå. Jag är så innerligt trött på den här sidan av mänskligheten.  

• Like 2

On 2020-03-16 at 11:16, Katerina sade:

1. Det mest intressanta frågan i sammanhanget är inte virus utan FARFÖR har folk så dåligt immunförsvar att ett litet naturligt muterat virus (???) skapar så mycket panik.

2. Nu tror jag inte att varje naturligt muterat virus lyckas skapa så mycket mediebevakning så detta virus med högsta sannolikhet inte är naturligt muterat. Å andra sidan är viruset för klent så förväntningarna måste ha kommit på skam men panikskapandet verkar fortsätta ändå.

1. Intressan aspekt. För egen del märkte jag tidigare (före LCHF-starten) att kontakten mellan händer och ansikte lätt innebar förkylningar eller förkylningsliknande effekter som länge höll i sig med rinnande näsa. Numera märker jag mycket tydligt hur sådana tendenser, när de uppstår - vilket numera är sällsynt förekommande - snabbt försvinner. Rinnande näsa torkar upp inom några timmar - längst efter en dag eller en natt.  Tveklöst har mitt immunförsvar blivit mycket effektivare och hållit mig besvärsfri vad gäller alla former av infektion/inflammation. Feber har jag inte haft någon gång sedan LCHF-start (2½ år). Rekommendationen att folk över 75 skall isolera sig i hemmet, kanske inte är så mycket att bry sig om - ingen har sagt att rådet även gäller för folk som närmar sig 90! :fun:
  2. Samma fenomen som gäller den av IPCC och klimatalarmisterna skapade klimathysterin. Mig förefaller det ha uppstått krafter med intresse att skapa en generell form av undergångsscenario. För några veckor sedan påstods coronaviruset vara 20 gånger dödligare än de vanliga influensorna. Det finns all anledning att tro detta vara överdrivet. När jag hörde att 1000 fall hade rapporterats, kom samtidigt informationen om att fyra personer avlididit i Sverige. Då har man anledning att tro mörkertalet smittade var betydligt större. Fyra promille verkar beskedligt. I verkligheten kan dödsfrekvensen vara lägre, genom att hemmavarande sjuka som inte rapporteras, kan vara stort och många smittade, som inte är medvetna om sitt tillstånd, förefaller fortfarande röra sig i folkhavet.

• Like 1
  • Thanks 2

9 timmar sedan, Nils Engström sade:

Den omständigheten att en så strålande personlighet som Lars Bern hålls utanför massmedia, representerar i själva verker en skam för vårt PK-samhälle och att vi egentligen inte längre lever i ett demokrati. I en sådan ges alla tillfälle att öppet yttra sig.

Demokratin monterade  våra SOCIALDEMOKRATER ner i början på 50-talet då man sålde ut Arbetar Sverige till INDUSTRIN.

• Like 1

Det vore intressant om redaktionen kunde fixa en liten enkät för smittade med färdiga svarsalternativ som finns kvar t ex under en månad, t ex skulle svarsalternativen vara typ ”allvarliga  till lindriga” symptom vid smitta.

Då menar jag att de flesta här äter LCHF, vore kul (ej vetenskapligt) vilket håll resultatet pekar på.

Jag har heller inte varit sjuk på snart ett decennium, då börjar jag fundera jag om jag har väldigt dåligt immunförsvar i o m att jag inte har fått några sjukdomar med efterföljande immunitet?

• Like 2
  • Confused 1

3 timmar sedan, al@j sade:

Demokratin monterade  våra SOCIALDEMOKRATER ner i början på 50-talet då man sålde ut Arbetar Sverige till INDUSTRIN.

Dock måste man säga att på den tiden kunde politiker, som då fortfarande betraktades som sådana, öppet diskutera med varandra. Det som till stor del slutligen dragit bort den lilla rest i regering och riksdag, som normalt hör samman med demokrati, är PK-ismen. En annan viktig komponent är TV, radio och press, som numera medverkar till att hålla tillbaka sunda röster i samhället. På 50-talet hade vi fortfarande en öppen press.

• Like 1

8 timmar sedan, Hjopek sade:

Jag har heller inte varit sjuk på snart ett decennium, då börjar jag fundera jag om jag har väldigt dåligt immunförsvar

Du visar att du har ett bra immunförsvar - skillnaden mellen dig och andra som ofta är sjuka, ligger i att ditt immunförsvar* effektivt tagit hand om de smittor du råkat ut för. Du behöver sannolikt inte oroa dig.

*Såvida du inte avsiktligt isolerat dig för att undvika smitta (vilket jag inte tror), har du som alla andra utsatts för smitta av olika slag. Ditt immunförsvar har genom sin effektivitet snabbt gjort upp med inkräktarna/mikroberna men samtidigt lärt sig att känna igen dessa nästa gång de uppträder. Inget som gör immunförsvaret sämre förberett  än för den som ständigt är infekterad. Visserligen hör man ofta talas om att det skulle vara lämpligt att alltid hålla sig lite förkyld, för att inte bli riktigt förkyld men ditt immunförsvar tänker inte så. Det tar inkräktarna direkt och slår ut anfallet innan det gått för långt.

• Thanks 1

5 minuter sedan, Gemma sade:

Faktafel i artikeln. Coronaviruset /Covid 19 är inte luftburen smitta. Spridningen sker via droppsmitta

Att coronaviruset är luftburet bekräftas av professor emeritus Sven Britton i programmet Malou efter tio den andra mars.

”Det är redan klarlagt att det (coronaviruset) är en luftburen smitta. Virus kommer ut med andningsluften på den som är smittad. Kanske till och med innan den smittade börjat hosta”, säger Sven Britton.

https://www.dagensps.se/ps-partner/forvirrad-ar-coronaviruset-luftburet-eller-inte/

6 minuter sedan, al@j sade:

Att coronaviruset är luftburet bekräftas av professor emeritus Sven Britton i programmet Malou efter tio den andra mars.

”Det är redan klarlagt att det (coronaviruset) är en luftburen smitta. Virus kommer ut med andningsluften på den som är smittad. Kanske till och med innan den smittade börjat hosta”, säger Sven Britton.

https://www.dagensps.se/ps-partner/forvirrad-ar-coronaviruset-luftburet-eller-inte/

Coronaviruset som orsakar sjukdomen covid-19 smittar i första hand genom kontakt med droppar och sekret från luftvägarna.

Överföring av droppar och sekret kan ske direkt från hostningar och nysningar, så kallad droppsmitta, eller vid kontakt mellan personer, så kallad direkt kontaktsmitta.

Det är fortfarande oklart om så kallad "indirekt kontaktsmitta", det vill säga spridning via droppar som landat på ytor eller föremål, har någon betydelse för spridning av covid-19.

52 minuter sedan, Gemma sade:

Coronaviruset som orsakar sjukdomen covid-19 smittar i första hand genom kontakt med droppar och sekret från luftvägarna.

Överföring av droppar och sekret kan ske direkt från hostningar och nysningar, så kallad droppsmitta, eller vid kontakt mellan personer, så kallad direkt kontaktsmitta.

Det är fortfarande oklart om så kallad "indirekt kontaktsmitta", det vill säga spridning via droppar som landat på ytor eller föremål, har någon betydelse för spridning av covid-19.

”Smittan är luftburen!”

Hittills har Folkhälsomyndigheten pekat ut direktkontakt med smittade och droppsmitta som de enda kända smittvägarna. På frågan om det finns risk för att coronaviruset blir luftburet, svarade Britton:

– Det är redan klarlagt att det är en luftburen smitta! Virus kommer ut med andningsluften på den som är smittad. Kanske till och med innan den smittade börjat hosta.

Det som definierar droppsmitta att smittan överförs till slemhinna i ögon, näsa eller mun, genom droppar (aerosol) från hosta, nysning eller kräkning –alltså inte andning.

Dropparna når då inte mer än en armlängds avstånd (cirka en meter) innan de faller till marken.

Jämför med luftburen smitta (inte det nya coronaviruset) som istället innebär att de små dropparna torkar ihop till ”droppkärnor” som sprids till luften och kan andas in av andra som smittas oavsett avstånd.

56 minuter sedan, al@j sade:

Intressant.

Samtidigt, vad får mig att tro att denna epidemi.. framstår.. som förkylningsvirus med tanke på hur symptom och förlopp beskrivits. 

Att äldre samt multisjuka alltid varit skörare och duckat med sämre motståndskraft mot redan smärre förkylningar är absolut inget nytt. herrejösses...

Jag kanske framstår som dum & ignorant, men jag enbart yttrar en känsla.. som säkert kan reta gallfeber på någon.. men detta börjar bli patetiskt.. någonting har gått riktigt galet.. de som drabbats och varit normalt arbetsföra unga eller lite äldre, har allihopa haft förkylningsbesvär, liksom... det är synnerligen förvillande denna överdimensionerade soppa, där det figurerar garanterat mer än en sinnessvag i maktposition att dirigera.. tröttsamt. För övrigt, inget att tillägga 😀  .. mer än att jag inte är direkt rädd att "få viruset" , så länge den är som beskrivits i offentlig media. Vad är det djävla problemet, är trött på skiten med detta dränerandet av brancher.. börjar bli som en riktigt pinsamt dålig ö-film!!!

• Thanks 1

Jag har rört mig mycket ute och tillhör åldersgruppen som borde sitta i karantän. Till saken hör att jag är medicinfri samt vägrar vaccin. Jag har KOL samt Astma och medicinerar inte. Jag har även diabetes 1 eller 2 som inte medicineras. Jag tar megadoser med d-vitamin. Häromdagen fick jag ett tryck över bröstet och svårt med andningen och misstänkte att jag var smittad. När jag kom hem så andades jag i min nebulusator samt tog lite kolloidalt silver. På 10 min så var jag som vanligt igen.

En helt annan vinkel på saken, var så vidrigt att jag skickar in det här. 

Bedragare ringer och utger sig för att vara från Folkhälsomyndigheten och låtsas ha information om coronaviruset för att lura äldre på pengar. Enligt polisen har en kvinna i 75-årsåldern lurats på över 100.000 kronor.

– Det är människor som tillhör riskgruppen. Nu utsätts de även för detta, säger Anders Larsson, chef för Circa, polisens nationella specialgrupp mot seriebrottslighet mot äldre.

-----

Det är människor??? Nej det är inte alls längre människor!!  det är samhällets sinnessjuka skuggfigurer som behandlats med silkesvantar. De kan språket.. de kan koder.. men är stukade och har skydd i samhället /  

• Confused 1

3 minuter sedan, al@j sade:

Jag har rört mig mycket ute och tillhör åldersgruppen som borde sitta i karantän. Till saken hör att jag är medicinfri samt vägrar vaccin. Jag har KOL samt Astma och medicinerar inte. Jag har även diabetes 1 eller 2 som inte medicineras. Jag tar megadoser med d-vitamin. Häromdagen fick jag ett tryck över bröstet och svårt med andningen och misstänkte att jag var smittad. När jag kom hem så andades jag i min nebulusator samt tog lite kolloidalt silver. På 10 min så var jag som vanligt igen.

Ja kollodialt silver har det skrivits mycket om. Undrar om det tar lika bra på alla?

Mitt ex har kol.. men för hans del räckte det med tendens till förkylning, så fick han åka in på avdelning under vård, direkt.

Jag är däremot inte särskilt rädd att "drabbas" av något jag haft tusen gånger genom åren, har som miljontals andra individer genomlevt influensa där man känner att man befinner sig inne i en dödskamp med rejäla smärtor in i benmärgen och annat , så existentiellt och medicinskt djävlig en flunsa kan bli MEN denna corona.. beskrivs som inte i närheten av regelrätt influensa, trots att vissa får "influensa-liknande" besvär..  jag menar att vi får mycket splittrade budskap från olika håll o kanter, från olika länder där man har mer eller mindre outvecklad förståelse av grader och skillnader, där de säkert inte ens förstått initialt.. huruvida det var corona eller annan säsongssjuka.. 

mkt, mkt tröttsam följetång, men jag lider med företagare vars verksamheter slås i spillror.. för i princip, en förkylning i omlopp... 

al@j , har du haft diabetes länge? har det inte blivit utrett om det är typ 1 eller 2 ?

Reglerar du blodsockret enbart via kost då? Isf ganska sträng kost? och i så fall.. gynnsamt?

Vad säger den offentliga vårdgivaren om det? Om du ev. behövt kontakta dem nu i karantärstiden... 

4 timmar sedan, Gemma sade:

al@j , har du haft diabetes länge? har det inte blivit utrett om det är typ 1 eller 2 ?

Reglerar du blodsockret enbart via kost då? Isf ganska sträng kost? och i så fall.. gynnsamt?

Vad säger den offentliga vårdgivaren om det? Om du ev. behövt kontakta dem nu i karantärstiden... 

Har idag ingen kontakt med någon vårdcentral då vi inte har samma åsikt om resultaten av blodproven. Genom åren har jag haft många anledningar att be den Svenska vården fara och flyga. Influensa har jag aldrig haft. Om alla blir bra av kolloidalt silver vet jag inte. Det är bara att prova. Man väljer själv om man vill gå i ledband eller använda sitt sunda förnuft.

• Like 1