Anna S

Första dagen med LCHF, både spännande och skrämmande!

Recommended Posts

Nu har jag tagit steget över fullt ut till LCHF. Jag har försökt med alla bantningsmetoder som finns, senast GI, men ingenting får mitt sug under kontroll och ingenting gör mig mätt. Jag har inte vågat äta tillräckligt mycket fett hittills, är min teori, och för mycket kh, om än långsamma kh.

Intressant nog har mina värden försämrats med GI (där det ingår fullkornsris, quinoa, bönor); mitt HDL har sjunkit, mitt LDL stigit, och mina triglyceridvärden ligger på 166 och ska vara <75. Mitt fastesocker är lätt förhöjt (110, ref 75-105) och fasteinsulinet 18 (2-24.9, ska vara <5 enligt vad jag läst). Jag har ett BMI på 28.6 och skulle behöva gå ned 25-30 kg.  Jag är plufsig och ser ut som en hamster med mina bulliga kinder. Jag har stadigt gått upp i vikt det senaste året och misstänker att mina höga insulinvärden är orsaken. Läkaren ville skriva ut Victoza men listan över biverkningar känns skrämmande lång. Jag fick också erbjudande om remiss till dietist men avböjde då jag ätit efter tallriksmodellen i nästan hela mitt liv och idag är både tjock och pre-diabetiker.

Jag är så van vid att räkna kalorier och hålla nere fettintaget att det är med skräckblandad förtjusning jag nu valt en helt annan inriktning. Jag är uppvuxen på hemlagad mat, dock åt vi endast lättprodukter i mitt föräldrahem och jag har alltid varit kolhydratoman. Jag bantade första gången med kaloriräkning när jag var 14, kilona rasade men 30 år senare går jag upp i vikt av samma metod och är dessutom kroniskt sugen.

Jag antar att LCHF är nästa naturliga steg och har därför börjat idag med frukost i LCHF-anda: omelett på tre ägg, parmaskinka, parmesanost och lök. Dock utan att tillsätta mer fett då jag utgick från att äggen skulle innehålla tillräckligt mycket, men efter bara någon timme började jag bli hungrig igen. Jag har sett att många lägger till 0.5 dl grädde eller en halv avokado, alt väljer bacon i stället för parmaskinka. Är det så att om man blir hungrig efter bara någon timme innehåller maten för lite fett? Min fråga kommer av att det ständigt återkommande rådet att inte väga maten eller räkna kalorier på LCHF utan gå på hunger- och mättnadskänslor. 

 

 

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken är att du ska hålla dig mätt till nästa mål, ja. Det är ju det trevliga med den här kosten. 
Så vad tänker jag när jag läser?

1) att du behöver få en känsla för hur mycket fett du behöver, och hur mycket fett du äter.  
Det kan vara en bra idé att registrera och räkna ibland, i början, för att se om man tänkt rätt. Det finns gott om appar för det. Eller räkna Skaldeman-ratio (gram fett / (gram kolhydrater+gram protein). Ex: ägg, 70 g. 7 g fett, 0 kolhydrater, 9 g protein. Mängden fett(7)  är mindre än summan av protein och kolhydrater(9+0). Det borde vara mer. Stek i  smör, t ex. Välj fett kött, fet fisk. 
2) det är en del som är hungriga i början, även om de äter bra. Kroppen är ovan vid kosten. Ät. Det går över efter ett tag. 
 

Det här ger sig med tiden. Man får testa. Och fråga igen. Lycka till 

  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, Effie, skönt med lite sunt förnuft och handfasta råd!

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att hitta balans vad gäller hunger och mättnad kan vara lite bökigt i början, men det brukar ge med sig. Du ska i vilket fall inte bli vrålhungrig efter redan en timme! 

Det är bättre att välja självbärande mat rent fettmässigt, framför att komplettera med att dricka t.ex grädde. Varför inte göra en omelett på 4-5 ägg nästa gång istället och kanske ha i lite extra smör? Satsa på ett fetare protein till(istället för lufttorkad skinka) som bacon eller varför inte strimlad rökt lax? 

Att äta mejerier mellan måltiderna som ostrullar eller vispgrädde, kan också vara lite av stoppkloss om man vill gå ner i vikt med LCHF. Detsamma gäller salta nötter och andra lågkolhydratsnacks. Bättre att äta större måltider så du inte blir hungrig emellan. Sen ska du absolut inte vara rädd för grönsaker! Du kan äta i princip hur mycket som helst vad gäller kolhydratsnåla ovanjordgrönsaker. Är ett bra sätt att få i sig fett också, om man har smör/olivolja på. 

 

 

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jättekul att du vågar prova! Du kommer att ha bra och dåliga dagar men det är bara att resa sig och fortsätta även om det känns som att allt är förstört. Det är det inte. Och ladda upp med tålamod, det är ofta man behöver ha det, det går inte spikrakt neråt för alla (fast du kan ha tur och tillhöra de det blir så för, förstås). Ge det några månader. Glöm inte mäta dig nu, ibland står vågen still medan centimetrarna försvinner.
Vet du skillnaden på hunger och sug? Det är viktigt att förstå att det är skillnad. Efter en timme brukar det vara suget som kommer, i alla fall bland oss kolhydratomaner. 
Lycka till!

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till forumet!
Hoppas att du kommer att trivas med din nya livsstil som ju LCHF är. Färdigbantat med kaloriräkning och fettsnålt. 
Vi är många här på forumet som äter LCHF kost sedan många år tillbaka.
Jag började för ca 18 år sedan och har inte tröttnat på maten. 
Trots att jag de senaste åren dragit på mig extrakilon igen under klimakteriet så ser jag ingen annan kost som lösningen på ett hälsosamt ätande.
Livet på forumet är ett ställe att hänga på där vi stöttar och tipsar varandra men också berättar om vardagliga händelser runt omkring😊.
 

  • Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2020-03-30 at 12:23, Anna S sade:

Nu har jag tagit steget över fullt ut till LCHF. Jag har försökt med alla bantningsmetoder som finns, senast GI, men ingenting får mitt sug under kontroll och ingenting gör mig mätt. Jag har inte vågat äta tillräckligt mycket fett hittills, är min teori, och för mycket kh, om än långsamma kh.

Intressant nog har mina värden försämrats med GI (där det ingår fullkornsris, quinoa, bönor); mitt HDL har sjunkit, mitt LDL stigit, och mina triglyceridvärden ligger på 166 och ska vara <75. Mitt fastesocker är lätt förhöjt (110, ref 75-105) och fasteinsulinet 18 (2-24.9, ska vara <5 enligt vad jag läst). Jag har ett BMI på 28.6 och skulle behöva gå ned 25-30 kg.  Jag är plufsig och ser ut som en hamster med mina bulliga kinder. Jag har stadigt gått upp i vikt det senaste året och misstänker att mina höga insulinvärden är orsaken. Läkaren ville skriva ut Victoza men listan över biverkningar känns skrämmande lång. Jag fick också erbjudande om remiss till dietist men avböjde då jag ätit efter tallriksmodellen i nästan hela mitt liv och idag är både tjock och pre-diabetiker.

Jag är så van vid att räkna kalorier och hålla nere fettintaget att det är med skräckblandad förtjusning jag nu valt en helt annan inriktning. Jag är uppvuxen på hemlagad mat, dock åt vi endast lättprodukter i mitt föräldrahem och jag har alltid varit kolhydratoman. Jag bantade första gången med kaloriräkning när jag var 14, kilona rasade men 30 år senare går jag upp i vikt av samma metod och är dessutom kroniskt sugen.

Jag antar att LCHF är nästa naturliga steg och har därför börjat idag med frukost i LCHF-anda: omelett på tre ägg, parmaskinka, parmesanost och lök. Dock utan att tillsätta mer fett då jag utgick från att äggen skulle innehålla tillräckligt mycket, men efter bara någon timme började jag bli hungrig igen. Jag har sett att många lägger till 0.5 dl grädde eller en halv avokado, alt väljer bacon i stället för parmaskinka. Är det så att om man blir hungrig efter bara någon timme innehåller maten för lite fett? Min fråga kommer av att det ständigt återkommande rådet att inte väga maten eller räkna kalorier på LCHF utan gå på hunger- och mättnadskänslor. 

 

 

 

Jag undrar.. bor du i USA iomed att du anger alla värden i USA-mått?

Iallafall så är det inget fel på GI, det är ingen bantningsmetod, det är inte LCHF heller!

Hur som helst varesig GI, LCHF, talriksmodellen, annat så kan man gå loss på vad man får lov att äta, vilket inte alltid är vad man borde äta!

Oså med ett BMI på 28,6, så har jag väldans svårt att tro att man behöver gå ner 25-30 kilo då blir det ju bara skinn och ben kvar?

Jag räknar, 14+30=44 år, Anna S antyder att du är kvinna, du är ingen tonåring, du kan därmed inte väga som en tonåring, eller se ut som en tonåring!

Hela iden med LCHF är.. iallafall stora delar utav den är att man skall bli mätt på mer fett i kosten, max 1-2-3 måltider per dag, men då krävs att man äter i huvdsak riktig mat som man lagat till själv från de bästa råvaror man kan köpa!

Ågg är typ 90% vatten, men jättenyttiga livsmedel, man får tillsätta fett, gärna bacon och smör!

Oså handlar det alltid om kalorier hur som helst, både vad gäller hunger och viktnedgång, det är en balansgång, hitta din balans.

I början är det en kamp, suget efter kolisar, äckelmätt av för mycket fett, det går över/det sliter till sig.. det bästa med LCHF är att man bara behöver äta 1-2 gånger per dag, så man får en massa tid till fritt förfogande.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan mycket väl vara så att det räcker inte i början att bara börja äta mer fett och mindre kolhydrater och allt skulle lösa sig i en handvändning, kroppen kommer till ro och man bekvämt kommer att gå ner i vikt de kilon man ville. Det kan finnas dem som har upplevt allt detta men man själv kanske inte är en av dem. Fetträddslan är bara den första bergstoppen som måste bestigas. Man kan finna att det finns flera. Jag har upptäckt att det kan finnas fler anledningar till att man blir "vrålhungrig" och dessa är det ju bra att identifiera och veta om, annars faller man tillbaka i onödigt-ätande-träsket.

  • vanan kan vara ens största fiende. Vanan att äta vid vissa tider gör sig påmind som hunger
  • suget efter kolhydrater, dvs en form av beroende
  • ständiga tankar på mat och hur gott det skulle vara med ditt eller datt som man ger efter för
  • olika situationer då man brukade ta en fika kan överraska en med en intensiv önskan att äta.

Jag misstänker att du också är insulinresistent så för att få kroppen att börja bränna fett kan en strategi vara att sänka insulinet, äta mindre ofta, hoppa över fika, förlänga nattfasta och på detta sättet få fler timmar att gå mellan måltiderna. Annars finns det risk att även med LCHF kan man fortsätta hålla insulinet högt och fettförbränningen kommer inte igång.

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack till alla som svarat, det känns uppmuntrande att få ta del av olika erfarenheter och inse att många lyckats med LCHF men på lite olika sätt och med olika förutsättningar!

Zepp: nej, jag bor inte i USA, men har däremot läst väldigt mycket om hormonrubbningar som insulin- och leptinresistens på amerikanska sajter. Det finns nämligen väldigt mycket bra info där om sköldkörtelsjukdomar som helt saknas i Sverige (jag fick diagnosen autoimmun hypotyreos vid 27 års ålder och det har väl inte direkt förbättrat min ämnesomsättning)....sköldkörtelsjukdomar leder också ofta till problem med binjurarna (höga/låga kortisonnivåer) och insulinresistens/diabetes 2, så jag får nog vara extra vaksam framöver. 

Tyvärr verkar svenska läkare inte vara intresserade av att arbeta holistiskt och med ett helhetsperspektiv som många s.k "functional practitioners" gör i USA och även Kanada. Där finns det läkare som förutom sköldkörteln också behandlar tillstånd som binjuretrötthet och leptinresistens (den förstnämnda diagnosen är inte allmänt erkänd och den sistnämnda har jag aldrig hört att svenska läkare intresserar sig för). Därför hämtar jag mycket inspiration därifrån. Inte minst då jag inte fått optimalt behandlingsresultat med standardpreparatet för hypotyreos i Sverige (Levaxin). Sedan några år åker jag till Belgien där jag får naturligt sköldkörtelhormon (från torkad grissköldkörtel) utskrivet, och det är också där jag tar mina prover (vilket kan förklara varför provsvaren ser annorlunda ut än du är van vid).

Intressanta råd om att öka fettmängden i maten ytterligare genom att tillsätta grädde i omelett osv, och byta ut skinka mot bacon. Precis tvärtemot vad jag fick lära mig när jag växte upp...det känns både befriande och lite syndigt att gå emot allt jag fått lära mig om kost och hälsa...! Men bevisligen har min livsstil hittills inte fungerat då jag lyckats pendla i vikt - mellan 63 kg som är den lägsta vikt jag haft som vuxen och 101 kg som är den högsta...nu ligger jag på 85-87 och runt 70 vore nog en realistisk målsättning...när man blir äldre ser man lätt också insjunken ut i ansiktet om man blir för smal. Så jag har inga ambitioner att gå tillbaka till den vikt jag hade som 19-åring, utan går numera mer efter hur kläderna sitter än vad vågen säger. Men jag inser att om jag inte får suget under kontroll är risken att jag äter upp  mig till över 100 kg igen...jag kan lätt lägga på mig 10 kg på några få veckor om jag kolhydratfrossar, och risken är ju att min insulinresistens förvärras varje gång det händer och till slut utvecklas till diabetes 2. Jag märker ju att jag har dålig insulinkänslighet även om mina insulinvärden rent formellt ligger inom referensintervallen...så bäst att stämma i bäcken.

Det är som jag läst om i framgångshistorierna här - det handlar om att göra det till en livsstil, inte en tillfällig kur som alla andra viktminskningskurer hittills varit för mig - med förödande konsekvenser.

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.