Popular Post Jamtlandstjej Posted March 18, 2020 Popular Post Share Posted March 18, 2020 I går var det dags för det årliga besöket hos min tandläkare. En tandläkare som jag känner sen länge. Hon började som tandhygienist hos min dåvarande tandläkare för att sen utbilda sig till tandläkare och starta egen klinik. Hon har alltså god kännedom om min (usla) tandhälsa. Som den var innan LCHF. Redan som barn så var mina mjölktänder mycket dåliga. Innan fluortantens och lördagsgodisets intåg och med ett stort sötsug, var mina mjölktänder usla. Fick till och med dra en på grund av tandvärk. Sen fortsatte det så med mina permanenta tänder. I stort sett alla tänder är lagade med några rejäla rotfyllningar och till och med en hel krona (!) av amalgam. (den skulle jag vilja ta bort men det är en annan historia...) Nåväl, sen kom LCHF in i mitt liv. Halvt om halvt sen 2002 men "på riktigt" 2009. Nu bara ler min tandläkare när jag kommer dit och säger själv att hon är helt förundrad över min tandhälsa och att jag är det bästa beviset på kostens betydelse för tandhälsan! Inte ett hål, trots att det finns många skarvar där det lätt kan bildas nya. Gamla "tvåor", som de säger. Alltså "början" till det som kan bli hål, som jag haft i massor med år men som inte utvecklas/försämras. Inte en tillstymmelse till plack! Ja, vi som hänger på den här sidan är ju knappast förvånande, men jag tycker det är så skönt att höra från en som inte är "frälst" att det är så tydligt att maten har så stor betydelse! Och då inte bara rent socker utan även andra "kletiga" kolhydrater, som flingor och bröd. I går så sa jag till henne att hon även kan lägga till en parameter till i detta, och det är att jag använder fluorfri tandkräm och har gjort i många år! Alltså ytterligare ett tecken. Skulle möjligen börja köra med oil-pulling för att se om jag kan få tvåorna att reversera, har hört sägas att det kan funka, men är rätt nöjd med att det bara är som det är. Det enda som kan hända nu är att de gamla amalgamlagningarna går sönder, det har hänt några gånger. Fördelen med det är att det snart inte finns nåt amalgam kvar i min mun. 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Katerina Posted March 18, 2020 Popular Post Share Posted March 18, 2020 Jag skulle kunna skriva mitt namn under din berättelse @Jamtlandstjej. Precis så dåliga var mina tänder under hela min uppväxt och tills jag insåg fördelarna med socker- och stärkelsefri kost. Tandläkarbesöken var fruktade företeelser då jag var barn. Jag hade alltid hål och ibland var jag tvungen att dra ut tänder. Jag håller helt med dig att man ska inte ge bara det vita sockret och allt det söta skulden för att tänderna ruttnar sönder. Det är definitivt allt det kletiga stärkelserika maten som bröd, flingor, pasta, pizza etc som hade samma verkan på mina tänder för jag åt inte mycket sött. Jag var tvungen att gå på kontroller hos tandläkare och tandhygienist två gånger per år och de lyckades hitta något att laga varje gång. Det var ett ständigt orosmoln på min himmel att jag skulle få löständer vid 50-60 års ålder och senare skulle behöva äta puree resten av mitt liv. Det är så skönt att hitta en lösning som fungerar för tandläkaren gör inte att tänderna blir bättre, den städar bara bort det värsta av skadegörelsen. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 18, 2020 Share Posted March 18, 2020 Vad olika vi är! Min tandläkare frågade mig när jag var i 22-årsåldern om inte jag "snaskade som alla vi andra" bara för att jag aldrig haft hål. När jag var 14 kom stadens chefstandläkare ut i väntrummet och sa att "det är sådana som du som gör oss tandläkare arbetslösa!" och flinade. Det är så härligt att se att ni som inte är så lyckligt lottade som jag vad gäller tandkvalitet får sådana fantastiska förändringar!! 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted March 18, 2020 Share Posted March 18, 2020 Jag har också nyligen varit på tandläkarbesök. Jag tror inte jag ljuger om jag säger att jag aldrig haft hål sedan jag började med LCHF för drygt 10 år sedan. Har nog sammanlagt lagat 4-5 tänder tror jag. Tandläkaren gav mig en massa beröm, tydligen är det sällsynt med 60-åringar som har så få lagningar. Tyvärr får jag lätt tandsten, så jag var tvungen att utsätta mig för en tandhygienist som rengjorde och putsade. Men jag vågade inte säga att jag inte använder tandkräm. Jag doppar tandborsten i kokosolja och ofta också i salt. Jag vet inte om mina "tvåor" försvunnit, men de senaste 3-4 besöken har de inte nämnts. Och nästa besök bestämdes ske om två år. Jag sa också nej tack till fluorlackning. Jag förstod inte poängen med det, det är ju något som används emot karies, och just det hade jag ju inget problem med. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casaramon Posted March 25, 2020 Share Posted March 25, 2020 Jag är 71 år och har inte haft ett nytt hål i tänderna på 45 år. Däremot har jag fått laga om gamla lagningar, amalgam. Och får också en del tandsten. Så om Lchf har gett mej bättre tänder är svårt att säga. Har varit Lchf-are i 13 år nu. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted March 26, 2020 Share Posted March 26, 2020 När jag var ung, så lagade tandläkarna sånt som möjligen skulle kunna bli hål, för säkerhets skull. När jag blev vuxen tyckte tandläkaren "vi väntar och ser om det blir hål". Ofta blev det inte det. Jag lagade hål, men ganska sällan. Numera är det bara gamla lagningar som behöver göras om ibland. Och så tandsten. Jag talar om för tandläkare och tandhygienist: Nej, använder inte fluor. Nej, använder inte tandkräm (kokosolja eller MSM). De tittar på mig som om jag kom från yttre rymden....så kan man väl inte göra? Men du skulle kunna börja med fluor!! Varför det? Ja, plastlagningar krymper. Och fluor stärker tänderna. (eller hur nu resonemanget gick...). Tack, men nej tack. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts