Jump to content

Strikt LCHF och sömnproblem

Håkan M

Recommended Posts

Hej allesammans!

Jag har ett problem när jag äter mindre än 5 gram kolhydrater som inte verkar uppstå när jag äter mer (10-40 gram). Nämligen att min sömn blir allvarligt störd.

Oftast har jag inga större problem att somna in, mest tack vare bra sömnrutiner. Dock vaknar jag ofta kl 01, 02 efter jag sovit cirka 4 timmar och har enormt svårt att somna om. Ibland lyckas jag och vaknar då minst en gång i timmen (vad jag minns).

Har försökt läsa om detta fenomen på internet och det haglar olika förklaringar. Allt från brist på b-vitamin, magnesium till att proteinintaget är för högt. Har provat allt åtgärda alla dessa punkter men utan framgång. Har ätit strikt LCHF i 3 år men gav tillslut upp på grund av sömnbristen och rädslan att brist på sömn ska leda till skador i långa loppet.

Äter numera LCHF men ca 30-40 gram för att fungera i vardagen. Dock är viktminskning och mättnadskänslan inte alls lika stark.

Har ni några förslag på vad jag skulle kunna testa och förklaringar till varför detta uppstår? Vad är konsekvenserna? Jag tycker mig läsa om massa människor som ätit strikt LCHF i flera år men färre rapporter om hur de sover.

Vänligen,

Håkan

• Like 2

Även om det låter lite snurrigt, försök bryta strömmen i din bostad under nattetid. Detta för att säkerställa att du inte är exponerad för förhöjda elektriska eller magnetiska fält nattetid som kan ge sömnproblem.
Fungerar inte  metoden kan du bortse från detta och gå vidare i ditt sökande.

• Confused 1

Jag hade det problemet i början när jag gick superstrikt men det löste sig sedan. Dock vet jag inte vad som löste det utan det började bara fungera.... Men har nu ett par år senare börjat få samma problem igen men att jag vaknar mitt i natten och har svårt att somna om.  

• Like 3

6 timmar sedan, Ekner sade:

Även om det låter lite snurrigt, försök bryta strömmen i din bostad under nattetid. Detta för att säkerställa att du inte är exponerad för förhöjda elektriska eller magnetiska fält nattetid som kan ge sömnproblem.
Fungerar inte  metoden kan du bortse från detta och gå vidare i ditt sökande.

Ja, det låter ganska snurrigt, även om man ska vara öppen för alla alternativ.

Du menar att strikt LCHF i kombination med hög magnetism leder till sömnstörningar? Och att en metod att "bota" detta är äta mycket kolhydrater?

Har du någon referens till just den specifika slutsatsen? ( Behöver inte vara vetenskaplig )

• Like 1
  • Confused 1

58 minuter sedan, Peter B sade:

Har du någon referens till just den specifika slutsatsen?

Om en person bryter strömmen och då sover bättre, vad ska han då med ”bevis” till?

Men är du verkligen intresserad vetenskapliga belägg kan du gå in på den tyska forskningsportalen emf-portal.org/en   och söka på ”sleep disorder”. Då hittar du allt du behöver i forskning om saken. Tänk på att dessa studier är av typ oberoende forskning och därför vanligen utsätts för industriellt bekostade häxjakter.

Jag har  inte efterfrågat bevis eller studier men du gjorde ett väldigt specifikt  (kolhydrater gör att man sover bättre vid höga magnetfält) påstående och då tänkte jag att du hört det någonstans?
Ofta i andra sammanhang verkar ju ketos ha en "skyddande" effekt och det finns ju till och med bevisat för epilepsi ... det skulle i och för sig kunna vara annorlunda när det gäller el och magnetfält.

• Like 2

Även jag sover mindre och vaknar ofta på natten ett par gånger, ibland tar det längre tid att somna om.

Vet dock inte om det hänger ihop med kostomläggningen eller klimakteriet, eftersom de inföll samtidigt. 🙃

Men eftersom jag inte blir trött på dagarna pga mindre sömn, så oroar jag mig inte utan har accepterat läget.

Hur funkar dagarna för dig?

• Like 6

6 timmar sedan, Håkan M sade:

Hej allesammans!

Jag har ett problem när jag äter mindre än 5 gram kolhydrater som inte verkar uppstå när jag äter mer (10-40 gram). Nämligen att min sömn blir allvarligt störd.

Oftast har jag inga större problem att somna in, mest tack vare bra sömnrutiner. Dock vaknar jag ofta kl 01, 02 efter jag sovit cirka 4 timmar och har enormt svårt att somna om. Ibland lyckas jag och vaknar då minst en gång i timmen (vad jag minns).

Har försökt läsa om detta fenomen på internet och det haglar olika förklaringar. Allt från brist på b-vitamin, magnesium till att proteinintaget är för högt. Har provat allt åtgärda alla dessa punkter men utan framgång. Har ätit strikt LCHF i 3 år men gav tillslut upp på grund av sömnbristen och rädslan att brist på sömn ska leda till skador i långa loppet.

Äter numera LCHF men ca 30-40 gram för att fungera i vardagen. Dock är viktminskning och mättnadskänslan inte alls lika stark.

Har ni några förslag på vad jag skulle kunna testa och förklaringar till varför detta uppstår? Vad är konsekvenserna? Jag tycker mig läsa om massa människor som ätit strikt LCHF i flera år men färre rapporter om hur de sover.

Vänligen,

Håkan

Vet inte hur gammal du är, men jag är 64 och har alltid haft främst insomningsbesvär.. dvs jag är morgontrött och kvällspigg.. cirka 80% av befolkningen lider av samma problem!

Iallafall annat oförändrat.. dvs hela vår dygnsrytm är anpassad för cirka 20% av befolkningen!

Oså på det.. det vara bara när jag var ung som jag kunde sova 12 timmar i sträck utan att vakna.

Nu går mer mot det biokemiska.. alla som sover gott närmar sig ketos mer eller mindre, dvs man överlever nattens svält på grund att man laddat främst fettdepåer med kalorier!

Eventuellt om man testar ketogen diet/LCHF, så kan sömnen bli störd, när skiftet sker under natten.. mellan glukos/glukogeonesis/ketos.. vanliga tecken är att man dricker extra mycket vatten.. man kissar extra mycket.. ibland även på natten!

Nu kommer vi till mina råd.. dvs har man iallafall landat på under 100 gram glukos per dag i sin kost, då är man i ett metabolt tillstånd som kallas för ketos.. såå vissa, en stor del av oss på den här siten inbillar oss att det är något eftersträvansvärt!

Dvs vi tänker då biokemiskt/homeostatisk.. det blir ett helvete rent socialt.. men vi har råd för hur man löser även det!

Hej här är en till som har haft och i perioder har problem med sömnen.

Har man problem med sömnen så vet man verkligen vad viktigt det är att få till det med John Blund på ett sunt sätt såklart😇

Har i perioder haft sjukt svårt att sova och sen funka ganska okej.

Och problemlösningen har varit krångligt värre. 

Har minskat på kaffet i perioder,skaffat tyngdtäcke ordnat så att det är riktigt mörkt när det är dags att sova, lite svalare i sovrummet osv 

Men kosten har jag inte tänkt och ändrat på så mycket. Det är bara som när jag fastar som jag märker en stor skillnad på sömnen.

När jag är inne i en fasta så kommer insomningsproblemen som ett brev på posten men det märkliga så är jag inte mer trött av mindre sovtid när jag fastar🤔

Måste vara hormoner som spökar antar jag. 

Så mitt förslag är att funkar sömnen på lite mer kolhydrater 10-40 gram så kör på det, fast vikten inte går ner lika fort, sömnen är VIKTIG.

Eller prova att alternera nån dag med väldigt lite kolhydrater lite då och då när det passar liksom.

Prova att fasta nån gång det kanske funkar bra för dig. 

Hoppas du hittar något som funkar.

Sov gott kamrater.

• Like 5

När man går ner i vikt, alltså kroppen använder mestadels fettreserverna som drivmedel, så kan man hamna i ett speedat, rastlöst och lätt euforiskt tillstånd. Då blir det svårare att somna och bibehålla sömnen, för motorn vill inte stänga ner av troligtvis biologiska skäl typ ut och samla/jaga föda. Kan det vara så att du kanske äter mindre mat överlag när du kör strikt jämfört med måttlig? Det skulle kunna förklara varför sömnen blir sämre. Testa att äta mer mat och mer fett helt enkelt inom ramen för strikt LCHF och se om kroppen finner mer ro nattetid? 

Annars så har du löst problemet själv genom att äta lite mer kolhydrater, vilket känns som en bättre och mer naturlig lösning än diverse läkemedel. För att sova dåligt och för lite under längre tid är extremt dåligt för hälsan på alla plan, både immunförsvar, hjärnhälsa, psyket, vikten you name it. Då är det till och med bättre att knapra receptbelagda sömnpiller faktiskt, än att inte sova ordentligt. 

• Like 3

Det verkar vara mer regel än undantag att sömnbehovet minskar med en eller ett par timmar när man äter strikt LCHF.

Känner man sig inte utsövd och inte funkar bra under dagen, så får man förstås försöka göra något åt det. Men i annat fall är det som iAnna och Al@j skriver- bara att tacka och ta emot. Ett par timmar extra varje dygn är ju välkomna :)

När jag någon gång har fuskat och proppat i mig festliga kolhydrater, sover jag ofelbart ett par timmar mer än vanligt natten efter. (Fuskar jag så brukar det vara någon storhelg, när man kan sova obegränsat morgonen därpå). Det verkar som om kroppar som min och många andras behöver mer sömn för att processa en ökad mängd kolhydrater, medan Håkan M och andra behöver mer kolhydrater för att få tillräckligt med sömn. Vilket bevisar den gamla sanningen att vi alla är olika...

På strikt LCHF vaknar jag utsövd efter c:a 5 timmar. Under perioder med måttlig LCHF brukar jag behöva runt 6 timmars nattsömn. Så har det varit under de närmare 8 år som jag ätit enligt LCHF, och än så länge har inga inre organ protesterat. 

• Like 3

Jag inser att jag börjar bli som en raspig skiva men jag vill återigen lyfta frågan om serotonin på LCHF. Serotonin är en förutsättning för melatonin. Melatonin är förutsättning för sömn. Enligt de studier som finns så krävs det insulin för att få in tryptofan i hjärnan och tryptofan är en förutsättning för serotonin. Om man då äter en kost som endast obetydligt och sällan höjer insulinet måste man rimligen ha svårt att få in tryptofanet för att göra serotonin som byggs om till melatonin. Insulinhöjning på kvällen kan hjälpa men behöver inte vara kolhydrater. Aminosyror eller mejeri (ett glas mjölk) höjer också insulin. 

Lite senare på morgonen runt kl 4 släpper kroppen stresshormoner för att vi ska börja vakna och då går glykogen ut och insulin följer. Har man då små glykogendepåer (tex pga LCHF) börjar kroppen ta protein från muskler (stora muskler först - gubbens rumpa försvinner) för att göra glukosen.

Att Zepp och några andra har svårt att komma upp på morgonen kan ha att göra med genetiskt betingad, föör snabb nedbrytning av stresshormoner, så de där uppvakningshormonerna försvinner snabbt. 

Och/eller. 

Kortisol är ett uppvakningshormon som trycks bort av serotonin. Vissa har långsam serotoninomsättning och kan lätt få för mycket på morgonen när insulinet går upp. 

• Like 3
  • Thanks 2

7 timmar sedan, Zepp sade:

dvs jag är morgontrött och kvällspigg.. cirka 80% av befolkningen lider av samma problem!

Beror ofta på en förskjuten kortisolkurva.

I övrigt är jag inne på Erik2s linje -  serotonin/melatonin eftersom TS sover bättre på något mer kolisar.

• Like 5

2 timmar sedan, Erik 2 sade:

Insulinhöjning på kvällen kan hjälpa men behöver inte vara kolhydrater. Aminosyror eller mejeri (ett glas mjölk) höjer också insulin. 

Hmmm... jag erinrar mig den gamla huskuren att dricka varm mjölk vid sänggåendet för att sova gott 🤔

Erik2:s förträffliga beskrivning förklarar ju bra varför många får sömnsvårigheter när de fastar, även om de annars klarar t.o.m. strikt LCHF. De får helt enkelt för stor insulinbrist under fastan. Man börjar snarare undra hur vissa kan må bättre av att fasta. Själv klarar jag inte ens av periodisk fasta. Jag får så lågt blodsocker att jag blir svimfärdig innan lunch.

• Like 2

Visst är det roligt när man kommer på varför en gammal huskur fungerar.

Insulinbrist och insulinbrist jag vet inte det, men en insulinpuff lär behövas för tryptofanet. Och som du är inne på det kanske inte är LCHF i sig utan snarare att vi också tenderar att köra åtminstone 16/8 vilket brukar betyda tidig middag och sen ingenting förrän sen frukost, då kommer första insulinpuffen efter middagen inte förrän runt kl 4 med gryningsfenomenet. 

• Like 4

13 timmar sedan, Erik 2 sade:

Jag inser att jag börjar bli som en raspig skiva men jag vill återigen lyfta frågan om serotonin på LCHF. Serotonin är en förutsättning för melatonin. Melatonin är förutsättning för sömn. Enligt de studier som finns så krävs det insulin för att få in tryptofan i hjärnan och tryptofan är en förutsättning för serotonin. Om man då äter en kost som endast obetydligt och sällan höjer insulinet måste man rimligen ha svårt att få in tryptofanet för att göra serotonin som byggs om till melatonin. Insulinhöjning på kvällen kan hjälpa men behöver inte vara kolhydrater. Aminosyror eller mejeri (ett glas mjölk) höjer också insulin. 

Lite senare på morgonen runt kl 4 släpper kroppen stresshormoner för att vi ska börja vakna och då går glykogen ut och insulin följer. Har man då små glykogendepåer (tex pga LCHF) börjar kroppen ta protein från muskler (stora muskler först - gubbens rumpa försvinner) för att göra glukosen.

Att Zepp och några andra har svårt att komma upp på morgonen kan ha att göra med genetiskt betingad, föör snabb nedbrytning av stresshormoner, så de där uppvakningshormonerna försvinner snabbt. 

Och/eller. 

Kortisol är ett uppvakningshormon som trycks bort av serotonin. Vissa har långsam serotoninomsättning och kan lätt få för mycket på morgonen när insulinet går upp. 

Tror jag redan skrivit spaltkilometer om Serotonin och Insulin?

Jag har hur som helst inte svaret.. det finns en hel del komplicerande faktorer.. än Melatonin-Histamin axeln!

Iallafall, vi börjar med insulinets inverkan och det är mycket riktigt som så att protein (IE aminosyror)(främst glukogena aminosyror)( i viss mån även ketogena aminosyror)(men även tryptofan)(finns säkert någon annan aminosyra).. grejen är fortfarande att protein (aminosyror) är mer insulinogena än rent glukos!

Och det är bra.. det som inte är bra är Hyperinsulinemi.. tyder främst på metabolt syndrom, vilket i sig kan bero på en massa andra grejer!

Dvs om de populära tankarna om att man måste äta extra kolisar för att få upp insulinnivån stämde så skulle iallafall inte 80 % av befolkningen ha några som helst insomningsproblem/inga diabetiker iallafall.. men så är inte fallet!

Utan det är fortfarande normalt insulin, samt proteiner, gärna animaliska sådana som skall trigga insulinutsöndringen.. då sorteras olika aminosyror till olika ställen, där de bäst behövs.. dvs man behöver inte tillsätta extra kolisar.. utan snarare tvärt om, man bör undvika Hyperinsulinemi, vilket vi kan betrakta som en Pandemi!

Inte nog med det, cirka 80% av Serotoninet finns i magtarmkanalens vävnad, det har vi gemensamt med de flesta djurarter.. iallafall så är det ett tecken/en funktion, som antyder tillräcklig tillgång på föda/ett bra habitat!

Motsatsen indikerar att det är dags att byta habitat, det är den främsta biokemiska förklaringsmodellen!

Sååå vad gör då läkemedelsföretag som vill tjäna någon krona.. de tar då givetvis fram mediciner som höjer Serotonin i hjärnan, främst SSRI, Dvs Selektiva Serotonin nedbrytnings hämmare!

Iallafall så har de en otäck biverkan och den är ökad Suicidrisk!

Dvs människor byter inte så lätt habitat.. dvs det är få som kan flytta till en söderhavsö där man kan leva av fisk och cocosnötter!

Iallafall, när det gäller sömnen så var den bättre innan elektrisiteten, tv, sociala medier, för då gick man och lade sig när det blev mörkt, främst för att spara ljus, olja och ved!

14 timmar sedan, MariaF sade:

Beror ofta på en förskjuten kortisolkurva.

I övrigt är jag inne på Erik2s linje -  serotonin/melatonin eftersom TS sover bättre på något mer kolisar.

Tror jag oxå.. dvs förskjuten Melatonin/Histamin-axel!

Dvs man förskjuter inte den axeln hur lätt som helst.. jag har antihistaminer, de gjorde inte ett dugg.. inte ens de receptfria som hade symptom som dåsighet!

Dvs man skriver ut antihistaminer med  dåsighetsbiverkan för de som har svårt att somna på kvällen i rimlig tid!

Angåede TS problem så kan jag tänka mig flera förklaringar.. typ newbie på LCHF/Ketogenare kost, på natten så skall iallafall kroppen slå om från att leva av munnen till att leva av vad vi lagrat under dagen!

Dvs skillnaden mellan anabolt och katabolt tillstånd, det regleras av hormoner/kost/stress/en massa andra saker!

5 timmar sedan, PiaB sade:

Jag har läst någonstans (vet ej var) att sömnsvårigheter vid fasta/strikt LCHF kan bero på adrenalinutsöndring. Men köper även Erik2 förklaring med serotonin/melatoninbrist.

Jag blir inte förvånad om det även kan ingå adrenalin i den hormonsoppa som Erik 2 lämnade recept på ...

• Like 4

Yes i soppan ingår adrenalin. Det är tydigen det som triggar användning av glykogen. Kortisol ingår också, men jag läser lite olika saker kring kortisol, en del säger att det inte är ett stresshormon på riktigt utan att det följer med som ett skydd när framförallt adrenalin river igång. Nån som vet mer?

• Like 5

6 timmar sedan, Erik 2 sade:

Kortisol ingår också, men jag läser lite olika saker kring kortisol, en del säger att det inte är ett stresshormon på riktigt utan att det följer med som ett skydd när framförallt adrenalin river igång.

Det har jag också läst... Just skyddsfunktionen. Det får vi grotta ner oss i tror jag! :) Ska se om jag kan komma på var jag läst om det.

• Like 1
  • Haha 2

11 timmar sedan, PiaB sade:

Jag har läst någonstans (vet ej var) att sömnsvårigheter vid fasta/strikt LCHF kan bero på adrenalinutsöndring. Men köper även Erik2 förklaring med serotonin/melatoninbrist.

Ja så tillvida att den andrenerga effekten är den som triggar uttag ur fettdeåer/glykogendepåer/ökar glukoneogenes i levern!

Dvs vi har fem hormon som höjer glukos men bara en som sänker den!

Dvs kroppen strävar efter ett rätt normalt fastesocker i blodet!

Så vi redovisar de fem vilka är; Adrenalin, Noradrenalin, Kortisol, tillväxthormon, samt Glukagon!

De triggar in i lite olika situationer, men då måste Insulin ner till iallafall normala nivåer.. främst för att öka Glukagon.. iomed att dessa två är nästan komunicerande kärl!.. dessutom från samma körtel!!

Hur som helst, när man går från anabolt tillstånd till katabolt så ökar den andregena effekten, dvs det sätter igång en nedbrytning av tillgängliga energiresurser främst nedbrytning av fett samt triggar ökade mängder av Glukagon!

När kommer då Kortisol och Noradrenalin in som dominerande faktorer jo det gör de vid "Fight and Flight-respons", dvs vid stress/fara för livet/när man är urless på sitt nuvarande liv!

Och tillväxthormon kommer in som en viktig faktor främst vid högt kaloriintag!

Iallafall så är det som så att alla hormonerna samverkar, styr lite olika saker i metabolismen, har alla viktiga funktioner, resten handlar mest om hur man lever sitt liv!

Iallafall så kan man sträva efter att iallafall äta en god kost, det är lite svårare att få ihop ett lyckligt liv, en god utbildning samt en anställning där man är uppskattad, dvs vi är sociala djur!

Så jag återkommer således till vår sociala status, dvs de som lever ett lyckligare liv och har social status, har som regel även högre Serotoninnivåer i hjärnan!

Och med social status menar jag då inte alltid Socioekonomsk status.. även om de verkar vara överepresenterade när det gäller högre Serotoninnivåer!

Nu blev det är sånt där långt inlägg igen, om både ditten o datten, jag skyller det främst på Kortisol!

• Like 4

On 2020-03-14 at 06:06, Håkan M sade:

Även jag vaknar ibland efter 3,5-4 timmar. Det har för mig ett klart samband mellan vad jag ätit dagen innan, speciellt vad jag ätit på kvällen. Kolhydratrikt eller ej spelar ingen roll. Det som påverkar är om jag ätit charkuterier, ost eller något med mycket E-tillsatser. Rent fläsk går bra, men inte bacon. Mat från rena råvaror stör inte sömnen, speciellt god sömn får jag av sallad med råa grönsaker (LCHF-grönsaker) + rent kött, fisk eller ägg + dressing/sås.

Jag antar att du ändrar matvanor om du äter strikt eller lite mer kh. Fundera över vad det är du ändrar.

Hade i säkert 10-15 års tid haft svåra sömnstörningar, svårt att somna, vaknade  ofta och låg vaken länge innan jag kunde somna om. Värst var det om jag vaknade vid 4-5 tiden då var det stört omöjligt att somna om. Ofta blev det max 4-5 timmars sömn per natt, var aldrig utvilad. Provade allt; magnesium, andningsövningar, meditation, mindfulness, olika naturmedel och till sist insomningstabletter om jag hade en särskilt viktig morgondag. Av en ”slump” började jag i sept-19 med ett kalkpulver tillskott (då alla mina kvinnliga anhöriga blivit mer eller mindre  bensköra efter klimakteriet och vårt dricksvatten är väldigt mjukt) Helt plötsligt började jag sova som en stock, blev trött vid 22-tiden, somnade direkt och vaknade pigg och utvilad kl 7. Jag förstod först inte sambandet till kalktillskottet men när jag ätit slut på pulvret blev det ett uppehåll på ca 2 veckor och efter några dagar började jag sova sämre igen. När jag började om med kalken sov jag gott igen och först då såg jag sambandet. Hade inte hört om kalk i detta sammanhang tidigare men när jag försökte hitta några rön så hittade jag en hel del om detta bl.a på kurera.se. Nu tar jag 1 msk kalk och 1/2 msk kokosolja innan sänggåendet och alla mina sömnbesvär är borta sen 7 mån. Hoppas att det håller i sig och kanske det kan hjälpa någon annan.

• Like 5

19 timmar sedan, Lena Rönnholm sade:

Hade i säkert 10-15 års tid haft svåra sömnstörningar, svårt att somna, vaknade  ofta och låg vaken länge innan jag kunde somna om. Värst var det om jag vaknade vid 4-5 tiden då var det stört omöjligt att somna om. Ofta blev det max 4-5 timmars sömn per natt, var aldrig utvilad. Provade allt; magnesium, andningsövningar, meditation, mindfulness, olika naturmedel och till sist insomningstabletter om jag hade en särskilt viktig morgondag. Av en ”slump” började jag i sept-19 med ett kalkpulver tillskott (då alla mina kvinnliga anhöriga blivit mer eller mindre  bensköra efter klimakteriet och vårt dricksvatten är väldigt mjukt) Helt plötsligt började jag sova som en stock, blev trött vid 22-tiden, somnade direkt och vaknade pigg och utvilad kl 7. Jag förstod först inte sambandet till kalktillskottet men när jag ätit slut på pulvret blev det ett uppehåll på ca 2 veckor och efter några dagar började jag sova sämre igen. När jag började om med kalken sov jag gott igen och först då såg jag sambandet. Hade inte hört om kalk i detta sammanhang tidigare men när jag försökte hitta några rön så hittade jag en hel del om detta bl.a på kurera.se. Nu tar jag 1 msk kalk och 1/2 msk kokosolja innan sänggåendet och alla mina sömnbesvär är borta sen 7 mån. Hoppas att det håller i sig och kanske det kan hjälpa någon annan.

Spännande! Vilket kalktillskott använder du? 🙂

• Like 3

Kanske ännu ett bevis för att ett glas varm mjölk innan sänggående är bra för sömnen. 

I den här rapporten har man testat kalciumkanaler och sömn hos möss. Aktiviteten i kanalerna ökar tydligen vid sömn. Oklart om mer kalcium är lösningen från den här studien, men det finns säker andra. 

https://www.sciencedaily.com/releases/2015/06/150627081214.htm

Calcium channels, selective gates in neuron walls, are integral in neuron firing, ensuring that all parts of the brain keep talking to one other. But during sleep, calcium channel activity is increased, keeping a slow rhythm that is different from patterns found during wakefulness. Based on this clue, the scientists removed one type of calcium channel, Cav3.1, and looked at how the absence of that channel's activity affected mouse brain function.

This calcium channel turns out to be a key player in normal sleep. The mice without working Cav3.1 calcium channels took longer to fall asleep than normal mice, and stayed asleep for much shorter periods. "They basically took cat naps," says Llinás. Their brain activity was also abnormal, more like normal wakefulness than sleep. Most importantly, these mice never reached deep, slow-wave sleep. "This means that we have discovered that Cav3.1 is the channel that ultimately supports deep sleep," Llinás says.

• Like 5

On 2020-03-20 at 10:29, Jamtlandstjej sade:

Spännande! Vilket kalktillskott använder du? 🙂

Jag  använder PH-balans kalkpulver. Köper 2 kg påsar... jag blev också av med mina muskelkramper på kuppen 😄 de hade jag försökt behandla med magnesium, kanske blev det obalans när jag tillsatte rätt stora doser Mg. Mg brist är ju det som mest förknippas med både muskelkramp och sömnbesvär. Ja, det är helt otroligt att det var så enkelt, i vart fall för mig. Sömnbesvär kan ju ha så många olika orsaker och minst lika många olika lösningar. 

• Like 1

On 2020-03-20 at 13:50, Cederulla sade:

Lena se då till att samtidigt få i dig dvitamin och k2 vitamin.  Annars risk för hjärt och kärlsjukdom och benskörhet. Läs gärna boken K2 vitamin and the calcium paradox.

Ja, det gör jag 🤗 använder Holistic D-vitamin med K2. Superbra att bli påmind om detta, tror det är många som missar det. Ska absolut se till att läsa den boken...

• Like 2

43 minuter sedan, Jamtlandstjej sade:

Tack! Var köper du det? Låter som det kan bli nästa försök för mig. D, K och Magnesium tar jag redan men sover ändå inte optimalt... 

Har köpt från svenskhalsokost.se och svensktkostillskott.se men finns säkert på fler ställen. Bra att du också tar D3 och K2 samtidigt. Hoppas verkligen att det hjälper dig också 🤗

• Like 1

• 2 years later...
On 2020-03-19 at 15:01, Lena Rönnholm sade:

Hej! Vad spännande! Vad heter kalkpulvret som du tar?

On 2022-05-22 at 16:43, Görel Afzelius sade:

Hej! Vad spännande! Vad heter kalkpulvret som du tar?

Inlägget har ju ett par år på nacken men "pH-balans kalkpulver" från svenskhalsokost.se och svensktkostillskott.se står det längre ner i tråden. :)