Labolina Posted March 24, 2013 Share Posted March 24, 2013 Jag funderar på hur det rent fysiskt fungerar hos oss som äter väldigt lite kolhydrater. Jag har på sistone träffat på några bekanta som hävda att de måste äta minst var 4:e timme för att inte drabbas av blodsockerfall och de kan omöjligt förstå att jag klarar av att hoppa över en måltid utan problem och utan att krascha. Försökte förklara men mina kunskaper är för begränsade. Som LCHF:are har vi ju i allmänhet väldigt stabilt blodsocker på lämplig nivå som inte förändras speciellt mycket över tid, vilket ju är naturligt när vi äter mat som inte påverkar blodsockret. Men, varifrån kommer sockret i vårt blod? Visst, det är sällan vi lyckas nolla intaget av kolhydrater men många ligger mycket lågt. Levern tillverkar också en del glukos (?) av protein så en del kommer väl därifrån också. Använder kroppen detta blodsocker alls eller går vi helt på ketondrift? Med andra ord är det samma socker som flyter runt mest hela tiden? Tycker mig ha läst att hjärnan ändå använder en liten del glukos trots ketondrift, men hur mycket det är i förhållande till det socker vi har i blodet vet jag inte. Vad händer vid periodisk fasta? Hur mycket protein kan levern omvandla till glukos, och om vi då inte äter protein på länge, säg 24 tim - kommer kroppen då att använda proteinet i musklerna för att tillverka glukos eller finns nån sorts proteinreserv? Eller är behovet så lågt att det inte blir några problem även vid långvarig fasta? Nån som kan bringa reda i mina förvirrade funderingar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 24, 2013 Share Posted March 24, 2013 Ja altså.. vissa delar av kroppen måste ha glukos, främst en liten del av hjärnan, njuren men främst röda blodkroppar! Sen så behövs oxå en del för byggmaterial sk glycoproteiner. Någon smart person (Paul Jaminet?) har räknat ut att en normal person behöver/förbrukar minimum cirka 50 gram glukos per dag! Levern kan producera cirka 200 gram glukos om dagen, man äter alldrig noll och glycerolet i fettet är en kolhydrat! Altså.. först så ersätts merparten av glykolysen av betaoxidation, till viss mån av ketolys.. så behovet av glukos blir rätt litet.. och regleras ungefär på samma sätt som hos riktiga carniovorer.. via glukoneogenes och reglering av vilka celelr som får förbruka glukos. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labolina Posted March 24, 2013 Author Share Posted March 24, 2013 Tack Zepp, nu fattar jag lite mer i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts