Gå till innehåll

[Recept] Paleo/LCHF utan mejeri

Recommended Posts

Okej då startar jag! Jag gjorde långkok idag (5 timmar) på hel kyckling från Bosarp, kändes mer motiverat att köpa en hel. Gudomligt gott! Går med annan kyckling också så klart. Sen kan man koka kycklingsoppa på det som blir över.

CCF20130320_00001.jpg

• Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok dagens recept är pannbiffar gjorda på 500 gr köttfärs, 0.5 dl ajvar relish och ett ägg. Man kan krydda lite extra med salt, peppar, basilika och sambal oelek.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Det här receptet på tomatsalsa och guacamole är från Ann Fernholms blog: http://ettsotareblod.se/gata-vad-har-fredagsmys-och-kalifornien-gemensamt/

Tomatsalsa
1/2-1 kruka koriander
Saften från 1 lime
Salladslök (jag har i en hel förpackning)
1 grön jalapeno (röd är för stark!)
olivolja
4 tomater 

Hacka korianderblad från ½ kruka (ska du vänja dig, kan du börja med lite mindre). Blanda med saft från en lime. Hacka i ordentligt med salladslök. Använd även den gröna blasten. Ha i en finhackad jalapeño (eller mer om du vill ha det riktigt starkt). Häll på olivolja och blanda i ordentligt med finhackade tomater. Om du orkar ta bort tomatkärnorna, blir det mindre rinnigt. Salta efter smak.

Paleo guacamole
2-4 avokados
tomatsalsan
1 grön jalapeno
lime saft
vitlök

Mosa avokados, ha i lite av tomatsalsan, lite extra jalapeño, lime och vitlök.

Till detta brukar jag ha stekt köttfärs kryddad med tacos krydda från LCHF-butiken (utan socker).

Länk till inlägg

Jag skulle fixa mat till 14 gubbar på skidresan till Trysil förra helgen. Jag gjorde en god Chili. Så tänkte jag fuska och köpa lite färdig guacamole. Jag läste innehållsförteckningen och det innehöll 0,4% avocado!!!!

Det blev ingen guacamole. Men det blev lyckat ändå.

http://www.hornfeldt.se/chili

Länk till inlägg

Jag skulle fixa mat till 14 gubbar på skidresan till Trysil förra helgen. Jag gjorde en god Chili. Så tänkte jag fuska och köpa lite färdig guacamole. Jag läste innehållsförteckningen och det innehöll 0,4% avocado!!!!

Det blev ingen guacamole. Men det blev lyckat ändå.

http://www.hornfeldt.se/chili

Den måste man ju nästan prova, under förutsättning att man hittar all paprika sorterna! Var den stark? Kan man ersätta mjölet med något annat? 

Länk till inlägg

Paprika, ja det kan man säkert ha i. Det går att improvisera lite med chilisorterna. Jag tog faktiskt lite mjöl och lite polenta på slutet (de andra gubbarna går på sockerdrift) Men det blir ju inte så mycket kolisar per portion så i undantagfall tycker jag att lite som redning kan vara ok ibland.

Länk till inlägg

Paprika, ja det kan man säkert ha i. Det går att improvisera lite med chilisorterna. Jag tog faktiskt lite mjöl och lite polenta på slutet (de andra gubbarna går på sockerdrift) Men det blir ju inte så mycket kolisar per portion så i undantagfall tycker jag att lite som redning kan vara ok ibland.

Nää, här håller jag inte med. Jag är övertygad om att procceserat vetemjöl är skadligt (speciellt gluten..) och om det finns två produkter som jag ALDRIG skulle "fuska" med så är det vetemjöl och rent socker oberoende av hur det påverkade den totala kolhydratsmängden. Det är här jag tycker grundtankarna mellan paleo och LCHF har börjat gå isär. På LCHF är allt tillåtet så länge kolhydratsintaget är tillräckligt låg (inte all såklart!) medan paleo är mycket mer baserat på råvarornas kvalitet.           

Länk till inlägg

Den måste man ju nästan prova, under förutsättning att man hittar all paprika sorterna! Var den stark? Kan man ersätta mjölet med något annat? 

Om det är kolhydraterna du är orolig för prova typ fiberhusk eller något. 

Om det är mjölet som produkt du är orolig för, prova arrowrot! 

Länk till inlägg

Om det är kolhydraterna du är orolig för prova typ fiberhusk eller något. 

Om det är mjölet som produkt du är orolig för, prova arrowrot! 

Jag har provat att reda med fiberhusk men det blev en äcklig sörja. Jag ska prova arrowrot. Tar man samma mängd arrowrot som mjöl?

Länk till inlägg

Jag har provat att reda med fiberhusk men det blev en äcklig sörja. Jag ska prova arrowrot. Tar man samma mängd arrowrot som mjöl?

Yup, eventuellt lite mindre, jag hade provat mig from lite försiktigt. 

Länk till inlägg

Normalt så undivker jag vetemjöl. Men jag tål gluten och arrowrot är väl ändå också stärkelse? Arrowrot är dock en bra idé som tål att pövas. Maizena går kanske också om man vill slippa vetemjöl men kan acceptera stärkelse. I receptet skall det inte vara lök men gul lök kanske kan vara bra och då reder det sig kanske själv. Det beror på hur strikt man vill vara. Förresten innehåller receptet öl så det kanske jag inte skulle skickat alls. Det var mest den hemska guacamolen jag ville berätta om.

Länk till inlägg

Rödkålssallad

Rödkål

Hasselnötter

Granatäpple

Rapsolja

Vitvinsvinäger

Peppar 

Salt

Strimla rödkålen, jag brukar använda osthyveln, ungefär en bunke full. Ha i den mängd hasselnötter och granatäppleskärnor du vill ha (ska mer vara som krydda). Ha i redigt med rapsolja och lite vitvinsvinäger. Salta och peppra.

Länk till inlägg

Hur illa är det med öl i chili egentligen? Har testat chilireceptet (utan mjöl det behövs inte tycker jag) men det var innan min övergång till LCHF och då med lite kraftigare öl i (westmalle dubbel). Så, hur illa är det med chili som avsteg?

Länk till inlägg

Ok dagens recept är pannbiffar gjorda på 500 gr köttfärs, 0.5 dl ajvar relish och ett ägg. Man kan krydda lite extra med salt, peppar, basilika och sambal oelek.

Provade detta i dag, Gott :) Tack

Jag gillar Ajvar Relish, men hittar ingen som är helt sockerfri. Har ni gjort det? Eller ni gör egen?

Länk till inlägg

Provade detta i dag, Gott :) Tack

Jag gillar Ajvar Relish, men hittar ingen som är helt sockerfri. Har ni gjort det? Eller ni gör egen?

Det finns en Ajvar relish på Kajsa Warg (Stockholm) som är utan tillsatser och socker.

• Gilla 1
Länk till inlägg
  • 1 month later...

Har provat mig fram till en paleo gröt jag tycker är ok. Jag tar 0.5 dl kokosgrädde, 1 ägg + 2 äggulor, 1-2 msk kokosolja, 1 msk kokosmjöl samt vaniljpulver. Blanda alla ingredienser i en kastrull och värm långsamt på 3:an. Till det tar jag frusna hallon och blåbär som jag tinar.

Äggkombinationen är för min mage, verkar reagera på hela ägg. Mängden kokosolja är viktig för att inte få sug efter en sån här måltid, behövs för mättnadskänsla.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag kör med 1 dl kokosgrädde + 2 ägg + 1 msk kokosmjöl men känner mej inte mätt jättelänge direkt. Ska testa att byta ut 0,5 dl kokosgrädde mot kokosolja. Tack för tipset :-)

Länk till inlägg

Jag kör med 1 dl kokosgrädde + 2 ägg + 1 msk kokosmjöl men känner mej inte mätt jättelänge direkt. Ska testa att byta ut 0,5 dl kokosgrädde mot kokosolja. Tack för tipset :-)

Det är lite olika hur mycket kokosgrädde jag har i men har märkt att kokosoljan behövs för att inte bli hungrig snabbt efter.

Länk till inlägg