Oljelampan

Trötthet vi hög ketos?

Recommended Posts

Hej!

Jag har ätit LCHF i flera år, men efter att initialt rasat i vikt hamnade jag på en platå där jag stannat länge.

Men nu har jag lyckats komma i ketos igen genom extrem LCHF och träning.

Upplever en påtaglig omdisposition av kroppen. Vikten går långsamt ner, medan min tyngdpunkt vandrat från naveln till bröstkorgen.

Men trots min träning, mycket cardio, så tycker jag att jag blivit tröttare och fått ett ökat sömnbehov.

Min fundering är om min snabba förlust av gammalt lagrat fett innebär att gifter i det frigörs och påverkar mitt tillstånd?

Någon med liknande erfarenheter eller till och med kunskap?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mnja.. tror du inte strikt kost och mycket träning är det som spelar mest roll?

Du vet, ju mer man tränar ju mer skall man sova.. för det e då kroppen bygger upp sig/till sig!

Och med en sådan sträng regim så går det åt dels extra energi samt bra mycket mer av vitaminer, mineraler och spårämnen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Zepp

Om man äter strikt, men framför allt börjar träna mycket samtidigt så vill kroppen också ha extra vila. Du får helt enkelt lägga till någon extra sovtimme! För mig så har lchf lett till att jag har fått mycket överskottsenergi, börjar klättra på väggarna om jag inte tränar några ggr i veckan. Om jag inte tränar så bra en vecka så får jag sömnproblem, kan inte sova! Men eftersom du har gått så hårt in med både lchf + konditionsträning så verkar din kropp skrika efter återhämtning. Kanske varva kondition och styrketräning? Tycker själv att man känner sig "piggare" och inte så slutkörd när man styrketränar istället för  konditionstränar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren, Lussan och Zepp!

Minns att min far höll på mycket med fasta på 70-talet. Har för mig att han sa att man initialt kunde må dåligt, eftersom gifter som var bundna i fettet frigjordes.

Därav min fundering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har ätit LCHF i flera år, men efter att initialt rasat i vikt hamnade jag på en platå där jag stannat länge.

Men nu har jag lyckats komma i ketos igen genom extrem LCHF och träning.

Upplever en påtaglig omdisposition av kroppen. Vikten går långsamt ner, medan min tyngdpunkt vandrat från naveln till bröstkorgen.

Grattis! Den omfördelningen är alltid trevlig.

Men trots min träning, mycket cardio, så tycker jag att jag blivit tröttare och fått ett ökat sömnbehov.

Min fundering är om min snabba förlust av gammalt lagrat fett innebär att gifter i det frigörs och påverkar mitt tillstånd?

Någon med liknande erfarenheter eller till och med kunskap?

Misstänker att Zepp och Lussans svar är nära lösningen. Många upplever ju väldigt positiva saker kopplat till träning på LCHF-kost. Somligt, som ökad energi och Duracellkaninkänsla i kombination med bättre resultat i gymet kan ju göra att man kommer för nära ens förmåga till återhämtning och passerar denna vilket över tid leder till överträningssymptom som trötthet, olust i relation till träning, minskat allmänt driv etc. Utgångsläget kan därför vara att se över din aktivitetsnivå och vila och justera detta till en början. Ökad sömn är den prestationsdrogfries dopning...som någon sagt. Ligger mycket i det.

En tanke kan ju också vara att du nu nått en utvecklingsnivå kroppsligt/träningsmässigt då du inte längre kan köra "allt" utan att det tarvar på återhämtningsförmågan. Man skulle ju således kunna tänka sig att minska intensitetsnivån på konditionsträningen så den blir mer förbrännings/cirkulations-centrisk vilket ju faktiskt har en återhämtningsfunktion som du kan vara beroende av just nu. 

Vad gäller fettets toxiska lagringsförmåga så stämmer ju detta. Dock är inte detta något specifikt för fett utan rör egentligen alla typer av biologiska livsformer och vävnadstyper. Det är inte helt ovanligt att man i vegankretsar anför just de toxiska egenskaperna enbart till fett vilket alltså inte alls stämmer. Även plantor, frukt och grönt suger i sig eländet vi har i vår miljö. Om något så har ju vegetabilier ofta en direkt toxisk exponering pga alla kemikalier man använder vid jordbruk numera vilket även en nylig rapport om detta även visade, dvs de värsta livsmedlen ur detta perspektiv var just vegetabilier som bl.a. citrusfrukter.

Det problematiska med kroppsfettet är att det ju i regel har "upparbetats" över längre tider och därmed blir koncentrationen högre OM man snabbt "går ned i vikt", dvs i princip ägnar sig åt endogen ätning och tar från de kroppsliga matlagren. (Det här är för övrigt något jag skulle vilja höra dietisternas förklaring på i relation till mättat fett...men den tenderar utebli varje gång frågan ställs. Mysko!)

Så för att sammanfatta, ja, det finns en risk för att du utsätts för en hel del gifter när du tappar rejält med vikt på kort tid. Se det som en sekundär eller förvärrande faktor som det ju tyvärr inte är så mycket man kan göra åt. Stefan Jarl gjorde en intressant film häromåret som han kallade Underkastelsen som hade som tema just detta med att vi människor är underkastade andras intressen ur kemikalieperspektivet. Kanske kan vara något?

Se dock över träning och vila så ska du se att det blir bättre. Återkom gärna med uppföljning!

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Tiny Tom!

Det är ju tyvärr så att trötthet påverkar humöret. Därför var det väldigt välgörande att läsa din initierade förklaring!

Att min 24-åriga dotter aldrig sett mig så här smal, men fortfarande överviktig, räcker långt för att uppehålla motivationen.

Ett par lustiga effekter jag upplevt; För ett tag sedan lade jag märke till att jag satt lite underligt när jag åt. Jag satt rak i ryggen, men ändå med munnen rakt över tallriken.

Kom då på att jag under många år dragit in stolen tills magen tog i bordskanten. Nu fanns det inte lika mycket mage mellan mig och bordet.

Den andra var att jag plötsligt märkte att jag hade huvudet alldeles för framåtlutat när jag satt och läste. Skälet var att min stödkrage av fett försvunnit.

Så nog står jag ut med en tillfällig trötthetssvacka! Disciplinen får användas till att ta det lite lugnare med träningen.

Hälsningar

Oljelampan

(Som bränner fett och skiner)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg