Jump to content

Skillnad i näring? (växthus vs. friland)

Cavegirl IF

Recommended Posts

Något jag har funderat på... är det skillnad på näringen i grönsaker som har fått växa i växthus (helt inglasade) jämfört med grönsaker som får direkt solljus?

Med tanke på hur solen påverkar oss (D-vitamin etc), så borde direkt solljus också påverka växter positivt. Mer vitaminer, mineraler och spårämnen?

Har försökt googla lite, men hittar inget vettigt.

Oj, nu hoppas jag minnet inte sviker mig men jag minns att jag läste studier om detta för en massa år sedan. Det man då bl.a. hade undersökt var näringsinnehållet i växthusodlade vs utomhusodlade äpplen. Minns jag inte fel var det 6 (sex!) ggr högre vitamininnehåll i det "vilda" äpplet.

Om inte annat kanske något att söka vidare på.

Oj, nu hoppas jag minnet inte sviker mig men jag minns att jag läste studier om detta för en massa år sedan. Det man då bl.a. hade undersökt var näringsinnehållet i växthusodlade vs utomhusodlade äpplen. Minns jag inte fel var det 6 (sex!) ggr högre vitamininnehåll i det "vilda" äpplet.

Jösses. Det är en rejäl skillnad!

Det är rätt tråkigt om det är så, eftersom många "grönsaker", exempelvis tomater enbart är odlade i växthus nuförtiden.

(Förutom de man ev. odlar i sin egna trägård)

Helt klart värt att forska vidare i....

För att skjuta från höften lite till så är det mig veterligen också så att solmogna grönsaker/frukter har högre näringsinnehåll så frukt och grönt transporterat långväga är sannolikt inte lika bra som att äta det på plats i moget tillstånd. En bidragande orsak måhända till att tomater brukar smaka fantastiskt kring Medelhavet exempelvis.

• Like 1

För att skjuta från höften lite till så är det mig veterligen också så att solmogna grönsaker/frukter har högre näringsinnehåll så frukt och grönt transporterat långväga är sannolikt inte lika bra som att äta det på plats i moget tillstånd. En bidragande orsak måhända till att tomater brukar smaka fantastiskt kring Medelhavet exempelvis.

Det är min uppfattning också att det kan skilja väldigt mycket. Tex bananer skördas när de är gröna för att inte vara övermogna när de kommer fram vilket stannar av näringsprocessen.

Kom att tänka på att makrostrukturen förvisso förändras, ex. övermogna/ruttnande frukter blir sötare så stärkelsen minskar medan sockret ökar. Funderar på om det kan finnas förändringar på mikronivå också... Aldrig läst om det men kanske inte bör uteslutas.

Den största skillanden är nog att det mesta som odlas i växthus inte växer i jord utan i fibermattor, som tillförs noga styrd näringslösning. Detta gäller inte ekologiska grönsaker, som alltid odlas i jord, något som kan vara en bidragande orsak till det betydligt högre brix-värdet.

• Like 2

Som redan nämnts odlas de flesta konventionella grönsaker i växthus i stenull, inte jord. Dessutom belyses de till större del artificiellt, inte med solljuset, och åtminstone i Holland så värms växthusen upp med det fossila ämnet naturgas.

Så att grönsaker är nyttigare och miljövänligare än kött låter allt mer vansinnigt i mina öron, åtminstone dessa grönsaker jämfört med det kött jag köper.

• 2 weeks later...

spektrat blir ordentligt förändrat genom vanligt glas

90% av UVB försvinneer tex

Har för mig att polykarbonat släpper igenom mer än glas av det naturliga ljuset

Växter använder dock inte bara UVB, utan även UVA, samt både röda och blå spektrat för fotosyntesen. Därför talar vi växhusnördar om klorofyl typ A och Typ B och vad som krävs för växten och blomning/fruktsättning. Men det som avgär näringen i frukterna är inte ljuset (förutom att plantan ska växa och frukter eller grönsaker ska utvecklas) utan närningen som finns tillgänglig i jorden, dvs från gödsel (bästa är stengödsling i många fall). Tomater behöver inte för mycket gödsel, möjligen mer kalium och så vidare. Ger man tomater för mycker näring blir de ofta dåliga och smaklösa.

Växter använder dock inte bara UVB, utan även UVA, samt både röda och blå spektrat för fotosyntesen. Därför talar vi växhusnördar om klorofyl typ A och Typ B och vad som krävs för växten och blomning/fruktsättning. Men det som avgär näringen i frukterna är inte ljuset (förutom att plantan ska växa och frukter eller grönsaker ska utvecklas) utan närningen som finns tillgänglig i jorden, dvs från gödsel (bästa är stengödsling i många fall). Tomater behöver inte för mycket gödsel, möjligen mer kalium och så vidare. Ger man tomater för mycker näring blir de ofta dåliga och smaklösa.

Betyder det att näringen i växthusodlade grönsaker inte är så dåligt trots allt? Kanske t.o.m. bättre i vissa fall än frilandsodlat?

Blir det en annan sammansättning av näringen jämfört med om växten befinner sig ute i "naturen"?