Recommended Posts

En fråga; har förstått att LCHF är bra för väldigt mycket (blodsocker, vikt, mm mm ) men hur får man ihop LCHF maten (ägg, fisk, kött och mejeri) med att äta basiskt? Alla de exempel som finns i parentesen är ju försurande mat för PH-värdet? Räcker det att ta en tesked bikarbonat varje morgon för att motverka försurningen och sen fortsätta äta LCHF-igt eller?? Hälsningar från en konfunderad..

• Gilla 2
  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle också vilja påpeka att "sura uppstötningar", som oftast uppfattas som FÖR MYCKET magsyra, och därför behandlas med neutraliserande ämnen, i själva verket kan bero på FÖR LITET magsyra.

Magsaften är normalt så sur, att den övre magmunnen måste hållas väl tillsluten för att det inte ska läcka ut syra från magsäcken och fräta på matstrupen, som inte har det skyddande slem som magsäcksväggarna och magmunnen har. Magmunnen reagerar på syrahalten i magsaften. Är inte magsaften tillräckligt sur, så sluts inte magmunnen till ordentligt, och då trycks magsaften lätt upp i matstrupen. Så i just det fallet finns det kanske anledning att försöka påverka pH-värdet i magsaften...

• Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
31 minuter sedan, Inez sade:

Jag skulle också vilja påpeka att "sura uppstötningar", som oftast uppfattas som FÖR MYCKET magsyra, och därför behandlas med neutraliserande ämnen, i själva verket kan bero på FÖR LITET magsyra.

Magsaften är normalt så sur, att den övre magmunnen måste hållas väl tillsluten för att det inte ska läcka ut syra från magsäcken och fräta på matstrupen, som inte har det skyddande slem som magsäcksväggarna och magmunnen har. Magmunnen reagerar på syrahalten i magsaften. Är inte magsaften tillräckligt sur, så sluts inte magmunnen till ordentligt, och då trycks magsaften lätt upp i matstrupen. Så i just det fallet finns det kanske anledning att försöka påverka pH-värdet i magsaften...

Drick inte till maten för då spär man ut syran och det blir sura uppstötningar. 1 timma före eller efter maten kan man dricka.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, Ulrika Åberg sade:

En fråga; har förstått att LCHF är bra för väldigt mycket (blodsocker, vikt, mm mm ) men hur får man ihop LCHF maten (ägg, fisk, kött och mejeri) med att äta basiskt? Alla de exempel som finns i parentesen är ju försurande mat för PH-värdet? Räcker det att ta en tesked bikarbonat varje morgon för att motverka försurningen och sen fortsätta äta LCHF-igt eller?? Hälsningar från en konfunderad..

Ät du basiskt om du tycker det är gott, det påverkar hur som helst inte din kropps PH!

Utan det är snarare som så att kroppen har som en stor uppgift att göra sig av med basiska ämnen.. och dessa är/kommer från din ämnesomsättning, dvs du andas ut kodioxid!

"In tissue, cellular respiration produces carbon dioxide as a waste product; as one of the primary roles of the cardiovascular system, most of this CO2 is rapidly removed from the tissues by its hydration to bicarbonate ion.[6] The bicarbonate ion present in the blood plasma is transported to the lungs, where it is dehydrated back into CO2 and released during exhalation. These hydration and dehydration conversions of CO2 and H2CO3, which are normally very slow, are facilitated by carbonic anhydrase in both the blood and duodenum.[7] While in the blood, bicarbonate ion serves to neutralize acid introduced to the blood through other metabolic processes (e.g. lactic acid, ketone bodies); likewise, any bases (e.g. urea from the catabolism of proteins) are neutralized by carbonic acid (H2CO3)."

https://en.wikipedia.org/wiki/Bicarbonate_buffer_system

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 timmar sedan, MariaF sade:

Välkommen till forumet, Ulrika!

Det finns många åsikter om detta med surt och basiskt. Vad blodet beträffar behöver man inte vara orolig, det är ett av de högst prioriterade funktionerna i kroppen att hålla dess pH i shack. Övriga kroppsvätskor kan däremot påverkas men även här diskuteras det hur viktigt det är. Så jag kontrar med en motfråga, vilken "skola" utgår du från? Hur har du kommit in på denna typ av fundering? 

Hej, 

det är ingen "skola" jag fick höra från en kollega som "bas-fastar" nån gång om året och då undviker HELT försurande mat och säger sig må toppen efteråt. Det här är det jag tycker är stressigt VAD är rätt och hur sjutton ska man veta i all denna djungel med mat och kost-råd? Min kollega som är på väg mot att bli helt vegan tycker det är toppen medan jag själv just inhandlat receptböcker för KETO. Även Sanna Edhin (som ju väl får anses vara en inflyteserik och kunnig person - väl?) förespråkar att hjälpa ph:t på traven (med bikarbonatkur bla). Men om det nu är så att det är förmätet att tro att man ska kunna påverka kroppens ph-värde gm kost, varför finns det då så många tips och tricks... argh… stress är bara förnamnet.. 

18 timmar sedan, MariaF sade:

Välkommen till forumet, Ulrika!

Det finns många åsikter om detta med surt och basiskt. Vad blodet beträffar behöver man inte vara orolig, det är ett av de högst prioriterade funktionerna i kroppen att hålla dess pH i shack. Övriga kroppsvätskor kan däremot påverkas men även här diskuteras det hur viktigt det är. Så jag kontrar med en motfråga, vilken "skola" utgår du från? Hur har du kommit in på denna typ av fundering? 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 timmar sedan, Inez sade:

Välkommen Ulrika!

Utan att vara helt torrskodd så vill jag ändå förmedla den synpunkten, att vi ska nog inte alls laborera med att försöka påverka pH-nivåerna i vår kropp, så länge vi inte har symtom på något som kräver behandling.

Kroppen behöver ha olika pH på olika ställen, och det är ett så viktigt och känsligt system att vi  bör överlämna balanserandet till vår fenomenala kropp, och låta den sköta det hela ostört. Så har jag uppfattat det.

(Dessutom har jag läst någonstans att det faktiskt inte går att påverka pH-nivåerna genom födan, som en ren säkerhetsåtgärd för kroppen. Men det kanske är fel.)

fick också den infon från en fd kollega (bio-kemist), att det inte gm födan går att påverka. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan, Zepp sade:

Ät du basiskt om du tycker det är gott, det påverkar hur som helst inte din kropps PH!

Utan det är snarare som så att kroppen har som en stor uppgift att göra sig av med basiska ämnen.. och dessa är/kommer från din ämnesomsättning, dvs du andas ut kodioxid!

"In tissue, cellular respiration produces carbon dioxide as a waste product; as one of the primary roles of the cardiovascular system, most of this CO2 is rapidly removed from the tissues by its hydration to bicarbonate ion.[6] The bicarbonate ion present in the blood plasma is transported to the lungs, where it is dehydrated back into CO2 and released during exhalation. These hydration and dehydration conversions of CO2 and H2CO3, which are normally very slow, are facilitated by carbonic anhydrase in both the blood and duodenum.[7] While in the blood, bicarbonate ion serves to neutralize acid introduced to the blood through other metabolic processes (e.g. lactic acid, ketone bodies); likewise, any bases (e.g. urea from the catabolism of proteins) are neutralized by carbonic acid (H2CO3)."

https://en.wikipedia.org/wiki/Bicarbonate_buffer_system

Precis vad jag fått till mig från annat håll; det handlar om hur vi andas ut! 🙂

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
35 minuter sedan, Ulrika Åberg sade:

Det här är det jag tycker är stressigt VAD är rätt och hur sjutton ska man veta i all denna djungel med mat och kost-råd? Min kollega som är på väg mot att bli helt vegan tycker det är toppen medan jag själv just inhandlat receptböcker för KETO. Även Sanna Edhin (som ju väl får anses vara en inflyteserik och kunnig person - väl?) förespråkar att hjälpa ph:t på traven (med bikarbonatkur bla).

Att jag frågade vilken "skola" du hört detta av beror på att det finns människor med en väldigt bestämd uppfattning att si är det bästa medan en annan hävdar att så är bättre. Personligen tillhör jag de som kört en basande kur, efter att ha provat ut ett tillskott för det via en kinesiolog. Inte alla tror på den metoden men för mig fungerar det bra. Jag tycker Sanna Ehdin är oerhört kunnig och ja, jag hävdar att hon är nåt på spåren men - jag tror inte att försurningen kommer från köttet primärt utan sockret. Så genom att äta LCHF och ännu hellre keto som du är inne på, så behöver vi inte basa oss på samma sätt.

Att din nästan vegan-vän fått goda resultat tror jag Anna Hallén kan svara på (citat från blogg -inlägg):

**Varför mår de som går över till vegetarisk/vegansk kost så bra?**
Först och främst är det ångestdämpande på grund av att det är tillåtet att småäta och du kommer åt serotonin genom kolhydraterna. Bara frukt & grönt skapar kontroll, enkelhet och ofta avsaknad av hunger. Perfekt om man vill dämpa och dölja ångest & ätstörning under en period.
Men kanske, kanske hade det varit smartare att ta hand om grundproblemet i stället för att dölja det?
Jo, de föder och göder sina bakterier i tjocktarmen. Glad biotika ger en glad hjärna och ett fungerande immunsystem. Och när bakterierna äter fibrerna så “bajsar” de sen ut smörsyra (butyrat) som i sig är antiinflammatorisk.
De stödjer levern med (nästan) allt den behöver för att avgifta kroppen. De stödjer och hjälper njurarna med sina arbetsuppgifter. De äter en massa vatten vilket är supernyttigt. En glad lever kan nu avgifta kroppen och på det sättet bygga mindre inflammation.
Kroppen tackar och bugar. Och de mår initialt toppen.
MEN!
De överbelastar kroppen med oxalater.
De saknar byggstenar såsom glycin, kollagen, EPA & DHA.
Tyvärr är människan ett av de tåligaste djuren på jorden så det tar tid innan kroppen inte orkar kompensera för detta.
Vad kommer då sen?
Inflammation, ledvärk, hjärndimma och diffus värk.

• Gilla 4
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, SGK sade:

Apropå att äta veganskt. Igår såg jag i tidningen att Malin Persson i TV-programmet Trädgårdstider, som bara äter veganskt i programmet, hade de sämsta hälsovärdena av alla fyra deltagarna i programmet, trots att hon "äter mest hälsosamt" enligt Pernilla Månsson Colt. Malin är 41 år, och smal och borde väl ha utmärkta värden, tänker man.

Ursäkta utvikningen från ämnet, men jag reagerade på detta. Och i dessa karantäntider träffar jag nästan ingen, så då är det kanske okej att tråka er med mina tankar 😋

Mycket intressant utvikning, tack för den :)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har fått för mig att dem som vill basa kroppen har fått det här med orsak och verkan lite back och fram. Jag tror att det kommer sig av hur cancersvulster beter sig. Alla vi är ju rädda för att utveckla cancer så det är ett slags försök till att motarbeta cancersvulsters framväxt. Cancern som trivs bra i försurad miljö skapar ju den här miljön själv genom den förändrade cellmetabolismen. Cancerceller använder fermentering stället för andning som friska celler använder (som Zepp länkade förut). Skall läggas till att cancerceller älskar socker och använder mycket mer av det än friska celler. Fermenteringen är inte lika ren process som andning är och den försurar kroppen. Men det är inte den försurade kroppen som skapar cancern utan det är cancern som skapar en försurning. Åter igen försöker man här angripa symptom istället för att angripa orsak.

Om man vill verkligen angripa orsaken till den metabola ohälsan (inklusive cancern) så är LCHF en mycket bra strategi om den bygger på bra näringsrik mat, hälsosamma fetter, pro- och prebiotika (kefir, surkål). Näring är nyckelordet här. LCHF ihop med god nattsömn, vistelse i solen och stresshantering är mycket bättre strategi än dessa konstiga försök att basa kroppen med bikarbonat. Då riskerar man väl att få sämre magsyra och försvåra för kroppen att ta upp näring från maten man äter.  Kan rekommendera boken "The metabolic approach to cancer" av Nasha Winters. Där nämner hon också detta kropps-basande som ett exempel på en overksam strategi.

• Gilla 3
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, Ulrika Åberg sade:

Precis vad jag fått till mig från annat håll; det handlar om hur vi andas ut! 🙂

Hur vi andas, kissar, svettas ut, på något sätt/vilket sätt som helst!

Iallafall så leder vår ämnesomsättning snarare till att vi får ett överskott av "bikarbonat", som kroppen är lämpad för att göra sig av med eller att använda i PH-bufferingsystemet!

Använd i stället bikarbonat som rengöringsmedel.. om man promt skall köpa sådant!

Blodets PH är så himla noga reglerat, dvs man blir inte sjuk.. man dör rätt snabbt om blodets PH förändras inom snäva gränser!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fysiologiskt_pH

Man har olika PH i olika organ.. blodet/kroppen fixar det av sig själv utan att äta/dricka onödigt bikarbonat!

Inte nog med det så finns det olika toxiska och medecinska tillstånd där man kan råka ut för antingen Alkalos eller Acidos!

https://www.merckmanuals.com/home/hormonal-and-metabolic-disorders/acid-base-balance/overview-of-acid-base-balance

• Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, SGK sade:

Apropå att äta veganskt. Igår såg jag i tidningen att Malin Persson i TV-programmet Trädgårdstider, som bara äter veganskt i programmet, hade de sämsta hälsovärdena av alla fyra deltagarna i programmet, trots att hon "äter mest hälsosamt" enligt Pernilla Månsson Colt. Malin är 41 år, och smal och borde väl ha utmärkta värden, tänker man.

Ursäkta utvikningen från ämnet, men jag reagerade på detta. Och i dessa karantäntider träffar jag nästan ingen, så då är det kanske okej att tråka er med mina tankar 😋

Mm.. man kan äta "veganskt" eller LCHF och se frisk och smal på utsidan!

Iallafall iomed att alla Veganer och LCHFare äter olika.. så beror det främst på om de äter en väl sammansatt hälsosam föda.

I övrigt ger jag inget för Pernilla Månsson Colt som näringsfysiolog, men hon är bra programledare.. vilket hon borde fokusera på.

Iallafall om man är 41 år och smal så finns det inga garantier för att man är frisk.. det visar sig senare!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, Zepp sade:

Iallafall om man är 41 år och smal så finns det inga garantier för att man är frisk.. det visar sig senare!

Vår granne är pinnsmal och 60+. Han föll ihop på stallgolvet - pga diabetes 2. 😱

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2020-03-24 at 15:16, Ulrika Åberg sade:

Räcker det att ta en tesked bikarbonat varje morgon för att motverka försurningen 

Ta aldrig bikarbonat i samband med måltid (1-2 tim före och efter). Det neutraliserar den livsviktiga magsyran. 🧐

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 minuter sedan, iAnna sade:

Ta aldrig bikarbonat i samband med måltid (1-2 tim före och efter). Det neutraliserar den livsviktiga magsyran. 🧐

ajaj kapten!! 🙂

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan också tipsa om 4Health pod med Anna Sparre, sök Anders Lönedal, kanske var det avsnitt 119 , 120 och 145? Finns många intressanta avsnitt där.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg