Jump to content

Tips på aktivitetet

Cleppa
Message added by Peter B

Corona har ändrat mångas liv totalt. Här kan vi diskutera vad vi skall göra nu när många av våra vanliga rutiner inte längre finns.

Recommended Posts

Guest Tureborgaren

Jag jobbar i vården så hemarbete blir det inte tal om. Men en ledig vardag i veckan har jag. Idag tillbringades den i skogen med att lyssna på fågelsång och plocka späda nässlor. Blev till en smoothie vid hemkomst.

Eftermiddagen ägnas åt att koka oxkind, en ny bekantskap i köttväg. Det tar fyra timmar i slökokaren. Kanske kan det bli lite solande på balkongen.

Bräserad oxkind https://www.gardssallskapet.se/kottguiden/recept/braserad-oxkind-med-potatismos

Är det bara jag som trotsar uppmaningen? Det är behagligt glest i tunnelbanan, vi sitter i var sin kupé. På jobbet är vi bara 8-10 st av ca 100, även där sitter vi 1-2 i varje avdelning. Jag skyller på att jag inte har stora fina skärmar hemma och vill inte släpa dem i t-banan.

Men nu funderar jag på att åka norrut ...

IMG_5171 2.jpeg

• Like 4

Förra veckan satt jag på jobbet 3 av 5 dagar. Vi var 6 pers där och alla har egna kontor. Idag håller jag mig hemma för jag har antydan till nästäppa (och barnen får vara hemma också) och märker väl om det bryter ut nåt.

• Like 2

Är på jobbet idag (vi är typ 5-6 st på ett våningplan avsett för 200). Körde också ett Core-pass på SATS, gott om plats överallt... åt i princip ensam på MAX. Åker bil fram och tillbaks.

Men sitter också hemma och jobbar de flesta dagarna.

• Like 3

Jobbar hemifrån, ganska ok.

Vad som stör mig lite är att jag drabbats av rädsla för att besöka simhallen. 

Men nu efter några veckor har jag börjat fundera på att försöka bryta denna rädsla, Rationell? irrationell?

Då jag verkligen saknar mina regelbundna simturer. 

Har ringt arenan och fått lugnande svar, dessutom kollat upp på olika simhallar i hela landet och inte enbart min hemma-arena  så jag ser att vår simhall håller

nationell riktilinje , och det ser så ut DVS klar & tydlig  seriös information specifikt mot Corona :

"Svenska Badbranschen gör gällande att klormängderna i våra bassänger är tillräckliga för att döda både virus och bakterier, så även Covid-19" + man använder också UV-ljus vid rening, (dvs dubbelt skydd).

An någon anledning, står jag ändå i valet och kvalet..  samtidigt tänker jag att jag nog inte är den enda förskrämda, utan att det finns gott om dem som håller sig borta från hallen nu och dem som är kvar är avsevärt färre än normalt.. dvs gott om space och luftigt i motionsspåren. 

Känner mig som en förskrämd fånge, samtidigt som jag inte har problem att gå och handla bland folk - har försökt ge mig iväg nu i en hel vecka.. men kommer inte loss utan bara skjuter upp det. Undrar om det egentligen är så bra. Eller, att man ska ta det säkra före det osäkra? Inte ens lita på att bakteriedödande medel, gör vad det ska.. och fortsätta se varenda levande individ som ett dödshot? 

När affärerna nu sätter upp plexiglas vid kassorna, blir man ju inte direkt vågligare...  det skickar ändå signaler som förstärker redan etablerad rädsla.. som biter sig fast helt omedvetet, liksom. 

• Like 2
  • Confused 2

1 timme sedan, Cederulla sade:

Jag simmar på som vanligt! Men är oftast ensam i bassängen. Vet inte hur tättbefolkad din simhall är. Viktigt att göra ngt man tycker är roligt! 

Låter bra! Är ju så jag känner innerst inne, och att jag får sluta med denna föreställning om vattnet som smittbärande.. och förlita mig på att förebyggande hygienteknik är optimal i simhallen. - det är en märklig idé jag fått för mig att det skulle vara extra riskabelt med vattnet som element - en grundlös rädsla som varit förlamande.  

Jag har absolut ingenting emot att jobba hemifrån eller frivilligt isolera mig hemma. Vi har uppdaterat med höj- och sänkbara skrivbord rätt nyligen, har två skärmar och jobbar med IT och då har man kontoret på fickan. Dessutom har vi fått en kull kattungar för en vecka sedan så det är rätt så kul att vara hemma. Lägg till en trädgård som behöver ses över så här på vårkanten och ett hus där det finns rum i behov av renovering. Jag vet inte hur man stavar till tråkigt helt enkelt.

Men mitt företag har inte kommit med någon uppmaning till alla att jobba hemma så här sitter jag på kontoret i ett eget rum. Bara dem som har någon form av metabolt syndrom uppmanas att jobba hemma - diabetes, hjärt- och kärlsjukdom, astma osv. Tja, här verkar man har fattat hur det ligger till med corona. Jag är imponerad. Eftersom jag också brukar gå till jobbet så känns inte smittorisken speciellt stort och utsikten att gå miste om promenaden i det milda vårvädret är inte så lockande.

Jag följer storögd och undrande den spännande utvecklingen av corona-krisen. Det är så många aspekter i den - rosa elefanter i varje hörn som man noggrant försöker att inte se eller prata om - den metabola sjukligheten, övermedicineringen, det svaga immunförsvaret, maten som har blivit till näringslös njutningsmedel, överanvändning av konserveringsmedel och antibiotika. På sätt och viss hoppas jag att corona ska få så pass grava ekonomiska konsekvenser att man blir tvungen att erkänna att man ser de rosa elefanterna. 

• Like 4
  • Thanks 1

• 4 weeks later...

Har tagit tag i en minneskurs som jag faktiskt påbörjade för länge sedan men av olika skäl inte mäktade med då.  Väldigt jobbigt i början men roligt när man helt plötsligt kan memorera ett hundratal saker utan problem....  Men sedan har jag också börja få dumheter för mig.  jag är ju ganska tatuerad men har nästan inget som jag inte kan dölja men nu så här när man har så otroligt mycket tid försöker något i huvudet övertyga mig om hur snyggt det skulle vara att fylla hela halsen....   men det vill jag ju inte egentligen. men ändå upptäcker jag mig själv sitta och skissa motiv...  Vad gör alla ni andra?

• Like 2
  • Haha 2
  • Confused 1
  • Surprised 1

I elbranschen får man jobba. Ibland från kontoret, ibland hemma och ibland hos kunden. Fulltid som vanligt med andra ord. Det riktigt positiva är att jobba hemifrån; inget smink, mysbyxor och raggsockar på, paus i studsmattan och inte behöver jag duscha efter morgonrundan heller... :P
Fast trots helstökigt hus, hål att gräva (nä, har inte fått till alla för att gjuta stolpar till pooldäcket) och en trädgård som behöver röjas så bestämde jag mig för att bli fullvärdig medlem i Trollhättans MC-Klubb. En klubb med anor men där, som i så många andra föreningar, de få aktiva ledsnat lite. Idag är det så lätt att hålla ihop ett gäng utan en fast plats men denna gamla klubb sitter på en kåk som behöver nytt tak och målas om. Får se hur många som dyker upp i helgen, jag gissar på de vanliga 4-5. Hur som helst serveras det kaffe om någon hojåkare har vägarna förbi under fredag-lördag. Hullsjövägen, strax utanför stan. Välkomna! 
(Närmare till Thn än Ume om du ska ut på tur, @Cleppa ;))

• Like 4

Kan känna igen mig i mycket som skrivs i denna tråden, speciellt det som @Kattuggla och @Effie skrivit. I nuläget har jag inga rutiner: varken äter eller sover på regelbundna tider. Undervisningen sker på distans, men även där ligger jag efter, så borde plugga under veckans resterande dagar. Hela familjen, inklusive mig själv, har mer eller mindre isolerat oss i sommarstugan ute på landet. Det finns mycket att göra. En stor trädgård och ett hus som är i behov av omsorg. Montera växthus, driva upp plantor, vattna, gräva för att kunna odla på friland. Mycket som skulle behöva städas också. De visentliga skillnaden jämfört med tidigare är att vädret påverkar vad man gör på dagarna. Om någon har några tips på hur man arbetar/pluggar hemifrån tar jag gärna emot dem.

• Like 2

1 timme sedan, morgonsol sade:

gräva för att kunna odla på friland.

Skippa grävet och på med blöta tidningar eller wellpapp direkt på ytan. Ovanpå organiskt material (inte för mycket malda pinnar bara, de drar så mycket kväva när de bryts ner) som kan blandas med jord från annat håll (i trädgården, påsar eller inkört). Jag testade när jag utökade, himla effektivt! I synnerhet ihop med bokashi. ^_^

• Like 4

1 timme sedan, MariaF sade:

Skippa grävet och på med blöta tidningar eller wellpapp direkt på ytan. Ovanpå organiskt material (inte för mycket malda pinnar bara, de drar så mycket kväva när de bryts ner) som kan blandas med jord från annat håll (i trädgården, påsar eller inkört). Jag testade när jag utökade, himla effektivt! I synnerhet ihop med bokashi. ^_^

I nuläget är redan ca 30 kvadratmeter uppgrävt (dvs vänt på jorden, rensat bort rotsystem till lupiner i synnerhet), varav 24 kvadratmeter till växthus. Hade det varit höst (och därmed haft några månader för mer planering, istället för att förkultivera vissa saker på tok för sent) hade jag definitivt gjort som du beskriver. Kanske något att tillämpa i odlingslådorna? Har brädor till två st, de är ca 4 meter långa, 125 cm breda och 36 cm höga. Bokashi-kompost har vi inte, men kanske något att skaffa? Vanlig kompost finns. @MariaF Vad sägs om att någon av oss skapar en odlings-orienterad tråd? 

• Like 4

Jag är korttidspermiterad, jobbar bara två dagar i veckan.. hoppas att det håller i sig tills jag går i pension.

Iallafall så var det bra väder i påsk.. åkte MC.. men även det var lite antiklimax, för som regel vill man stoppa någonstans för att fika/äta.. nähä, det var ju sånt man skall undvika.

Så vad gör man när vädret inte är lika skönt att köra MC i?

Då uppsöker man en sk friluftsanläggning.. den skall man undvika, för det första så finns inga parkeringsplatser, för det andra så är det knökat med folk!

Dvs folk har dragit till skogs, i stället för att hålla till i shoppingcenters så här års.

• Like 4

On 2020-04-30 at 13:52, MariaF sade:

Antar att du har ett eget hus med större trädgård? Då kan man ju göra som man vill och ta genvägar! Men om jag som odlar i stan(koloni/odlingslott, pallkragar på delad gård osv) slarvade med att gräva odlingsbäddar och sen slängde ut blöta tidningar och bokashi, då skulle det bli skadedjur- och råttinvasion 🤮

Jag blir ärligt irriterad på folk i mitt närområde som är medlemmar i den sk bokashi-religion, vilken innebär att de inte lärt sig de "tråkiga" grunderna i odling som gödsel, jord, temperatur och vatten, konstigt nog. Inte riktad mot dig bör jag nog tillägga, utan det här är ett speciellt folk som ofta gått någon hipster högskolekurs i kretslopp, men de kan fortfarande inte odla. De tror det räcker att slänga ut frön och en massa bokashi överallt arghh...jag har råttfobi! Sen finns det naturligtvis än värre körda odlingsgrannar, typ kärringen som i hemlighet använder RoundUp på allt för att hon inte orkar rensa ogräs. Är inte bara under Corona-tider som man drömmer om egen tomt!

22 timmar sedan, morgonsol sade:

I nuläget är redan ca 30 kvadratmeter uppgrävt (dvs vänt på jorden, rensat bort rotsystem till lupiner i synnerhet), varav 24 kvadratmeter till växthus. Hade det varit höst (och därmed haft några månader för mer planering, istället för att förkultivera vissa saker på tok för sent) hade jag definitivt gjort som du beskriver. Kanske något att tillämpa i odlingslådorna? Har brädor till två st, de är ca 4 meter långa, 125 cm breda och 36 cm höga. Bokashi-kompost har vi inte, men kanske något att skaffa? Vanlig kompost finns. @MariaF Vad sägs om att någon av oss skapar en odlings-orienterad tråd? 

Det går lika bra med vanlig hederlig kompost för köksavfallet, som blir till fin jord efter något år. Fördelen med bokashi är att förmultningen går snabbare tack vare fermentering, samt att det kan vara småkul att hålla på med. Man får en skön kretsloppskänsla. Nackdelen med bokashi är att du måste gräva ner det djupt, eftersom det är halvruttet matavfall och inte färdig jord som du får från en kompost. Annars blir det(som jag skrev tidigare) ett smörgåsbord för råttor, möss, spyflugor, kråkor med mera. 

• Like 1
  • Haha 1

18 timmar sedan, Cleppa sade:

@zepp tråkigt med jobbet eller ska jag tolka det som att du tycker det är gött!  Har också kört lite MC , men jag håller på att gå bananas...  behöver den sociala kontakten på kontoret...

Aså det är inget problem med att vara ledig och få nästan full betalning, iallafall så går jag i pension till vintern, så det pekuniära är lixom inget problem.

Iallafall så är vi underleverantörer till svensk fordonsindustri, dvs alla inklusive VD och ägare är försiktigt positiva, de kunderna är för viktiga för Sverige för att få lov att gå omkull!

Inte nog med det, jag lyckades överföra mitt ordförandeskap i den lokala verkstadsklubben på senaste årsmöte.. på det så tvingade jag honom att göra allt det som jag brukar göra.. dvs allt enligt IF-Metalls stadgar.. först så hade han egna ideer, sen så sa han att jag fortsätter som du har gjort, det var enkelt!

Det är den mentala omställningen, vem har tagit över mina arbetsuppgifter/licensierade program, när jag kommer tillbaka.. iallafall så har jag erbjudet mig att jobba hemifrån, dvs att låtsas jobba hemifrån eller på jobbet, vilket som helst!

Det var lite skönt, men obekant att inte vara främsta fackliga företrädare.. de flesta medlemmar förstod det och att det var bättre att lämna över i förtid!

Såå, jag är lixom inne på att bli pensionär.. jag får inte veta något fören det lokala avtalet är påskrivet.. dvs jag tror mig iallafall ha gjort mitt, lämnat över till en ny ordförande, samt en styrelse främst bestående av long time anställda!

Dvs jag har gjort mitt, finns saker som jag kunde ha gjort bättre.. iallafall så har jag lämnat över, så nu är det i princip bara att stå ut.. tills vintern där jag går i pension!

Och då kommer ytterligare en ny vår!

• Like 3

24 minuter sedan, Elinor sade:

Antar att du har ett eget hus med större trädgård? Då kan man ju göra som man vill och ta genvägar! Men om jag som odlar i stan(koloni/odlingslott, pallkragar på delad gård osv) slarvade med att gräva odlingsbäddar och sen slängde ut blöta tidningar och bokashi, då skulle det bli skadedjur- och råttinvasion 🤮

Jag blir ärligt irriterad på folk i mitt närområde som är medlemmar i den sk bokashi-religion, vilken innebär att de inte lärt sig de "tråkiga" grunderna i odling som gödsel, jord, temperatur och vatten, konstigt nog. Inte riktad mot dig bör jag nog tillägga, utan det här är ett speciellt folk som ofta gått någon hipster högskolekurs i kretslopp, men de kan fortfarande inte odla. De tror det räcker att slänga ut frön och en massa bokashi överallt arghh...jag har råttfobi! Sen finns det naturligtvis än värre körda odlingsgrannar, typ kärringen som i hemlighet använder RoundUp på allt för att hon inte orkar rensa ogräs. Är inte bara under Corona-tider som man drömmer om egen tomt!

Det går lika bra med vanlig hederlig kompost för köksavfallet, som blir till fin jord efter något år. Fördelen med bokashi är att förmultningen går snabbare tack vare fermentering, samt att det kan vara småkul att hålla på med. Man får en skön kretsloppskänsla. Nackdelen med bokashi är att du måste gräva ner det djupt, eftersom det är halvruttet matavfall och inte färdig jord som du får från en kompost. Annars blir det(som jag skrev tidigare) ett smörgåsbord för råttor, möss, spyflugor, kråkor med mera. 

Stämmer att jag befinner mig i ett hus med större trädgård, dock mina föräldrar som äger tomten. Jag kan inte göra exakt hur jag vill, då det redan finns planterade perenna växter på vissa ställen, träd här och var även om vissa nog ska fällas, inte soligt överallt, lerjord där de flesta odlingarna är tänkta att vara, delar av tomten har ett väldigt tunt jordlager med berggrund precis under. Invansion av skadedjur i någon form vill hela familjen undvika. Helt ok att du ventilerar din irritation @Elinor, det är många saker man behöver ha koll på om man ska odla. Fy för roundup! Vågar man äta det som besprutats? Kväv ogräset med preseninng eller nåt, då kommer varken solljus eller vatten igenom. Jag drömmer också om en egen tomt! Hade jag varit kvar i studentlägenheten hade det nog inte blivit mycket mer odlat än kanske lite kryddor och groddar. Hur djupt bör man gräva ner bokashin? Räcker 30 cm eller bör det vara djupare? De ben som blivit över när jag kokat benbuljong (nöt) har jag grävt ner ca 30 cm i marken, medan fisk- och kycklingrens hamnat i komposten.

@Peter B Hojta gärna till om du tycker det diskuteras för mycket odlingsrelaterat i den här tråden, så får vi återuppta den diskussionen någon annanstans.

• Like 1

6 timmar sedan, Elinor sade:

medlemmar i den sk bokashi-religion...   Inte riktad mot dig bör jag nog tillägga... 

Det är helt okej, jag är medlem i så många sekter numera... Bokashi, LCHF, Kolloidalt Silver, Långdistanslöpning... Det är nog faktiskt bara kyrkan kvar..! ;)

• Like 3

1 timme sedan, Cleppa sade:

Då måste det ju vara lite gött även om det naturligtvis varit bättre utan Corona och några månaders vanligt jobb till...

Det är tveäggat, betald ledighet är iallafall inte det som bekymrar mig mest!

Jag lär stå ut.. annars så kan jag hur som helst "jobba hemifrån", dvs låtsas jobba!

Hade hur som helst fortsatt ända tills min pensioneringdsdag med samma uppgifter jag haft hitills, minus ordförande uppdraget!

Coronaskiten ställer till det, jag är inte ens säker på att det inte påverkar vårt företag/våra medlemmar, det kan ta ett eller två år, då blir det uppsägningar hur som helst.

På det så vet jag inte hur jag själv drabbas av Corona om jag blir smittad?

Nu är vädret mitt största bekymmer!

• Like 3

• 5 months later...

Inlägget före detta var postat den 1:e maj. Nu skriver vi 15:e oktober.

Så vad gör vi pensionärer? Förr talades det mycket om att efter väl förrättat värv under ett arbetsliv, kunna njuta sitt otium. De av er som tillhör den yngsta generationen kanske inte har det ordet helt i er makt. Beroende av den närmast liggande grunden - direkt ur Wikipedia:

Otium cum dignitate (latin: 'vila (eller 'fred') med värdighet'). Lugnt och hedersamt privatliv efter väl förrättat livsverk.

Romarna uppfattade arbete som ett nödvändigt ont, och begreppet otium stod för all sorts frihet från plikter och uppbundenhet; ett idealtillstånd som möjliggjorde bildning, konstnärskap och njutning – alltså sysselsättningar utan materiell vinning som mål. Uttrycket förekommer hos Cicero i Pro Sestio, där han skriver om att de som styr staten har till uppgift att ge medborgarna "…cum dignitate otium" – 'fred med värdighet'

I svenska språket förekommer uttrycket i olika sammanhang:

• Betydelse: pensionsålder
  • Betydelse: stillhet

För egen del har jag egentligen aldrig uppfattat åldrandet som en särskild period skild från arbete eller ansvar. I min ålder med barn, barnbarn och barnbarns har det bara blivit en gränslös fortsättning på tidigare liv - tveklöst hela tiden med obegränsad njutning.

Orsaken till mitt intresse för kostens betydelse, ligger ursprungligen på mitt intresse för dess påverkan på vissa närståendes sjukdomar. När LCHF slog klorna i mig, berodde det i sin tur på Annika Dahlqvist, Andreas Eenfeldt, kostdoktorns sajt och dess forum, med den kärna av moderna forskare, som vi nu känner som våra nära vänner. Detta gjorde att jag insåg vilken betydelse växlingen av kost kunde få för egen del med utsättning av de tre läkemedel som jag haft under senare år. Bara känslan var överväldigande av att vara befriad från diabetes-, blodtycksmedicin och statiner och kunna se fram mot en utveckling längre upp i åren utan behov av injicerat insulin med påföljande risk för den rad kultursjukdomar som ofta följer.

Då jag kan ta mig tid för forumet gör jag gärna det men någon tid för bokläsande blir det sällan, annat än för medicinskt intiktad sådan och nöjet att lyssna av de stimulerande föredrag som kostdoktorn leder fram till. Samlingen forskare  som i sin tur leder till  alla andra kontaktvägar som ingår i forskningen bakom lågkolhydratkosten - inte att förglömma de kontrasterande resonemangen som vegankostens företrädare presenterar. I det senare börjar i ökande takt (just nu något dämpad av Covid-19 pandemin) dagens dietister prata om klimatsmart kost. Bakgrunden - klimathysterin som ger alltmer barocka effekter.

Där kommer mitt fortsatta intresse från 1950-talet för klimatforskningen in. Alltmer har jag insett hur lite den forskning, ur vilken IPCC  gör sin politiska tolkning, har uträttat. Möjliheten att med hittills tillämpade klimatmodeller, ur den stora mängden klimatparametrar, förutsäga en enskild parameters inverkan (koldioxiden) är mycket liten. Betydligt mindre än att försäga läget på andan av en svängande tvådelad stång efter bara en timme (fem enkla parametrar). Det är mycket tveksamt om tjänstemännen bakom organisationen IPCC ens tror sig kunna förutsäga klimatutvecklingen på några decenniers sikt, när väderobservatörerna  har uppenbara svårigheter med vädret en vecka framåt. Inom IPCC ser man f.ö. att använda klimatmodeller hittills slagit helt fel i jämförelse med verkliga mätningar (medeltemperaturen)

Double-compound-pendulum.gif

Så låt oss i lugn och ro fortsätta vår kamp för det interna klimatet som finns i våra kroppar - det måste rimligen i längden få verkligt genombrott när nuvarande generation skolmedicinare, vegankostrådgivare, vegandietister och stofiler på socialstyrelsen, läkemedels- och livsmedelsveren  etc. gått i pension. Så... något problem med tiden kan jag inte se, annat än att dygnet är fasligt kort för de insatser men skulle vilja hinna med. Tyvärr via nyhetsrapporteringen med rvånget att dessutom låta sig irriteras av att demokratins grundelement i Sveriges riksdag till stor del rivits ner av våra PK-politiker. Understödda som de är av vår erbarmligt dåliga journalistkår.
  • Thanks 1