Johanna07 Posted March 24, 2013 Share Posted March 24, 2013 Vad säger ni om en sådan här tråd? Jag har en hel del recept jag har samlat på mig. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted March 24, 2013 Share Posted March 24, 2013 Låter som en väldigt bra idé! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 24, 2013 Author Share Posted March 24, 2013 Okej då startar jag! Jag gjorde långkok idag (5 timmar) på hel kyckling från Bosarp, kändes mer motiverat att köpa en hel. Gudomligt gott! Går med annan kyckling också så klart. Sen kan man koka kycklingsoppa på det som blir över. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 26, 2013 Author Share Posted March 26, 2013 Ok dagens recept är pannbiffar gjorda på 500 gr köttfärs, 0.5 dl ajvar relish och ett ägg. Man kan krydda lite extra med salt, peppar, basilika och sambal oelek. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnikaE Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Åh, de biffarna måste jag testa. Ajvar är en favorit! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 27, 2013 Author Share Posted March 27, 2013 Åh, de biffarna måste jag testa. Ajvar är en favorit! Dom går jättesnabbt att laga också, bra "stressmat". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 28, 2013 Author Share Posted March 28, 2013 Det här receptet på tomatsalsa och guacamole är från Ann Fernholms blog: http://ettsotareblod.se/gata-vad-har-fredagsmys-och-kalifornien-gemensamt/ Tomatsalsa1/2-1 kruka korianderSaften från 1 limeSalladslök (jag har i en hel förpackning)1 grön jalapeno (röd är för stark!)olivolja4 tomater Hacka korianderblad från ½ kruka (ska du vänja dig, kan du börja med lite mindre). Blanda med saft från en lime. Hacka i ordentligt med salladslök. Använd även den gröna blasten. Ha i en finhackad jalapeño (eller mer om du vill ha det riktigt starkt). Häll på olivolja och blanda i ordentligt med finhackade tomater. Om du orkar ta bort tomatkärnorna, blir det mindre rinnigt. Salta efter smak. Paleo guacamole2-4 avokadostomatsalsan1 grön jalapenolime saftvitlök Mosa avokados, ha i lite av tomatsalsan, lite extra jalapeño, lime och vitlök. Till detta brukar jag ha stekt köttfärs kryddad med tacos krydda från LCHF-butiken (utan socker). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Jag skulle fixa mat till 14 gubbar på skidresan till Trysil förra helgen. Jag gjorde en god Chili. Så tänkte jag fuska och köpa lite färdig guacamole. Jag läste innehållsförteckningen och det innehöll 0,4% avocado!!!! Det blev ingen guacamole. Men det blev lyckat ändå. http://www.hornfeldt.se/chili Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 28, 2013 Author Share Posted March 28, 2013 Jag skulle fixa mat till 14 gubbar på skidresan till Trysil förra helgen. Jag gjorde en god Chili. Så tänkte jag fuska och köpa lite färdig guacamole. Jag läste innehållsförteckningen och det innehöll 0,4% avocado!!!! Det blev ingen guacamole. Men det blev lyckat ändå. http://www.hornfeldt.se/chili Den måste man ju nästan prova, under förutsättning att man hittar all paprika sorterna! Var den stark? Kan man ersätta mjölet med något annat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Paprika, ja det kan man säkert ha i. Det går att improvisera lite med chilisorterna. Jag tog faktiskt lite mjöl och lite polenta på slutet (de andra gubbarna går på sockerdrift) Men det blir ju inte så mycket kolisar per portion så i undantagfall tycker jag att lite som redning kan vara ok ibland. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Paprika, ja det kan man säkert ha i. Det går att improvisera lite med chilisorterna. Jag tog faktiskt lite mjöl och lite polenta på slutet (de andra gubbarna går på sockerdrift) Men det blir ju inte så mycket kolisar per portion så i undantagfall tycker jag att lite som redning kan vara ok ibland. Nää, här håller jag inte med. Jag är övertygad om att procceserat vetemjöl är skadligt (speciellt gluten..) och om det finns två produkter som jag ALDRIG skulle "fuska" med så är det vetemjöl och rent socker oberoende av hur det påverkade den totala kolhydratsmängden. Det är här jag tycker grundtankarna mellan paleo och LCHF har börjat gå isär. På LCHF är allt tillåtet så länge kolhydratsintaget är tillräckligt låg (inte all såklart!) medan paleo är mycket mer baserat på råvarornas kvalitet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Den måste man ju nästan prova, under förutsättning att man hittar all paprika sorterna! Var den stark? Kan man ersätta mjölet med något annat? Om det är kolhydraterna du är orolig för prova typ fiberhusk eller något. Om det är mjölet som produkt du är orolig för, prova arrowrot! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 28, 2013 Author Share Posted March 28, 2013 Om det är kolhydraterna du är orolig för prova typ fiberhusk eller något. Om det är mjölet som produkt du är orolig för, prova arrowrot! Jag har provat att reda med fiberhusk men det blev en äcklig sörja. Jag ska prova arrowrot. Tar man samma mängd arrowrot som mjöl? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Jag har provat att reda med fiberhusk men det blev en äcklig sörja. Jag ska prova arrowrot. Tar man samma mängd arrowrot som mjöl? Yup, eventuellt lite mindre, jag hade provat mig from lite försiktigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Normalt så undivker jag vetemjöl. Men jag tål gluten och arrowrot är väl ändå också stärkelse? Arrowrot är dock en bra idé som tål att pövas. Maizena går kanske också om man vill slippa vetemjöl men kan acceptera stärkelse. I receptet skall det inte vara lök men gul lök kanske kan vara bra och då reder det sig kanske själv. Det beror på hur strikt man vill vara. Förresten innehåller receptet öl så det kanske jag inte skulle skickat alls. Det var mest den hemska guacamolen jag ville berätta om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 28, 2013 Author Share Posted March 28, 2013 Är det någon som vet var man kan köpa torkad sjögräs och kelp? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 28, 2013 Author Share Posted March 28, 2013 Rödkålssallad Rödkål Hasselnötter Granatäpple Rapsolja Vitvinsvinäger Peppar Salt Strimla rödkålen, jag brukar använda osthyveln, ungefär en bunke full. Ha i den mängd hasselnötter och granatäppleskärnor du vill ha (ska mer vara som krydda). Ha i redigt med rapsolja och lite vitvinsvinäger. Salta och peppra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
emmi Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Hur illa är det med öl i chili egentligen? Har testat chilireceptet (utan mjöl det behövs inte tycker jag) men det var innan min övergång till LCHF och då med lite kraftigare öl i (westmalle dubbel). Så, hur illa är det med chili som avsteg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Var för inte göra LCHF chilli. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Det borde gå bra. Buljong som i en vanlig gryta bara! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
emmi Posted March 29, 2013 Share Posted March 29, 2013 För att det blir såååå gott! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anina Posted April 3, 2013 Share Posted April 3, 2013 Ok dagens recept är pannbiffar gjorda på 500 gr köttfärs, 0.5 dl ajvar relish och ett ägg. Man kan krydda lite extra med salt, peppar, basilika och sambal oelek. Provade detta i dag, Gott Tack Jag gillar Ajvar Relish, men hittar ingen som är helt sockerfri. Har ni gjort det? Eller ni gör egen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cushion Posted April 3, 2013 Share Posted April 3, 2013 Bra idé med recepten. Bra för inspirationen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted April 8, 2013 Author Share Posted April 8, 2013 Provade detta i dag, Gott Tack Jag gillar Ajvar Relish, men hittar ingen som är helt sockerfri. Har ni gjort det? Eller ni gör egen? Det finns en Ajvar relish på Kajsa Warg (Stockholm) som är utan tillsatser och socker. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted May 19, 2013 Author Share Posted May 19, 2013 Har provat mig fram till en paleo gröt jag tycker är ok. Jag tar 0.5 dl kokosgrädde, 1 ägg + 2 äggulor, 1-2 msk kokosolja, 1 msk kokosmjöl samt vaniljpulver. Blanda alla ingredienser i en kastrull och värm långsamt på 3:an. Till det tar jag frusna hallon och blåbär som jag tinar. Äggkombinationen är för min mage, verkar reagera på hela ägg. Mängden kokosolja är viktig för att inte få sug efter en sån här måltid, behövs för mättnadskänsla. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kr0cky Posted May 24, 2013 Share Posted May 24, 2013 Jag kör med 1 dl kokosgrädde + 2 ägg + 1 msk kokosmjöl men känner mej inte mätt jättelänge direkt. Ska testa att byta ut 0,5 dl kokosgrädde mot kokosolja. Tack för tipset :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted May 24, 2013 Author Share Posted May 24, 2013 Jag kör med 1 dl kokosgrädde + 2 ägg + 1 msk kokosmjöl men känner mej inte mätt jättelänge direkt. Ska testa att byta ut 0,5 dl kokosgrädde mot kokosolja. Tack för tipset :-) Det är lite olika hur mycket kokosgrädde jag har i men har märkt att kokosoljan behövs för att inte bli hungrig snabbt efter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts