Jump to content

Fetter

sth07

Recommended Posts

VÄLKOMMEN till Forumet, sth07!

Jag är en sån människa. Det är "genetiskt". Jag och några släktingar har för dåligt med saltsyra i magsäcken (=läkardiagnos). Men det går att ordna genom att äta saltsyretabletter, gärna med tillsats av peptin.

Det gick åt många saltsyrepiller i början av min LCHF-karriär...  Konstigt nog har kroppen anpassat sig, så nu är det mycket sällan jag behöver något tillskott av saltsyra. Men jag har alltid en burk på lut, för konsekvenserna av ett akut tillstånd av saltsyreunderskott är väldigt otrevliga.

Min dagliga måltidsdryck är vatten med en msk äppelcidervinäger, vilket möjligen kan vara till hjälp för att hålla syrligheten på en god nivå.

• Like 4

Vad tänker du på när du skriver "inte klarar av väldigt fet mat" ? 

Galla och lipasenzym behövs för att finfödela fettet så att det kan tas upp för transport. Han man levt ett lågfettliv är risken stor att man har byggt upp ett lager med stenar i gallblåsan som hindrar och försvårar gallblåsans funktion - man kan uppleva illamående mm när man äter fett och gallblåsan aktiveras. Man kanske inte ens har en gallblåsa efter operation. Har man leverproblem (fettlever efter ett liv med socker tex) kan produktionen av galla och enzymer vara försämrad. Det finns också viss genetik kring fettupptag och fettransport. 

Effekten av dålig fetthantering är framförallt att fett försvinner ut i toastolen.

• Like 3

2 timmar sedan, HelgeK sade:

Erik 2

Jag skrev alltså inte "inte klarar av väldigt fet mat"  Det finns många olika problem man kan ha med levern, och jag har varken kunskap eller lust att försöka reda ut det.

•  

Jag tolkade Erik 2:s fråga som att han ställde den till sth07 som i sitt inlägg skrev "Undrar om någon vet varför vissa människor inte klarar av väldigt fet mat."

Jag är också nyfiken på vilka "symtom" sth07 syftar på med den formuleringen.

• Like 3