Jump to content

Psoriasis

Mattias M

Recommended Posts

Välkommen till forumet, Mattias M!

Vad jag lärt mig om psoriasis (försökt hjälpa min far men han har väl inte riktigt uppskattat mina idéer om att utesluta godis och bröd...) så är den kopplad till tarmen och tarmhälsan så för att psoriasisen ska bli bättre behöver man läka tarmen och det är inget lätt jobb. Fördelen med LCHF/paleo är att det blir naturligt lågt sockerinnehåll, spannmålsfritt och kan man låta bli mjölkprodukter så är det också att föredra. Mycket gröna blad och andra vattenlösliga fibrer är också bra.

Socker och stärkelse i större mängd orsakar inflammationer i kroppen. Inflammation i tarmen är nog det vanligaste tillståndet vi har i västvärlden idag men de uppstår på andra ställen också, t ex i muskler och leder som yttrar sig som diffus värk eller för all del, påtaglig värk i form av reumatism.
Gluten är ett samlingsnamn för ett antal växtproteiner i spannmål och dessa förstör tarmluddet och det i sin tur hämmar näringsupptaget. Gluten bidrar också till att luckra upp fogarna mellan cellerna i tarmväggen och man får det som kallas läckande tarm, eller tarmpermeabilitet. Då släpps det in främmande ämnen i kroppen som egentligen skulle stannat i tarmen och bajsats ut. Kasein, mjölkproteinet, har snarlik effekt på fogarna.
Homogenisering av mjölk, dvs när man slår sönder mjölkfettet för att grädden inte ska flyta upp på ytan, ger partiklar som kan ta sig igenom en läckande tarmvägg då de, om jag förstått rätt, påminner om modersmjölkens uppbyggnad. Då får vi in en annan arts mjölkprotein rakt in i vårt boldomlopp. Homogeniserad mjölk används till allt; fil, yoghurt, ost...
Gröna blad, grönkål och den typen av växter innehåller dels folat som behövs i det som kallas metyleringsprocessen som i sin tur behövs för 150-200 olika processer i kroppen, bl a avgiftningssystemet. Dessutom göder de tarmens goda bakterier. Vi har ju nåt kilo bakterier i tarmen som vi ska försöka hålla i shack så att sammansättningen av olika stammar blir bra.

Så jag vill påstå att prio ett är att läka tarmen och det tar minst tre månader. Efter det kan man experimentera med olika saker för att se vad man får för reaktioner. Vill man ha hjälp och gå hardcore direkt finns något som kallas AIP, autoimmuna protokollet, men då utesluter man typ allt och återinför långsamt en sak i taget, dvs oerhört tålamodsprövande och tråkigt. Kanske är det enklare att börja med mejerifri LCHF och se vad man får för resultat, så får man bra bas att stå på om man senare vill gå vidare om resultatet inte riktigt är där man vill ha det.

• Like 7

Guest Tureborgaren

Här finns enkel och bra info om AIP: https://www.paleoteket.se/bibliotek/autoimmun-paleo-autoimmuna-protokollet-aip/

"En lång rad studier har gjorts där man tittat på läckande tarm vid autoimmun sjukdom. Vi har gjort en omfattande genomgång av dessa studier och inte kunnat hitta en enda studie av en autoimmun sjukdom där man inte också funnit läckande tarm. Följande autoimmuna sjukdomar uppvisar läckande tarm:

• Hypotyreos
  • Multipel skleros
  • Psoriasis
  • Crohns och ulcerös kolit
  • Celiaki
  • Typ 1-diabetes
  • Autoimmun hepatit
  • Behçet’s syndrom
  • Systemisk lupus erythematosus (SLE)
  • Ankyloserande spondylit (AS)."