Jump to content

När kommer viktminskning?

Ewa

Recommended Posts

Hej!

Jag började med LCHF för några veckor sedan (inne på v7) och har bla följt 2-veckors utmaningen. MEN jag går inte ner i vikt. Förstår att det är olika från person till person. Första veckan gick jag upp 2 kilo, mindre kul, veckan därpå så var min mage så svullen så jag såg ut att vara gravid i 9:e månad (inte heller kul) Sen har magen försvunnit, äter inget mellan måltiderna och jag tycker min värk har blivit bättre. Så det är ju bra hälsovinster. MEN jag har ca 8 kg som jag vill bli av med. Har ett stillasittande jobb men går ca 4-5 km några dagar i veckan. Njuter av vitt vin och följer nu menyerna här inne enl Strikt schema. TIPS på vad jag kan göra för att få igång min viktminskning? Har en andedräkt som en död råtta men enl stickorna (vet att de ej är helt tillförliga) men där är jag inte ens i närheten av ketos.

• Like 1

Till att börja med skulle jag skippa vinet. Om levern behöver hantera alkohol kommer hanteringen av fett i andra hand.

Sen kanske du får se över fördelningen. Har du kostregistrerat via kostbevakningen.se så du ser hur du ligger till? Din svullna mage kan också vara ett tecken på att du reagerar på mjölkprodukter. Det kan också vara att du äter mera fibrer än din mage är van.

• Like 3

Det är ju knappast dagligen jag dricker vin och inga stora mängder. Magen försvann efter drygt en vecka. Jag följer kostschemat men ingen viktminskning, men det är bara att nöta på. Hade dock önskat att det gick lite fortare...

• Like 2

Det är inte så mycket du berättar så det är lite svårt att tipsa... Som @Jamtlandstjej skriver kan mejerier vara en bov för att förhindra viktminskning. Det kan också vara din ålder och hormonförändringar. Ibland behöver kroppen läka först innan den släpper på fettet, typ om din lymfa och/eller lever haft fullt upp ett tag så behöver de systemen komma i fas. Eller så är det stress, finns inget som är så bra på att skydda fettet som det! I synnerhet det som sitter på magen...

• Like 7

11 timmar sedan, Ewa sade:

Sen har magen försvunnit, äter inget mellan måltiderna och jag tycker min värk har blivit bättre. Så det är ju bra hälsovinster. MEN jag har ca 8 kg som jag vill bli av med.

Toppen med hälsovinsterna. Dom brukar i allmänhet komma före viktminskning så håll ut. Sen har skriver du att du (bara) har 8 kg som du vill bli av med. Verkar vara vanligt att det tar längre tid när det inte är så stor övervikt. Om det nu är övervikt i ditt fall. Det kan ju vara så att du tycker att du väger för mycket, men din kropp tycker det är en alldeles lagom vikt. Så då undrar jag hur lång du är och vad du väger?

• Like 7

Ja hälsovinsterna är jättebra! Jag är 1,72 och väger idag 78-79 kg och vill helst väga 68-69 men kommer bli nöjd om jag kommer ner till  70 kg.. Tycker bara det är tråkigt att jag inte ens går ner något alls utan står helt stilla. Äter ju veckomenyerna härifrån, strikt. 

• Like 1

28 minuter sedan, Ewa sade:

@cederulla  Jag är 53 år, har dock varit i klimakteriet för många år sedan.

Försattes du i klimakteriet tidigt? För efter klimakteriet ÄR det svårare, i alla fall om man tittar på mångas erfarenheter. 

• Like 1

@MariaFjag var runt 40-45 år när jag var i klimakteriet. Har dock lyckats gå ner efter det, men nu sitter kilona som berget. Men jag kämpar vidare, trivs med LCHF och hoppas min kropp snart fattar att den ska släppa loss några kilo på mig!

• Like 3

1 timme sedan, Ewa sade:

@MariaFjag var runt 40-45 år när jag var i klimakteriet. Har dock lyckats gå ner efter det, men nu sitter kilona som berget. Men jag kämpar vidare, trivs med LCHF och hoppas min kropp snart fattar att den ska släppa loss några kilo på mig!

Kan du ge lite mer info kanske? Hur åt du för 7v sedan? "Vanlig mat" med bröd, potatis, ris som bas eller något annat? Hur äter du nu? Hur strikt är du, menyerna har väl olika nivåer (du skrev strikt men jag är osäker på om det är det som är 20g kolh/dygn)? Använder du sötningsmedel? LCHF-bakar du? Använder du mejerier? Använder du mediciner? Kosttillskott? 

Vi är mycket riktigt alla olika och ibland behöver man lite mer (tro't eller ej) kolhydrater för att få nåt att hända. En del behöver stötta lever och lymfa i första hand (sök ALP hos Anna Hallén). En del behöver närmast nolla kolhydraterna, andra behöver ta till fasta. Ibland räcker det som sagt med att utesluta mejerier. Det är ett väldigt pusslande men oftast vill man avvakta lite längre innan man tar till det så har du tålamod så låt det gå i alla fall 3-4mån innan du modifierar allt för mycket. 

• Like 3

@MariaFTidigare åt jag både bröd, pasta, ris och potatis samt smörgåsar. Nu äter jag inget av det längre, Ibland Rootpasta istf vanlig pasta, har Oopsi i frysen men som jag knappt har ätit.  I början skrev jag in allt i appen Lifesumappen och hamnade då på ca 5-15 kh/dag. Har nu dragit ner på ägg och vispgrädde men äter fortfarande ost, gärna i rullar med bregott,.

En typisk dag kan se ut så här ungefär: Frukost ost/skinkrullar med bregott/oopis med pålägg och bregott. Lunch. Lax med broccolimos/ kött med vitlökssmör och kokt blomkål. Middagen är oftast liknande lunchen (Har matlåda till jobb så drf blir det oftast rester till lunch).

Skulle jag vara hungrig där emmellan vilket inte är så ofta nu för tiden så blir det tex en avocado eller ngn skiva ost. Tidigare ägg m majonäs men är sååå trött på ägg nu haha.

Dricker ca 2-3 liter vatten/dag och har dragit ner på vinet.

Försöker gå några kvällspromenader ett par ggr i veckan.

Som sagt jag tycker jag gör allt rätt men förstår att ngt är fel, eller att jag helt enkelt får låta kroppen bestämma när jag ska börja gå ner i vikt. 8-10 kilo är ju dock en del som ska bort, förstår om det hade rört sig om 3-4 kilo.  Tackolov gillar jag LCHF så kommer fortsätta äta så.

• Like 2

1 timme sedan, Ewa sade:

Som sagt jag tycker jag gör allt rätt men förstår att ngt är fel, eller att jag helt enkelt får låta kroppen bestämma när jag ska börja gå ner i vikt. 8-10 kilo är ju dock en del som ska bort, förstår om det hade rört sig om 3-4 kilo.  Tackolov gillar jag LCHF så kommer fortsätta äta så.

Tror du har kommit på hur det är. Du gör alla rätt, men det hjälper inte. Kroppen bestämmer själv helt enkelt. Jag gjorde alla rätt när jag kom i klimakteriet, men jag gick sakta men säkert upp i vikt ändå. Utan att jag gjorde någon speciell förändring började jag gå ner. Nu efter utbrändhet och en bröstcanceroperation äter jag betydligt mer än jag gjort på flera år. Och nu har jag fullt upp för att behålla min lägre vikt och inte gå ner ännu mer. 

• Like 6

4 timmar sedan, Ewa sade:

@MariaFTidigare åt jag både bröd, pasta, ris och potatis samt smörgåsar. Nu äter jag inget av det längre, Ibland Rootpasta istf vanlig pasta, har Oopsi i frysen men som jag knappt har ätit.  I början skrev jag in allt i appen Lifesumappen och hamnade då på ca 5-15 kh/dag. Har nu dragit ner på ägg och vispgrädde men äter fortfarande ost, gärna i rullar med bregott,.

En typisk dag kan se ut så här ungefär: Frukost ost/skinkrullar med bregott/oopis med pålägg och bregott. Lunch. Lax med broccolimos/ kött med vitlökssmör och kokt blomkål. Middagen är oftast liknande lunchen (Har matlåda till jobb så drf blir det oftast rester till lunch).

Skulle jag vara hungrig där emmellan vilket inte är så ofta nu för tiden så blir det tex en avocado eller ngn skiva ost. Tidigare ägg m majonäs men är sååå trött på ägg nu haha.

Försöker gå några kvällspromenader ett par ggr i veckan.

Jag skulle rekommendera att du slutar med ostskivor och ost&skinkrullar med Bregott till frukost eller mellis. Det är sannerligen inte alla förunnat att kunna äta denna delikatess mellan huvudmålen och samtidigt gå ner i vikt. Delvis för att det leder till överätning eller så är det osten som sätter käppar i hjulen. Sen är ju smör såklart att fördra framför Bregott som innehåller en hel del rapsolja.

Ät hellre mer lax, kött och broccolimos, blomkål, andra grönsaker eller vad din lunch och middag består av. Blir du hungrig mellan målen så har du ätit för lite, men blir det kris så koka t.ex ett ägg eller ät en pannbiff eller ngt som är mer matmässigt. Nu är du extremt trött på ägg eller hur haha? Men då vet du i alla fall om du är hungrig på riktigt.  

Men just det här ostrullandet med Bregott och gurkskiva i mitten alltså supervarning, jag vet inte hur många(främst kvinnor) som testat LCHF och inte kommer någon vart p.g.a det. En annan fälla är grekisk yoghurt med nötter och bär, som kan verka okej rent kolhydratsmässigt men ändå sabbar viktnedgången för en hel del. Ska du äta mejerier så använd det för att piffa upp middagen/lunchen, så är det mindre risk att du äter för mycket av det.  

Funkar inte det så får du testa runt lite och främst ration protein, fett och grönsaker. Vissa behöver äta superstrikt för att komma bort från en envis viktplatå medan det för andra kan lösa sig genom att göra det motsatta, äta lite mindre fett och mer grönsaker. 

• Like 2

6 timmar sedan, Ewa sade:

Låter oerhört mycket! Jag förmodar att du i viktminskningssyfte dricker mycket för att hindra kroppen att ta upp för mycket näringsämnen. Kanske har du tänkt dig att ge mättnadskänslor genom att spänna ut magen med vatten. Har du tänkt på att du samtidigt späder ut och förlorar viktiga mineraler och vitaminer?

Ytterligare viktigt att tänka på, är att du genom att dricka dessa mastodontmängder vatten, späder magsyran med höjning av pH-värdet som följd och därigenom allvarligt snedvrider metabolismen. 

En bra grundrekommendation är nog att du börjar följa kroppens signalsystem - drick bara när du är törstig. Redan en liter vatten dagligen, utöver vätskan i maten, är mycket, såvida du inte ägnar dig åt ständig fysisk träning eller hårt, svettdrivande dagligt arbete. Bättre annars att låta LCHF-kosten göra verkan - men då måste fettet i maten ges tillfälle att ge de mättnadskänslor som eftersträvas. Att byta ut dessa mot stor volym vatten är inte att rekommendera!

P.S.

Ett glas vin om dagen skadar ingen. Tvärt om får du ytterligare förbättringar t.ex. genom ökat HDL-värde.

• Like 3

5 timmar sedan, MariaF sade:

Jo, enligt vissa källor (kolla Martina Johansson). Alkohol är ett gift. 

Ja visst, så också vatten. I små mängder har alkohol statistiskt visat sig ha positiva effekter. Ancel Keys valde bort Frankrike 1930 som bas för koststudier, eftersom man där åt såväl fet mat som drack champis och sprit utan hjärtinfarkter etc..

Under åren har jag intresserat mig mycket för vin som krydda (vilken krydda kan bättre än ett glas rödvin förhöja smaken på ett köttstycke?) och i vad mån vinet kan anses skadligt eller nyttigt.

Visst har LCHF sannolikt mest medverkat till att jag, sedan jag inledde min kostväxling, sluppit huvuddelen av mina ålderssymtom (det metabola syndromet med diabetes 2, högt blodtryck, "fel" lipidprofil) men  tveklöst har dock mitt vindrickande, i varje fall på de två första punkterna nedan, medverkat perfekt vid sidan av LCHF. 

Åren bakåt har jag följt mängder av studier, stora som små, som kan sammanfattas enligt följande:

Ett glas rött vin till maten anses ge fördelar

Mina anteckningar säger att vid en jämförelse mellan absolutisten och vindrickaren - den senare enligt många studier statistiskt förefaller ha följande fördelar (gäller främst max. ett glas rödvin dagligen):

• Minskar risken för uppkomsten av diabetes 2 med 30%
  • Ökar HDL-kolesterolet med 12%  (ökar effektiviteten för rensning av artärer från oxiderat eller övr. förbrukat kolesterol i blodkärlen)
  • Ökar antioxidanter bl.a. flavonoider som skyddar celler/vävnader mot cancer och hjärtsjukdomar.
  • Ovanstående kan begränsa åderförkalkning - en rad studier visar enligt ovanstående att dessa föreningar verkar aktivt för att begränsa risken för uppkomst/fortsättning av åderförkalkning (uppbyggnad av plack i artärerna).
  • Minskar risken för hjärtsjukdomar med 20%
  • Minskar risken för hjärtattack med 30 %
  • Antyder minskning av risken för stroke med 20%
  • Sänker blodtrycket
  • Halverar risken  för förtida död
  • Medverkar till bättre tarm/mikrobmiljö - fördelning av bra bakterier (rött vin bättre än med öl, cider, sprit)
  • Ökar kroppens förbränning (stöder viktminskning)
  • Sänker stress och ångest
  • håller kvar minnesfunktionen bättre än för absolutisten
  • minskar risken för sämre syn
  • Minskar risken för demens, Alzheimers sjukdom, Parkinson
  • Minskar sannolikheten för gallsten
  • halverar risken för livmodercancer
  • halverar risken för prostatacancer
  • håller andelen omega 3 på högre nivå i kroppen
  • håller kvar benstommens täthet
  • minskar risken (10%) för vissa typer av infektioner
  • en rad andra positiva parametrar som jag inte vill tynga ner med

Man bör naturligtvis vara medveten om att en rad osäkerhetsmoment finns vid studier på området. Ovanstående representerar tolkningar som ansvariga för bakomliggande studier står för.

Mig förefaller vettigt att utgå från pricipen "ingen rök utan eld". Visst finns några studier som antyder att man i vissa fall inte kan se skillnad mellan 0 glas vin (läs=absolutisten) och ett glas vin per dag men i sådant fall, får för min del själva njutningen stå för avgörandet.

Det förefaller inte sannolikt att allt positivt som sagts om ett glas rödvin, skulle vara fel. Med tanke på att jag närmar mig 90 års ålder, förefaller vinet i varje fall inte "ännu" ha inneburit märkbara nackdelar. Intressant är att risken för vissa typer av cancer kan vara något förhöjd, samtidigt som risken för andra cancerformer anses reducerade.

Trots de fördelar (med de osäkerhetsmoment som tolkningen av befintliga studier kan innebära) som kan finnas med ett glas vin, måste alla vara klara med en sak, speciellt vid åldrar över 65 -75 -  varje ytterligare glas innebär stora nackdelar. Så... här kan finnas ett visst behov av karaktär! Du som saknar förmåga till måttlighet - håll dig ifrån alla alkoholhaltiga drycker!!!bild.png.75e919f5548a1d19636cc8e8a343741d.png

• Like 2
  • Thanks 1

15 timmar sedan, Elinor sade:

Jag skulle rekommendera att du slutar med ostskivor och ost&skinkrullar med Bregott till frukost eller mellis. Det är sannerligen inte alla förunnat att kunna äta denna delikatess mellan huvudmålen och samtidigt gå ner i vikt. Delvis för att det leder till överätning eller så är det osten som sätter käppar i hjulen. Sen är ju smör såklart att fördra framför Bregott som innehåller en hel del rapsolja.

Ät hellre mer lax, kött och broccolimos, blomkål, andra grönsaker eller vad din lunch och middag består av. Blir du hungrig mellan målen så har du ätit för lite, men blir det kris så koka t.ex ett ägg eller ät en pannbiff eller ngt som är mer matmässigt. Nu är du extremt trött på ägg eller hur haha? Men då vet du i alla fall om du är hungrig på riktigt.  

Men just det här ostrullandet med Bregott och gurkskiva i mitten alltså supervarning, jag vet inte hur många(främst kvinnor) som testat LCHF och inte kommer någon vart p.g.a det. En annan fälla är grekisk yoghurt med nötter och bär, som kan verka okej rent kolhydratsmässigt men ändå sabbar viktnedgången för en hel del. Ska du äta mejerier så använd det för att piffa upp middagen/lunchen, så är det mindre risk att du äter för mycket av det.  

Funkar inte det så får du testa runt lite och främst ration protein, fett och grönsaker. Vissa behöver äta superstrikt för att komma bort från en envis viktplatå medan det för andra kan lösa sig genom att göra det motsatta, äta lite mindre fett och mer grönsaker. 

Ja det kan ju vara ostrullarna som sätter käppar i hjulet, ska ta bort dom. Grekisk Yoghurt har jag inte börjat äta än så det är inget jag kan dra ner på, men tack för tipset. Ja dessa ägg.... Tack för ditt svar!

• Like 1

12 timmar sedan, Nils Engström sade:

Låter oerhört mycket! Jag förmodar att du i viktminskningssyfte dricker mycket för att hindra kroppen att ta upp för mycket näringsämnen. Kanske har du tänkt dig att ge mättnadskänslor genom att spänna ut magen med vatten. Har du tänkt på att du samtidigt späder ut och förlorar viktiga mineraler och vitaminer?

Ytterligare viktigt att tänka på, är att du genom att dricka dessa mastodontmängder vatten, späder magsyran med höjning av pH-värdet som följd och därigenom allvarligt snedvrider metabolismen. 

En bra grundrekommendation är nog att du börjar följa kroppens signalsystem - drick bara när du är törstig. Redan en liter vatten dagligen, utöver vätskan i maten, är mycket, såvida du inte ägnar dig åt ständig fysisk träning eller hårt, svettdrivande dagligt arbete. Bättre annars att låta LCHF-kosten göra verkan - men då måste fettet i maten ges tillfälle att ge de mättnadskänslor som eftersträvas. Att byta ut dessa mot stor volym vatten är inte att rekommendera!

P.S.

Ett glas vin om dagen skadar ingen. Tvärt om får du ytterligare förbättringar t.ex. genom ökat HDL-värde.

Oj, jag som trodde det var bra med mycket vatten! Tack för tipset ska dra ner på det direkt! Som du säger magen blir ju väldigt svullen när jag dricker den mängden, de dagarna som jag inte får i mig så mycket så svullnar jag inte så mycket. Ja ett glas vin är ju inte helt fel. 

• Like 4

Jag skulle inte kunna dricka ett glas vin varje dag. Anledningen till det är att jag är så "billig i drift" att jag blir berusad på ett glas vin. Ja ett halvt glas räcker till det. Det hänger väl också samman med att min kropp inte är van att alkohol kommer in i systemet. Jag är inte absolutist men dricker väldigt lite och sällan. Jag tycker om smaken av vin men inte berusningen. Dessutom så för förbränningen av maten/bearbetningen i magen, är det ju bäst att inte dricka alls TILL maten. Rekommendationerna brukar ju vara att dricka en halvtimme före eller efter, för att magsyrorna ska få jobba i fred...

• Like 4

Bra att veta att levern som deltar i fettförbränningsprocessen så att du kan nyttja det fettet du förbränner går direkt över till att rensa alkoholen ur blodet när man dricker sprit. Så om man vill se till att fettförbränningen prioriteras så ska man låta bli spriten. Samma gäller fruktos i alla former. Om man tror att det är nyttigt att äta frukt - tänk om. 

Problemet med ostar och mjölkprodukter ligger framförallt i att vissa av oss kan sakna lactobaciller i tarmarna, dvs bakterier som lever på och i mjölk. Dessa bakterier har hjälpt människorna att tillgodogöra sig mjölk i årtusenden medan vi inte visste om att de fanns. Nu när vi vet om bakteriers existens har vi fört en riktig krig mot dem som har slagit hårt mot oss själva. Våra kroppar är egentligen kan jämföras med ett ekosystem med en mängd bakterier som lever på och inom oss. De hjälper oss att sönderdela maten i tarmarna och utvinna näring samt hålla stånd mot fientliga bakterier och virus - vårt immunförsvar. Vårt bakterieflora kan vara anpassad till vår dna och även ärvas då  moder ger barnet en del av sin bakterieflora vid vaginal förlossning. Nu när vi får antibiotikakurer stup i kvarten, föder barn med kejsarsnitt, pastöriserar mjölk och har en mängd konserveringsmedel i den industriellt producerade maten har många fått en utarmad bakterieflora och mycket sämre immunförsvar. 

Många tror att en rikare tarmbakterieflora leder till bättre hälsa och då även till viktnedgång. Om man som jag är mycket förtjust i ostar så kan man till exempel bättra på sin bakterieflora genom att dricka hemgjort kefir som man gör mha kefirgryn. Kefiren som man kan köpa i affären är inte alls lika rik på lactobaciller som den man gör hemma.

Redigerat: om man vill fördjupa sig i hur tarmbakterierna påverkar oss kan jag rekommendera boken Matmyten av Tim Spector. Han har forskat på bakteriefloran på enäggstvillingar och har mycket intressant att säga i ämnet. Bl a har han ett intressant fall då en av hans studieobjekt plötsligt fick laktosintoleranssymptom medan hennes syster hade inga. Genetiskt sett saknade båda kvinnorna genen för att kunna producera enzym som spjälkade laktos (mjölksocker). Den systern som fick laktosintoleranssymptom hade varit i Indien på semester, fick magsjuka och behandlades med bredspektrumantibiotika. Efter det fick hon problem med att äta mjölkprodukter. Hennes enäggstvilling hade inga problem med att äta det. Hon själv hade inte heller haft några problem med det dessförinnan. Även om jag tycker att han låter emellanåt som om tarmbakterier var det ända vi behöver bry sig om så är hans bok en bra pusselbit i det hälsopusslet vi alla försöker lägga.  Samma gäller boken "Skydda din hjärna : om tarmbakteriernas förmåga att läka och skydda din hjärna - hela livet" av David Perlmutter

• Like 6
  • Confused 1

6 timmar sedan, Jamtlandstjej sade:

1. Jag skulle inte kunna dricka ett glas vin varje dag. Anledningen till det är att jag är så "billig i drift" att jag blir berusad på ett glas vin. Ja ett halvt glas räcker till det.

2. bäst att inte dricka alls TILL maten. Rekommendationerna brukar ju vara att dricka en halvtimme före eller efter, för att magsyrorna ska få jobba i fred...

1. Då får man nöja sig med det (halvt glas). Det är ju inte fråga om att rekommendera människor att dricka alkoholhaltiga drycker i hälsobefrämjande syfte. Mina studier under åren, vad gäller vin att krydda maten med, har enbart varit avsedda till att utröna riskerna - smaksensationerna har jag sedan 70 år tillbaka känt väl till. När jag kunde konstatera att man i stora studier sett fördelar med vin i måttliga mängder, såg jag ingen anledning att dra ner på vanorna - för min del med vin som krydda - inget annat.

2. De rekommendationerna får man nog fundera över. Maten skall möta sursat möjliga miljö inte utspätt med vätska. Rådet att dricka en halvtimme före maten brukar vara avsett som hjälp till mättnad, för den som har svårt att stoppa ätandet i tid (svårt för sockerkostaren). Egentligen borde normalpersonen inte dricka så tätt inpå måltiden. LCHF-kostaren (via fettet) blir snabbare mätt än normalkostaren. Vad gäller vinet som krydda, blir det ju fråga om små volymer - meningslöst att tänka sig krydda maten långt före eller efter maten!  789387571_ScreenHunter_2024Mar_2015.jpg.3b26b2b275259964f9a06e2826b73d5b.jpg

Om du kikar på min sammanställning några inlägg tidigare om vinets eventuella fördelar, så finns en del studieresultat ute i världen som knappast alla kan vara felaktiga. För den tveksamma andelen människor kan ett fåtal studier vara till ledning, där noll till ett glas rödvin inte visat skillnad i positiv eller negativ riktning. Då blir smakupplevelsen (kryddan) viktigast som avgörande faktor. I mitt fall, efter kostväxlingen till LCHF, har mina njurar, lever, bukspottkörtel, hjärta etc. visat sig helt normaliseras (utan ändring av mina vinvanor). Det ser jag som ett gott tecken på att vinet under åren före- eller nu efter LCHF-starten aldrig varit till skada.

Som sagt, för den med svårigheter att göra saker med måtta, med risken att utöka med två, tre glas vin om dagen, blir rekommendationen naturligtvis att avstå från alla spritdrycker.      

24268863_ScreenHunter_1909Jan_2311_27.jpg.5f9d370c39997c495ca5330e0998066d.jpg  (Inga problem dock för din del!)

• Thanks 1