Jump to content

Smör som smör

anj

Recommended Posts

Vi är nog många som kan betala lite mera för svenska livsmedel än för importerade. Vi vill stödja det svenska jordbruket om merkostnaden är rimlig. Hittade tidigare franskt smör i liten rund förpackning som var jättegott men dyrt men det finns inte kvar där jag köpte det.

Många av de utländska smörförpackningarna verkar vara 250 gram med högt kilopris. Vi är ju vana vid 1/2-kilopaket för smöret och då blir priset lägre.

Arlas smör har en aning bättre värden, som 52% mättat fett istället för 50% från Valio. Så jag tycker den är lite mer prisvärd fast den är en aning dyrare (samt den ser godare ut).

Viist är det bra att stödja svenska bönder. Men Arla är inte svenskt. Den ägs mest av folk i Danmark.

Arlas smör har en aning bättre värden, som 52% mättat fett istället för 50% från Valio. Så jag tycker den är lite mer prisvärd fast den är en aning dyrare (samt den ser godare ut).

Viist är det bra att stödja svenska bönder. Men Arla är inte svenskt. Den ägs mest av folk i Danmark.

Man lär sig något nytt varje dag. Jag har alltid tänkt att smör är smör, dvs att det skulle ha samma sammansättning oavsett märke. Varför jag trott det det jag inte, mjölkprodukter i övrigt är ju olika så varför skulle smör vara annorlunda?! Jag brukar välja på måfå eller på snyggast förpackning (om priset är ungefär det samma). För tillfället har jag Lindahls, Arlas och Valios hemma. Mitt Valiopaket säger 44 g mättat fett av 80 g fett och Arlapaketet säger 52 g mättat fett av 82 g fett. P Lindahlssmöret finns det inte angivet hur mycket som är mättat av de 80 g fett som paketet innehåller, däremot innehåller det smöret flest kcal... Brukar ha ICAs smör hemma också, men tyvärr inte idag så har ingen koll på vad det innehåller... Vilken djungel! Nu måste jag fundera på vilket jag ska välja i framtiden (eller så får jag ha ett smaktest och välja det som är godast oavsett sammansättning).