Jump to content

LCHF utan mjölhprodukter?

Recommended Posts

Jag har i tidigare inlägg berättat att jag har fått tillbaka min acne efter att jag har börjat med LCHF (Jag har ätit LCHF-kost i snart tre månader) och då fick jag tipset att sluta med mjölkprodukter då dessa kan trigga igång acne. Dock har jag lite funderingar kring detta. Tydligen var smör okej, men varför är det det? Smör är ju trots allt en mjölkprodukt. Men den största frågan jag har är vart man ska få allt fett ifrån? Om jag tar bort allt smör och grädde försvinner i princip hela mitt fettintag. Alternativet är väl då olika oljor som typ olivolja, men Mr Kostdoktorn har ju sagt att man ska hålla en bra balans mellan Omega 3 och 6 och olivolja är väl mest omega 6?

Jag skulle verkligen uppskatta svar för jag sitter och är smått förvirrad här.

Ps. Jag menar ju självklart mjölkprodukter i rubriken och inte mjölhprodukter.

Min kropp gillar inte heller mejeriprodukter, och det blir förbannat begränsat. Så jag är en periodare, när jag känner att kläderna kanske inte går på lika lätt så kör jag en fakirperiod.

Kanske inte hjälpte så mycket med din undran, men många kroppar klarar inte av mejerier, bara att man reagerar olika på dom.

Kokosfett är ett mycket bra fett att komplettera med. Kött med mycket fett i eller fet fisk liksom ägg är andra bra ställen att få fett från.

Smör innehåller mindre kh än de övriga mejeriprodukter. Ex.vis innehåller smör (80% fett) 0,5g kh/100 g medan Creme fraiche (34 % fett) innehåller 3,3 g kh/100 g (tabeller finns på livsmedelsverkets hemsida bland annat) Det brukar vara en anledning till att det rekommenderas att vara försiktig med mejeriprodukter. Just smör äter man också i så mycket mindre mängd än grädde, fil, creme fraiche etc. så även om det finns sådant däri som kan påverka din acne får du i dig en mycket liten mängd från smöret så det är troligt att du tål det ändå.

Vad jag har lärt mig, ju högre fetthalt desto mindre mjölkprotein och kolhydrater som kan trigga igång oönskade sideffecter. Allt beror helt enkelt på hur känslig man är. Jag har uteslutit alla mjölkprodukter förutom just smör då jag känner att jag tolererar det bättre än till exempel grädde. För mig är det lite som en "stege" där vissa produkter helt enkelt fungerar bättre än andra. Ghee är toppen, men svårt att få tag på - smör är okej och lätt att få tag på - grädde fungerar i mindre mängder men triggar gärna igång inflammationer hos mig - CF är i princip samma som grädde för mig - ren mjölk fungerar inte alls.

För mig har det varit en process där jag först har uteslutit mjölk, sedan CF, sedan grädde och i perioder även smör och har så hittat var min gräns och toleransnivå ligger. 

Mitt absoluta favoritsubstitut fettmässigt är kallpressad kokosolja, dock smakar det ju förfärligt och jag kämpar ständigt med att hitta nya sätt att dölja smaken (eller så får jag bara ge upp och se om jag kan beställa smakfritt...) 

• Like 1

Det är mjölkproteinet som triggar acne så jag kan inte se hur smör skulle kunna vara ok.

Verkar rätt omständigt men ett alternativ: http://tinasmagmat.se/?page_id=175

Syrade mjölkprodukter som tex: creme fraiche, yoghurt men även grädde och smör har genom syrningsprosessen inget kasein. Detta har syrningsenzymerna tagit hand om, dessa enzym är enzymer som människan saknar.Mer finns att läsa i Mjölkrevolutionen skriven av Jonas Coltings bror .Jag har även skrivit lite utförligare på min blogg.

Syrade mjölkprodukter som tex: creme fraiche, yoghurt men även grädde och smör har genom syrningsprosessen inget kasein. Detta har syrningsenzymerna tagit hand om, dessa enzym är enzymer som människan saknar.

Aj är det verkligen så? Det var ju goda nyheter. Vi har sällan mjölk hemma men barnen dricker ofta pimä (dvs finländsk surmjölk). Jag igen använder ofta smetana som är hem-silad på rot från valios smetana. Och antingen arlas eller lidls creme fraiche.

I morgonkaffe har jag en halv dl grädde. Kanske jag kunde prova byta ut all annan grädde utom den till syrad. Att osyrad grädde skulle bli av med kasein låter konstigt. Hur då?

Syrade mjölkprodukter som tex: creme fraiche, yoghurt men även grädde och smör har genom syrningsprosessen inget kasein. Detta har syrningsenzymerna tagit hand om, dessa enzym är enzymer som människan saknar.Mer finns att läsa i Mjölkrevolutionen skriven av Jonas Coltings bror .Jag har även skrivit lite utförligare på min blogg.

Näää, detta är jag mycket tveksamt till. Det som däremot försvinner/bryts ner genom syrningsprocessen är lactose eftersom bakterierna lever på socker. Detta är även anledningen till att socker måste tillsättas i någon form när man gör mjölkfria yoghurt alternativ.

Det som gör att grädde är bättre ur mjölkproteinssynpunkt är just den höga fetthalten som då ger mindre utrymme för proteiner, det är därför smör anses vara "bättre" och till och med okej i de paleokretsar som kör mjölkfritt.     

Näää, detta är jag mycket tveksamt till. Det som däremot försvinner/bryts ner genom syrningsprocessen är lactose eftersom bakterierna lever på socker. Detta är även anledningen till att socker måste tillsättas i någon form när man gör mjölkfria yoghurt alternativ.

Det som gör att grädde är bättre ur mjölkproteinssynpunkt är just den höga fetthalten som då ger mindre utrymme för proteiner, det är därför smör anses vara "bättre" och till och med okej i de paleokretsar som kör mjölkfritt.     

Jag kommer inte ihåg var jag hittat källan till det jag beskrev men detta kan kanske vara av intresse.     gluten-celiaki.blogspot.se/

Nej det stämmer inte!

Jag kommer inte ihåg var jag hittat källan till det jag beskrev men detta kan kanske vara av intresse.     gluten-celiaki.blogspot.se/

Det jag ifrågasatte var att kasein bröts ner genom syrningsprocessen i syrade livsmedel. Länken innehåll inget om det utan innehåller endast information om varför pastöriserad mjölk är skadligt.  

• 7 years later...

Ghee är det enda animaliskt fett utan mjölkprotein och laktos. Hur ni än vrider och vänder på att syrad smör skulle varit mjölkprotein fritt kommer aldrig på tanken.

För att Ghee ska bli perfekt ur egen synpunkt väljer jag koka på LÅG värme i slowcooker på 6 timmar och det ska småkoka och sköta sig själv.

När det är klart tar du endast bort ytakiktet med en sked och använder en soppslev och tar upp ghee till flergångskaffefilter på rengjorda glasburkar.

Hur du gör syrad grädde 1-2 msk kefir eller yoghurt naturell lägger du i 9 dl grädde och låt stå i rumstemperatur i 36 timmar.

Vill du göra smör vispar du det och tar bort vasslen och tvättar ur smöret med kallt vatten. 

Efter det har du syrat smör.