Leung Jan Posted March 24, 2013 Share Posted March 24, 2013 Jag har två barn med mjölkproteinallergi, som yttrat sig genom eksem, lös avföring och astma. Allergin konstaterades genom blodprov. Vi har av barnläkaren och dietisten därför rekommenderats att inte ge barnen matvaror som innehåller mjölkprotein. Produkter som innehåller spår av mjölk sa de var däremot okej. Det är i första hand produkter med synlig mjölk som vi ska undvika, sa de. Därför har vi ersatt allt från kon i form av mjölk med andra produkter. Men sedan en tid tillbaks jag har börjat oroa mig för de så kallade "mjölkfria" margarinerna, såväl de flytande som icke-flytande, av flera skäl. Men också av vanliga oljor av raps och solros. Särskilt oroad har jag blivit av det som händer när dessa "mjölkfria" margariner upphettas, som till exempel vid stekning av en köttbit. När jag till steker en bit kött och stekpannan svalnat kvarstår en läskig illaluktande klistrig smet i stekpannan som snarast ser ut som plast och är näst intill omöjlig att diska bort med varmvatten och diskmedel. Diskbortsten har jag nu flera gånger fått slänga. Under uppsättningen framträder också en dolt som är rätt obehaglig. En blandning av dess "mjölkfria" produkter och vegetabiliska oljor ger ibland ännu värre resultat i pannan. Är det någon som kan ge mig svar på följande frågor: 1. Kan detta verkligen vara ofarligt att få i sig? 2. Vad är det som händer med dessa fetter vid upphettning, det varkar ju vara frågan om någon sorts rätt obehaglig kemisk reaktion. 3. Och kanske viktigast av allt; Vad ska jag använda för fett till mina barn istället när jag till exempel steker saker? Vågar jag trots allt använda smör, det innehåller ju trots allt rätt lite protein? Vad är det egentligen man är känslig för vid en mjölkproteinallergi? 4. Att steka i vegetabiliska oljor är jag inte heller nöjd med, ibland tycker jag att det ger exakt samma reaktioner i stekpannan och dåliga lukter vid upphettning. Men är detta ändå bättre tro? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted March 24, 2013 Share Posted March 24, 2013 Vågar inte svara när det gäller mjölkprotein i smör, det överlämnar jag åt någon som har mer kunskap. Däremot föreslår jag att du steker i kokosfett istället. Alba Dalbys "Cocos" är inte härdat och smaklös så det förändrar inte smaken på maten. Vill man däremot ha smaken av kokos så är Kung Markattas Kallpressad Virgin Kokosolja helt outstanding. (ekologisk, krav) Margariner skyr jag som pesten. Det är inte människoföda. Solrosolja är inte mycket bättre, alldeles för mycket Omega-6. (Rapsoljan är hälsosammare.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted March 24, 2013 Share Posted March 24, 2013 Jag skulle definitivt satsa på kokosfett. Hälsosamt och användbart. Finns med och utan smak, själv använder jag det utan smak. Toppen att steka med, blanda i smoothies, baka kokosbollar med osv. Går även att bre på macka om ni ger barnen bröd. Olika osötade nötsmör (såsom mandelsmör, hasselnötssmör och jordnötssmör) är ju också jättegott att använda både i matlagning, på bröd och som tillbehör. Utöver kokosfett (och smör) använder jag oliv- och rapsolja, men brukar inte hetta upp dem. Jag skulle aldrig servera mina barn (eller mig själv) någon typ av margarin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted March 24, 2013 Share Posted March 24, 2013 Min egen knodd hade mjölkproteinallergi som liten men reagerade aldrig negativt på smör. Kokosmjölk kan ofta vara ett bra substitut för mjölk/grädde i matlagning. Korvstroganoff/biffstroganodd är ett exempel på något som går att göra med kokosmjölk istället för mjölk/grädde. Hoppas det växer bort! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leung Jan Posted March 24, 2013 Author Share Posted March 24, 2013 Jag skulle definitivt satsa på kokosfett. Hälsosamt och användbart. Finns med och utan smak, själv använder jag det utan smak. Toppen att steka med, blanda i smoothies, baka kokosbollar med osv. Går även att bre på macka om ni ger barnen bröd. Olika osötade nötsmör (såsom mandelsmör, hasselnötssmör och jordnötssmör) är ju också jättegott att använda både i matlagning, på bröd och som tillbehör. Utöver kokosfett (och smör) använder jag oliv- och rapsolja, men brukar inte hetta upp dem. Jag skulle aldrig servera mina barn (eller mig själv) någon typ av margarin. Tack för tipsen. Men är kokosfett verkligen bättre än margarin. Tillverkningsprocessen skriver många på nätet verkar ju vara densamma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leung Jan Posted March 24, 2013 Author Share Posted March 24, 2013 Min egen knodd hade mjölkproteinallergi som liten men reagerade aldrig negativt på smör. Kokosmjölk kan ofta vara ett bra substitut för mjölk/grädde i matlagning. Korvstroganoff/biffstroganodd är ett exempel på något som går att göra med kokosmjölk istället för mjölk/grädde. Hoppas det växer bort! Ja, det hoppas vi med. Intressant erfarenhet med smöret, det var lite så jag tänkte, men inte vågat prova. Ja, det är en viss omställning i matlagningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf Löfgren Posted March 24, 2013 Share Posted March 24, 2013 Undvik allt vad margariner heter, gäller även Smör o Rapsolja fr Arla. Kokosolja kallpressad ekologisk och olivolja är att föredra, undvik dock kokosfett i silverpaket, det är processat. Det finns också 100% ren smörolja från bl.a. Arla, men det måste kanske beställas extra på affären. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leung Jan Posted March 24, 2013 Author Share Posted March 24, 2013 Undvik allt vad margariner heter, gäller även Smör o Rapsolja fr Arla. Kokosolja kallpressad ekologisk och olivolja är att föredra, undvik dock kokosfett i silverpaket, det är processat. Det finns också 100% ren smörolja från bl.a. Arla, men det måste kanske beställas extra på affären. Tack. Men vad är felet med smöret från arla? Och ren smörolja, vad är det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf Löfgren Posted March 24, 2013 Share Posted March 24, 2013 Smör från Arla eller Valio är helt utmärkt, om barnen tål det lilla mjölkproteinet i det. Smörolja kallas ibland för ghee, se länk: www.arlafoodservice.se/produkter/Smor--Matfett/Svenskt-Smor-fran-Arla/Svenskt-Smor-fran-Arla-Osaltat-Koncentrerat-fetthalt-100_1800g/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leung Jan Posted March 24, 2013 Author Share Posted March 24, 2013 Rolf Tusen tack för tipset. Smörolja ska jag prova. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted March 24, 2013 Share Posted March 24, 2013 Tack. Men vad är felet med smöret från arla? Och ren smörolja, vad är det? Arla har en produkt som heter just "smör och rapsolja" som är lätt att tro att det är smör, men det är det inte utan helt enkelt ett vanligt margarin Arlas vanliga smör är toppen. Angående mjölkproteinallergin så skulle jag vara försiktig med smör, det innehåller mjölkproteiner men om dina barn kommer regera på det eller inte beror helt och hållet på hur känsliga de är. Jag reagerar själv dåligt på mjölkprotein (ingen konstaterad allergi dock) överlag, men smör klarar jag bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 24, 2013 Share Posted March 24, 2013 Eh.. är det så säkert att det är mjölkproteinallergi? Jamenar.. det är inte antigen eller.. utan det är allergiskt.. och man tål inte det minsta, som regel, inte ens smör. Och det är inga lätta besvär utan man blir riktigt sjuk. Verkar som man blandar ihop laktosintollerans och mjölkproteinallergi.. den första är dosberoende, altså hur mycket laktazproduktion man har kvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted March 24, 2013 Share Posted March 24, 2013 Eh.. är det så säkert att det är mjölkproteinallergi? Jamenar.. det är inte antigen eller.. utan det är allergiskt.. och man tål inte det minsta, som regel, inte ens smör. Och det är inga lätta besvär utan man blir riktigt sjuk. Verkar som man blandar ihop laktosintollerans och mjölkproteinallergi.. den första är dosberoende, altså hur mycket laktazproduktion man har kvar. Fast mjölkproteinallergi är som jag har förstått det också väldigt individuellt och dosberoende. Vissa klarar mindre mängder utan att bli riktigt sjuka medan vissa inte klarar det alls. Sen är det sant att många förväxlar laktosintollerance med mjölkproteinsallergi trotts att de är helt oberoende av varandra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 24, 2013 Share Posted March 24, 2013 Tja, så tillvida att allergi handlar om mängd allergen som får bägaren att rinna över.. men är inte ens i samma kommun som laktosintollerans dos beroende! Och är man allergisk.. vara vad som helst så fyller man inte på bägaren alls, såvida det inte är något essentiellt och då tar man allergihämmande läkemedel samtidigt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted March 24, 2013 Share Posted March 24, 2013 Tja, så tillvida att allergi handlar om mängd allergen som får bägaren att rinna över.. men är inte ens i samma kommun som laktosintollerans dos beroende! Och är man allergisk.. vara vad som helst så fyller man inte på bägaren alls, såvida det inte är något essentiellt och då tar man allergihämmande läkemedel samtidigt! och jag håller helt med här. laktosintolerans är inte en an allergi per se utan en intolerans, det är inte skadligt att få i sig laktos som laktosintolerant (om än inte behagligt...) medan som allergisk är det FARLIGT och har stora negativa konsekvenser att få i sig det man är allergisk av. Men sen är ju allt beroende på vilken typ av reaktion man får utav allergin (andnöd är ju inte så kul.) och om man "tycker det är värt det" eller inte. Oftast när det handlar om allergier så är det inte ens värt att experimentera med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 24, 2013 Share Posted March 24, 2013 För att återgå till TS problem.. där det är konstaterad mjölkproteinallergi hos barnen! Råden var helt värdelösa, kan vi konstatera. Grejen är att all mat måste lagas från råvaror.. ingen mat med spår av det ena eller andra, dvs ingen samansatt mat.. bara råvaror! Egentligen prexis vad vi alla skulle göra, då vet man exakt vad man får i sig och ofta har man rätt bra koll på kvaliten oxå. Och jag tycker inte ens det är värt besväret att använda Ghee! Cocosolja, olivolja.. i viss mån ekologisk kallpressad rapsolja och ytterligare någon vegetabilisk olja i undantagsfall men framförallt kött/fisk-fett, från feta matvaror. Problemet är att mejerier är en stapelvara i det nordiska köket/matkulturen.. så är det dock inte i andra länder.. så det går egentligen hur bra som helst att leva utan mejerier och dessutom laga god mat. Problemet ligger väl snarare i att man får tänka utanför kuben av nordisk husmanskost! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfvän Posted March 24, 2013 Share Posted March 24, 2013 Ister - http://www.lchf-forum.se/showthread.php?t=21945 Skirat smör - http://www.receptcentralen.se/snabbt-och-enkelt/skirat-smor/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leung Jan Posted March 24, 2013 Author Share Posted March 24, 2013 Det är inte lätt att hitta fett som går att upphetta för stekning som fungerar till små barn med mjölkproteinallergi, och som samtidigt inte är processat och innehåller transfetter... Det låter som att ekologisk kallpressad kokosolja eller smörolja kanske är de bästa alternativen. Eller kanske ister eller gåsfett... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 24, 2013 Share Posted March 24, 2013 Håller med Rolf ovan, ghee är grejen (för smakens skull, annars är förstås kokosfett bra av andra orsaker). Jag fick tipset att göra ghee av Annika Dahlqvist när min lille hade magproblem och behövde kaseinfri mat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Farmor kaisi Posted March 24, 2013 Share Posted March 24, 2013 Jag föreslår ister o kung Markattas kokosolja samt kokosmjölk i er matlagning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts