Jump to content

LCHF och tandhälsa

Jamtlandstjej

Recommended Posts

Vad olika vi är! Min tandläkare frågade mig när jag var i 22-årsåldern om inte jag "snaskade som alla vi andra" bara för att jag aldrig haft hål. När jag var 14 kom stadens chefstandläkare ut i väntrummet och sa att "det är sådana som du som gör oss tandläkare arbetslösa!" och flinade. Det är så härligt att se att ni som inte är så lyckligt lottade som jag vad gäller tandkvalitet får sådana fantastiska förändringar!! 

• Like 4
  • Haha 1

Jag har också nyligen varit på tandläkarbesök. Jag tror inte jag ljuger om jag säger att jag aldrig haft hål sedan jag började med LCHF för drygt 10 år sedan. Har nog sammanlagt lagat 4-5 tänder tror jag. Tandläkaren gav mig en massa beröm, tydligen är det sällsynt med 60-åringar som har så få lagningar. Tyvärr får jag lätt tandsten, så jag var tvungen att utsätta mig för en tandhygienist som rengjorde och putsade. Men jag vågade inte säga att jag inte använder tandkräm. Jag doppar tandborsten i kokosolja och ofta också i salt. Jag vet inte om mina "tvåor" försvunnit, men de senaste 3-4 besöken har de inte nämnts. Och nästa besök bestämdes ske om två år. Jag sa också nej tack till fluorlackning. Jag förstod inte poängen med det, det är ju något som används emot karies, och just det hade jag ju inget problem med. 😃

• Like 6

Jag är 71 år och har inte haft ett nytt hål i tänderna på 45 år. Däremot har jag fått laga om gamla lagningar, amalgam. Och får också en del tandsten. Så om Lchf  har gett mej bättre tänder är svårt att säga. Har varit Lchf-are i 13 år nu.

• Like 7

När jag var ung, så lagade tandläkarna sånt som möjligen skulle kunna bli hål, för säkerhets skull. När jag blev vuxen tyckte tandläkaren "vi väntar och ser om det blir hål". Ofta blev det inte det. Jag lagade hål, men ganska sällan. Numera är det bara gamla lagningar som behöver göras om ibland. Och så tandsten.

Jag talar om för tandläkare och tandhygienist: Nej, använder inte fluor. Nej, använder inte tandkräm (kokosolja eller MSM). De tittar på mig som om jag kom från yttre rymden....så kan man väl inte göra?

Men du skulle kunna börja med fluor!! Varför det? Ja, plastlagningar krymper. Och fluor stärker tänderna. (eller hur nu resonemanget gick...). Tack, men nej tack.

• Like 7