truman Posted March 25, 2020 Share Posted March 25, 2020 Hej, jag har ätit LCHF och praktiserat periodisk fasta några år nu. Mest pga mitt blodsocker. Jag har gått ner till min samma vikt som jag hade för 40 år sedan och mår bra. Min fru som inte är överviktig men hade högt blodtryck och medicinerades för detta hängde på och tappade några kilo hon med. För en tid sedan mätte hon sitt blodtryck och konstaterade att hennes tryck var lägre även om "övre" och "Undre" trycket var ganska nära varandra. När hon på eget bevåg försökte minska dosen så blev hon yr och trycket var ganska högt igen när hon mätte det. Hon skulle vilja ha en annan utredning med en mer uppdaterad läkare som förstår mekanismerna med LCHF och periodisk fasta (16/8) Den hon träffade var i 70-årsåldern och avfärdade hennes frågor om biverkningar med "ta nu den här medicinen det är en jätteliten dos". Det innebar emellertid en rejäl omställning i kroppen när hon började ta den. Vi bor i Uppsala men är mobila och åker gärna en bit för att träffa rätt doktor. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted March 25, 2020 Share Posted March 25, 2020 Personligen kunde jag trappa ner bltr-medicinen stegvis på egen hand (den var handikappande, och jag ville inte leva så), och efter ca 5 veckor med LCHF klarade jag mig fint helt utan mediciner. Blodtrycket var då lägre än när öppenvården var nöjd med min medicininställning. Det framgår inte hur länge din fru ätit LCHF-mat, men hjälper inte den kosten, utan hon ändå behöver medicin (som hon verkar ha besvär av), så vore det väl bra att få utrett vad det förhöjda trycket beror på. Det kan ju finnas en underliggande fysisk orsak som inte manifesterar sig på annat sätt än genom förhöjt bltr- än så länge. Dessvärre har jag inget tips på doktorer med moderna kunskaper om kost, för jag har inte behövt besöka någon på evigheter... men andra på forumet känner säkert till någon. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
truman Posted March 25, 2020 Author Share Posted March 25, 2020 17 minuter sedan, Inez sade: Personligen kunde jag trappa ner bltr-medicinen stegvis på egen hand (den var handikappande, och jag ville inte leva så), och efter ca 5 veckor med LCHF klarade jag mig fint helt utan mediciner. Blodtrycket var då lägre än när öppenvården var nöjd med min medicininställning. Det framgår inte hur länge din fru ätit LCHF-mat, men hjälper inte den kosten, utan hon ändå behöver medicin (som hon verkar ha besvär av), så vore det väl bra att få utrett vad det förhöjda trycket beror på. Det kan ju finnas en underliggande fysisk orsak som inte manifesterar sig på annat sätt än genom förhöjt bltr- än så länge. Dessvärre har jag inget tips på doktorer med moderna kunskaper om kost, för jag har inte behövt besöka någon på evigheter... men andra på forumet känner säkert till någon. Tack! Vi håller tummarna 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 25, 2020 Share Posted March 25, 2020 8 timmar sedan, truman sade: Hej, jag har ätit LCHF och praktiserat periodisk fasta några år nu. Mest pga mitt blodsocker. Jag har gått ner till min samma vikt som jag hade för 40 år sedan och mår bra. Min fru som inte är överviktig men hade högt blodtryck och medicinerades för detta hängde på och tappade några kilo hon med. För en tid sedan mätte hon sitt blodtryck och konstaterade att hennes tryck var lägre även om "övre" och "Undre" trycket var ganska nära varandra. När hon på eget bevåg försökte minska dosen så blev hon yr och trycket var ganska högt igen när hon mätte det. Hon skulle vilja ha en annan utredning med en mer uppdaterad läkare som förstår mekanismerna med LCHF och periodisk fasta (16/8) Den hon träffade var i 70-årsåldern och avfärdade hennes frågor om biverkningar med "ta nu den här medicinen det är en jätteliten dos". Det innebar emellertid en rejäl omställning i kroppen när hon började ta den. Vi bor i Uppsala men är mobila och åker gärna en bit för att träffa rätt doktor. Jag tror inte ni behöver någon LCHF-läkare, utan mest nya prov och utsättning av mediciner.. iallafall så skall jag varna för LCHF, en vanlig biverkning är lägre blodtryck! Dvs WTF, jag vet inte om hon drabbats av sagda biverkan, du får i så fall ta på dig det och hitta eventuellt någon ny läkare som ställer ny diagnos på hennes nya värden. Hur som helst iomed att du nämner din vikt för 40 år sedan så utgår jag från att ingen utav er är purunga? Sååå, vet inte hur jag skall linda in det här.. men med stigande ålder/utslitning av kroppen så är det inte helt ovanligt att man får högre blodtryck! Det skall man då helst skilja från olika metabola sjukdomar. Dvs vi talar då om metabolt syndrom/ateroskleros/stelare blodkärl av andra orsaker.. för att inte tala om hela Renin-Angiotensin-sytemet! https://sv.wikipedia.org/wiki/Renin–angiotensinsystemet Dvs kom in till en läkare och ha högre blodtryck.. iallafall om man är lite äldre, så går man därifrån med ett recept.. på gott och ont, dvs varför uppsöker man läkare om man inte får ett recept? Är man ung och smal så får man råd om kost och motion!.. när man helst vi ha ett recept/piller! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted March 26, 2020 Share Posted March 26, 2020 Jag fick mediciner mot högt blodtryck strax innan jag började äta LCHF, för mer än tio år sedan. LCHF påverkade inte blodtrycket då. Det höll sig acceptabelt med medicinering (typ 130/85). Jag fortsatte med medicin länge. Fick ibland råd från läkare typ "undvik salt och mättat fett" (och tänkte i mitt stilla sinne "det var ju på sådan kost jag fick högt blodtryck; varför skulle det då hjälpa?") Sedan en dag när jag lämnade blod, så var det helt plötsligt 110/75. Oj. Vad hade jag gjort? Det jag kom på var tillskott av MSM. Jag drog ner på medicinen (tog bort den ena); läste på om vad som kan påverka blodtryck, kontaktade läkare för stöd för att minska och sluta - och jag mätte hemma ofta, för att se hur jag reagerade. Efter ett halvår hade jag slutat helt. F.n. äter jag MSM, C-vitamin, magnesium, K2, D3, O3. Jag vet inte om det påverkar, men jag vågar heller inte sluta. Så ja, jag tror att vitamin- och mineralbrister påverkar kroppen och olika symptom vi har. Men att hitta en läkare som håller med? Jag har inte gjort det. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
truman Posted March 26, 2020 Author Share Posted March 26, 2020 Tacka för era synpunkter och att ni delar med er av era erfarenheter. Personligen så är jag 65 år med lägre blodtryck än jag hade i 40-årsåldern. Min fru är yngre (57) men har lite högt tryck. Just nu så är det medicinerat och 120/75. Hon har ändå känt sig lite yr ibland och därför min fråga. Hon dras sedan länge med ett sköld körtelproblem och vi undrar hur LCHF kan påverkar detta. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted March 27, 2020 Share Posted March 27, 2020 19 timmar sedan, Effie sade: F.n. äter jag MSM, C-vitamin, magnesium, K2, D3, O3. Jag vet inte om det påverkar, men jag vågar heller inte sluta. MSM, vad är det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted March 27, 2020 Share Posted March 27, 2020 "MSM är en naturlig källa till svavel och fungerar som en viktig beståndsdel i kollagen – det protein som bygger upp bindväv, muskler, skelett, hår och hud. MSM i pulverform är ett vanligt kosttillskott för den som vill behålla sin ledrörlighet och bland de som vill upprätthålla kvaliteten på hud och hår. MSM är en förkortning av Metylsulfonylmetan, vilket innebär en form av organiskt svavel som finns naturligt i kroppen. Svavel är en viktig beståndsdel i kroppens kollagen och keratin, som bygger upp all bindväv, brosk, senor, hår och hud. MSM kallas därför ibland för ett skönhetsmineral, eftersom det ofta används för att upprätthålla håret och hudens kvalitet. MSM ingår även som komponent i ledtillskott och tillskott för hår, hud och naglar." Från svensk hälsokost, där jag precis skickat efter msm. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted March 27, 2020 Share Posted March 27, 2020 7 minuter sedan, Kattuggla sade: "MSM är en naturlig källa till svavel och fungerar som en viktig beståndsdel i kollagen – det protein som bygger upp bindväv, muskler, skelett, hår och hud. MSM i pulverform är ett vanligt kosttillskott för den som vill behålla sin ledrörlighet och bland de som vill upprätthålla kvaliteten på hud och hår. Har vi brist? i vilken mat finns det naturligt? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted March 27, 2020 Share Posted March 27, 2020 Utanför ämnet, men jag äter det för att det ska vara utrensande bl a. En lustig sak som hände när jag började med msm var att min syn försämrades, men som tur var blev den sen bättre än innan. https://kurera.se/darfor-ska-du-ata-msm/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted March 27, 2020 Share Posted March 27, 2020 Svavel finns det väl i kålväxter, har jag för mig. Vilket jag äter mycket. Jag minns inte varför jag fick för mig att testa MSM-tillskott. Det kan ha varit någon artikel som den Kattuggla länkar till. Jag köpte en påse, och den fick ligga ett tag. Så började jag; trappade upp till nån matsked per dag tror jag. Och konstaterade att mitt blodtryck plötsligt blev lägre. Har läst någonstans att det kan ha effekt på blodtrycket. Sedan läste jag någonstans här; någon som hade erfarenhet av att svavel hämmar jodupptag. Jag vet inte. Men man ska väl aldrig överdriva åt något håll. Och jag har läst någonstans att levern kan ha nytta av svavel. Jag vet inte det heller. Det är en djungel med vitaminer och mineraler... 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 27, 2020 Share Posted March 27, 2020 10 timmar sedan, Cleppa sade: Har vi brist? i vilken mat finns det naturligt? Vitlök, andra sorters lök, vissa svavalde vinsorter, sattsa helst på vitlök! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 27, 2020 Share Posted March 27, 2020 23 timmar sedan, truman sade: Tacka för era synpunkter och att ni delar med er av era erfarenheter. Personligen så är jag 65 år med lägre blodtryck än jag hade i 40-årsåldern. Min fru är yngre (57) men har lite högt tryck. Just nu så är det medicinerat och 120/75. Hon har ändå känt sig lite yr ibland och därför min fråga. Hon dras sedan länge med ett sköld körtelproblem och vi undrar hur LCHF kan påverkar detta. Altså, det är det här med att skilja på livstilsfaktorer och medicinska problem, typ hypothreos, som främst drabbar kvinnor! Dvs läkarna har svårt att skilja på det och de är ändå utbildade på detta! Lite högt tryck är inte ens i 57 års ålder det värsta man kan ha men det kan vara annat som ställer till det.. det är fucking svårt ens för en läkare att få grepp om vad som gör vad. Dels så handlar det om vilken läkare man träffar, dels handlar det om hur man mår själv och vilka slutsattser man då drar! Iallafall gå till 10 olika läkare så får man 10 olika diagnoser! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts