jentan

Solvezink?

Recommended Posts

Hej!
På grund av nattliga kramper i vaderna/fötterna har jag tagit prover som visar på zinkbrist. Min läkare har förskrivit solvezink brustabletter åt mig men dessa innehåller sorbitol, sackarinnatrium och mannitol. Jag har ätit keto i 30veckor och gått ner 30kg. Är inte klar med min viktresa och är osäker på om jag ska ta dessa tabletter pga de sötningsmedel som ingår.
Vad tror ni?  Är det bättre att köpa zink på hälsokosten istället? Jag antar att sötningen ingår i brustabletterna för att det ska gå att få i sig men då är det kanske bättre att köpa utan recept?
Mvh
JenTan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är alltid bäst att köpa mineral- och vitamintillskott på hälsokost eller webbshop. Deras produkter är renare, skonsammare(för mage&tarm) och med bättre biotillgänglighet, jämfört med apotekens receptfria eller receptbelagda grejer. Ibland är det även billigare. Företag som sysslar uteslutande med kosttillskott har en helt annan konkurrenssituation och press på sig att leverera högklassiga produkter. Extra viktigt att välja bra märken vad gäller mineraler(som zink, järn mm), som är svåra för kroppen att ta upp. Medan kanske inte fullt så viktigt vad gäller tillskott som alltid har okej bio tillgänglighet typ C-vitamin. 

Enda anledningen att välja kosttillskott på recept är att det går på högkostnadsskyddet, så du kan eventuellt få det gratis. Jag som använder en del dyra läkemedel t.ex melatonin för 500 kr flaskan, kommer snabbt upp i den summan och då ber jag ibland läkaren skriva ut lite vitaminer jag behöver. Men tja, låter ju inte som någon hit med ett kosttillskott som innehåller en massa sockeralkoholer, som också är laxerande, vilket knappast hjälper upptaget. Tycker du ska köpa något annat. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Välkommen till forumet, jentan!

Nätbutiken Topformula har sitt eget märke av zink  i form av zinklaktat, som skall vara lättupptagligt. Kostar 34 kr för 90 tabletter som skall sväljas hela, och gratis frakt. Det finns många olika fabrikat att välja på, och många hälsokostbutiker...

Annars sägs zink från animalisk föda vara det som är lättast att tillgodogöra sig. Ost och musslor t. ex. innehåller bra med zink. (Ostron leder överlägset ligan, men man måste ju vara realistisk.)

Kramp i vaderna/fötterna är ganska vanlig när man äter LCHF. Vi är många som tar magnesiumtillskott mot det. Äter man stora doser zink kan det motverka kroppens upptag av magnesium. Antingen kan man komplettera med ett magnesiumpiller, eller också äta ett kombinationspiller med både zink och magnesium. Topformula har ett sådant, men där ingår också vitamin B6 (varför vet jag inte).

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min slutsats av vad jag läst på olika forum är att när man går ned i vikt så är det mesta vatten i början av viktnedgången, min egna slutsats är att detta vatten är som ett lager av mineraler och salter, när det minskar blir vi lite känsligare av låga intag av dessa.

Har själv haft lite problem med kramper i benen särskilt på nätterna, Sannas supersalt blandning har hjälpa mig. 

Lätt huvudvärk har jag botat flera gånger med super salt. Tar ett kryddmått av varje i lite vatten, sköljer ned med mera vatten, inte gott precis men gör gott.

Saltar numer lite extra på maten med en blandning av havssalt och bergsalt (Himalaya) har detta i en saltkvarn, vanligt havssalt med jod är maten redan saltad med vid tillagning. 

Helt klart är att jag behöver mera salt med LCHF kost än förut, frugan har samma upplevelse även hon på LCHF så klart.

Recept på supersalt.

http://sannaliljefors.se/tag/anna-hallen/

Bosse

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Om du är intresserad av en annan lösning på problemet så kan denna video vara till hjälp.

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stackars Jack:

Efter att ha sett den här videon tittade jag på säkert 10 till som han gjort. Verkligen informativa och inspirerande. Nu prenumererar jag, så jag inte missar någon nygjord Dr Berry-video :)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2020-03-29 at 12:59, Inez sade:

Stackars Jack:

Efter att ha sett den här videon tittade jag på säkert 10 till som han gjort. Verkligen informativa och inspirerande. Nu prenumererar jag, så jag inte missar någon nygjord Dr Berry-video :)

Dr Berry har mycket intressant att komma med :) Här i en DD-podcast: https://www.dietdoctor.com/se/diet-doctor-podcast-31-dr-ken-berry

För den som är medlem finns en intervju från Low Carb Cruise 2018, där han samtalar med Andreas Eenfeldt: https://www.dietdoctor.com/se/jag-trodde-i-hemlighet-att-alla-mina-patienter-misskotte-sig

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg