Görra!

Om man fastar för autofagi, ska man äta kalcium då?

Recommended Posts

Hej!

Som rubriken säger... Om man fastar för autofagi, ska man äta kalcium då? Jag har tänkt fasta 14 dagar eller kanske ännu mer, men jag blir osäker på om kalcium är ett tillskott som jag borde ta, eller om jag ska låta bli för att det kanske avbryter autofagin (eller om det påverkar på annat sätt som inte är bra i det tillståndet). Den formen av autofagi som jag pratar om är den som är mer "hardcore" så att säga, den sortens autofagi som inträder efter 3 dagars strikt vattenfasta. Jag menar alltså inte den sortens "fjuttiga" autofagi som mer eller mindre alltid pågår i oss...

Jag har nämligen läst ett par artiklar på nätet som påstår/pekar på saker som jag uppfattar som "riskabelt" i sammanhanget, men jag har också läst annat som är bra... det är lite tvetydigt och därför förvirrande. Jag är inne på dag 6 på min vattenfasta, och tänker börja tillföra några mineraler, men jag blir osäker på kalcium, vill inte vill förstöra något.

Jag skulle vara jättetacksam för svar, men SNÄLLA, svara inte om du inte är säker på din sak. Teorier, kansken eller att man tror sig veta saker utan grunder på riktig fakta skulle kanske inte hjälpa, bara stjälpa.

Tacksam för svar!

/Görra

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Görra! sade:

Hej!

Som rubriken säger... Om man fastar för autofagi, ska man äta kalcium då? Jag har tänkt fasta 14 dagar eller kanske ännu mer, men jag blir osäker på om kalcium är ett tillskott som jag borde ta, eller om jag ska låta bli för att det kanske avbryter autofagin (eller om det påverkar på annat sätt som inte är bra i det tillståndet). Den formen av autofagi som jag pratar om är den som är mer "hardcore" så att säga, den sortens autofagi som inträder efter 3 dagars strikt vattenfasta. Jag menar alltså inte den sortens "fjuttiga" autofagi som mer eller mindre alltid pågår i oss...

Jag har nämligen läst ett par artiklar på nätet som påstår/pekar på saker som jag uppfattar som "riskabelt" i sammanhanget, men jag har också läst annat som är bra... det är lite tvetydigt och därför förvirrande. Jag är inne på dag 6 på min vattenfasta, och tänker börja tillföra några mineraler, men jag blir osäker på kalcium, vill inte vill förstöra något.

Jag skulle vara jättetacksam för svar, men SNÄLLA, svara inte om du inte är säker på din sak. Teorier, kansken eller att man tror sig veta saker utan grunder på riktig fakta skulle kanske inte hjälpa, bara stjälpa.

Tacksam för svar!

/Görra

Du verkar ha fastnat för Autofagi, den sköter kroppen själv!

Så länge du fastar eller kalorireducerar så uppregleras Autofagin!

Jag fattar inte vad du vill uppnå med "superautofagi, inklusive lipofagi"?

Autofagi handlar främst om omsättningen av dina celler/deras membran, dvs alla celler omsätts hela tiden.

Såååååå, fastar man väldigt lång tid/en del kallar det för bantning, då får man i sig först o främst färre kalorier, men även färre vitaminer, mineraler och spårämnen!

Det mesta återvinns hur som helst men jag har inget speciellt om Kalcium, förutom att det är en viktig beståndsdel i framförallt benstommen.. och man vill inte ha urlakade skelett!

Hur som helst.. en vitamin som då är väldans viktig är D-vitamin, som till iallafall en väldans stor del reglerar både upptag, omsättning samt omsättning i kroppen.

Då kommer vi osökt även in på ett annat vitamin nämligen K2, som har avgörande betydelse för att Kalcium hamnar där det bäst behövs.. dvs i benstomme och inte i dina muskler eller kärlväggar!

Och K2 får man främst från att äta riktig mat, sådana med fibrer som ovandlas till K1 i tjocktarmen, för att vid god tillgång omvandlas till K2 i blodet!

Och dessa livsmedel är då, grönsaker med naturliga fibrer, redan jäst mat, typ surkål,  surströmming, Natto, dvs jästa soyabönor, men jag kan lova att det räcker med att att vanlig vitkål varje dag/varje måltid!

D3 får man främst från feta animaliska livsmedel, antingen makrill, frilevande lax, gräsbeteskött, vilt, andra feta fiskar!

Iallafall iomed att du skriver på den här siten så antar jag att du i själva verket är ute efter en ökad Lipolys, dvs reduktion av triglycerider i fettväven, det gör man bäst på LCHF/Keto.. 1-2-3 måltíder per dag, det tar sin tid, det finns ingen Quick fix diet.

Ialallafall man måste äta riktig mat, man kan fasta emellanåt, främst om man inte är särskildt hungrig, man får tillomed lov att tacka nej till gratis mat.

Inte nog med det, man får lov att tänja på sitt ätmönster.. iallafall om man passerat den ketogena omställningen, det blir då lite samma som med träning och motion, man får tänja på och testa gränserna.

Osendåså.. ge mig en länk till någon vetenskaplig site som hävdar att Kalcium har avgörande inverkan på Autofagi?

Antar att du inte vill bryta benen under din fasta?

Summa summarum, vi äter kolhydrater och fett främst för kalorierna, protein (Aminosyror) är byggstenar i kroppen,  mineraler, vitaminer samt spårämnen!

Jag återkommer om du har fler frågor!

Men var har du fått det där om Kalcium ifrån?

Hur som helst här i Sverige får vi det i överskott från mejerier, i resten av världen där de inte äter mejerier får de det från grönsaker/animalier och från sin Autofagi, dvs det återvinns, det mesta iallafall, det är bara spillet i de olika processerna vi behöver äta för!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast jag har också "lärt" mig att det händer något magiskt efter ca 36 timmars fasta.  Antar att det är en av alla de förenklingar och myter som florerar då?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt mina studier gällande K2 så räcker det inte med vitkål för att få i sig K2. Vitkål innehåller K1 som visserligen kan omvandlas till K2 i tarmen. Men det sker i ett begränsat område i tarmen och upptaget är inte så bra.

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0143416017301239

Enligt den här studien verkar kalcium både för och emot. 

Varför någon ska äta tillskott av kalcium begriper jag inte, det är ingen brist på det i kosten. Däremot kan vi ha brist på d-vitamin så vi inte tar upp det ur tarmen eller på k2 vitamin så vi inte bygger in det i benen. 

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2020-03-21 at 10:15, Erik 2 sade:

Varför någon ska äta tillskott av kalcium begriper jag inte, det är ingen brist på det i kosten. Däremot kan vi ha brist på d-vitamin så vi inte tar upp det ur tarmen eller på k2 vitamin så vi inte bygger in det i benen. 

Här är magnesium ständigt bortglömd också! Magnesium är med i regleringen av mineralerna i skelettet och ett betydligt vanligare bristämne än man kan tro. Anna Sparre har tagit upp detta och söker man på magnesium och skelett kan man få veta mer om detta.

Som Cleppa skriver ovan har jag också läst om att något speciellt händer efter ett par dygn och att det är därför man vill upp i det. Kan det vara Jason Fung som skrivit om det? Mark Cuccuzella har också skrivit om fasta, vet jag. 

• Gilla 4
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 timmar sedan, MariaF sade:

Här är magnesium ständigt bortglömd också! Magnesium är med i regleringen av mineralerna i skelettet och ett betydligt vanligare bristämne än man kan tro. Anna Sparre har tagit upp detta och söker man på magnesium och skelett kan man få veta mer om detta.

Som Cleppa skriver ovan har jag också läst om att något speciellt händer efter ett par dygn och att det är därför man vill upp i det. Kan det vara Jason Fung som skrivit om det? Mark Cuccuzella har också skrivit om fasta, vet jag. 

Har precis läst i en annan tråd om någon som fått förbättrad nattsömn efter ökat intag av kalcium. Låter mycket intressant för mig... Jag äter väldigt lite mjölkprodukter och har en tarm som inte fungerar optimalt...så funderar på att prova, för sömnens skull...

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Jamtlandstjej sade:

Har precis läst i en annan tråd om någon som fått förbättrad nattsömn efter ökat intag av kalcium. Låter mycket intressant för mig... Jag äter väldigt lite mjölkprodukter och har en tarm som inte fungerar optimalt...så funderar på att prova, för sömnens skull...

Du kanske kan få lite ideer här:

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2020-03-21 at 09:02, Cleppa sade:

Fast jag har också "lärt" mig att det händer något magiskt efter ca 36 timmars fasta.  Antar att det är en av alla de förenklingar och myter som florerar då?

Jag tror mig känna dig och att du begriper att att avstå föda i 36 timmar ställer om homeostasen rättt rejält?

Bara det att det inte kommer in kalorier, aminosyoror, vitaminer, mineraler eller spårämnen, på 36 timmar borde göra att kroppen går i "superkatabolt" tillstånd!

Och så har Jason Fung nämnts, han behandlar främst äldre överviktiga diabetiker, där kan drakoniska råd om LCHF och lång fasta vara avgörande.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2020-03-21 at 09:23, Cederulla sade:

Enligt mina studier gällande K2 så räcker det inte med vitkål för att få i sig K2. Vitkål innehåller K1 som visserligen kan omvandlas till K2 i tarmen. Men det sker i ett begränsat område i tarmen och upptaget är inte så bra.

Vitkål innehåller ingen K1, det bildas i tjocktarmen.. därav rådet att äta mer vitkål, sen vid överskott av K1 i blodet kan en del omvandlas till K2!

Iallafall, i surkål finns det K1, då har redan bakterier genom sin jäsning gjort att det bildas mer K1!

Såååå jag ändra mitt råd till surkål till alla måltider, 1-2-3 gånger om dagen samt surströmming minst en gång per vecka, gärna som söndagsmiddag!

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns K1 i vitkål! Kolla bla

sid 8 i SLV 4/98.

• Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Cederulla sade:

Det finns K1 i vitkål! Kolla bla

sid 8 i SLV 4/98.

Ge mig en bättre länk innan jag ger mig iallafall!

Litta bakgrund till hur K1 uppstår, det sker genom att bakterier jäser olika organiska ämnen!

Det uppstår inte annat än om bakterier har verkat, det gör det i vår tjocktarm, när man jäser olika födoämnen, många andra djur som främst är Foliovorer jäser ännumera i tjocktarmen typ Gorillor och får där oxå cirka 80E% fett i form av SCFA !

Iallafall jag framhärdar och ändrar mina kostråd ytterligare en gång, man skall äta Grönkål 1-2-3 gånger per dag!

Dvs vi har en hyfsad matsmältning, det är främst lösliga fibrer som når tjocktarmen och där jäses till ansenliga mängder gas samt en del K1!

Iomed att jag inte fått någon länk så antar jag att de menar att vitkål/rödkål/Grönkål/ja de flesta kålsorter är en god källa till K1, där är vi överens SLV och jag!

Men det är likt förbannat som så att det blir inga K1 utan bakterier!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En mycket bättre länk så långt!

Dvs jag ger mig när det gäller att även växter kan innehålla K1, sen så återstår hur som helst om det är tillräckligt?

Jag är fortsatt tveksam till att de bildar detta själv.. eventuellt tar de upp det ur jorden av bakterier där, de kan ju själva behöva lite olika vitaminer?

8 timmar sedan, Cederulla sade:

K2 kan bildas i tarmen av baketerier.

Mnjaeä, det jag läst är trots allt att det är K1 som bildas i tarmen av bakterier vid normal tarmflora och sen kan överskott av K1 omvandlas till K2 i blodet?

"Vitamin K2 is mainly produced by bacteria, except for MK-4, which can be produced by tissue-specific conversion from vitamin K1 in animals."

" In fact, MK-4 formed from vitamin K1 can be found in higher amounts in animal organs not commonly consumed in the diet (liver, brain, pancreas, or kidney) [95]. Vitamin K2, such as MK-7, MK-8, and MK-9, which is the most recognized forms in terms of nutrition value [123], are biosynthesized by several obligate and facultative anaerobic bacteria [113,124]. In addition, the bacterial flora in the human gut is described to produce several long-chain MKs. In the human large intestine, the major forms of K2 found to be present, including MK-6, MK7, MK-8, MK-10, and MK11, are produced by several types of enterobacteria such as Bacteroides, Enterobacteria, Eubacterium lentum, and Veillonella [125,126]. Although intestinal bacteria synthesis is described to contribute to vitamin K requirements [127], it is not yet clear its true contribution to human vitamin K2 nutrition, and there is a need for further progress in this area ."

"The use of bacteria in food production processes has greatly increased in the last decade [128] along with the interest in the production of food products enriched with vitamin K2. Several lactic acid bacteria commonly used for making fermented food products, and generally recognized as safe (GRAS), have been used for the biosynthetic production of MKs for the last few decades, with significant production amounts of MKs (MK-7 to MK-10) [129]. Nevertheless, some genera of bacteria widely used in the food industry, including Lactobacillus and Streptococcus, have lost the functional ability to produce vitamin K2. Due to this, the K2 content of food products using these bacteria is almost undetectable."

"Other major sources of vitamin K2 are meat, especially chicken, bacon, and ham . In addition, egg yolks and high-fat dairy products, such as hard cheeses, provide appreciated amounts of this vitamer [73]. Of note, cheese was found to be the most important source of dietary long-chain MKs (MK-8 and MK-9) [131]. In particular, propionibacteria-fermented cheese, such as Norwegian Jarlsberg cheese and Swiss Emmental cheese, were shown to have the highest concentration of vitamin K2 in the form of tetrahydromenaquinone-9 [132]. Another important dietary source of vitamin K2, with interest for the industry, are fermented plant foods, such as natto. Natto is a traditional Japanese soybean food produced by fermenting cooked soybean with Bacillus subtilis natto and considered one of the most relevant dietary sources of MK-7 (around 1000 μg/100 g natto)."

https://www.mdpi.com/2072-6643/12/1/138/htm

Osv osv.. iallafall du har rätt det finns några K-vitaminer i födan.. mest i animaliska livsmedel, främst inälvor det är lixom där som de flesta vertebrater tydligen förvarar sitt K-vitaminlager!

Vem sade att det här var lätt.. sa jag att jag alltid har rätt.. jag lutar hur som fortfarande åt det hållet att växter och djur iallafall i huvudsak får sitt K-vitamin från födan och att det funkar som så att det är bakterier som vi lever i symbios med oss som gett oss detta? Osen omvandligen av K1 till K2 och sen till olika MK-xx är ett mysterium.. på något sätt så verkar naturen ha löst det på något sätt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg