Milton Åkerlund Posted March 29, 2020 Share Posted March 29, 2020 Hej alla! Jag har ätit strikt lchf nu i 5 veckor men är fortfarande total nybörjare eftersom att jag inte läste på så mycket utan bara åt under 20g kolhyderater (oftast under 10 ). Nu har jag börjat bli mer och mer intresserad men tycker att det står så olika överallt. Min resa började på 82 kg och på vågen imorse stod det 76 vilket är bra men nu börjar viktnedgången att avta ganska rejält. Jag köpte som första steg ketostix igår och både då och idag mäter jag på det högsta värdet >16. Och med tanke på att man ska ligga på 3 blir jag väldigt orolig. Varför? Vissa säger att det inte är någon fara och att det tyder på att kroppen är i ketos och producerar ketoner för att bränna fett och andra menar på att det är dåligt och tyder på att kroppen inte använder ketonerna för att bränna fett ( jag mår i övrigt superbra och är mycket piggare och har mer energi än någonsin) Funderar också på att skaffa en blodsockermätare men varför? Där råder också delade meningar. Har man ätit lchf länge så kan blodsockret vara högre. Hur ska man tyda värdena och veta om dem är possitiva eller negativa . Jag märker inte av några dippar eller så som kan antyda att blodsockret inte är stabilt. En genomsnittlig dag äter jag följande: Kolhyderater : 9,8 Fett : 112 g protein: 66 g Tack på förhand alla lchf:are Milton (nybörjaren) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted March 30, 2020 Share Posted March 30, 2020 Hej och välkommen hit. Här kommer du att kunna få alla typer av svar du någonsin behövt... Så då börjar jag med mina killgissningar. I början när man går strikt så producerar kroppen för mycket ketoner och du kissar ut det mesta och får då väldigt höra värden på din ketostix. ( det är väl "kissmätare)?. När sedan kroppen blivet mer stabil i ketos så kommer den att producera lagom mängd och då kissar du dessutom knappt ut någon. Jag tror att det är bättre att mäta med en blodketosmätare. Är man som jag lite nördig och tycker det är kul med siffror mm så finns det mätare som klarar både blodsocker och ketoner. själva mätarna är inte så dyra utan det är ketonstickorna som kostar lite . Lycka till! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 30, 2020 Share Posted March 30, 2020 19 timmar sedan, Milton Åkerlund sade: Hej alla! Jag har ätit strikt lchf nu i 5 veckor men är fortfarande total nybörjare eftersom att jag inte läste på så mycket utan bara åt under 20g kolhyderater (oftast under 10 ). Nu har jag börjat bli mer och mer intresserad men tycker att det står så olika överallt. Min resa började på 82 kg och på vågen imorse stod det 76 vilket är bra men nu börjar viktnedgången att avta ganska rejält. Jag köpte som första steg ketostix igår och både då och idag mäter jag på det högsta värdet >16. Och med tanke på att man ska ligga på 3 blir jag väldigt orolig. Varför? Vissa säger att det inte är någon fara och att det tyder på att kroppen är i ketos och producerar ketoner för att bränna fett och andra menar på att det är dåligt och tyder på att kroppen inte använder ketonerna för att bränna fett ( jag mår i övrigt superbra och är mycket piggare och har mer energi än någonsin) Funderar också på att skaffa en blodsockermätare men varför? Där råder också delade meningar. Har man ätit lchf länge så kan blodsockret vara högre. Hur ska man tyda värdena och veta om dem är possitiva eller negativa . Jag märker inte av några dippar eller så som kan antyda att blodsockret inte är stabilt. En genomsnittlig dag äter jag följande: Kolhyderater : 9,8 Fett : 112 g protein: 66 g Tack på förhand alla lchf:are Milton (nybörjaren) Jag får nog reda ut en del missförstånd, jag börjar med 1-3 i ketonvärden, det är blodkteoner, skaffa i så fall en blodsockermätare som även mäter blodketoner, de finns främst för typ 1 diabetiker men är rätt populära bland folk som äter en ketogen diet! Dvs det är komplext.. tex så finns det minst tre ketoner att mäta, blodketoner, urinketoner och utandningsketoner! Om jag säger som så, det är blodketonerna som är viktigast/de som ersätter glukos för din kropps celler, urinketoner är överskott som du kissar ut och utandningsketoner är faktiskt inga riktiga ketoner utan Acceton. Det viktiga är att du mår bra och är frisk i övrigt då får du lov att kissa hur många ketoner som helst, det är dock överskott. eventuellt så bantar du för hårt? Inte nog med det, du har rasat i vikt.. så jag kikade lite på kalorierna, de blir cirka 1311 Kcal, det är verkligen inte mycket om du är vuxen och av normallängd? Sååå jag tjatar, oavsett kalorier så är proteiner (aminosyror) konstanten i din föda och jag sätter den till mellan 0,8 till 1,5 gram per dag i snitt för din längd/normalvikt för din längd! Dvs banta gärna om du har bråttom, men du skall likt förbannat äta alla essentiella aminosyror som din kropp behöver samt en hel del bladiga grönsaker för några vattenlösliga vitaminer! Iallafall på cirka 1300 Kcal och newbie på LCHF, så får du hur stort utslag som helst på Ketostix, det får även de som anammar VV/viktklubb/fastar, det är i princip inga problem så länge man mår bra! Frågan är då om vad man lär sig, huruvida man lagt om till en mer uthållig livstil.. eller om man egentligen behöver gå ner i vikt? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Milton Åkerlund Posted March 31, 2020 Author Share Posted March 31, 2020 Hej och tack för svaren. Jag började äta ketogen kost ändast för att bli av med fett men med tiden har det nog blivit mer av en livsstim eftersom att mitt almäntillstånd har blivit så mycket bättre. Om jag har förstått dig rätt så spelar det ingen roll alls hur mycket ketoner man kissar ut? Det är när man har skaffat en blodketonmätare som man kan börja se och då ska man ligga så högt man kan, gärna runt 3? Ja oj, när du räknar om det till kalorier ser jag ju att det är alldeless för lite vilket är konstigt eftersom att jag inte går hungrig och mår bra. Min tanke har alltid varit att köra på detta för att förlora så mycket fett som möjligt i 6 veckor tills kroppen har ställt om till ketogen kost och seda äta lite mer, proteinpulver och börja styrketräna för att sedan fortsätta i såna intervaller men jag kanske har gått lite för hårt ut. Jag är ganska säker på att jag får i mig allt jag behöver då min kost är ganska varierande men hur mycket av alla aminosyror har jag ingen aning om. Jag är 23 år och 176 cm lång Enligt min badrumsvåg har jag en fettprocent på runt 18.5 i nuläget BMI på 24.5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 31, 2020 Share Posted March 31, 2020 7 timmar sedan, Milton Åkerlund sade: Hej och tack för svaren. Jag började äta ketogen kost ändast för att bli av med fett men med tiden har det nog blivit mer av en livsstim eftersom att mitt almäntillstånd har blivit så mycket bättre. Om jag har förstått dig rätt så spelar det ingen roll alls hur mycket ketoner man kissar ut? Det är när man har skaffat en blodketonmätare som man kan börja se och då ska man ligga så högt man kan, gärna runt 3? Ja oj, när du räknar om det till kalorier ser jag ju att det är alldeless för lite vilket är konstigt eftersom att jag inte går hungrig och mår bra. Min tanke har alltid varit att köra på detta för att förlora så mycket fett som möjligt i 6 veckor tills kroppen har ställt om till ketogen kost och seda äta lite mer, proteinpulver och börja styrketräna för att sedan fortsätta i såna intervaller men jag kanske har gått lite för hårt ut. Jag är ganska säker på att jag får i mig allt jag behöver då min kost är ganska varierande men hur mycket av alla aminosyror har jag ingen aning om. Jag är 23 år och 176 cm lång Enligt min badrumsvåg har jag en fettprocent på runt 18.5 i nuläget BMI på 24.5 Det är inte helt ovanligt att man börjar med LCHF för bantningssyften, det är varken ovanligt att man i början rasar i vikt och kissar ut överskott av ketoner, eller att man finner ett nytt sätt att tänka på mat och ätande. Iallafall så skall jag förklara "optimal ketos", det är ett begrepp myntat av främst två forskare, som är LCHF-förespråkare.. dvs det finns ingen finess med att ligga varken under eller över 1-3 i blodketoner! För det första.. Newbi på ketogen diet, det tar ett tag att uppreglera ketolysensymer i olika celler för att använda ketoner som energi/ersätta en hel del glukos.. tar bara 1-6 månader, för diabetiker kan det ta ett helt år! Dessa är då främst vissa celler i hjärnan, hjärtat och delar av njuren, alla tre grejorna kan vara bra att ha för framtida behov! Så får jag väl oxå nämna sjukvårdens oro för ketoner i blod, urin och utandningsluft, den stora faran är typ1 diabetiker, de har obetydlig eller obefintlig insulinproduktion, de kan råka ut för något som heter ketoacidos, finns annat som sjukvården kan misstänka, dvs ätstörningar i form av bulimi/anorexi/svält/idiotbantning, oså medecinska problem som maldigestion eller malabsorbation, Celiaki, finns fler! Hur som helst det är blodsockermätarna för typ 1 som är poppis för folk som vill vara i optimal ketos.. ketonstickorna kostar skjortan om du inte är diagnosticerad typ 1! Inte nog med det, det finns Ketonix, det är typ en utandningsmätare, samma som en alkomätare och den är främst för epileptiker.. så om du är frisk och kör ketogen diet för bantning och det optimala då är 1-3, så rekomenderas epileptiker att ligga över 4, för att slippa epileptiska anfall! Så man behandlar epileptiker med ketogen kost, på vissa avdelningar, medans man på andra avdelningar där man behandlar diabetiker typ2 rekomenderar 50-60 E% kolhydrater, Metformin och extra insulin! Iallafall när man väl år inne på att mäta blodketoner, så lär de gå upp och ner.. och då kommer vi osökt in på svältketos och postexercise ketos, det kan hos friska i vissa stunder gå ända upp till 6, men det går som regel om man är ung och frisk fort över! På grund av att ketonhalten i blodet stiger för mycket så utsöndras insulin, som stänger ner lipolysen/uttaget ur fettväven! Blättan blättan en hel del biokemi och ensymologi.. iallafall sattra dig och kissa på ketostixen, det kan alltid var intressant att se hur saker och ting förändras över tid när ketolysensymerna uppreglerats! Hur som helst, dina muskelceller har nästan inga ketolysensymer alls, de går i stället över till att förbränna fett i betaoxidation, för det krävs extra syre/ökad syreupptagningsförmåga, det uppnår man med lågintensiv träning! Och nu återkommer jag till protein (aminosyror), det är basen i din föda iomed att de är essentiella, vill du köra en kraschdiet/keto, så blir det antagligen en hel del kycklingfile.. iomed att fett och kolhydrater är främst energi, medans proteinerna är byggstenar för en massa bra att ha saker som muskler, benstomme, en del andra viktiga saker. Iallafall, jag gissar, du är ung, du är frisk, du är missnöjd med din kroppskomposition.. kom inte och säg att du låter vågen eller BMI styra ditt tänk, vågen är den främsta lögnaren som finns för den mäter varken din hälsa eller ditt välbefinnande! Utan då är det (oftast) som så att träning och en väl sammansatt kost (inte för få kalorier/protein) är en framgångsrik modell. Strunta i proteinpulver, ät ditt protein från bra råvaror.. det är främst folk som bodybuildar på hög nivå som behöver proteinpulver! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts