Jump to content

Ketofunderingar

Haisuli

Recommended Posts

Hej!

Jag har ätit keto i ca fyra veckor. Innan det uteslöts mycket kolhydrater, men var inte strikt. Har köpt ketonstickor för urin (vet att de inte är tillförlitliga) som visar hög del ketoner i urinen. Allt man läser är att när man är i ketos så luktar man illa ut munnen, stämmer det? Jag har inte märkt av det alls. Betyder det att jag inte är i ketos?

Går lite för ofta över den mängd protein som ska intas, läser även här och vissa säger att det är en dåligt, vissa säger att man ej behöver vara rädd för glukoneogenes. Nån som har tankar? 

Mejeri! Äter grädde, ost, färskost, smör, créme Fraiche. Vill fasa ut lite men känner inte att jag vet hur jag ska ersätta. Typ en gräddsås? Läser långa recept med kokosgrädde tex. Men jag vill inte att allt ska smaka kokos hela tiden.

• Like 4

10 timmar sedan, Haisuli sade:

Hej!

Jag har ätit keto i ca fyra veckor. Innan det uteslöts mycket kolhydrater, men var inte strikt. Har köpt ketonstickor för urin (vet att de inte är tillförlitliga) som visar hög del ketoner i urinen. Allt man läser är att när man är i ketos så luktar man illa ut munnen, stämmer det? Jag har inte märkt av det alls. Betyder det att jag inte är i ketos?

Går lite för ofta över den mängd protein som ska intas, läser även här och vissa säger att det är en dåligt, vissa säger att man ej behöver vara rädd för glukoneogenes. Nån som har tankar? 

Mejeri! Äter grädde, ost, färskost, smör, créme Fraiche. Vill fasa ut lite men känner inte att jag vet hur jag ska ersätta. Typ en gräddsås? Läser långa recept med kokosgrädde tex. Men jag vill inte att allt ska smaka kokos hela tiden.

Man känner som regel inte själv att man luktar acceton ur munnen, det gör främst någon väldans nära och kär.. typ någon man delar säng med.

Oså det om protein, det är själva basen i födan.. jag brukar sätta 0,8-1,5 gram per kilo normalvikt för din längd!

Dvs kolhydrater och fett är främst energi, (kalorier), medan proteinet (aminosyrorna) är byggstenar för din kropp.. kort förklararat, man äter för spillet i proteolysen/proteinsyntesen!

Därmed hoppar vi snabbt till mejerier, de är tillbehör, du skall helst äta fullfeta matvaror, typ fläsk, lax, sill, avocado, entrecote, biff med kappa, till det en massa gröna bladiga grönsaker!

Mejerier förutom smör är vad många newbies börjar äta i tron att det är LCHF, de är tillbehör/matlagningsingredienser!.. man skall inte äta fett, man skall äta mat och fettet skall komma från maten!

Finns smaklöst cocosfett oxå samt olivolja av god kvalitet, strila lite extra prima jungfruelig olivolja på alla dina grönisar.

Iallafall så är det kanon att steka fett färskt fläsk i cocosfett, smakerna riktigt gifter sig!

• Like 3

On 2020-04-01 at 18:42, Zepp sade:

Man känner som regel inte själv att man luktar acceton ur munnen, det gör främst någon väldans nära och kär.. typ någon man delar säng med.

Oså det om protein, det är själva basen i födan.. jag brukar sätta 0,8-1,5 gram per kilo normalvikt för din längd!

Dvs kolhydrater och fett är främst energi, (kalorier), medan proteinet (aminosyrorna) är byggstenar för din kropp.. kort förklararat, man äter för spillet i proteolysen/proteinsyntesen!

Därmed hoppar vi snabbt till mejerier, de är tillbehör, du skall helst äta fullfeta matvaror, typ fläsk, lax, sill, avocado, entrecote, biff med kappa, till det en massa gröna bladiga grönsaker!

Mejerier förutom smör är vad många newbies börjar äta i tron att det är LCHF, de är tillbehör/matlagningsingredienser!.. man skall inte äta fett, man skall äta mat och fettet skall komma från maten!

Finns smaklöst cocosfett oxå samt olivolja av god kvalitet, strila lite extra prima jungfruelig olivolja på alla dina grönisar.

Iallafall så är det kanon att steka fett färskt fläsk i cocosfett, smakerna riktigt gifter sig!

Just den beskrivna ketolukten är jag dock utan, enligt partner med.

Jag har svårt att hålla mig till den mängden protein ändå! Använder lifesum och den appen säger 75g protein för mig, vilket jag ofta går över. Frågan är hur mycket det gör?

Jag gillar ju sås (och gillar tyvärr inte majonnäs) så saknar liksom grädde, creme Fraiche eller färskost. Ett kokosfett blir inte riktigt såsigt liksom. Finns det nån bra gräddersättning som inte smakar kokos?

• Like 2

3 timmar sedan, Haisuli sade:

Just den beskrivna ketolukten är jag dock utan, enligt partner med.

Jag har svårt att hålla mig till den mängden protein ändå! Använder lifesum och den appen säger 75g protein för mig, vilket jag ofta går över. Frågan är hur mycket det gör?

Jag gillar ju sås (och gillar tyvärr inte majonnäs) så saknar liksom grädde, creme Fraiche eller färskost. Ett kokosfett blir inte riktigt såsigt liksom. Finns det nån bra gräddersättning som inte smakar kokos?

Tur för hen.. iallafall så är det ofta ett säkert tecken, dvs död råtta i munnen samt riddarustning, men hav hopp, din partner kan upptäcka det senare och lyckligt meddela dig att du är i Ketos?

Jag har inga större problem med Lifsume.. om man bara själv har lite koll på sin längd samt inte har oförväntade åsikter om sin vikt till sin ålder!

Dvs 75 gram är minimum om man vill snabbbanta. lägg dig hellre då på 100 gram protein!

Testa andra såser helt enkelt.. och hur mycket extra prima av dyraste sort jungruelig olivolja strilar du på dina grönsaker?

Och hur mycket grönsísar äter du?

Aså fettet skall komma från maten, feta matvaror, stek i smör, cocosfett, olivolja!

Det är inte såsen man skall bli mätt på!

• Like 2

On 2020-04-03 at 20:17, Zepp sade:

Tur för hen.. iallafall så är det ofta ett säkert tecken, dvs död råtta i munnen samt riddarustning, men hav hopp, din partner kan upptäcka det senare och lyckligt meddela dig att du är i Ketos?

Jag har inga större problem med Lifsume.. om man bara själv har lite koll på sin längd samt inte har oförväntade åsikter om sin vikt till sin ålder!

Dvs 75 gram är minimum om man vill snabbbanta. lägg dig hellre då på 100 gram protein!

Testa andra såser helt enkelt.. och hur mycket extra prima av dyraste sort jungruelig olivolja strilar du på dina grönsaker?

Och hur mycket grönsísar äter du?

Aså fettet skall komma från maten, feta matvaror, stek i smör, cocosfett, olivolja!

Det är inte såsen man skall bli mätt på!

Men är det alltid så, att man luktar? Eller finns det undantag till regeln?

Okej, ingen fara att gå över ibland då. 

Jadu, jag gillar ju inte oliver och därmed inte olivolja, så inte så mycket. Men försöker börja, gillade inte avokado innan heller.

Gör ju egen majonnäs som funkar och testade göra majonnäs på smör. 

Älskar ju grönsaker men det blir ju inga mängder om man ska hålla sig under 20 gram kolhydrater.

Angående olja. Är det olivolja och typ avokadoolja som är de bästa oljorna? Rapsolja? Solros?

• Like 2

Rapsolja är den minst dåliga av fröoljorna, solros en riktig värsting. Det man i sammanhanget avser är innehållet av omega 6-fettsyror, något vi får i oss alldeles för mycket av idag. Dessa fettsyror använder kroppen vid inflammation, medan omega 3 läker/dämpar inflammation. Därav kallas omega 6-syrorna inflammationsdrivande, dvs kroppen får en obalans om man äter mer omega 6 än omega 3. Sedan finns det flera olika syror inom omega 6 resp omega 3 som har olika egenskaper. Alla är inte biotillgängliga på ett bra sätt, t ex alfalinolensyran ALA, som är den omega 3 som finns i växter.

Om du äter rotfrukter, röd paprika, tomat osv så sticker kolhydraterna snabbt iväg. Gröna blad, kål mm har lägre kolhydratinnehåll.

• Like 4

On 2020-04-04 at 21:20, Haisuli sade:

Men är det alltid så, att man luktar? Eller finns det undantag till regeln?

Okej, ingen fara att gå över ibland då. 

Jadu, jag gillar ju inte oliver och därmed inte olivolja, så inte så mycket. Men försöker börja, gillade inte avokado innan heller.

Gör ju egen majonnäs som funkar och testade göra majonnäs på smör. 

Älskar ju grönsaker men det blir ju inga mängder om man ska hålla sig under 20 gram kolhydrater.

Angående olja. Är det olivolja och typ avokadoolja som är de bästa oljorna? Rapsolja? Solros?

Det finns garanterat undantag.. men de är inte vanliga, det vanliga är snarare att man är kraftig överviktig/diabetiker/metabolt syndrom innan man ens fundilerar på något så extremt som en ketogenare diet.

Såå, nu kommer min kontrollfråga.. kan det tänkas att du är i det närmaste iallafall normalviktig/frisk/hyfsat ung.. iallafall inte jättegammal överviktig och sjuk?

För det händer att unga friska normalviktiga för sin längd får för sig att äta en mer ketogenare diet, av någon underlig anledning?

Iallafall på LCHF så är det dags, om man inte gjorde det förut att äta kopiösa mängder grönisar, dvs lågkolhydrathaltiga sådan.. främst gröna blad till varje måltid!

De bygger volymen på tallriken, de är mest vatten, några fibrer samt vattenlösliga vitaminer, nästan inga som helst kalorier, de får du då från olivoljan!

Angående olivoljan, välj Fruttato, den är mildast!

Dvs gör en vinigrett.

Det funkar lika bra med smörslungad blomkål.. kom nu och säg inte att du inte gillar blomkål, kläm i åtminstone en (1) vitlöksklyfta, kom sen inte och säg att du inte gillar vitlök!

Då får du köpa/göra surkål, funkar ungefär lika bra!

Dvs jag säger lite tvärt om, det blir en massa grönsaker, främst gröna blad på tallriken, dååå, kan man få tillföra en del extra fett i form av vinigretter/smörslungning.. eller bara skirat smör/Ghee!

On 2020-04-06 at 20:47, Zepp sade:

Det finns garanterat undantag.. men de är inte vanliga, det vanliga är snarare att man är kraftig överviktig/diabetiker/metabolt syndrom innan man ens fundilerar på något så extremt som en ketogenare diet.

Såå, nu kommer min kontrollfråga.. kan det tänkas att du är i det närmaste iallafall normalviktig/frisk/hyfsat ung.. iallafall inte jättegammal överviktig och sjuk?

För det händer att unga friska normalviktiga för sin längd får för sig att äta en mer ketogenare diet, av någon underlig anledning?

Iallafall på LCHF så är det dags, om man inte gjorde det förut att äta kopiösa mängder grönisar, dvs lågkolhydrathaltiga sådan.. främst gröna blad till varje måltid!

De bygger volymen på tallriken, de är mest vatten, några fibrer samt vattenlösliga vitaminer, nästan inga som helst kalorier, de får du då från olivoljan!

Angående olivoljan, välj Fruttato, den är mildast!

Dvs gör en vinigrett.

Det funkar lika bra med smörslungad blomkål.. kom nu och säg inte att du inte gillar blomkål, kläm i åtminstone en (1) vitlöksklyfta, kom sen inte och säg att du inte gillar vitlök!

Då får du köpa/göra surkål, funkar ungefär lika bra!

Dvs jag säger lite tvärt om, det blir en massa grönsaker, främst gröna blad på tallriken, dååå, kan man få tillföra en del extra fett i form av vinigretter/smörslungning.. eller bara skirat smör/Ghee!

Så då borde jag helt enkelt inte vara i ketos ännu? Ätit max 20 g kolhydrater /dag jättelänge nu ju.

Skapligt frisk, men behöver gå ner ett gäng kilon. 

Ja, äter mycket spenat, ruccola och liknande. 

Ska kika efter det märket! 

Jodå, blomkål hör till favoriterna. Men tycker snabbt att kolhydraterna springer iväg där med, likaså med broccoli. Kanske jag som gillar grönsaker för mycket!

• Like 1

20 timmar sedan, Haisuli sade:

Så då borde jag helt enkelt inte vara i ketos ännu? Ätit max 20 g kolhydrater /dag jättelänge nu ju.

Skapligt frisk, men behöver gå ner ett gäng kilon. 

Ja, äter mycket spenat, ruccola och liknande. 

Ska kika efter det märket! 

Jodå, blomkål hör till favoriterna. Men tycker snabbt att kolhydraterna springer iväg där med, likaså med broccoli. Kanske jag som gillar grönsaker för mycket!

Det där med att vara i ketos är ett metabolt tillstånd.. i praktiken innebär det brist på kolhydrater.. för energibehovet/E%!

Det i sig drabbar främst metabolt sjuka, när de byter diet.. och man kan vara i ketos utan att vara metabolt sjuk, det drabbar främst friska personer, då får de inte samma omställningsproblem!

Iallafall äter du inte mer än 20 gram kolisar så är du i ketos, därmed inte sagt att du får omställningsproblem!

Hur som helst, kroppen drar cirka minimum 50 gram glukos per dag i snitt, äter du inga kolisar alls så gör levern glukos från glukoida aminosyror och/eller glycerolet från fettet.

Den medicinska definitionen är att man äter mindre än 100 gram kolhydrater per dag i snitt.. då brukar läkare vid provtagning spåra ketoner i blodet.. de inbillar sig då att man svälter/idiotbantar eller lider av anorexi/maldigestion/malabsorbation, eller något annat!

Sååå, vi utgår från att du är frisk (ovanligt) och vill gå ner några kilon, (vanligt) då handlar det om antingen om förväntningar  eller om ett felaktig synsätt på vågen.. vanligast är att man önskar en viss kroppsform!

Så då kommer vi till kroppsform, den förändras med åren, på grund av gener, livstil och kost i första hand.

Iallafall så handlar det till slut om kalorier, både in och ut.

En stor del av tanken med LCHF är att ta ut överflödigt fett, speciellt för de med metabola problem.. dvs du minskar aptiten, antalet måltider per dag.

När det gäller kroppsformen så får man kämpa dels mot gener och livstil.. dvs då kan det behövas lite mer fysisk aktivitet  och en hel del kalorislukande muskler.

Inte nog med det, för ersätter man en del fett mot muskler så kan vågen säga samma sak, men man får en bättre hälsosammare kroppsform!

Summa summarum äter du max 20 gram kolisar så är du i ketos, det är det viktigaste tecknet, vill du mäta din ketos får du köpa blodketonmätare!

Vill du ha en annan kroppsform så får du träna dina muskler, de sitter finare än fett på magen!

Vill du uppnå din tonårsvikt, kan du glömma allt, för det går lixom inte.. du lär aldrig bli yngre!

Dvs du är i ketos, du är frisk.. fortsätt med det och det är knappast grönsaker som kål och bladiga grönsaker som gjort att du numera vill gå ner några kilon?

Oså på det Fruttato är inget märke det är en kvalitet/en mildt smakande sorts olivolja, en hyfsat bra olivolja att strila på sina grönsaker.. utifall man gillar lite mer Medelhavsstuk på sina sallader!

• Like 1

12 timmar sedan, Zepp sade:

Vill du uppnå din tonårsvikt, kan du glömma allt, för det går lixom inte.. du lär aldrig bli yngre!

Det är faktiskt inte sant.... kanske ovanligt men jag väger i princip samma som för 30 år sedan nu...

• Like 6
  • Thanks 1

37 minuter sedan, Cleppa sade:

Det är faktiskt inte sant.... kanske ovanligt men jag väger i princip samma som för 30 år sedan nu...

En till här 😊

Jag väger ungefär samma som för 39 år sedan. Jag var dock inte tonåring, men drygt 20.

• Like 6

Jag väger också 15 kilo mindre nu jämfört med vad jag vägde mellan ca 16-20 års ålder. Jag var galen i potatischips, vita viner, nudlar, vitt bröd, pizza, cola och dylikt och hade dålig impulskontroll, som unga ofta har. Ville äta hela tiden. Men sen insåg jag att man måste vara söt och slank för att passa in, så körde kaffe&snus&svält dieten och kilona försvann och jag blev smal. Verkligen hemskt vad mycket dumheter man utsatt sin kropp för! 

Däremot kan jag sakna äppelkinderna jag hade när jag var 18 år och mullis. De var verkligen supersöta. 

• Like 5