Görra!

Vad ska man INTE få i sig under fasta om man vill bibehålla autofagi?

Recommended Posts

Hej!

Jag har fastat till och från ett tag nu, upp till en vecka som mest, men nu tänker jag prova en 14 dagar lång fasta eller mer. Är det någon som vet vad man bör få i sig under en längre fasta, men som INTE bryter autofagiprocessen?

Vad måste man se till att få i sig?

Kan jag ta  mineraler eller kommer det att få autofagin att avstanna?

Och hur är det med vitaminer?

Finns det annat än eventuella vitaminer och mineraler man måste få i sig?

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Proteiner stoppar autofagin.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HelgeK 

Hmm... Menar du alltså att det bara är proteiner som stoppar autofagi? Kolhydrater då? Fett? 🤔 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Görra! sade:

Hej!

Jag har fastat till och från ett tag nu, upp till en vecka som mest, men nu tänker jag prova en 14 dagar lång fasta eller mer. Är det någon som vet vad man bör få i sig under en längre fasta, men som INTE bryter autofagiprocessen?

Vad måste man se till att få i sig?

Kan jag ta  mineraler eller kommer det att få autofagin att avstanna?

Och hur är det med vitaminer?

Finns det annat än eventuella vitaminer och mineraler man måste få i sig?

 

Du får nog förklara för oss vad du menar med syftet att INTE bryta Autofagiprocessen!

Det bryts typ varje gång du äter.. nästan vad som helst!

Iallafall, den pågår hela tiden, dygnet om och är en av kroppens återviningsprocesser.. iallafall tre av dem!

Autofagi är ett vanligt bussword, nästran ingen som uttalar sig om detta vet egentligen vad det handlar om!

Du kan med andra ord äta nästan vad som helst utan att rubba Autofagins mekanismer för det handlar om att dina celler omsätts hela tiden.. dvs allt bryts ner hela tiden, det mesta återvinns och det är bara svinnet i processen som man måste äta för, samt även kalorier, vitaminer, mineraler samt spårämnen!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Autofagi

Grejen med LCHF och normalt protein (0,8-1,5gram per kilo) i snitt över en längre period är att autofagin fortfarande fungerar, så länge man äter riktig mat med näring och kalorier!

Iallafall.. vad jag antar att du är ute efter är i själva verket Lipofagi, dvs nedbrytning av fettceller.. det är inte det enda sättet.. dessutom innefattar Lipofagi alla lipider som dina celler består utav, främst cellmembran!

Så då föreslår jag en annan inriktning, dvs Lipolys, dvs nedbrytning av triglycerider i fettväven, det regleras till väldigt stor del av Insulin via Hormon Sensitive Lipas!

https://en.wikipedia.org/wiki/Hormone-sensitive_lipase

Den processen aktiveras när man går från anabolt tillstånd till katabolt, dvs när kroppen inte lagrar utan tar ut av det som lagrats det man ätit!

Det sker således några timmar.. säg 2-6 timmar efter varje måltid och under en stor del av natten!

Finns fler mekanismer att ta hänsyn till, typ proteolys, där gammalt protein i cellerna bryts ner och där merparten sen återvinns i proteinsyntesen, dvs du behöver inte vara orolig med andra ord, du behöver bara äta protein som motsvarar svinnet, dvs de där cirka 0,8-1,5 gram per kilo i snitt!

Dvs alla våra celler bryts ner hela tiden, de flesta återskapas/återanvänds, de har ett bästa föredatum!

Iallafall, vad gäller fasta.. kort eller lång handlar i förstone mest om skillnaden om Katabola och Anabola processer, dvs åt vilket håll det går!

Hur som helst, det skiftar homeostas, från inlagring till uttag!

Anabolt tillstånd innebär att kroppen har fullt sjå att ta hand om allt som kommer in och lagra det på lämpliga ställen, du har inte mer än några få gram av någon macronutrient i blodet samtidigt.. utifall du är frisk!

Katabolt tillstånd innebär att du lever av dina energidepåer, dvs det du ätit!

När du äter så minskar Autofagi, Lipofagi, Proteolys, Lipolys, glykogenolys, glukoneogenes, ketosis, det är så det skall vara.. kruxet är snarare att ha en Homeostas där man kan äta en näringsrik kost med tillräckligt med kalorier och stå sig på denna till nästa planerade måltid!

Och här börjar problemen.. dvs inget socialt ätande, tacka nej till gratis semla/winerbröd, ät bara riktig mat, typ 1-2-3 gånger per dag!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan, Zepp sade:

Du får nog förklara för oss vad du menar med syftet att INTE bryta Autofagiprocessen!

Det bryts typ varje gång du äter.. nästan vad som helst!

Iallafall, den pågår hela tiden, dygnet om och är en av kroppens återviningsprocesser.. iallafall tre av dem!

Autofagi är ett vanligt bussword, nästran ingen som uttalar sig om detta vet egentligen vad det handlar om!

Du kan med andra ord äta nästan vad som helst utan att rubba Autofagins mekanismer för det handlar om att dina celler omsätts hela tiden.. dvs allt bryts ner hela tiden, det mesta återvinns och det är bara svinnet i processen som man måste äta för, samt även kalorier, vitaminer, mineraler samt spårämnen!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Autofagi

Grejen med LCHF och normalt protein (0,8-1,5gram per kilo) i snitt över en längre period är att autofagin fortfarande fungerar, så länge man äter riktig mat med näring och kalorier!

Iallafall.. vad jag antar att du är ute efter är i själva verket Lipofagi, dvs nedbrytning av fettceller.. det är inte det enda sättet.. dessutom innefattar Lipofagi alla lipider som dina celler består utav, främst cellmembran!

Så då föreslår jag en annan inriktning, dvs Lipolys, dvs nedbrytning av triglycerider i fettväven, det regleras till väldigt stor del av Insulin via Hormon Sensitive Lipas!

https://en.wikipedia.org/wiki/Hormone-sensitive_lipase

Den processen aktiveras när man går från anabolt tillstånd till katabolt, dvs när kroppen inte lagrar utan tar ut av det som lagrats det man ätit!

Det sker således några timmar.. säg 2-6 timmar efter varje måltid och under en stor del av natten!

Finns fler mekanismer att ta hänsyn till, typ proteolys, där gammalt protein i cellerna bryts ner och där merparten sen återvinns i proteinsyntesen, dvs du behöver inte vara orolig med andra ord, du behöver bara äta protein som motsvarar svinnet, dvs de där cirka 0,8-1,5 gram per kilo i snitt!

Dvs alla våra celler bryts ner hela tiden, de flesta återskapas/återanvänds, de har ett bästa föredatum!

Iallafall, vad gäller fasta.. kort eller lång handlar i förstone mest om skillnaden om Katabola och Anabola processer, dvs åt vilket håll det går!

Hur som helst, det skiftar homeostas, från inlagring till uttag!

Anabolt tillstånd innebär att kroppen har fullt sjå att ta hand om allt som kommer in och lagra det på lämpliga ställen, du har inte mer än några få gram av någon macronutrient i blodet samtidigt.. utifall du är frisk!

Katabolt tillstånd innebär att du lever av dina energidepåer, dvs det du ätit!

När du äter så minskar Autofagi, Lipofagi, Proteolys, Lipolys, glykogenolys, glukoneogenes, ketosis, det är så det skall vara.. kruxet är snarare att ha en Homeostas där man kan äta en näringsrik kost med tillräckligt med kalorier och stå sig på denna till nästa planerade måltid!

Och här börjar problemen.. dvs inget socialt ätande, tacka nej till gratis semla/winerbröd, ät bara riktig mat, typ 1-2-3 gånger per dag!

 

Tack Zepp, för att du tagit dig tid att svara mig så utförligt !😃

Jag vet att autofagi alltid förekommer i kroppen, men det ska ju (enligt vad jag har hört och läst) inträda en mer "hardcore" form av autofagi efter ca 48 timmar som är mer effektiv och som skiljer sig på något/några sätt ifrån den "vanliga" autofagin. Jag är absolut ute efter att minska i vikt, men jag vill inte gå miste om "superautofagin", som jag tror att jag har fått igång nu. Har fastat i 72 timmar i skrivande stund 😃 

har du hört något om autofagiprocessen som tar vid efter 48 timmar?

 

Här är citat från Jason Fung som är expert på fasta på kostdoktorn.se:

"Det finns några teoretiska fördelar med att stimulera autofagi, en städningsprocess på cellnivå som ofta kräver 48 timmar av fasta eller mer. För att komma i ketos krävs ofta mer än 36 timmar av fasta. Det finns många teoretiska fördelar, inklusive minskad aptit och större mental skärpa. För att förhindra cancer rekommenderar en del 7-dagarsfasta. Många av dessa fördelar är dock teoretiska eller obevisade. Dock upplever många att en 7-dagarsfasta är mycket lättare än man hade förväntat sig.


Jason Fung"

Här är länken till citatet ovan:

https://www.dietdoctor.com/se/langa-fasteperioder-24-timmar-eller-mer

 

  • Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, Görra! sade:

 

Tack Zepp, för att du tagit dig tid att svara mig så utförligt !😃

Jag vet att autofagi alltid förekommer i kroppen, men det ska ju (enligt vad jag har hört och läst) inträda en mer "hardcore" form av autofagi efter ca 48 timmar som är mer effektiv och som skiljer sig på något/några sätt ifrån den "vanliga" autofagin. Jag är absolut ute efter att minska i vikt, men jag vill inte gå miste om "superautofagin", som jag tror att jag har fått igång nu. Har fastat i 72 timmar i skrivande stund 😃 

har du hört något om autofagiprocessen som tar vid efter 48 timmar?

 

 

Jag har inga som helst problem med att iallafall tänka mig en "superautofagi" efter 48 timmars fasta.. dvs då sätter man sin kropp på prov, diverse överlevnadsprocesser aktiveras!

Det är nog snarare som så att folk som behöver gå ner i främst fettvikt behöver normalisera sin autofagi men särskildt Lipolysen, dvs nedbrytningen av triglycerider i fettväven!

Släpp själva Autofagin som huvudfaktor om du är frisk iallafall, den finns där hela tiden, den är till stora delar beroende utav skillnaden mellan anabolt och katabolt tillstånd!

Dvs superautofagi, med Lipofagi handlar främst om nedbrytningen och omsättningen av dina cellers membrans innehåll av aminosyror och lipider, koncentrera dig mer på lipolysen, dvs uttag av/nedbrytning av triglycerider lagrade i fettväven, dvs det som är lagrat som extra energi innanför cellmembranen!

Och det styrs till stora delar utav Insulin och fastesocker.

Dvs det handlar rätt ofta om regleringen mellan HSL och LPL!

Och hur ser då ut.. jo dina triglycerider i fettväven bryts oxå ständigt ned, de har oxå bäst föredatum, då spjälkas de i lipolysen i fettsyror och glycerol, sker hela dygnet!

Om glukos och Insulin är högt så aktiveras HSL och det bildas nya triglycerider att lagras i fettväven, utifall glukos och insulin är normalt, så förenas fettsyrorna med Albumin och bildar då något som kallas för antingen FFA (fria fettsyror) eller NEFA (Non Estrified Fatty Acids).. många namn, de är hur som helst tillgängliga för alla celler som energi och glycerolet går till levern där de går in i Glukoneogenes, dvs de omvandlas till glukos.

Såå Superautofagi är för mig ett främmande uttryck/bussword.. kanske främst en överlevnadsmekanism för desperata personer, själva uttrycket altså!

Dvs det handlar då om extrema situationer, där kroppen hanterar och återvinner allt den behöver för att överleva?

Summa summarum.. enligt vad du skrivit så är det inte så mycket Autofagi/Lipofagi du behöver, utan mer utav Lipoplys och litta mer Katabol homeostas, dvs mer uttag ur fettdepåer, det är främst detta som den här siten handlar om, dvs äta riktig mat, en rätt hög andel fett i form av E%/dvs av kalorierna.. protein för din vikt/normal vikt för din längd iallafall.. eventuellt mer mot ketogen homeostas, inte mer kalorier än vad man behöver, inte fler måltider än vad man behöver!

Vissa med metabola problem kan behöva fasta en del, vilket inte får förväxlas med rätt så normal måltidsfrekvens på LCHF, som brukar landa på 1-2 måltider per dag!

  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, Zepp sade:

Jag har inga som helst problem med att iallafall tänka mig en "superautofagi" efter 48 timmars fasta.. dvs då sätter man sin kropp på prov, diverse överlevnadsprocesser aktiveras!

Det är nog snarare som så att folk som behöver gå ner i främst fettvikt behöver normalisera sin autofagi men särskildt Lipolysen, dvs nedbrytningen av triglycerider i fettväven!

Släpp själva Autofagin som huvudfaktor om du är frisk iallafall, den finns där hela tiden, den är till stora delar beroende utav skillnaden mellan anabolt och katabolt tillstånd!

Dvs superautofagi, med Lipofagi handlar främst om nedbrytningen och omsättningen av dina cellers membrans innehåll av aminosyror och lipider, koncentrera dig mer på lipolysen, dvs uttag av/nedbrytning av triglycerider lagrade i fettväven, dvs det som är lagrat som extra energi innanför cellmembranen!

Och det styrs till stora delar utav Insulin och fastesocker.

Dvs det handlar rätt ofta om regleringen mellan HSL och LPL!

Och hur ser då ut.. jo dina triglycerider i fettväven bryts oxå ständigt ned, de har oxå bäst föredatum, då spjälkas de i lipolysen i fettsyror och glycerol, sker hela dygnet!

Om glukos och Insulin är högt så aktiveras HSL och det bildas nya triglycerider att lagras i fettväven, utifall glukos och insulin är normalt, så förenas fettsyrorna med Albumin och bildar då något som kallas för antingen FFA (fria fettsyror) eller NEFA (Non Estrified Fatty Acids).. många namn, de är hur som helst tillgängliga för alla celler som energi och glycerolet går till levern där de går in i Glukoneogenes, dvs de omvandlas till glukos.

Såå Superautofagi är för mig ett främmande uttryck/bussword.. kanske främst en överlevnadsmekanism för desperata personer, själva uttrycket altså!

Dvs det handlar då om extrema situationer, där kroppen hanterar och återvinner allt den behöver för att överleva?

Summa summarum.. enligt vad du skrivit så är det inte så mycket Autofagi/Lipofagi du behöver, utan mer utav Lipoplys och litta mer Katabol homeostas, dvs mer uttag ur fettdepåer, det är främst detta som den här siten handlar om, dvs äta riktig mat, en rätt hög andel fett i form av E%/dvs av kalorierna.. protein för din vikt/normal vikt för din längd iallafall.. eventuellt mer mot ketogen homeostas, inte mer kalorier än vad man behöver, inte fler måltider än vad man behöver!

Vissa med metabola problem kan behöva fasta en del, vilket inte får förväxlas med rätt så normal måltidsfrekvens på LCHF, som brukar landa på 1-2 måltider per dag!

Tack Zepp för ännu ett oerhört utförligt svar!

Det är mycket nytt för mig, så jag kommer nog att behöva lusläsa det flera gånger innan allt går in i mitt huvud tror jag 😃 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2020-03-18 at 06:10, DRAKULLA sade:

 

DRAKULLA , Tack för videon! 😃

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.